от kkarakashev » 12 Апр 2011, 12:40
Спешните служби в Мадрид стигат до 80% от инцидентите за по-малко от 8 минути
Докато националните и местните правителства се опитват да направят по-умно управлението на много техни дейности - социални служби, транспорт, обработка на отпадъци, телекомуникации, стигаме до въпроса - могат ли самите те да станат по-умни? Как технологиите могат да помогнат за подобряване работата на градските или националните власти?
Един от градовете, който дава отговор на тези въпроси, е Мадрид. Испанската столица се сред мегаполисите, въвели интегрирана система за действие на специалните служби. За съжаление поводът за изграждането й е лош - бомбените атентати в Мадрид през март 2004.
„При атаките от март 2004 имахме едновременни събития на различни места. Липсата на комуникационна система за координиране на всички служби създаде проблем", разказва инспекторът от мадридската полиция Хосе Рамон Яно.
Това признава и Фернандо Гарсия - ръководител на отдела за иновации на общината в Мадрид. „Не знаехме дали имаме достатъчно ресурси както от полицията, така и от другите служби. Поуката беше, че трябва да подобрим координацията и да споделяме информацията между различните служби", коментира той.
При атентатите в Мадрид бяха взривени четири влака, загинаха 192 човека, 1800 бяха ранени. След това градът, заедно с IBM, създава един от най-модерните командни центрове за спешни ситуации в света.
„В Мадрид имаше три исторически обособени центрове за спешни случаи - местната полиция, пожарната и медицински служби и линейки. Сега има само един център и се справяме със ситуацията в реално време", казва Хавиер Кироха от службата за гражданска отбрана.
Фернандо Гарсия от общинската управа не скрива, че е доволен от новата система: „Сега, когато имаме новата система, знаем в реално време какво става в града, във всяка една негова част. Имаме компютърна карта, на която се виждат всички инциденти, вижда се къде се намират всички патрули, както и какви служби са изпратени на мястото на инцидент. Имаме истински наблюдател на това какво се случва всяка секунда".
Хавиер Кироха обяснява как работи системата: „Всичко започва със спешно позвъняване на телефон 112. Имаме една минута да кодифицираме, локализираме и приоритизираме обаждането. След като то е анализирано, предаваме информацията на командния център, където решават кой е най-добрият спешен план за решаването на проблема. Те проследяват ситуацията и получават информация какво се случва с отговора на спешните служби. Благодарение на тази система сме по-бързи. При спешен случай всяка секунда има значение.
Софуерно решение от IBM помогна на спешните служби в Мадрид да реагират на обаждане 25 процента по-бързо.
„За да се подобри времето за отговор на спешно обаждане, най-важното нещо беше да променим процесите на работа и заради това средствата за контрол бяха много важни", обясни Хуан Луис Молина Берио от IBM Software Group.
"Целта ни е да стигнем до всеки важен инцидент за по-малко от осем минути. През 2008 успяхме да стигнем до 48 процента от инцидентите за по-малко от осем минути. Днес за по-малко от осем минути стигаме до 81 процента от инцидентите", отчита Фернандо Гарсия.
Карлос Арибас от противопожарната служба на Мадрид обяснява колко важно е това: „Един пожар в началото може да се изгаси с пожарогасител или чаша вода. След пет минути вече са необходими кофи вода. След тези пет минути трябват вече може би 4000 или 5000 кофи вода. Ето защо една от нашите най-важни цели е година след година да намаляваме с поне малко времето за достигане на инцидента".
От началото на използването на новата система на IBM през 2006-а, мадридските спешни служби подобряват времето за достигане на инцидент година след година.
Това е само един пример какво означава по-умно управление - интегриране на работата на различните служби и отдели. Така управлението става по-прозрачно и отговорно, ресурсите се управляват по-ефективно.
Във Великобритания, например, гражданите са окуржавани да използват колкото е възможно повече електронните услуги, предлагани от местните власти и от централното правителство. Така се пестят пари - и на администрацията, и на гражданите. Пример за това е и белгийска социално-осигурителна компания, която въведе приема на електронни декларации от работодателите. През 2008-а бяха подадени 23 милиона електронни декларации, а белгийският бизнес си спестява 1,7 милиарда евро на година.