Ще си позволя да циритам информация от сайта на СФМВР,а именно: "На 13.01.2010 г. се проведе работна среща между представители на синдикалните организации в МВР и Звеното по управление на целите в МВР. От страна на синдикалните организации присъстваха Галентин Грозев – СФСМВР, Емил Рашев – НПС, Христо Христов – НСГА, Кирил Станчев – Отнеборец. От страна на МВР присъстваха Румен Станков – ръководител на звеното по управление на целите в МВР, и служители на Звеното.
На срещата бяха разгледани предложения за промени в Наредбата за условията и реда за формиране на допълнително възнаграждение за резултати в служебната дейност (СУЦ). От страна на СФСМВР беше внесено писмено становище със следните предложения:
ПРЕДЛОЖЕНИЕ 1: СУЦ да се синхронизира с основните изисквания, поставяни пред служителите на МВР, които нямат функции по управление и контрол на структурните единици и звена в МВР за изпълнение на техните служебни задължения, като служителите да се оценяват според изпълнението на дейностите, които влизат в обхвата на техните служебни задължения.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ 2: СУЦ да се запази в досегашния си вид като сбор от колективна и индивидуална оценка, която да формира допълнително възнаграждение за служителите, които имат функции по управление и контрол в МВР (кат. А, Б и В, както и служители кат. Г, изпълняващи функционални задължения или ВНД от такъв характер).
ПРЕДЛОЖЕНИЕ 3: Служителите, които нямат функции по управление и контрол, да бъдат оценявани индивидуално от техните ръководители. Критериите за оценка да бъдат обвързани с дейностите на служителите, които влизат в кръга на служебните им задължения според длъжностните им характеристики. При финализиране на процеса по определяне на цели по СУЦ ръководителите да избират до 4 от критериите, които да залагат за оценка на служителите им според характера на целите.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ 4: МВР да изготвя повече от една обща цел, като всички цели да са насочени спрямо основните направления на дейност.
ПРЕДЛОЖЕНИЕ 4: Механизмите и протоколите за оценка да се опростят и операционализират.
От страна на НСГА беше направено предложение да отпаднат процентните ограничения за отлични и много добри оценки при 100%-но изпълнение на целите.
Следващата среща за изработване на предложение за промени в Наредбата ще се състои на 18.01.2010 г. Срокът за изработване на предложението и представянето му на ръководството на МВР за одобрение е 21.01.2010г.
По непотвърдени данни се очаква сериозно намаляване на целевата субсидия по Наредбата за 2010 г."
Така прочетено звучи добре формулирано, но какви са изводите:
1.Преките ръководители,които следва да формират конкретната цел и показателите /количествени или качествени/ не успяват да ги формулират съобразно не само длъжностната характерстика на служителите, а и явно не знае какво следва да се работи. Съответните показатели се определят от спецификата на дейност на съответната структура ,както и от възможността дали изобщо спрямо конкретната дейност могат да се приложат количествени показатели, които обаче да са реално изпълними и отделно да има възможност да се ползват в дългосрочен план за няколко последователни години.
За съжаление обаче в повечето случаи се залита към използването на качествени показатели и се бяга от количествените, защото някои от ръководителите поради липса на време и яснота не правят анализ на показателите за период назад и не правят прогнози в близък или средносрочен план. Указанията които се пращат за СУЦ не са обяснени добре, няма разяснение както за методиката за отчитане ,така и за начина за попълване на таблиците. Механизмите и протоколите са прости, просто няма т.нар."легенда" или забележка как да се попълват отделните колони.
Процентите за оценки при 100% изпълнение не е лошо да ги има, но например с пояснение, че това не е задължително за изпълнение на 100%, а например по преценка на съответния ръководител този процент да не бъде спазен, като се посочи в кратка анотация мотива за това решение.
Последният ред, който е свързан с вероятността парите за това стимулиране да бъдат намалени в повечето случаи въобще не звучи оптимистично на всеки който го е прочел и логично е да си зададе въпроса - и за какво тогава са всички тези дебати и отчети и декларации?