от nedovolenbg2012 » 10 Дек 2013, 16:38
Част 1
Рег.№ I-61773, Екз.№
02.12. 2013 г.
С Т Е Н О Г Р А М А
от проведено заседание между директори на ОДМВР
и синдикалните организации,
проведено на 27.11.2013 г. от 10.30 ч. в заседателната зала на МВР
В.МАРИНОВ: Здравейте, колеги! Добре дошли! Целта на днешната среща, както всички знаете, е да проведем консултации на основание чл.130а, във връзка с предстоящите масови уволнения на лица, работещи по трудово правоотношение /ЛРТП/. Всички сте получили своевременно необходимите документи.
Както знаете, още в началото на м.септември синдикалните организации бяха получили едно писмо, с което уведомяваме за намерението на ръководството на министерството да се оптимизира структурата, състава, което ще доведе до съкращаване на част от служителите.
Целта е до края на годината да се постигне съотношение 18% служители, които работят т.нар. допълнителни дейности в министерството срещу 82% по основни дейности и след 1 юли 2014 г. това съотношение да бъде 15% към 85%.
Оптимизирането на структурата ще ни позволи съответно да освободим и финансов ресурс, което вече многократно сме го коментирали със синдикатите, заложихме го и в проекта за новия ЗМВР - увеличение на заплатите, реално увеличение на заплатите да има.
Събираме се днес с директорите на областни дирекции на полицията, където предвижданото съкращение на ЛРТП минава 10% и те попадат в рамките на КТ за провеждане на тези консултации по чл.130а, като всеки един от директорите като работодател определя сам структурата, броя лица, които са му необходими да изпълнява възложените от закона задачи, но в рамките на числения състав, който му е спуснат от ръководството на министерството.
На практика към всеки един директор може да се събере Комисията за социален диалог, на място да бъдат обсъдени тези въпроси кои лица да бъдат съкратени, на какво основание, но идеята да се съберем всички заедно е да има едни общи указания и общи принципи, които трябва да се спазват.
На първо място този подбор на лицата, които ще останат, трябва да бъде на основата на два критерия - професионална квалификация и ниво на изпълнение на възложената работа, като разбира се, пак ви казвам, по места всеки директор със синдикатите може да проведе необходимите разговори.
Оттук нататък, аз ви предлагам, ако искате всеки един от директорите да изложи своята концепция и в един диалогов режим да вървим напред. Как ще процедираме? По азбучен ред, може би, както са подадени. Благоевград.
КОМИСАР ГЕОРГИ КОСТОВ - директор ОДМВР-Благоевград: Господин зам.-министър, колеги, уважаеми гости, съгласно новата структура и щат, сме съобразили и определения лимит за ОДМВР-Благоевград, която към настоящия момент е 902 заети бройки от действащите щатове на ОДМВР, като бяха включени преди 1014 длъжности.
Освен това бе разпоредено служителите, изпълняващи специфични и административни на основния и допълнителен щат сумарно да не надвишават 18% спрямо общата заетост на дирекцията.
В изпълнение на горното в Областната дирекция бе създадена работна група, която стигна до извода и предложи следните промени:
Основна тежест поема дейността по линия СОД, предвид предвидените промени в нейната дейност, там предлагаме да се съкратят 25 бр. длъжности „оператор”, стая с контролни съоръжения СОД, по допълнителен щат, от които 25 длъжности, 24 са реално заети. Създали сме организация и тяхната дейност вече е поета от оперативните дежурни части. Респективно, пак свързано с дейността на СОД, предлагаме да се съкрати и 1 длъжност - счетоводител, той и технически изпълнител по заплащане на труда във Финансово осигуряване по допълнителния щат.
Освен това, предлагаме да се съкрати 1 длъжност - пазач в администрация на РУП „Полиция” - Гоце Делчев по допълнителен щат, реално зает. Предлагаме и да се съкратят 2 длъжности - системен оператор в администрация на РУП в 01 и 02 РУП - Благоевград, това са тъй наречените деловодителки. Предлагаме и всички длъжности - огняр, 7 бр. по допълнителен щат и всички длъжности чистач - 17 бр., също по основен и допълнителен щат, всичките реално заети, да минат на ½ щат реално заети. С това се включваме в 18%.
Като опит мога да споделя, че сме се водили от това, първо да няма двоен стандарт при определяне на това от кои длъжности трябва да се лишим. Навсякъде е минато по един и същи критерии. Длъжностите, които прочетох - пазач в едно районно управление в Гоце Делчев и двете деловодителки в 01 и 02 РУП, са свързани основно с това да премахнем двойния стандарт, тъй като тази длъжност пазач, която я съкращаваме в Г.Делчев се оказа, че е уникална за дирекцията, де факто в другите районни няма такава длъжност, а деловодителките в 01 и 02 РУП в Благоевград са двойно по-големи по численост от другите РУП, но натовареността им след извършен анализ на деловодната им дейност и на специфичната им натовареност не е двойно по-голяма. Считаме, че е обективно и приемливо. Благодаря ви за вниманието.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Костов. Колегите от синдикатите имат ли някакви въпроси?
ДОБРОМИР ДОБРЕВ: Искам да попитам господин Костов, запазва ли се столът и бюфетите в областната дирекция?
Г.КОСТОВ: Да, на този етап - да.
В.МАРИНОВ: Благодаря ви. Ако няма въпроси към г-н Костов и сте съгласни със структурата, която предлага и с числения състав, съкращенията, които са..
ХР.ХРИСТОВ - НСГА: Аз исках да поставя принципно няколко въпроса за цялата процедура във връзка с провеждането й. Знаете, че имаме действащо споразумение за информиране и консултиране и аз предлагам, все пак са дошли колегите, ще ги уважим и ще чуем техните мотиви и ще имаме възможност да си зададем въпросите конкретно към всеки от тях, но предлагам като принцип самата процедура по провеждането на подбора да е съгласно чл.20 от Споразумението, да се проведе по места в съответните областни дирекции, където да участват представителите на синдикатите вътре в дирекциите, защото те си познават хората там и могат да участват ефективно.
В.МАРИНОВ: Напълно подкрепям г-н Христов, с това предложение аз започнах и в началото на моето изложение, че ще се направят и такива по места разговори със синдикатите. Целта на тази обща среща е да се уеднаквят критериите, всичките директори ще получат и указания. А що се касае до Споразумението, г-н Христов, мисля, че госпожа Димова има бележки.
Р.ДИМОВА: Ние сме на мнение, че вашето Споразумение в един минал момент е свързано с тогавашния Колективен трудов договор /КТД/. Има възможност за сключване на Споразумение с всички синдикални организации, към този момент с всички не е сключено и нашето мнение е, че тъй като е прието, че има един КТД трябва да има едно Споразумение за информиране и консултиране. В този случай би имало неравнопоставеност между всички синдикални организации ако приемем, че едните имат Споразумение, а другите не, някои не са изявили желание за сключване на Споразумение. Какво повече ни дава това Споразумение, ако приемем, че то съществува? Ние на практика изпълняваме в момента задължението си по Кодекса на труда.
ХР.ХРИСТОВ - НСГА: Искам да споделя, че всъщност Споразумението, подписано на това законово основание не е обвързано с Колективния договор, така както в КТД има изискване за определени срокове, то е на съвсем друго основание и се прилага при необходимост, когато има такава. Доколко това Споразумение е действащо, то е акт, факт е на практика и считам, че няма пречка да се прилага, тъй като в голяма част, болшинството от структурите, където ще се провеждат масовите съкращения, основно наши членове са потърпевши, така че те ще бъдат засегнати в 99% от случаите и считам, че няма пречка да се прилага, още повече, че то е изготвено на база на КТ и всъщност допълва и доразвива някои от текстовете, някои от възможностите, които са свързани с процедурите, възможността да се договарят и други критерии по места според специфичните условия, което всяка дирекция могат заедно със синдикатите. Аз мисля, че няма пречка и сега да участват представители на синдикатите там по места в дирекциите, просто да се ползва този нормативен документ, предвид на краткото време, което остава, за да спазим процедурите.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Христов, ако позволите искам да отметна, че за нас е изключително важно, за ръководството на министерството, равнопоставеността на всичките синдикални организации и информацията, която ми е предоставена от Човешки ресурси е, че ЛРТП са членове на всички синдикални организации, не само на вашата, така че това касае и останалите синдикати.
ГАЛЕНТИН ГРОЗЕВ: Уважаеми господин зам.-министър, уважаеми господа директори, колеги, в чл.7, ал.2 на КТД, който е подписан от шестте синдиката и министъра на вътрешните работи има действие към момента и действието му изтича на 1 март 2014 г., така или иначе действието му към момента е без съмнение, в този чл.7, ал.2 пише, че „мерките и процедурите за информиране и консултиране се договарят в Споразумение в тримесечен срок от подписване на КТД”, такова споразумение, скоро ще изтече КТД-то, няма. Предишното споразумение, без да съм го видял не мога да кажа дали е добро или не, надяваме се, като имаме предвид, че имат опит НСГА в тази област да е със значителна стойност, но въпреки всичко държим най-сетне да се изпълни това задължение и очаквахме по-скоро, сега в момента се обсъждат мерки и процедури именно във връзка с такова споразумение и ако не се подпише споразумение, поради краткия оставащ срок, то поне да се изготвят общи принципи, които да се спазват. Тъй като сега малко „стреляме във въздуха” като казваме - тук ще участват синдикални организации, нито се има предвид кога, къде, как ще участват, в какъв формат, какво значение ще има консултирането и мерките, изобщо цялата процедура е неясна, а тя се разписва изключително подробно, защото после има значение и при евентуални дела в съда, а немалко значение има по отношение на хората, които ще бъдат засегнати.
На следващо място, съгласно процедурите за масови съкращения, един от основните моменти при съкращаването на длъжност или на трудова функция, е необходимостта от нея да е отпаднала реално за дейността на предприятието по принцип или в частност - на дирекцията. В тази връзка за нас не е ясно дали, с изключение на функциите на служба СОД, дали останалите функции са отпаднали изцяло или са преразпределени и продължават да се вършат в този му обем от други служители, което ще опорочи цялата процедура по съкращаване на щата.
Радваме се, че по дирекции се мъчат максимално да си запазят хората, но не мисля, че е редно при запазване на трудова функция служителят да бъде ощетяван, вярно, това е някаква стъпка в посока той да бъде запазен като служител, но от друга страна пък е неправомерно да си изпълнява същите задължения, същата трудова функция, да му бъде намалявано възнаграждението и работното време, което го отдалечава както от пенсиониране, така и от нормални условия на живот, като се има предвид колко са ниски възнагражденията на лицата, които примерно бяха посочени при съкращенията в Благоевград, това са чистачки, оператори, тези хора взимат минимални заплати. Да се намалят наполовина означава да не им се осигури нормален стандарт на живот, т.е. те да бъдат в постоянно състояние на бедност, т. нар. „работещи бедни”, което мисля, че не е допустимо в едно министерство без да говорим с големи цифри, но с деветцифрена сума за заплати за следващата година.
Затова, молбата ни е да се говори сега в момента как точно да стане във всички тези дирекции, където ще има масови съкращения, да се уточнят правилата, защото например преди да се изпратят писма уведомителни, каквито също трябва да се изпратят до всеки човек, който ще бъде съкратен, първо трябва да се изготви новото щатно разписание. Като се изготви новото щатно разписание, за да можем ние да дадем нашето информирано съгласие като синдикални органи за съкращаване на този или на онзи човек, ние трябва да знаем дали тази трудова функция е отпаднала, дали този човек има някакво специфично друго изискване, заради което трябва да остане на работа, така се получава информация, че в момента се съкращават номинално трудови функции, а реално те продължават да се вършат, което в никакъв случай не можем да приемем, тъй като служителите, повечето от тях са дългогодишни работници, знаят правата си и ще осъдят министерството, ще се върнат на работа и очакваното спестяване от тяхното съкращаване и уволнение ще се окаже „бомба със закъснител” след около година и половина, когато им излязат решенията от окръжните съдилища и те се върнат на работа, при това с едно предимство, че ще имат и обезщетение и ще бъдат едва ли не запазени при следващи съкращения.
Така че, молбата ни е сега тук, с участието и на министерството да разберем например защо в някои дирекции има повече хора, а в други по-малко хора, не стана ясно, защото процентите варират между 10% и 30% съкращение на служители ЛРТП, не можахме да разберем точно какъв е критерият, ако може това да се каже и после да се уточни в каква форма ще се проведат тези събирания, защото на някои места те се проведоха под формата на КСД, на които се съобщава на синдикалните организации какви съкращения като бройки ще бъдат направени, което не е никаква процедура по информиране по наше мнение, а е просто едно намерение, което е заявено. За нас е важно да се направи реално процедурата. Не се ли направи реално, ние съответно няма да дадем разрешение за съкращаването на тези хора, те са синдикални членове и само на това основание съдът ще ги върне. За да не се блокираме взаимно и съответно да изпадаме в колизии, както беше в близкото минало, нека да бъде изготвена процедурата, ние сме хора, служители, разбираме нуждата на министерството от съкращения и от увеличаване на заплатите, но нека това да стане с реални параметри. Защото в момента не става ясно по кой точно параметър се движим, дали просто искаме да уволним едни хора, за да увеличим заплатите на други, дали съкращаваме реално функции и на какво основание съкращаваме в една дирекция повече от друга, по-малко в друга, в трета пък - изобщо, това не става ясно и поражда напрежение между служителите. Защото, макар и хората, които ги назначават тези служители да са в отделни дирекции, те пък са в рамките на едно общо министерство и може да претендират за дискриминационно отношение по отношение на това, че на едни места повече се засягат, на други места по-малко се засягат. На едни места примерно остават пазачи, на други места не остават пазачи. Примерно говорим. Или на едно място се съкращава оператор, на друго място остава оператор. И за да не става така, да търсим ние на хората работа, както се получава в момента и да молим директорите да ги вземат на свободни места или да ги пращат на школа.
Затова искаме да бъде ясно сега, уточнена процедурата и това трябва да стане по реда на субординацията, министерството - в лицето на ръководството решава какво трябва да се направи, точно, подробно и конкретно изписано точка по точка, буква по буква, след което това се спуска на директорите, запознаваме се и ние с него, за да участваме активно, не е трудно, процедурата е правена безброй пъти в безброй предприятия, вярно, че г-жа Димова я знае наизуст тази процедура вече, така че не е проблем вероятно такова писмо окръжно или пък разпореждане да бъде спуснато още днес, за да може да се направи. Иначе ако само говорим, ние прочетохме писмата, вероятно всеки от директорите ще се спъне в същия проблем, защото най-вероятно няма да може да обясни защо съкращава една трудова функция на оператор, примерно говорим, или една на пазач, пък друг остава. И това ще е нормално, защото от тук е дадено разпореждането да бъдат съкратени проценти от служителите и те са длъжни да изпълнят разпореждането, защото са подчинени на министерството.
В същото време, когато се отиде долу на преговори, нашите служители ще искат от нас защита, г-н Христов не знам доколко ще разпише съгласие и доколко няма да разпише съгласие, ние сме склонни да го направим при положение, че знаем, че наистина е нужно това, а не че произволно се казва - тук ще съкратим две длъжности, ама работата ще остане да се върши. По наше мнение това няма да е добре, защото тези, които ще останат да вършат работа, дори да им се вдигне с 5% или с 10% заплатите, те ще вършат на още един човек работата, т.е. работата ще им се вдигне двойно, а заплатата - с 10%, буквално казано. Което няма да изпълни функцията ни като синдикални представители, вероятно и на ръководителите като такива, за подобряване на работата. Благодаря за вниманието.
В.МАРИНОВ: Господин Павлов, имате думата.
ИВ.ПАВЛОВ: Аз ще благодаря на г-н Грозев, че изказа част от идеите и мислите, които са в синдикалните организации и битуват и се дискутират ежедневно, но искам пак да се върна обратно на споразумението, за което започнахме да говорим в началото с изказването на г-н Христов.
Значи преди повече от два месеца ви изпратихме готов проект на споразумение и водихме активна кореспонденция да ви приканим да спазите изискванията на КТ. Първо започнахте с изказването, че няма да има масови уволнения, след което стигнахте до извода, че ще има такива. Отговорихте ни, че няма споразумение подписано, оказа се, че има такова споразумение. След което въпросът беше дискутиран и на последното редовно заседание на ССП и тогава вие г-н Маринов лично поехте ангажимента, че ще бъде подписано такова споразумение, така поне аз си спомням. Ние ви приканихме да подпишете такова споразумение с всички синдикални организации, като това не е задължително условие, защото може и някои от синдикалните организации да не желае, това е нейно право, но това не изключва ситуацията преподписването на такова споразумение. Защото в него се въвеждат общи принципи, критерии и условия за всички синдикални организации и за работодателя, което се спестява именно ето тези неща, които сега ги приказваме тук. И мисля, че това беше най-удачният повод, тук понеже сме се събрали да го използвате и да подпишем това Споразумение за информиране и консултиране, което така или иначе няма никаква обвързваща сила с КТД, поне така е разпоредбата на чл.130, ал.5 от КТ. И това не само за масови уволнения.
И смятам, че това е добрата изходна точка, както казаха и колегите, нека първо да подпишем, защото все още не се знае от страна на работодателя кои ще го представляват и кои ще преговарят в тези консултации. Същото нещо е, вие не знаете и не сте определили, а там има определени процедури, по които се определят представителите на синдикалните организации. Тук може сега всеки един от нас да изкара 10 човека и да ги разкарва като „малки маймуни” из цяла България да преговарят с този или с онзи директор, което нали разбирате, че така няма да се проведат тези процедури по консултиране и информиране и до края на другата година.
В.МАРИНОВ: Господин Павлов, има много точна информация в Човешки ресурси в коя дирекция, кои лица, работещи по трудово правоотношение в кой синдикат членуват, така че там, където в областни дирекции определен синдикат не е представен, няма смисъл да каним този синдикат да участва.
ИВ.ПАВЛОВ: Това не изключва възможността на представителите на работниците и служителите да участват в тези консултации.
В.МАРИНОВ: Разбира се.
ИВ.ПАВЛОВ: Дали изобщо синдикатите ще участват, това не е въпрос на обсъждане дори. В КТ е казано - ако има синдикат, има, като няма синдикат е представители на работниците и служителите, всеки един може да излъчи, общото им събрание да се съберат и утре да искат те да се консултират. Така че, ако има такова Споразумение то ще е валидно и ще важи за всички. И всички синдикални организации ще се съобразят с него, както и работодателят. Това е за улеснение на работодателя. Приемете го. Не случайно законодателят го е въвел това нещо, той не го е измислил, за да създава пречки и усложнения, това беше мисълта в тази посока, така че ние подкрепяме и г-н Христов ние сме готови да подпишем и тяхното Споразумение, ако смятате, че то не е валидно. Представили сме ви готов проект, който е минал през всички дирекции за съгласуване и за становища. Нали така, госпожо Димова?
Г-ЖА ДИМОВА: Да.
ИВ.ПАВЛОВ: Защото ви казах, че ако искате да го подписваме на Нова година, на нас вече няма да ни трябва, защото ще е късно. Аз много добре си спомням репликите и думите, които съм казал. Минало е през всички дирекции и вие сте информиран и ни отговорихте с едно писмо, че ако ще се сключва нещо ще се сключи с всички. Ами дайте да го сключим това Споразумение. Това е, което исках да кажа. Благодаря за вниманието.
В.МАРИНОВ: Точно така, държим на равнопоставеността на всичките синдикални организации, така че това ще бъде идентичен тип текст за всичките организации. Искам да добавя, че всеки един директор на областна дирекция ще си пусне заповед, с която да назначи комисия за прецизиране на лицата, които трябва да бъдат съкратени, вследствие на процедурата.
Аз ви предлагам, за да бъдем по-експедитивни, директорите да не докладват по бройки лицата, които ще се съкращават, защото на това ниво то не е и необходимо, само ако има промяна от това, което предварително е разпоредено и да предоставят информация просто за философията - какво е обективирало това така да се подходи.
Следва Велико Търново.
ГЛ.ИНСПЕКТОР ХР.ХРИСТОВ - внд директор на ОДМВР-В.Търново: Уважаеми господин зам.-министър, уважаеми колеги, в становището, което сме изпратили в САД „Човешки ресурси” е предоставена цифрата, която предстоят съкращенията в ОДМВР-В.Търново.
Във връзка с предвижданите съкращения е направен анализ с всички ръководители на структурите в областната дирекция, извършен е подробен такъв и е стигнато до извода, че предложените длъжности за съкращение няма да повлияят на процеса на работа в областната дирекция, с което считаме, че това са възможностите за съкращение, длъжностите, които сме предложили. Естествено, част от задълженията им ще бъдат възложени на други служители, но те няма да бъдат натоварени на максимална степен, голяма част от тях е във връзка с паспортизацията - БДС, в Пътен контрол са назначавани предходните години, с цел оптимизация на работата, така че към момента анализът ни показва, че натовареността не е чак толкова голяма и позволява съкращението на една част от тях, а другата, по-голяма част е във връзка с процедурата за прекратяване дейността на СОД, там е по-големият брой съкращения на служители ЛРТП в областната дирекция.
В Областната дирекция с моя заповед е създадена комисия и се провежда социален диалог на тази тема още от 14-ти ноември, така че сме в процедура. Не търпи някаква промяна предложените за съкращение щатни бройки. Доложих.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Христов.
ХР.ХРИСТОВ - НСГА: Имам въпрос, той е общ. Тук са заложени за съкращаване служители в стола, доколкото разбирам се закрива столът и аз в тази връзка искам да поставя отново въпроса генерално за цялото министерство, след като бяхме уведомени писмено, че ръководството не предвижда закриване на столовете, а на практика в част от дирекциите това се прави. Знаем, че те се издържат от средствата за СБКО и не би трябвало според мен да се посяга на тази социална придобивка. За съжаление част от дирекциите точно там съкращават хора и бих искал да го поставя централно този проблем, да има еднаква ясна и точна позиция в това отношение, както и колегата Грозев каза, еднаквият принцип навсякъде да се прилага. Сега ще останат част от дирекциите без столове. Преди 4 г. масовото съкращение в Пазарджик се лишиха от стола и след това 3 г. по ред правят предложения да се отпуснат щатни бройки, за да се възстанови работата. Не мисля, че това е добър подход и предлагам по принцип столовете да не се закриват, така както е и мнението на ръководството.
В.МАРИНОВ: Господин Христов, вашият коментар?
ХР.ХРИСТОВ - ОДМВР-В.Търново: Във връзка с нашето предложение за закриване на стола сме се базирали на това, че такива условия има единствено и само в Областната дирекция във В.Търново и в едно районно управление в Горна Оряховица. Останалите пет районни управления нямат тази привилегия, а още повече, че в Областната дирекция ползването на тези услуги са единствено и само от администрацията, т.е. една малка част от полицейските служители имат възможност да се ползват от тези услуги, голяма част от тях използват възможността в други обекти извън възможностите на областната дирекция и поради тази причина предлагаме столът да се закрие. Тъй като основният състав няма причина да се възползва, все пак считаме, че ние като администрация ще се справим и без тези условия. Това са ни мотивите и още повече, пак повтарям, че останалите районни управления нямат такива възможности и продължават да изпълняват служебните си задължения без да нарушават процеса.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Христов. Видин.
КОМИСАР КОНСТАНТИН ДЖУНИНСКИ - ОДМВР-Видин: Във връзка с разпоредбите, към момента сме предложили абсолютно всички операторки в СОД. ОДЧ на ОДМВР, ОДЧ на РУП-Видин се намират в едни помещения в съседство, просто нещата ще се дублират, тъй като виждам това, което остава като обект и те са около 90 обекта, които са наши, на МВР, а от тези 90 обекта половината са в сградите на районните управления и на дирекцията. И затова така преценихме с цялата комисия, която се създаде и обсъдихме тези неща.
Също така другата дейност, която съкращаваме това са пазачите по допълнителния щат, абсолютно всички пазачи, във връзка с това, че пазачите като цяло пак не достигаха и се получаваше нощните смени да се поемат, това са сградите на „Пътна полиция” и складовете, които са на МВР да се поемат от полицейски служители през нощта, защото пазачите не достигаха, иначе се получаваше много натрупване и извънреден труд, което не беше допустимо, а и хората не можеха да си почиват. И в тази връзка просто виждаме, че пазачите са неефективни, защото ние ги покриваме така и така с полицейски служители, а отделно всички обекти, които те охраняваха са оборудвани със сигнално-охранителна техника.
Друго, което е предложено за съкращение, това са поддръжката и ремонта, де факто при липса на средства ние нищо не можем да поддържаме и да ремонтираме и нещата са такива, говоря за по-сложни неща, които с един човек няма как да стане. Също така сме предложили за съкращаване един технически изпълнител на заплащането на труда по СОД, което е по допълнителен щат, това нещо ще се поеме от останалите колеги, които са във финансовото осигуряване и един управител на склад, който дублира функции, същия го има и в областната дирекция към УССД. Също така един чистач от СОД, който е направил и пенсионна възраст, човекът по желание си тръгва.
В общи линии това е. Също така съкращаваме бройка от администрацията в „Пътна полиция” в трите районни управления, като мотивът ни е, че просто работата там намаля, а в РУП-Видин имаше до преди няколко години „Пътният контрол” беше във Видин и имаше назначен допълнителен човек, в момента АНД-то си е в сектор „Пътна полиция” и този човек просто не е натоварен и не върши нищо. Има пък друг, който върши АНД, изпълнява АНД във връзка с другите нормативни документи, които се изпълняват от отделението за охрана. Това е като цяло. За всяко нещо, което сме предприели винаги сме се събирали с тримата представители на синдикатите, които са представени в областната дирекция и само за информация на аудиторията, че не съкращаваме стола. Столът се ползва както от областната дирекция от служителите, така и от „Пътен контрол”, от Пожарната. Завърших.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви. ОДМВР-Габрово.
ГЛ.ИНСПЕКТОР БОРИСЛАВ БОНЧЕВ - внд директор ОДМВР-Габрово: Господин зам.-министър, колеги, мотивите са изпратени чрез Дирекция „Човешки ресурси” до министъра на вътрешните работи. Тук може би ще се наложи някой от колегите, в ОДМВР-Габрово също преобладаващо са служителите от СОД, които се предполага, че ще бъдат закрити. Беше проведена едно заседание с комисията за социален диалог, бяха запознати с бройката като цяло, която се предвижда. Трябва тук да подчертая, че столовете в Севлиево и в Габрово са посочени като съкращение на заетите длъжностни лица. Също така и систем-оператори, които са в БДС, базирайки се на това, че към настоящия момент работата в групата не е така натоварена, същото и за две районни управления, които са на територията на дирекцията. Също така пазачи и като цяло това е.
Значи мотивите, за да ги зачета за всяка една група, които се предвиждат, са доста обемни и да не обременявам колегите и вас. Като цяло това е. Завърших.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Бончев. Добрич.
КОМИСАР СТЕФАН ЙОНЧЕВ - директор ОДМВР-Добрич: Господин зам.-министър, колеги, при изготвяне на проекта на щат за ОДМВР-Добрич сме се съобразили преди всичко с отпуснатия ни лимит, предвид това, че след Нова година със съкращаване дейността на сектор СОД и в тази връзка сме спазили съотношението 18% спрямо 82%.
Лицата, предложени за съкращаване в ОДМВР-Добрич, предвид, че се прекратява дейността на сектор СОД, сме предложили за съкращаване: операторки по СОД - 11, систем-оператор - 1, БДС систем-оператори - 4, от УССД - 2 работници, които в момента изпълняват длъжността строители /но в нашата областна дирекция нямаме такава дейност по извършване на строителни дейности, основно ги ползваме като лица за всичко, като общи работници/, финансово осигуряване касиер-ЛРТП - 1 бр., администрация към районни управления пазачи, както казаха колегите - 2 лица пазачи, общо лицата по трудово-правни отношения са 23. Столът ни продължава да функционира, не са предвидени за съкращаване бройки. Предвид лицата, които са предложени за съкращаване, всички са от допълнителния щат и мисля, че с тяхното освобождаване няма да се наруши дейността на Областната дирекция по линии. Обекти по СОД, които имаме, предимно както казаха и колегите, това са кабинети в районни управления, в областни дирекции, за които към момента сигналите са изведени в дежурните части и евентуално при подаване на някакво нарушение сигналът ще бъде приет от ОДЧ и в зависимост от силите, с които разполага, той ще прати сили да отреагират.
Предвид другите лица от БДС, мисля, че отмина периодът, когато имаше масови опашки. Направили сме анализ с необходимите бройки, които остават, също ще могат да се справят със задачите, които им предстоят. Относно пазачите по районни управления, мисля, че никъде тези пазачи не се ползват като пазачи, а в тези бройки се назначаваха длъжности, които да подпомагат административната дейност на съответното районно управление.
Това е основно по щата. Завърших, господин зам.-министър.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Йончев. Областна дирекция - Кърджали.
СТ.ИНСПЕКТОР ИВАН ИВАНОВ - н-к на „Човешки ресурси”: Значи мотивите и бройките, които са предложени за съкращаване сме ги изпратили. Предвиждат се за съкращаване 22 ЛРТП, от които 11 със срочни трудови договори.
При определяне на длъжностите, които да се предложат за съкращаване се е изходило, предвид на това, че намаля тази вълна на паспортизация и основно бройките са от допълнителния щат в звената БДС. След това се предлагат за съкращаване такива, които са с дублиращи функции - 1 началник склад вещево, като в същото време има и главен технически сътрудник вещево, техник - въоръжение, отчетник и планиране на материали в УССД в автоработилницата също се предлагат за съкращаване, като в същото време, казвам, че е дублиращо, защото в същото време имаме длъжност, която се води завеждащ склад ГСМ, той и отчетник и се дублират в общи линии, счетоводител по СОД във финансово осигуряване също се предлага и другото, което се предлага - механиците, технически контрол на МПС в сектор „Пътна полиция” да се намалят с 1 бройка, от 3 да станат 2. Завърших.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви. Кюстендил.
КОМИСАР ЕЛИАН СТАМБОЛИЙСКИ - ОДМВР-Кюстендил: Във връзка със съкращенията сме изготвили предложение, което е докладвано на САД „Човешки ресурси”. При нас бройката е 75 човека и в тази връзка сме предложили целият допълнителен щат, зачитам го съвсем накратко: пазач - 32 бр., чистачки - 3 бр., технически изпълнител във ФО - 1 бр., счетоводител средно образование - 1 бр., систем-оператор в сектор „Пътна полиция” - 1 бр., систем-оператор в група БДС - 3 бр., работник строителство - 2 бр., продавач-бюфет - 4 бр., оператор стая контролни съоръжения - 12 бр., систем-оператор в сектор СОД - 1 бр. и от основния щат: управител стол - 2 бр., калкулант-касиер - 2 бр., гл.готвач - 2 бр., готвач - 3 бр., работник-кухня - 3 бр.
За основния щат по отношение на пазач, чистач, колегите, които работят систем-оператори в СОД мотивите, които сме изтъкнали са както на колегите ми директори, които говореха преди това. По-фрапантното в нашата дирекция е, че затваряме стола в Кюстендил и стола в РУП-Дупница. Като мотиви сме изтъкнали, че в останалите две управления нямаме столове за хранене, така че в общи линии по отношение на предложенията, които сме направили във връзка с обновяването на щата, цифрата е спазена и бройките са тези. През изминалите седмици, както и колегите ни, събраха се по мое предложение представителите на синдикатите, които са в ОДМВР-Кюстендил, уведомени са, разговаряме, занапред също ще водим преговори, въобще не се коментират конкретни лица, защото за част от тях трябва да се прави подборна процедура, към момента това са щатните бройки, които сме предложили за съкращение.
Завърших, господин зам.-министър.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Стамболийски. Заповядайте господин Христов.
ХР.ХРИСТОВ - НСГА: Ако разрешите един уточняващ въпрос, споменахте 75 души, а в писмото е записано 53, какво имате предвид?
Е.СТАМБОЛИЙСКИ: Имам предвид 20-те служителя, които бяха освободени на основание чл.328, ал.1, т.10 от КТ. Това бяха колегите, които работеха след придобит стаж на пенсия.
ХР.ХРИСТОВ - НСГА: Работещите пенсионери имате предвид.
Е.СТАМБОЛИЙСКИ: Да, работещите пенсионери.
ХР.ХРИСТОВ - НСГА: Да, разбрах. Вторият ми въпрос е относно столовете. Значи всички знаем, че в Дупница е едно от най-големите районни управления, може би половин областна дирекция и там считам, че не е приемливо да бъде закрит столът, доколко все пак не може да се сравнява с едно по-малко районно управление. Какви са ви мотивите за него?
В.МАРИНОВ: Господин Христов, аз доколкото разбрах г-н Стамболийски се е срещнал и разговарял със синдикатите на място и ако колегите ви на място подкрепят това предложение какъв е смисълът вие да сте против него?
ХР.ХРИСТОВ - НСГА: Те не го подкрепят, аз затова го поставям.
В.МАРИНОВ: Господин Стамболийски отговорете, заповядайте.
Е.СТАМБОЛИЙСКИ: Господин зам.-министър, мотивите във връзка с предлагането ни за закриване на щатните бройки в столовете са първо чисто финансови. Самите столове не могат да си покриват разходите за ел.енергия, за вода и за онези дейности, с които готвят определените ястия, няма как да покрият чисто финансово, винаги бъдат подпомагани от министерството. Около 100 човека се хранят в стола в Дупница, по данни, които съм събрал до момента. Има в съседство и в близост до районното управление подобни заведения и според мен няма да бъде пречка служителите да се хранят извън сградата на районното управление. Същото се отнася и за областната дирекция в Кюстендил. Исках принципно да постъпим и затова съм предложил и двата стола - в областната дирекция и в районното управление в Дупница.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви. Ловеч.
КОМИСАР ГЕОРГИ ИВАНОВ - директор на ОДМВР-Ловеч: Господин зам.-министър, уважаеми колеги, по разпореждането от ръководството в ОДМВР-Ловеч в проекто-щата са заложени 27 щатни бройки за оптимизация. Като от тези щатни бройки с възможностите за преназначаване на служители, такива, които са придобили право на пенсия реално 18 човека ще останат без работа, ако мога така да се изразя. Аз си позволих с участието на представителите на синдиката и ръководните служители на дирекцията да направим среща, на която принципно да обсъдим нещата, запознали сме ги, както и колегите детайлно, тъй като за определени длъжности наистина трябва да проведем съответните процедури, за да определим конкретно служителите, които ще бъдат съкратени.
Като насоки за съкращаване, както и останалите колеги, основно дейността на СОД, поради оптимизацията, там съкращаваме 11 бройки, финансовото осигуряване - 2 длъжности, като едната е специалист VI - IV степен и 1 ЛРТП счетоводител, като искам тук да подчертая, че този специалист изпълнява абсолютно същите длъжности като счетоводител, както и с представител от синдиката разбрахме, че има лекари, които се водят държавни служители и такива ЛРТП. И там длъжността е една и съща, работи се едно и също.
В Областната дирекция също се наложи да съкратим стола, който обслужва РУП-Ловеч и Областната дирекция. По разчетите, които направихме средно в стола се хранят около 80 служители на ден, като в тези бройки влизат и колеги от доскорошната БОП и настоящи служители от ДАНС и служители от ПБЗН. Вие сами знаете, че всичко поемаме ние като щат - осигуряване и т.н., тъй че да се има предвид защо се пристъпва към такава дейност от ОДМВР-Ловеч.
Също така многократно в периода на 3-4 г. откакто изпълнявам тази длъжност ми е поставено питане от представители на синдиката, предимно от Ябланица и Луковит за работата на стола, тъй като другите служители не могат да се възползват, единствено когато посещават гр.Ловеч.
Наложи се също така в комплексен курорт Рибарица, изграден със средства на министерството и учебен център към Областната дирекция - Ловеч. Предполагам, че много от колегите са запознати с възможностите на този център, тъй като ние го предоставяхме за ползване от цялата страна от служители на министерството по желание. Мога да кажа, че е един добър център за почивка и за разтоварване от натовареното ни ежедневие, но тъй като тези бройки бяха по допълнителен щат и се наложи там 4-та служители, които обслужват този център да бъдат също предложени за съкращение. Значи тук ако разрешите, бих подкрепил това, което г-н Христов спомена, че ако има възможност от т.нар. СБКО или другото предложение, което е на ръководството на ОДМВР-Ловеч, помещенията, които сме отдали под наем на банки за офиси във връзка с паспортизацията или с регистрацията на МПС, от мобилни оператори, които използват наши ретранслатори, тези средства ако ни бъдат предоставени аз смятам, тъй като центърът в Рибарица показа, че при едно добро мениджиране носи достатъчно приходи за министерството. Бихме съумяли впоследствие да организираме този процес и както столовете, така и този център да функционира и то наистина да подкрепя работата на министерството.
Колкото до стола, също искам да вметна, нека да си го кажем открито, нашите столове работят в доста критични условия, значи там нито контролни функции се осъществяват и т.н., имаме много средства да влагаме, за да стигнем това, което е изискването и търпим сериозни санкции ако бъдем посрещнати отговорно от институциите, които трябва да контролират тази дейност.
Другите, които са за съкращение, значи тези пазачи, за които колегата от Добрич говори, още през 2011 г. беше преустановена дейността на тези служители, работещите пенсионери. Имаме 1 бр., което е лице, което има ТЕЛК-решение, на една база, която също така или иначе трябваше да се охранява, тъй като се води като имот на Областната дирекция, предоставена за разпродажба и там тази бройка е заложена.
От БДС - систем оператор и 4 бр. чистачки.
Завърших.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Иванов. Монтана.
СТ.ИНСПЕКТОР ИВАН ГЕОРГИЕВ - внд директор ОДМВР-Монтана: Уважаеми господин зам.-министър, уважаеми колеги, в ОДМВР-Монтана създадохме добра организация, със синдикатите нямаме никакви проблеми, проведоха се няколко съвещания на Комисията за социален диалог. Мисля да бъда максимално кратък, тъй като се преповтаряме и следващите директори след мен няма какво ново да кажат, мотивите са едни и същи. Ще бъдат едни и същи на всички директори, тъй като сме в едно министерство, с еднакви структурни звена.
При мен са 22 бр. за съкращение, 7 са систем-операторки, 2 строителни работници, 3 пазачи и 10 са операторките по СОД. За да не излагам мотивите, те са същите като на другите директори.
Със синдикатите проведохме неколкократни срещи, всичко беше обсъдено детайлно, дори бих казал и с разгорещени спорове, тъй като се касае за човешки съдби, излизат на улицата. Стремихме се, специално за систем-операторките да преценим кои структурни звена най-малко ще нарушат, тъй като не мога да си кривя душата - ще се натоварят звена, но гледахме в дирекцията да не се „забатачи” работата грубо казано и се спряхме на 7 бройки.
Аз това мога да кажа. Другото е всичкото преповтаряне.
Двата стола ги запазваме към момента. Не мога да кажа, че при следващи съкращения ще останат тези столове, тъй като колегата преди мен беше достатъчно ясен - столовете работят при мизерни условия.
Бих вметнал само една мисъл за работилниците ни, но това на ниво министерство трябва да се дискутира този въпрос, тъй като те са нефункционални, неефективни, а плащаме заплати на колеги, които всъщност не вършат почти никаква работа, колите ги ремонтираме по сервизи, плащаме на сервизи, в София идваме на сервизи и т.н., но това е друга тема на разговор.
Завърших.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Георгиев. Пазарджик.
Г-ЖА ...................... - ОДМВР-Пазарджик: Уважаеми дами и господа, в нашата дирекция също нещата съвпадат с другите дирекции. Предвижда се съкращаване на 18 заети щатни длъжности, оператор стая с контролни съоръжения, на които са назначени 19 служители, като 1 служителка имаме по заместване на служител, който отсъства от работа и другата бройка - двадесетата, е пазач в администрация в Районно управление „Полиция” - Пещера, която е по допълнителен щат за длъжности ЛРТП, финансирани със средства по параграф 0201.
Мотивите ни са както на другите областни дирекции. Относно оптимизиране дейността на сектор СОД и ние трансформираме самия сектор в група. Предвижда се трансформиране на длъжности в районните управления, за да бъде подпомогната полицейската дейност в районните управления.
И това фактически са ЛРТП, които се предвиждат да бъдат съкратени в нашата дирекция.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви. Перник.
ИНСПЕКТОР ГЕОРГИ БОНЕВ - внд директор ОДМВР-Перник: При нас са предвидени действително заети бройки - 24 да бъдат съкратени. Междувременно сме създали работна група и сме за свикване на събрание, с цел избиране на представители на работниците и служителите, които да представляват тези хора.
За съкращение са предвидени от основния щат на Областната дирекция, от група КИАД систем-оператор - 1 бр., от сектор „Пътна полиция” - 1 бр. систем-оператор. И двете служителки са придобили правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст, но към момента не са подали заявленията си за пенсиониране.
От група БДС - 2 систем-оператора, тъй като там всички знаете обемът на работа доста намаля.
При нас закриваме стола, горе-долу със същите мотиви, защото столът се ползва само от Областната дирекция и то не от всички служители, предимно от колегите от ДАНС, БОП, ПБЗН, КИС и т.н., докато останалите четири районни полицейски управления не ползват такава привилегия.
От допълнителния щат за длъжности за ЛРТП, от отдел „Охранителна полиция” - 1 систем-оператор, тъй като е придадена бройка преди време с цел подпомагане на дейността.
От 02 РУП е съкратен 1 пазач, този пазач, както казаха и предходните колеги се използваше в помощ на администрацията и заради това отпада нуждата от тази бройка.
В РУП-Радомир - 1 чистач, който по допълнителното щатно разписание също е бил използван не по предназначение.
От допълнителното щатно към финансово осигуряване - 1 счетоводител и 1 технически изпълнител, които преди това са били придадени съгласно министерска заповед Iз-691/2011 г. и по принцип сега отпада необходимостта от тях.
От УССД по същата мотивация съкращаваме 1 чистач и стигаме до сигнално-охранителната техника, където вече са предприети действия да се прехвърли към дежурната на Областната дирекция пултовете и съкращаваме 5 бр. операторки и 1 технически изпълнител, като към края на годината няма да можем да се справим със свалянето на всички обекти, затова сме запазили в основния щат 2 техници, които ще продължат междувременно развалянето и сортирането на техниката.
Един началник склад е предвиден за съкращение, също от СОД, който сега в момента описва наличната техника и 1 чистач.
Общо 24 бройки.
В.МАРИНОВ: Благодаря Ви, господин Бонев. ОДМВР-Плевен.