Мария Михайлова, специално за Actualno.com
Адвокатът с линкълна (The Lincoln Lawyer) ни връща към 90-те години, когато жанрът "юридически трилър" нашумя покрай романовите адаптации по Джон Гришъм. Модата на екранизираните съдебни битки постепенно отмина, ето защо филмът на Брад Фърман идва като приятна изненада. Матю Маконахи, който изгря именно с ролята на млад адвокат по Гришъм - във Време да убиваш, отново се завръща в лоното на Темида. Но този път той не води полемики в съдебната зала, а обслужва платежоспособни престъпници на задната седалка на своята лимузина. Върхът в кариерата му се очертава да е защитата на обвинен в убийство богаташ (Райън Филипе), който се кълне в своята невинност.
Филмът на Фърман е също екранизация - по роман на Майкъл Конъли, известен по света и у нас най-вече с криминалните си романи за детектива Хари Бош. Създателите на филма не са си позволили много волности и следват духа на литературната основа. Маконахи е убедителен, а поддържащият актьорски състав - забележителен в лицето на Уилям Мейси, Джош Лукас, Джон Легуизамо и Мариса Томей. Интелигентен трилър с вълнуваща история, чиято главна цел не е да спраска няколко хеликоптера за радост на по-примитивния зрител.
....
Рецензии
„Адвокатът с линкълна” - справедливост за всички
от Александър Райчев
http://www.cinefish.bg/
През 90-те години на миналия век жанрът на юридическия трилър стана особено популярен покрай творчеството на Джон Гришам. Голяма част от неговите романи стигнаха и до големия екран – „Фирмата” с Том Круз, „Версия Пеликан” с Джулия Робъртс и Дензъл Уошингтън, „Клиентът” със Сюзан Сарандън и Томи Лий Джоунс, „Камерата” с Крис О’Донъл и Джийн Хекман, „Ударът” с Мат Деймън и излезлия през новото хилядолетие „Присъда за продан”, който противопостави един срещу друг големите Джийн Хекман и Дъстин Хофман.
Една от най-успешните екранизации по роман на Джон Гришам си остава „Време да убиваш."
Под режисурата на Джоуел Шумахер в тази първокласна юридическа драма взимат участие Кийфър Съдърланд, Доналд Съдърланд, Оливър Плат, Сандра Бълок, Ашли Джъд и Самюел Л. Джаксън. Именно с „Време да убиваш" изгря и звездата на Матю Маконъхи, който заслужено получи награда от MTV за пробив на годината с ролята си на адвоката Джейк Тайлър Бриганс.
Русокосият хубавец от Тексас удължи присъствието си в съдебната зала с нова адвокатска мисия в номинираната за 4 награди "Оскар" и 4 награди "Златен глобус" историческа драма на Стивън Спилбърг „Амистад". Редом до Антъни Хопкинс, Пийт Посълуейт и Стелан Скарсгард, Маконъхи направи още една значима роля и потвърди заявката за сериозна кариера в Холивуд.
За съжаление обаче през последвалите 13 години актьорът трайно се заби в руслото на не особено оригинални романтични комедийки от ранга на „Сватбеният агент”, „Как да разкараш гаджето за 10 дни”, „Фалстарт” и „Златна възможност”.
За щастие на всички, които някога са харесали по-сериозната страна на Маконъхи и са повярвали в таланта му, тази година бележи своеобразно завръщане към началния етап от кариерата му.
На екран вече е „Адвокатът с линкълна” – екранизация по едноименния бестселър на Майкъл Конъли, който и в САЩ, и в България е сред най-продаваните автори на криминални романи.
„Адвокатът с линкълна” е една от малкото забежки извън серията за култовия детектив Хари Бош, която ни разкрива таланта на Конъли да сътвори съдебен трилър, съперничащ на най-добрите произведения на Гришам.
Маконъхи е в ролята на Мики Холър – изпечен адвокат, чиято кантора е задната седалка на линкълн, а клиентелата му се състои от платежоспособни престъпници. Холър получава златен шанс да представлява обвинен в опит за убийство богаташ (Райън Фелипе), който разпалено повтаря, че е изигран от жертвата и накиснат пред ченгетата.
Адвокатът се заема със защитата, като едновременно с това започва да разплита истината около една мрачна история, която се оказва далеч по-обвързана с него, кариерата и семейството му, отколкото си е представял. Сега въпросът е дали ще успее да защити самия себе си и близките си от лапите на един добре прикрит психопат.
Маконъхи плува в свои води в и извън границите на съдебната зала, като за зрителите остава удоволствието да го видят отново в качествена филмова продукция, която не изисква единствено да изглежда ослепително. Положителните отзиви на критиката и задоволителните финансови постъпления са доказателство за добре свършената работа и само могат да помогнат да видим на екран и следващата история с главно действащо лице Мики Холър – „Сребърен куршум.”
За успеха на „Адвокатът с линкълна” спомагат и всички останали актьори, като дори и в най-малката роля има добре познато за широката публика лице – Уилям Х. Мейси („Като рокерите”, „Джурасик парк 3”), Райън Фелипе („Сблъсъци”, „Госфорд парк”), Джош Лукас („Красив ум”, „Хълк”), Джон Легуизамо („Праведно убийство”, „Явлението”), Майкъл Пеня („Битка Лос Анджелис: Световна инвазия”), Майкъл Паре, носителят на 3 награди "Еми" Брайън Кранстън, Франсис Фишър („Титаник”, „Непростимо”) и носителката на "Оскар" Мариса Томей („Кечистът”, „Какво искат жените”).
Целият този актьорски талант е умело направляван от не особено известния режисьор Брад Фърман, чийто едва втори пълнометражен филм обещава да му донесе още предложения за работа. Почитателите на творчеството на Майкъл Конъли и конкретния роман в частност със сигурност ще останат доволни от адекватната филмова адаптация, която не си позволява излишни волности, така присъщи при преноса на редица литературни произведения на големия екран. На тях за съжаление развръзката им е предварително известна и остава само удоволствието да видят как популярни актьори пресъздават познатите им персонажи.
За всички останали обаче „Адвокатът с линкълна” със сигурност ще предложи много повече качествен съспенс, докато се питат кой всъщност е убиеца и как се е добрал до жертвите си.
Филмът е подходящ за всички зрители, които искат да си припомнят годините, когато са ходели на кино, за да бъдат изненадани и омагьосани от поредната оригинална история, плод на нечие въображение, а не да станат свидетели на поредните безкрайни взривове и унищожения в стотното продължение на добре позната поредица.
„Адвокатът с линкълна” е интелигентен и увлекателен трилър, който идва да ни припомни и още нещо изключително важно – актьорите и техните изпълнения са от първостепенно значение за успеха на всеки филм, а не броя специални ефекти и количеството компютърно генерирани изображения, независимо колко впечатляващи са те.
Адвокатът с линкълна / The Lincoln Lawyer
Достойното завръщане на съдебния трилър
http://operationkino.net
Честно казано не си спомням откога не сме имали възможност да гледаме свестен съдебен трилър. Сякаш безкрайните посредствени екранизации по Гришъм, които успяха да препънат режисьори от класата на Олтман и Копола, доведоха до колапс на жанра (чудно как романтичните комедии, които са безкрайно по-големи помии все още кретат) и Холивуд престана да се интересува от тях. На всичкото отгоре се отвратих и от книгите на Гришъм, някои от които не са лишени от качества.
„Адвокатът с линкълна” е едно достойно завръщане към този позападнал жанр и макар да не блести с оригиналност или някакви други кой знае какви качества, той ни припомня, че не всичко в съвременния съдебен трилър е посредственост. Филмът е екранизация по едноименния роман на един от най-популярните (както по света, така и у нас) автори на трилъри Майкъл Конъли и представлява може би най-доброто „съдебно отклонение” от типичния му чисто криминален стил. Филмът разказва за ловкия, разчитащ на десетки хитринки адвокат Мики Холър, чиито офис е на задната седалка на един Линкълн – понеже не съм чел книгата, не виждам друга причина за това (освен чисто практичната с оглед на честите му пътувания от клиент към клиент), освен за да ни се илюстрира уличния тарикатлък на героя – който вижда златен шанс да изкара малко пари от привидно елементарно дело за нападение и опит за изнасилване, в което трябва да защитава млад и доста богат плейбой.
Матю Маконъхи и Райън Филипи
Няма нужда да ви казвам какво става по-нататък. Гледали сте стотици филми. Нещата не са това, което изглеждат на пръв поглед, делото се оказва свързано с предишни случаи на Холър, не е ясно кой точно е невинен и кой е виновен и разбира се, кариерата и по-важното, животът на семейството, приятелите и на самия Холър се оказват в опасност. Хубавото в цялата работа е, че тази „изненада”, за която всички знаете (все пак я има и в трейлъра), се случва преди края на първата третина на филма, където той сменя принадлежността си от чиста мистерия към трилър, в който главният герой трябва да показва истински качества, за да оцелее в една доста сложна ситуация. Интересното е, че именно това е частта с чистата „courtroom” драма и определено се получава. Само моментите с морални измерения на проблема са леко дразнещи, но те лесно се преглъщат. Същото важи и за самия финал, който не е особено правдоподобен, но за сметка на това е развлекателен, а защо не и емоционално удовлетворителен.
Един от големите козове на филма са актьорите. В повечето такива филми има традиция да участва звезден актьорски състав и „Адвокатът с линкълна” не е изключение. Тук се подвизават Райън Филипи, Джон Легуизамо, Мариса Томей, Джош Лукас, Уилям Х. Мейси, Брайън Кренстън и Майкъл Пеня. Звездата на шоуто обаче, се нарича Матю Маконъхи, което лично за мен си е изненада. Искам да кажа евала на агента, мениджъра, или който там се грижи за кариерата му, че го накара да си вземе две години почивка от голямото кино – защото положението около всичките малоумни романтични комедии и непрестанното събличане по без риза, за което цял Холивуд го бе взел на подбив, вече беше започнало да става нетърпимо – след което да се завърне в роля подобна на тази, която преди 15 години го направи истинска звезда, тази във „Време да убиваш”. Без съмнение, това е най-добрата роля на Маконъхи от години.
За да обобщя, „Адвокатът с линкълна” е далеч от най-добрите представители на жанра, но е едно достойно попълнение, което се откроява пред повечето подобни опити от последните няколко години. Грубо казано, той е представител на това, което наричаме „филми за възрастни”. Филми, направени за хора над 25 години, които не се интересуват само от ефекти, експлозии, секси вампири, френетичен монтаж и нон-стоп екшън. Филми за хора, готови да инвестират време в не дотам оригинални, но интересни истории, които се развиват плавно и спокойно, без излишно фукане в който и да е от елементите/департаментите на продукцията.