http://vbox7.com/play:3069de72Край босфора шум се вдига,
лъскат саби, щитове. /2
Ето Симеон пристига,
воеводи си зове. /2
Съберете се войводи,
храбри орляци безброй. /2
Много войски и народи
усмири ги меча твой. /2
В Царигратските палати,
разтрепера се Роман. /2
Праща дарове богати
в Симеоновия стан. /2
- Неща дарове ни злато -
гордо викна Симеон. /2
- Мойто царство е богато,
златен е и моя трон. /2
Сам Роман да се представи,
нека той да проси мир. /2
Нека поклон ми направи,
па ще видим по подир. /2
Цар Симеон Велики в българската и европейската история
Със своите политически идеи, военни подвизи и книжовна дейност цар Симеон Велики се изявил като мащабна личност; с делата си той станал пример за подражание на редица български и чужди владетели. Името му останало вписано сред имената на най-видните европейски владетели. По думите на известния византинист Георгий Острогорски цар Симеон е „най-великият владетел, който средновековна България е познавала", Френският историк Алфред Рамбо го оценява по следния начин: „Цар Симеон бе Карл Велики за България, но по-образован от нашия Карл Велики и много по-щастлив от него, защото положи основите на една национална литература."
Величието на цар Симеон се изразило не чрез неговите подвизи по бранните поля и нереализираната му мечта за Цариград, а чрез онова, което той и неговото обкръжение оставили като материално и духовно наследство на средновековна България, онова, което носело в себе си елементите на съзиданието.
БЪЛГАРСКАТА КУЛТУРА ПРИ ЦАР СИМЕОН
Из „Шестоднев" от Йоан Екзарх
„Когато някой плебей (странник селянин) и беден чужденец дойде отдалеч към придворните кули на княжеския дворец (на столицата) и ги види, той се чуди. И като пристъпи към вратите, чуди се и пита, а като влезе вътре (във Вътрешния град) и види от двете страни постройки, украсени с камък и нашарени с дърво и прочее, удивява се. Като влезе пък в двореца (във Вътрешния град) и види високите палати и богато украсени (отвън) църкви с камък, дърво и багри,а вътре с мрамор и мед,сребро и злато, не знае с какво да ги сравни, защото не е виждал в своята земя друго освен сламени хижи, бедният, започва да губи ума си и им се чуди. Ако ли пък му се случи да види и княза, седнал в мантия, обшита с бисер, със златен наниз на шията, с гривни на ръцете, препасан с кадифен пояс и увиснал на бедрото меч, а от двете му страни седнали боляри със златни огърлици, с пояси и гривни, и когато се завърне в своята земя, ако някой го попита: „Какво видя там?",той ще рече: „Не зная как да разкажа това,защото само със собствените си очи бихте могли достойно да се начудите на тази красота и ред. Само който види от вас със собствените си очи и размисли с безплътния си ум, може да се възхити най-добре. Защото собствените очи не лъжат никого. И макар понякога и те да мамят, все пак те са по-верни."
bgnauka.com/index.php