от SYNOPTIK » 14 Яну 2010, 22:00
Средно 79 души на 1 милион жители са жертвите на катастрофи в ЕС миналата година/2008/. В България обаче броят им е двоен - 150 души на един милион жители са загинали при катастрофи. В САЩ, където пътните произшествия се сочат като тревожно много, жертвите са 122 на един милион жители.
Докато в периода 2001 – 2008 г. състоянието на пътищата се е подобрило във всички страни членки на ЕС, в България и Румъния, които влязоха в общността през 2007 г., то се е влошило.
Според данни на българската национална статистика по пътищата у нас през 2008 г. смъртта си са намерили 1 093 души – 854 мъже и 239 жени. За сравнение през 2007 г. в катастрофи са загинали почти същия брой хора - 1070 души. Еднаквият брой загинали на пътя в последните две години само показва, че пътните катастрофи с фатален край не намаляват, дори се увеличават, независимо от кампаниите и уж засилените мерки за безопасност на движението.
Най-сигурни в Европа са пътищата в Швеция, Холандия, Великобритания и Швейцария (която не членува в ЕС). Тези страни са под прага от 50 жертви в пътни злополуки на милион жители. Близо до тях се нареждат Норвегия и Германия, следват Ирландия, Финландия, Испания, Франция, Дания, Люксембург, Италия.
Спрямо 2007 г. през 2008 г. жертвите на катастрофи в ЕС са намалели с 8.5%.
ЕССТ смята, че намаляването на броя на жертвите по пътищата отчасти се дължи на икономическата криза и високите цени на петрола в началото на миналата година.
ЕС си поставя за цел да намали през 2010 г. наполовина загиналите в катастрофи по пътищата в сравнение с 2001 г., когато те са били 54 400 души, но засега тази цел остава далечна - за постигането й при сегашния ритъм на намаляване на смъртността ще са нужни още седем години.
Но някои страни, като Белгия, Франция и Испания се доближават до нея, посочва Франс прес.
Голяма роля играе състоянието на пътната мрежа и възрастта на автомобилите.
Ако изобщо не се движиш, оковите почти не се усещат.
Щастието е единственото нещо, което при делене се умножава.