За сега последната версия на проекта за правилник:
Проект!
31.05.2014 г.
ПРАВИЛНИК ЗА УСТРОЙСТВОТО И ДЕЙНОСТТА НА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ
Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Чл. 1. С правилника се урежда устройството на Министерството на вътрешните работи (МВР), управлението и дейностите на структурите и общата щатна численост на Министерството на вътрешните работи.
Чл. 2. (1) За осъществяване на политиките по превенция, противодействие на престъпността, опазване на обществения ред, защита на националната сигурност, граничен контрол, регулиране на миграционните процеси, пожарна безопасност и защита на населението МВР извършва следните основни дейности:
1. оперативно-издирвателна;
2. охранителна;
3. разследване на престъпления;
4. осигуряване на пожарна безопасност и защита при пожари, бедствия и извънредни ситуации;
5. информационна;
6. контролна;
7. административнонаказателна и предоставяне на административни услуги.
(2) Структурите на МВР при осъществяване на дейностите си могат да използват пътни превозни и помощни средства.
(3) Видовете средства, които се обозначават със светлинна и/или звукова сигнализация или с надпис с наименованието на структурата или други опознавателните знаци и мястото на поставянето им се определят от министъра на вътрешните работи.
Глава втора
УСТРОЙСТВО И УПРАВЛЕНИЕ
Раздел І
Устройство
Чл. 3. Основни структури на МВР са:
1. главните дирекции;
2. областните дирекции;
3. дирекциите;
4. административните дирекции.
Чл. 4. Главните дирекции на МВР са:
1. Главна дирекция „Криминална полиция“;
2. Главна дирекция „Охранителна полиция“;
3. Главна дирекция „Гранична полиция“;
4. Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“.
Чл. 5. (1) В Главна дирекция „Криминална полиция“ (ГДКП) може да се създават дирекции, отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейността й.
(2) В ГДКП се създават дирекция „Икономическа полиция“, дирекция „Криминална полиция“ и дирекция „Разследване“, в които може да се създават отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейностите им.
Чл. 6. (1) В Главна дирекция „Охранителна полиция“ (ГДОП) може да се създават дирекции, отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейността й.
(2) В ГДОП се създават дирекция „Опазване на обществения ред и превенция” и дирекция „Жандармерия“.
(3) В дирекция „Опазване на обществения ред и превенция” може да се създават отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейността й.
(4) В дирекция „Жандармерия“ може да се създават отдели, сектори, други звена от по-нисък ранг и териториални звена, които се ръководят от директора на дирекцията и не се включват в структурата на областните дирекции на МВР.
(5) Териториалните звена на дирекция „Жандармерия“ са зоналните жандармерийските части.
(6) Районите на действие на зоналните жандармерийските части се определят с акт на министъра на вътрешните работи по предложение на директора на Главна дирекция „Охранителна полиция“.
Чл. 7. (1) В Главна дирекция „Гранична полиция“ (ГДГП) може да се създават дирекции, отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейността й.
(2) В Главна дирекция „Гранична полиция“ се създават териториални звена, които се ръководят от директора на главната дирекция и не се включват в структурите на областните дирекции на МВР.
(3) Териториалните звена на ГДГП са регионалните дирекции „Гранична полиция“ (РДГП), в които могат да се създават гранични полицейски управления (ГПУ), бази гранично-полицейски кораби (БГПК), гранични контролно-пропускателни пунктове (ГКПП), сектори и звена от по-нисък ранг.
(4) Зоните на действие на РДГП се определят с акт на министъра на вътрешните работи по предложение на директора на ГДГП.
(5) В ГДГП се създават дирекция „Граничен контрол“, дирекция „Противодействие на престъпността през държавната граница“ и дирекция „Миграция“.
(6) В дирекция „Граничен контрол“ и дирекция „Противодействие на престъпността през държавната граница“ може да се създават отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейностите им.
(7) В дирекция „Миграция“ може да се създават териториални звена, отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг, които се ръководят от директора на дирекцията и не се включват в структурата на областните дирекции на МВР и регионалните дирекции „Гранична полиция“.
(8) Районите на действие на териториалните звена на дирекция „Миграция“ се определят с акт на министъра на вътрешните работи по предложение на директора на Главна дирекция „Гранична полиция“.
(9) В Главна дирекция „Гранична полиция“ се създава Специализиран отряд „Въздушно наблюдение“.
(10) В СОВН може да се създават териториални звена, сектори и други звена от по-нисък ранг, които се ръководят от началника на СОВН и не се включват в структурата на областните дирекции на МВР и регионалните дирекции „Гранична полиция“.
Чл. 8. (1) В Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ (ГДПБЗН) може да се създават дирекции, отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейността й.
(2) В ГДПБЗН се създават териториални звена, които се ръководят от директора на главната дирекция и не се включват в структурата на областните дирекции на МВР.
(3) Териториалните звена на ГДПБЗН са областните управления „Пожарна безопасност и защита на населението“ (ОУПБЗН), в които може да се създават отдели, сектори, районни служби „Пожарна безопасност и защита на населението“ (РСПБЗН) и други звена от по-нисък ранг.
(4) Областното управление „Пожарна безопасност и защита на населението“ в София-град се нарича „Столично управление „Пожарна безопасност и защита на населението“.
(5) В РСПБЗН може да се създават сектори, групи и участъци „Пожарна безопасност и защита на населението“ (УПБЗН).
(6) Районите на действие на териториалните звена на ГДПБЗН се определят с акт на министъра на вътрешните работи по предложение на директора на ГДПБЗН.
(7) В ГДПБЗН се създават дирекция „Оперативни дейности“, дирекция „Критична инфраструктура, превенция и контрол“ и дирекция „Администрация”, в които може да се създават отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейностите им.
(8) В ГДПБЗН се създава център за професионална квалификация.
Чл. 9. (1) В областните дирекции на МВР може да се създават отдели, сектори, районни управления (РУ), участъци и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейността им.
(2) Областната дирекция на МВР в София-град се нарича Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР).
Чл. 10. (1) В Специализирания отряд за борба с тероризма може да се създават териториални звена, отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг в зависимост от функциите и дейността му.
(2) Териториалните звена се ръководят от командира на СОБТ и не се включват в структурата на областните дирекции на МВР
(3) Структурата и наименованието на териториалните звена на СОБТ се определят с щата.
(4) Районите на действие на териториалните звена по ал. 2 се определят с акт на министъра на вътрешните работи по предложение на командира на СОБТ.
Чл. 11. (1) Дирекциите и административните дирекции осъществяват основни и/или спомагателни дейности на МВР съобразно компетентността им.
(2) Дирекциите в МВР са:
1. дирекция „Координация и информационно-аналитична дейност“ (ДКИАД)
2. дирекция „Сигурност на Министерството на вътрешните работи“ (ДСМВР);
3. дирекция „Български документи за самоличност“ (ДБДС);
4. дирекция „Национална система 112“ (ДНС112);
5. дирекция „Специална куриерска служба“ (ДСКС);
6. дирекция „Инспекторат“ (ДИ);
7. дирекция „Международни проекти“ (ДМП);
8. дирекция „Управление на собствеността и социални дейности“ (ДУССД);
9. дирекция „Координация на борбата с правонарушенията, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз (АФКОС)“ (ДАФКОС);
10. дирекция „Международно сътрудничество“ (ДМС);
11. дирекция „Човешки ресурси“ (ДЧР);
12. дирекция „Комуникационни и информационни системи“ (ДКИС);
13. дирекция „Планиране и управление на бюджета“ (ДПУБ);
14. дирекция „Информация и архив“ (ДИА);
15. дирекция „Отбранително-мобилизационна подготовка” (ДОМП);
16. дирекция „Дежурен център на Министерство на вътрешните работи“ (ДДЦМВР); 17. дирекция „Пресцентър и връзки с обществеността“ (ДПВО);
(3) Административна дирекция на МВР е дирекция „Правно-нормативна дейност“ (ДПНД).
Чл. 12. (1) В дирекциите и административните дирекции могат да се създават териториални звена, отдели, сектори и други звена от по-нисък ранг взависимост от функциите и дейностите им.
(2) Териториалните звена се ръководят от съответния директор и не се включват в структурата на областните дирекции на МВР.
(3) Структурата и наименованието на териториалните звена на дирекциите се определят с щата на съответната дирекция.
(4) Районите на действие на териториалните звена по ал. 2 се определят с акт на министъра на вътрешните работи по предложение на съответния директор на дирекция.
(5) Териториалните звена на дирекция „НС 112“ са районни центрове 112.
(6) Създаването и закриването на районните центрове 112 се извършва от Министерския съвет.
(7) В дирекция „Управление на собствеността и социални дейности“ се създават звено „Ведомствена служба по трудова медицина“, звено „Държавен здравен контрол“ и звено „Централно патентно бюро“.
(8) В ДМС се създават Национално централно бюро „Интерпол”, Национално звено „Европол” и Бюро „СИРЕНЕ”.
Чл. 13. (1) За осигуряване на дейностите на АМВР за придобиване на образователно-квалификационните степени „бакалавър“ и „магистър“, както и за образователната и научна степен „доктор“ и професионално обучение се създават основни звена, обслужващи звена и филиали, в съответствие с изискванията на Закона за висшето образование, Закона за развитието на академичния състав в Република България, ЗМВР и подзаконовите нормативни актове по прилагането му.
(2) Звената по ал. 1 се създават в съответствие с изискванията на Закона за висшето образование.
(3) Към АМВР могат да се създават центрове за специализация и професионална подготовка.
Чл. 14. В МВР се изграждат следните научноизследователски и научно-приложни институти:
1. Медицински институт на МВР;
2. Научноизследователски институт по криминалистика и криминология (НИКК);
3. Институт по психология (ИП).
Раздел ІІ
УПРАВЛЕНИЕ
Чл. 15. (1) Главните дирекции се ръководят от директори, които:
1. ръководят, организират и носят отговорност за дейността на главните дирекции;
2. изпълняват заповедите на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар на МВР и се отчитат пред тях;
3. управляват информационните фондове в главните дирекции;
4. управляват човешките ресурси в главните дирекции;
5. осъществяват оперативното взаимодействие на ръководените от тях главни дирекции с други органи на държавна власт и на местно самоуправление;
6. осъществяват сътрудничество със съответните служби на други държави, международни органи и организации;
7. ръководят финансовото и материално-техническото осигуряване на главните дирекции;
8. отговарят за управлението на предоставените на главните дирекции имоти и вещи - държавна собственост;
9. налагат административни наказания и прилагат принудителни административни мерки в предвидените от закон случаи;
10. представляват юридическото лице.
(2) Директорите на главните дирекции могат да се подпомагат от заместник-директори, които изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на съответния директор.
(3) В изпълнение на правомощията си директорите и заместник-директорите на главни дирекции издават заповеди.
Чл. 16. (1) Дирекциите, включени в структурата на главните дирекции, се ръководят от директори, които:
1. осъществяват общото и непосредственото ръководство, като организират, ръководят и контролират дейността на подчинените им звена;
2. организират изпълнението на задачите, поставени от висшестоящите им органи;
3. отговарят пред директора на главната дирекция за дейността на ръководените от тях дирекции, а пред неговите заместници - съобразно възложените им функции;
4. осъществяват взаимодействие с други структури на МВР, с други органи на държавна власт и на местно самоуправление съобразно функционалната си компетентност;
5. ръководят финансовото и материално-техническото осигуряване на дирекциите;
6. отговарят за стопанисването на предоставените на дирекциите имоти и вещи - държавна собственост;
7. налагат административни наказания и прилагат принудителни административни мерки в предвидените от закон случаи.
(2) Директорите по ал. 1 могат да се подпомагат от заместник-директори, които изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на директора.
(3) В изпълнение на функциите си директорите и заместник-директорите по ал. 1 и 2 издават заповеди.
Чл. 17. (1) Областните дирекции на МВР се ръководят от директори, които:
1. ръководят, организират и отговарят за дейността на областната дирекция;
2. организират изпълнението на заповедите на висшестоящите органи;
3. отговарят пред главния секретар на МВР за цялостната дейност на ръководената областна дирекция и пред директорите на Главна дирекция „Криминална полиция“ и Главна дирекция „Охранителна полиция“ по направление на дейност;
4. осъществяват оперативното взаимодействие с другите структури на МВР;
5. управляват информационните фондове в областните дирекции;
6. ръководят материално-техническото осигуряване на областните дирекции;
7. отговарят за управлението на предоставените на дирекцията имоти и вещи - държавна собственост;
8. управляват човешките ресурси в областните дирекции;
9. осъществяват оперативно взаимодействие с други органи на държавна власт и на местно самоуправление;
10. съвместно с други органи на държавна власт и на местно самоуправление създават екипи за изпълнение на основните функции и дейности на МВР;
11. координират действията на териториалните структури на МВР при бедствия, аварии и други извънредни ситуации;
12. представляват юридическото лице;
13. налагат административни наказания и прилагат принудителни административни мерки в предвидените от закон случаи.
(2) При изпълнение на функциите си директорите на областните дирекции могат да се подпомагат от заместник-директори, които изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на директора.
(3) При изпълнение на функциите си директорът и заместник-директорите по ал. 1 и 2 издават заповеди.
Чл. 18. (1) Областните управления „Пожарна безопасност и защита на населението” при ГДПБЗН се ръководят от началници, които:
1. осъществяват общото и непосредственото ръководство, като организират, ръководят и контролират дейността на подчинените им звена;
2. организират изпълнението на задачите, поставени от висшестоящите им органи;
3. отговарят пред директора на главната дирекция за дейността на ръководените от тях областни управления, а пред неговите заместници - съобразно възложените им функции;
4. осъществяват взаимодействие с други структури на МВР, с други органи на държавна власт и на местно самоуправление съобразно функционалната си компетентност;
5. ръководят финансовото и материално-техническото осигуряване на областните управления;
6. отговарят за стопанисването на предоставените на областните управления имоти и вещи - държавна собственост;
7. налагат административни наказания и прилагат принудителни административни мерки в предвидените от закон случаи.
(2) Началниците по ал. 1 могат да се подпомагат от заместник-началници, които изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на началника.
(3) В изпълнение на функциите си началниците и заместник-началниците по ал. 1 и 2 издават заповеди.
Чл. 19. (1) Специализираният отряд за борба с тероризма се ръководи от командир, който е на пряко подчинение на главния секретар на МВР и:
1. осъществява общото и непосредственото ръководство на СОБТ;
2. организират изпълнението на заповедите на висшестоящите органи;
3. отчита се за дейността си на министъра на вътрешните работи, заместник-министрите и главния секретар;
4. управлява човешките ресурси на СОБТ;
5. осъществява оперативното взаимодействие с другите структури на МВР;
6. управлява информационните фондове в СОБТ;
7. ръководи материално-техническото осигуряване на СОБТ;
8. отговаря за стопанисването на предоставените на СОБТ имоти и вещи - държавна собственост;
9. осъществява оперативно взаимодействие с други органи на държавна власт и на местно самоуправление;
(2) В изпълнение на функциите по ал. 1 командирът издава заповеди.
Чл. 20. (1) Дирекциите и административните дирекции се ръководят от директори, които:
1. осъществяват общото и непосредственото ръководство на съответните дирекции и административни дирекции;
2. организират изпълнението на заповедите на висшестоящите органи;
3. отговарят за цялостната дейност на дирекциите пред министъра, заместник-министрите и главния секретар на МВР;
4. управляват човешките ресурси на ръководените дирекции и административни дирекции;
5. управляват информационните фондове в ръководените дирекции и административни дирекции;
6. ръководят материално-техническото осигуряване на ръководените дирекции и административни дирекции;
7. отговарят за стопанисването на предоставените на ръководената дирекция или административна дирекция имоти и вещи – държавна собственост;
8. осъществяват взаимодействие с други структури на МВР, с други органи на държавна власт и на местно самоуправление съобразно функционалната си компетентност;
9. налагат административни наказания и прилагат принудителни административни мерки в предвидените от закон случаи.
(2) Директорът на ДУССД, освен функциите по ал. 1, т. 1-6:
1. отговаря за управлението на предоставените на съответната дирекция имоти и вещи – държавна собственост;
2. представлява юридическото лице.
(3) При изпълнение на функциите си директорите могат да се подпомагат от заместник-директори, които изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на директора.
(4) В изпълнение на функциите си директорите и заместник-директорите по ал. 1 и 3 издават заповеди.
Чл. 21. (1) Академията на МВР се ръководи от академичен съвет и ректор.
(2) Академичният съвет е колективен орган за ръководство на учебната и научната дейност на академията, чиито функции се определят с правилника по чл. 47, ал. 3 от ЗМВР.
(3) В Академията на МВР се избира общо събрание, чийто състав и функции се определят с правилника по чл. 47, ал. 3 от ЗМВР.
(4) Ректорът е пряк ръководител на служителите на академията, на курсантите и на служителите, изпратени на обучение от други структури, за изпълнението на задълженията им, свързани с учебния процес, реда и дисциплината в академията, като:
1. определя дневния ред на академичния съвет;
2. решава всички въпроси, свързани с приемането, отписването и преместването на курсанти;
3. изпълнява други функции, произтичащи от нормативните актове, отнасящи се до науката и висшето образование, прилагани в съответствие с този закон и с актовете за прилагането му или възложени му от министъра на вътрешните работи.
(5) Освен функциите по ал. 4 ректорът:
1. организира изпълнението на заповедите на висшестоящите органи;
2. отговаря за цялостната дейност на АМВР пред министъра, заместник-министрите и главния секретар на МВР;
3. управлява човешките ресурси на АМВР;
4. управлява информационните фондове в АМВР;
5. ръководи материално-техническото осигуряване на АМВР;
6. отговаря за управлението на предоставените на АМВР имоти и вещи – държавна собственост;
7. осъществява взаимодействие с други структури на МВР, с други органи на държавна власт и на местно самоуправление съобразно функционалната си компетентност;
8. представлява юридическото лице.
(6) Ректорът е хабилитирано лице и се назначава от министъра на вътрешните работи.
(7) Съставът на академичния съвет се определя от министъра на вътрешните работи по предложение на ректора на академията.
(8) В изпълнение на функциите си по ал. 4 и 5 ректорът издава заповеди.
Чл. 22. (1) Медицинският институт на МВР се ръководи от директор, който е хабилитирано лице с призната медицинска специалност.
(2) Директорът на МИ на МВР е директор и на Многопрофилната болница за активно лечение – Централна клинична база в гр. София.
(3) Директорът на МИ:
1. организира, ръководи, контролира и отговаря за дейността на института;
2. организира изпълнението на заповедите на висшестоящите органи;
3. отговаря пред министъра на вътрешните работи и заместник-министрите;
4. управлява информационните фондове в МИ;
5. отговаря за материално-техническото осигуряване на МИ;
6. отговаря за управлението на предоставените на МИ имоти и вещи – държавна собственост;
7. управлява човешките ресурси и отговаря за подбора, подготовката, повишаването на квалификацията и ефективното използване на научните кадри;
8. осъществява взаимодействието на МИ със структурите на МВР и с други органи на държавна власт и на местно самоуправление и юридически лица във връзка с изпълняваните дейности;
9. отговаря за научноизследователската, научно-приложната и учебната дейност в МИ в областта на медицинската наука;
10. организира и ръководи участието на МИ в научния обмен чрез издаване на научна литература, научни бюлетини и рекламно-информационни материали за дейността на МИ, публикуване на научни трудове и презентации в печатни и електронни издания и участие на служителите на МИ в научни конференции, симпозиуми, семинари и други форуми в страната и чужбина;
11. представлява юридическото лице.
(4) При изпълнение на функциите си по ал. 3 директорът на МИ може да се подпомага от заместник-директори, които изпълняват функции по управление, възложени им със заповед на директора.
(5) В изпълнение на функциите си директорът и заместник-директорите издават заповеди.
Чл. 23. (1) При управлението на МИ директорът се подпомага от медицински съвет, който е колективен орган с консултативни функции. Съставът и организацията на дейността на медицинския съвет се определят от директора на МИ съгласно изискванията на Закона за лечебните заведения.
(2) За осъществяване на научноизследователската, научно-приложната и учебната дейност директорът на МИ се подпомага от научно-учебен съвет, който е колективен орган с консултативни функции. Съставът и организацията на дейността на научно-учебния съвет се определят от директора на МИ в съответствие със Закона за развитие на академичния състав в Република България.
(3) В МИ могат да се създават и други съвети и комисии с консултативни функции в съответствие с изискванията на Закона за лечебните заведения.
Чл. 24. Болниците за долекуване, продължително лечение и рехабилитация се ръководят от управители, които са пряко подчинени на директора на МИ и имат функциите по чл. 30.
Чл. 25. (1) Научноизследователските и научно-приложните институти, с изключение на Медицинския институт, се ръководят от директори, които:
1. организират, ръководят, контролират и отговарят за дейността на ръководените институти;
2. организират изпълнението на заповедите на висшестоящите органи;
3. отговарят пред министъра на вътрешните работи и заместник-министрите;
4. управляват информационните фондове в ръководените институти;
5. отговарят за материално-техническото осигуряване на ръководените институти;
6. отговарят за стопанисването на предоставените на ръководените институти имоти и вещи – държавна собственост;
7. управляват човешките ресурси и отговаря за подбора, подготовката, повишаването на квалификацията и ефективното използване на научните кадри;
8. осъществяват взаимодействието на ръководените институти със структурите на МВР и с други органи на държавна власт и на местно самоуправление съобразно функционалната си компетентност;
9. отговарят за научноизследователската, научно-приложната и учебната дейност в ръководинети институти;
10. организират и ръководят участието на ръководените инстиутит в научния обмен чрез издаване на научна литература, научни бюлетини и рекламно-информационни материали за дейността на ръководените институти, публикуване на научни трудове и презентации в печатни и електронни издания и участие на служителите на ръководените институти в научни конференции, симпозиуми, семинари и други форуми в страната и чужбина.
(2) В изпълнение на функциите по ал. 1 директорите издават заповеди.
Чл. 26. (1) Районното управление на областната дирекция на МВР се ръководи от началник, който е пряко подчинен на директора на областната дирекция.
(2) Участъкът се ръководи от началник, който е пряко подчинен на началника на районното управление.
(3) Началникът по ал. 1 и 2:
1. ръководи, организира и отговаря за дейността на районното управление, съответно на участъка;
2. осъществява оперативно взаимодействие с други органи на държавна власт и на местно самоуправление на съответната територия.
(4) В изпълнение на функциите си по ал. 3 началниците по ал. 1 и 2 издават заповеди.
Чл. 27. (1) Районните служби „ПБЗН” се ръководят от началник, който е пряко подчинен на началника на областното управление.
(2) Участъкът се ръководи от началник, който е пряко подчинен на началника на районната служба „ПБЗН”.
(3) Началникът по ал. 1 и 2:
1. ръководи, организира и отговаря за дейността на районната служба, съответно на участъка;
2. осъществява оперативно взаимодействие с други органи на държавна власт и на местно самоуправление съответната територия.
(4) В изпълнение на функциите си по ал. 3 началникът по ал. 1 издава заповеди.
Чл. 28. (1) Граничните полицейски управления, базите гранично-полицейски кораби и СОВН, създадени в ГДГП и РДГП се ръководят от началници, които:
1. ръководят, организират и отговарят за дейността на съответните звена;
2. информират и се отчитат пред ръководството на ГДГП и/или РДГП;
3. осъществява оперативно взаимодействие с други органи на държавна власт и на местно самоуправление на съответната територия;
4. подпомагат ръководството на ГДГП и/или РДГП при осъществяване на методическото ръководство и контрол на дейността на съответните звена.
(2) Териториалните звена на дирекция „Миграция“ при ГДГП се ръководят от началници, които:
1. ръководят, организират и отговарят за дейността на съответните звена;
2. информират и се отчитат пред ръководството на дирекция „Миграция“ и ГДГП;
3. осъществява оперативно взаимодействие с други органи на държавна власт и на местно самоуправление съответната територия;
4. подпомагат ръководството на дирекция „Миграция“ и ГДГП при осъществяване на методическото ръководство и контрол на дейността на съответните звена.
(3) В изпълнение на функциите си началниците по ал. 1 и 2 издават заповеди.
Чл. 29. (1) Зоналните жандармерийските части на дирекция „Жандармерия“ в Главна дирекция „Охранителна полиция“ се ръководят от началници, които са пряко подчинени на директора на дирекция „Жандармерия“ и:
1. ръководят, организират и отговарят за дейността на зоналните жандармерийски части;
2. осъществяват оперативно взаимодействие с други органи на държавна власт и на местно самоуправление на съответната територия.
(2) В изпълнение на функциите си началниците по ал. 1 издават заповеди.
Чл. 30. Звената на структурите по чл. 37, чл. 44, чл. 47, чл. 50 и чл. 52 от ЗМВР, с изключение на болниците за долекуване, продължително лечение и рехабилитация на МИ, се ръководят от началници, които:
1. ръководят, организират и отговарят за дейността на съответните звена;
2. информират и се отчитат пред ръководствата на структурите по чл. 37, чл. 44, чл. 47, чл. 50 и чл. 52 от ЗМВР;
3. подпомагат ръководствата на структурите по чл. 37, чл. 44, чл. 47, чл. 50 и чл. 52 от ЗМВР при осъществяване на методическото ръководство, помощ и контрол на съответната дейност в структурите на МВР.
Чл. 31. Ръководителите на структури на МВР, които са определени като разпоредители с бюджет при условията и по реда на Закона за публичните финанси управляват бюджета на съответната структура.
Чл. 32. (1) При отсъствие на ръководител на структура или звено на структура, същият се замества от длъжностно лице, определено с негова заповед.
(2) В случаите на невъзможност за издаване на заповедта по ал. 1, същата се издава от прекия му ръководител.
Чл. 33. (1) При отсъствие на членове на политическия кабинет, с изключение на директора на дирекция „Пресцентър и връзки с обществеността”, същите се заместват от длъжностни лица, определени със заповед на министъра на вътрешните работи.
(2) При отсъствие на главния секретар, същият се замества от длъжностно лице, определено с негова заповед.
(3) В случаите на невъзможност за издаване на заповедта по ал. 2, същата се издава от министъра на вътрешните работи.
Глава трета.
ДЕЙНОСТ НА СТРУКТУРИТЕ НА МВР
Раздел І
Главни и областни дирекции и Специализиран отряд за борба с тероризма
Чл. 34. (1) Главна дирекция „Криминална полиция” (ГДКП) е национална структура за осъществяване на дейностите по чл. 6, ал. 1, т. 1-3, 5-7 от ЗМВР.
(2) За изпълнение на дейностите по ал. 1 Главна дирекция „Криминална полиция“:
1. извършва оперативно-издирвателна дейност, като може да предлага решения по тактическата организация на работата и събирането на информация в областните дирекции на МВР;
2. участва в предотвратяването, пресичането, разкриването и разследването на престъпления;
3. упражнява методическо ръководство, контрол и оказва практическа помощ на структурните звена в областните дирекции на МВР по направление на дейност;
4. извършва анализ на тежките престъпления, на техните извършители, на пострадалите и на извършените аналогични престъпления с оглед намиране на типови или специфични характеристики, необходими за разкриването;
5. събира, обработва, съхранява, анализира и предоставя получаваната информация за организирани престъпни структури, тяхната специализация, ръководство, взаимодействие с други престъпни сдружения в страната и в чужбина, за престъпленията, извършени от участници в тях, и профила на пострадалите;
6. извършва оперативно-издирвателна дейност по установяване и наблюдение на престъпни структури и връзките помежду им;
7. организира и извършва издирване на лица и обекти и идентификация на трупове и лица;
8. извършва полицейска регистрация;
9. извършва експертни справки и експертизи;
10. извършва проучване и оценка на методите и полицейските тактики, прилагани в противодействие срещу престъпността, като може да прави предложения за усъвършенстване организацията на оперативно-издирвателната дейност;
11. разработва или участва в разработването на нормативни актове и други ръководни документи, регламентиращи противодействието на престъпността;
12. събира, обработва, обобщава и анализира наличната информация по направления на дейност;
13. събира, оценява и анализира информация за естеството, разпространението и тенденциите в развитието на престъпността;
14. предлага мерки за подобряване на работата по отделните направления на дейност и разработва насоки и приоритети за работа по противодействието на престъпността;
15. участва в екипи, работни групи и комисии, създадени съвместно с други държавни органи, служби и органи на други държави и международни организации;
16. извършва проучване за надеждност на служителите и издава, отказва, прекратява или отнема разрешения за достъп до класифицирана информация в изпълнение на дейността по Закона за защита на класифицираната информация;
17. изготвя предложения за проекти по усвояване на средства от фондовете и програмите на Европейския съюз и други извънбюджетни източници и осъществява тяхното изпълнение;
18. събира, обработва, съхранява и предоставя информация за двустранното, регионалното и международното сътрудничество по линия на противодействие на организираната престъпност и провежда съгласувани действия със съответни служби на други държави;
19. наблюдава и контролира лица, поставили се в услуга на организирани престъпни групи;
20. осъществява координация в оперативно-издирвателната дейност при наличие на извършени престъпления на територията на две и повече областни дирекции на МВР;
22. наблюдава и установява престъпни групи и обекти чрез провеждане на организационни и оперативно-издирвателни мероприятия;
23. оказва помощ по случаи с фактическа и правна сложност, представляващи особен обществен интерес, като предлага и включването на допълнителни сили и средства;
24. създава организация за взаимодействие с държавните, обществените и гражданските структури за осъществяването на превантивни мерки за ограничаване на престъпленията;
25. събира, обобщава, обработва, съхранява, анализира и предоставя информация за състоянието, структурата и динамиката на:
а) престъпността на територията на страната;
б) противообществените прояви, извършени при провеждане на спортни мероприятия;
в) противообществените прояви, извършени от малолетни и непълнолетни лица;
26. участва при планирането, организацията и провеждането на обучение на служителите от областните дирекции на МВР за повишаване на професионалната им квалификация по направление на дейност;
27. разработва методически указания и програми за предотвратяване, пресичане, разкриване и разследване на тежки престъпления;
28. участва в комплексни, контролни, планови и тематични проверки по спазването и изпълнението на законите и подзаконовите нормативни актове и по осъществяването на дейността на областните дирекции на МВР.
(3) Главна дирекция „Криминална полиция“ извършва дейност по заверка на документи, издадени от МВР, негови структури или органи, включително от министерствата и ведомствата, на които МВР е правоприемник.
Чл. 35. (1) Главна дирекция „Криминална полиция“ самостоятелно или съвместно с други структури на МВР осъществява международно сътрудничество.
(2) При осъществяване на международното сътрудничество по ал. 1 органите на ГДКП:
1. организират и осъществяват взаимодействието със съответните полицейски служби на други държави и международни организации по направление на дейност;
2. събират, обработват, съхраняват и предоставят информация за двустранното и многостранното сътрудничество по направление на дейност.
Чл. 36. Дирекция „Икономическа полиция” на ГДКП:
1. предотвратява, пресича и разкрива организирана престъпна дейност срещу установения митнически режим;
2. установява, наблюдава, контролира и неутрализира дейността на лица и организирани престъпни групи, които чрез използване на документи с невярно съдържание или чрез използване на длъжностно лице в непосредствена връзка с митническата служба извършват престъпления с цел избягване на дължими държавни вземания;
3. установява и документира престъпна дейност, изразяваща се в изпиране на пари или укриване на данъчни задължения, както и изпиране на пари в чужбина от български престъпни структури;
4. установява имущественото състояние на участници в престъпни структури чрез взаимодействие със специализирани служби на други държави и със съответните компетентни органи в Република България;
5. установява механизмите за финансиране и системите за управление на финансовите потоци на български и международни престъпни структури;
6. предотвратява, пресича и разкрива компютърни престъпления или престъпления, извършени в или чрез компютърни мрежи и системи, интелектуална собственост и хазарт;
7. предотвратява, пресича и разкрива престъпления, свързани с изготвяне, търговия, внос, износ и разпространение на подправени парични знаци, държавни ценни книжа за доказване внасянето на държавен акциз, платежни инструменти и официални удостоверителни документи;
8. разкрива и пресича корупция в държавната власт, като извършва оперативно-издирвателна дейност за установяване и документиране на корупционни действия на длъжностни лица, поставили се в услуга на престъпни структури, и прояви на корупция в държавната власт;
9. предотвратява, пресича и разкрива престъпления, извършени в енергетиката, строителството, транспорта, екологията, селското стопанство, търговията и туризма;
10. предотвратява, пресича и разкрива престъпления, извършени в бюджетната сфера и при усвояването на средства от Европейския съюз.
Чл. 37. Дирекция „Криминална полиция” на ГДКП:
1. установява, наблюдава и разкрива места, използвани за незаконно складиране на наркотични, психотропни вещества и прекурсори;
2. наблюдава, установява и контролира дейността на временно пребиваващи в страната чужди граждани, подозирани за участие в незаконни дейности с наркотични вещества и прекурсори;
3. пресича незаконното производство, трафик, търговия, разпространение, държане, съхранение и отглеждане на наркотични, психотропни вещества и прекурсори на територията на страната;
4. в рамките на участието си в Междуведомствената комисия за контрол на прекурсорите осъществява контрол върху законните дейности с прекурсори с цел недопускане на отклонението им за незаконни цели;
5. противодейства на незаконните дейности с наркообразуващи култури;
6. подпомага компетентните органи за приемане на мерки, целящи намаляване предлагането и търсенето на наркотици;
7. предотвратява, разкрива и пресича трафик на хора с цел използване за развратни действия, принудителен труд, отнемане на телесни органи или държане в принудително подчинение, както и незаконно осиновяване на новородени деца в чужбина;
8. предотвратява, разкрива и пресича незаконно производство, преработка, контрабанда и незаконни сделки с огнестрелни оръжия, взривни, химически, биологични и други общоопасни средства, както и със стоки и технологии с двойна употреба;
9. противодейства на терористични действия, като наблюдава и пресича дейността на местни и транснационални престъпни структури, извършващи заплахи срещу орган на власт, представител на чужда държава или международна организация или извършващи подготовка за осъществяване на терористични действия;
10. установява връзките на местни организирани престъпни групи с лица, принадлежащи към международни престъпни структури, използващи насилствени методи;
11. наблюдава и установява лица, подозирани за участие в терористични актове;
12. установява дейността на организирани местни и транснационални престъпни структури, извършващи отвличания, вземане на заложници, изнудване, престъпления с общоопасни средства и огнестрелно оръжие и други насилствени действия и провеждат дейности за неутрализирането им;
13. противодейства на престъпленията, свързани с културно-историческото наследство на страната и трафик на археологически паметници и архивни документи, предмети от културното наследство на регистрираните вероизповедания;
14. предотвратява, пресича, разкрива и разследва престъпления, свързани с незаконни археологически разкопки и нерегламентирани сделки с археологически предмети, вещи, уникати, икони и църковна утвар, архивни и писмени документи и фалшификати с историческо значение, архитектурни, етнографски обекти и комплекси, образци на парковото изкуство и ландшафтната архитектура, нерегистрираните природни ценности и образци, книжовни и литературни ценности, аудио-визуално наследство, ценности, свързани с народните традиции, обичаи, обреди и вярвания, музика, песни и танци;
15. предотвратява, пресича и разкрива престъпления против личността и собствеността;
16. противодейства срещу престъпността и противообществените прояви на малолетните и непълнолетните лица, като оказва методическо ръководство, практическа помощ и контрол на служителите от областните дирекции на МВР по противодействие на детската престъпност и осъществяване на полицейска закрила на деца;
17. провежда мероприятия за взаимодействие със следствието, прокуратурата, съда и ръководството на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ при Министерството на правосъдието и оперативното обслужване на местата за лишаване от свобода;
18. провежда оперативно-издирвателната дейност по разкриване на извършителите на противообществени прояви, извършени преди, по време или след провеждане на спортни мероприятия, съвместно със структурните звена на областните дирекции на МВР, организира наблюдение над извършителите.
Чл. 38. Дирекция „Разследване” на ГДКП:
1. извършва разследване на престъпления в съответствие с Наказателно-процесуалния кодекс;
2. упражнява контрол за законосъобразното провеждане на разследването, изпълнението на писмените указания на прокурора и спазването на сроковете за разследване в областните дирекции;
3. осъществява взаимодействие с органите на съдебната власт, с други държавни органи и с органи на местната власт;
4. анализира и проучва практиките по разследване на престъпления и изготвяне на предложения за подобряване на дейността по разследване;
5. участва в специализирани звена и екипи съвместно с други държавни органи, служби и органи на други държави и международни организации;
6. събира, обобщава, анализира и предоставя информация за дейността по разследването на престъпления;
7. осъществява методическо ръководство на дейността по разследване на престъпления в главните и областните дирекции.
Чл. 39. (1) Главна дирекция „Охранителна полиция” (ГДОП) е национална структура за осъществяване на дейностите по чл. 6, ал. 1, т. 2, 5-7 от ЗМВР и участва в осъществяването на дейността по чл. 6, ал. 1, т. 3 от ЗМВР.
(2) За изпълнение на функциите по ал. 1 Главна дирекция „Охранителна полиция“ извършва дейности по:
1. опазване на обществения ред;
2. охрана, включително с използване на сигнално-охранителна техника, на стратегически обекти, определени с акт на Министерския съвет, обекти на МВР, както и на дипломатически представителства;
3. осигуряване на сигурността при провеждане на мероприятия;
4. контрол за спазване на правилата за движение по пътищата, на техническата изправност и регистрацията на моторните превозни средства, на водачите на моторни превозни средства и при пътнотранспортните произшествия;
5. разрешение и контрол за ползване на общоопасни средства;
6. разрешение и контрол за извършване на охранителна дейност;
7. конвоиране на лица в страната и в чужбина;
8. изготвяне и съгласуване на проекти за сигнално-охранителни и известителни системи и системи за видеонаблюдение в случаите, регламентирани в нормативен акт;
9. осъществяване на международно сътрудничество;
10. методическо ръководство, помощ и контрол за осъществяване на дейностите по т. 1-8 на съответните звена в областните дирекции.
Чл. 40. Дирекция „Опазване на обществения ред и превенция” на ГДОП:
1. разработва насоките, организацията на работата, формите и методите за реализация на дейността по превенция на правонарушенията, опазването на обществения ред, защита на законните права на гражданите и противодействие на престъпността на обществени места и безопасността на движението;
2. проучва и оценява методите и полицейските тактики, прилагани в охраната на обществения ред и безопасността на движението, като прави предложения за усъвършенстване на организацията на работа и предлага мерки за обезопасяване на участъците с концентрация на пътнотранспортни произшествия;
3. събира, обработва, въвежда, систематизира, използва и предоставя информация, организирана в информационни фондове, системи или регистри, създадени за изпълнение на правомощията на охранителната полиция;
4. планира, координира, контролира самостоятелно и съвместно с други структури на МВР, държавни органи и организации, неправителствени организации, реализира превантивни мероприятия на местно и национално ниво;
5. създава организация за работа на структурите, извършващи дейности, свързани с безопасността на движението, контрола на пътното движение, обработката и администрирането на нарушения, установени с автоматизирани технически средства по държавната пътна мрежа;
6. осъществява отношения на партньорство и сътрудничество с граждани и неправителствени организации, доброволно подпомагащи изпълнението на дейностите на МВР;
7. осъществява взаимодействие и информационен обмен с други държавни органи и организации при условия и по ред, предвидени в закон;
8. подготвя варианти за управленски решения за ръководството на МВР по въпросите на опазването на обществения ред и безопасността на движението;
9. разработва и участва в разработването на проекти на нормативни и други актове, свързани с опазването на обществения ред и безопасността на движението;
10. оказва методическа помощ и контрол на областните дирекции на МВР по планирането, организацията на работа и изпълнението на дейността по осъществяването на общата превенция, опазването на обществения ред и противодействието на престъпността и безопасността на движението;
11. участва в планови, комплексни, контролни и тематични проверки по заповед и по свой утвърден планов график;
12. участва при разработването на насоките, тактиката и методиката, свързана с охраната на стратегически и особено важни обекти в страната, организира и контролира дейността по охраната им с полицейски сили;
13. методически ръководи и контролира изпълнението на конвойната дейност на територията на страната и чужбина;
14. обобщава и анализира информация, относно дейността на звената, работещи по опазване на обществения ред, конвоиране на лица, охрана на масови мероприятия, и предлагат мерки за подобряване на резултатите в работата;
15. методически ръководи и контролира организирането на охраната на значими спортни или масови мероприятия, протестни действия, важни вътрешни и международни форуми и други;
16. създава организация и осъществява контрол за обезпечаване опазването на обществения ред и противодействието на престъпността в зимните и черноморските курорти през активните туристически сезони;
17. анализира административно-наказателната дейност, осъществявана от състава на „Охранителна и пътна полиция” в областните дирекции;
18. издава разрешения и осъществява контрол по дейности с взривни вещества, оръжия, боеприпаси и пиротехнически изделия, включително външно-търговска дейност, трансфер и транзитен превоз;