от nedovolenbg2012 » 12 Ное 2013, 23:33
Част 3
крайна сметка пак от ЛРТП ще се съкращава. Това е неприемливо за нас. А извънредният труд не им го отчитат и не им го плащат.
Ние бяхме писали предложение, допълнително да се направят и да има критерии, показатели, които да бъдат приложими еднакво навсякъде. Сигурно и след това съкращение пак ще останат дублиращи функции с ЛРТП и държавни служители да изпълняват сродни функции, доколко тази процедура ще бъде ефективна, просто имаме определени опасения. Трябваше за нас да има ясни критерии, които да се прилагат еднакво навсякъде, във всички структури, а не всеки областен директор си преценява какво и как да структурира определени звена и пак ще има различия в една и съща дейност, в едната дирекция са примерно само държавни служители в това направление, в другата са смесени, в едната, както имаше случаи преди години КАТ обслужва областната дирекция 50 000 автомобила с 8 ЛРТП, съседната до нея дирекция точно обратно 80 000 автомобила само с 5 ЛРТП. Просто ето тези количествени критерии и качествени показатели би трябвало да ги има по направления, всяка от тези главни дирекции, които са в дадено направление, административните, които имат методични функции по тези направления на дейности, да изработят едни критерии, които да се прилагат еднакво навсякъде, за да очакваме наистина някакво справедливо решение. Ясно е, че не може да не се върви към оптимизиране, но категорично не е приемливо за нас само ЛРТП или основно те да бъдат жертвите на съкращенията, бих казал.
В.МАРИНОВ: Само ако позволите, г-жо Белева и към вас имаше въпрос, но аз да направя един коментар, съкращенията не са по отношение на ЛРТП и държавни служители, а по отношение на основни спомагателни дейности. И дори в КАТ и в БДС има ЛРТП, които работят по основните дейности. Значи в тези структури съкращенията касаят само лицата, които са заети със спомагателни дейности, които обезпечават функционирането на основната дейност.
Господин Мирчев, нали всеки един ръководител и областен директор си защитава щата пред министъра.
Е.МИРЧЕВ: Значи има утвърдени типове структури на областни дирекции, те ще бъдат съобразени, тези проекти на щатове ще бъдат съгласувани с ГДНП, с главния секретар и едва тогава ще бъдат предложени за защита от министъра. Т.е. имаме механизъм, вашето участие също ще бъде крайно необходимо, но наистина съставът трябва да бъде свит. Значи не може да се уволнят полицаи, за да останат ЛРТП, това е логиката. А по отношение на това, ние трябва да си прецизираме така че бюджетът да е достатъчен за тези хора, които изпълняват основните дейности.
В.МАРИНОВ: А да не говорим, че по презумпция полицаят е основна дейност.
Е.МИРЧЕВ: Говорим за тези, които преминават първоначалната професионална подготовка и изпълняващи основните дейности, знаете, че искаме да ги запазим хората. Но започнахме със съкращението на бюджета, това е причината, иначе никой няма интерес да съкращава.
ИВ.ПАВЛОВ: Значи ние синдикатите ще излезем малко като ясновидците, още преди над месец ви обърнахме внимание, че ще има масови съкращения, изпратихме ви съответно и документ и проект ви подадохме готов за подписване на споразумение за информиране и консултиране съобразно изискванията и разпоредбите на КТ. Пътува между вашите дирекции, тук, не знам къде ходи и ни върнахте, че няма да подпишете такова споразумение, защото няма да има масови уволнения. И г-жа Димова тогава ни каза - кога очаквате да стане, аз казах, че преди Нова година е желателно да подпишем това споразумение.
Г-н Христов, вашата организация има ли подписано такова споразумение?
ХР.ХРИСТОВ: Да имаме такова споразумение.
ИВ.ПАВЛОВ: Не виждам причина защо тогава се отказа на нашата организация да бъде подписано. Значи ще се информирате и ще се консултирате само с една синдикална организация или по отношение на ЛРТП и масовите съкращения, които ще проведете по КТ? Нали това противоречи на всякаква логика, а пък най-малкото искам да намекна, че това говори в посока привилегировано или дискриминационно отношение спрямо една или друга синдикална организация.
Продължаваме да очакваме да подпишете или да ни поканите да подпишем такова споразумение, в което очевидно КТ е дал указанията как се извършва консултирането, за какво става въпрос при масовите съкращения и т.н., ние не говорим за оптимизиране вече, ние говорим за масови съкращения. Предвидили сме тази хипотеза, не знам защо се бездейства толкова време и сега всичко изведнъж тръгва в някакъв бесен ритъм, докато имахме тази нагласа и всичко, готов проект, който вече е подписан и работещ, т.е. има го някъде „черно на бяло” и то г-н Христов от 2009 г. ли е подписано такова с вашата организация? Точно така, 2009 г. Значи някои са предвидили още през 2009 г., тогава ние не сме имали членове ЛРТП и т.н., но сега вече при положение, че всички сме и страна по колективното трудово договаряне и имаме възможността да изразим своята позиция в отделни структури, където една или друга синдикална организация е застъпена, считаме, че първата стъпка, която е - трябва да се подпише това споразумение и следващият момент...
В.МАРИНОВ: Аз не виждам пречка да подпишем такова споразумение.
ИВ.ПАВЛОВ: Ами не знам защо ни отказахте, аз просто недоумявам. Като там разпоредбите на КТ са ясни, няма нищо неясно. Очакваме да се коригира ръководството в тази посока.
И на следващо място искаме да обърнем внимание, че г-н Мирчев тук се хвърли въпросът и разбира се акцентът по понятни причини се налага върху ЛРТП-та, но какво стана всъщност с голяма част от щатовете, които бяха незаети от тези, които са с полицейски правомощия? Значи всъщност оказва се, че много по-голям брой щатове областните дирекции и основни структури ще загубят от основната си дейност, 5:1 е почти съотношението по наша информация, ако бъркаме нещо опровергайте ни, но всъщност става въпрос за много по-сериозен проблем, който ще бъде не само от загубата на ЛРТП-та, не казвам, че загубата на ЛРТП е малък проблем, но сериозен остава проблемът и с невъзможността за обезпечаване на основни дейности, поради липсата, че към момента на взимане на решение за оптимизацията голяма част от структурите са били със завишен недокомплект, както каза и комисар Николов. Имаме заварени структури, които имат над 40% недокомплект, в тези с полицейски правомощия, държавни служители, обезпечаващи основните дейности.
Е.МИРЧЕВ: Можете ли да ни кажете в коя дирекция има 40% недокомплект?
Б.МАЗНЕВ: В ОДМВР-Пловдив, отдел „Досъдебно производство” от 136 щат са заети 80, а от 80-те щата - 17 има бременни и са в майчинство.
ИВ.ПАВЛОВ: Считам, че не е редно да влизаме в конкретика, защото ще разводним нещата, очевидно е тук, също както е очевидно, че нашите разчети, поне по информация, която имаме, че съкращенията значително ще надхвърлят първоначално обявените 10%. Значително ще надхвърлят. Това застрашава и поставя в сериозна заплаха изпълнението и на основните дейности, не само на спомагателните.
Моля да се обърне внимание и най-напред мисля, че трябва да тръгнем по пътя на информирането и консултирането и следващият етап това го правим.
В.МАРИНОВ: Господин Павлов, нали това го правим.
ИВ.ПАВЛОВ: В момента не го правим, вие ни отказахте да подпишете споразумение с нас.
В.МАРИНОВ: Господин Павлов, ще бъде подписано споразумението.
ИВ.ПАВЛОВ: Споразумението е преди всичко, там в него не се говори с конкретика, то уговаря условията, при които се извършва информирането и консултирането, когато вече вие сте наясно с параметрите, то се подписва преди, постфактум няма смисъл, на 31 декември категорично нямаме нужда от споразумение, освен ако не касае следваща вълна съкращения.
В.МАРИНОВ: Ще има и втора вълна, нали знаете? Така че, уверявам ви, че ще подпишем споразумението, ще проверя на какво се дължи това недоразумение.
ИВ.ПАВЛОВ: Благодаря ви за вниманието, това беше нашият акцент, който казахме, че имаме притеснения по отношение и на незаетите щатове, които бяха отнети от областните и основни дирекции, които ще доведат до напрежение и то вече го има, и в „Огнеборец”, както каза и г-н Николов - дори нямам щатовете вече. Нали така е?
Е.МИРЧЕВ: Щатовете не са загубени. Това, което е трайно незаета щатна бройка, значи има дирекции, в които повече от година и половина - две има ваканции, не са обявявани конкурси, най-вероятно поради финансови ограничения. Министърът на финансите не отпуска пари, кажете какво да направим? Знаете ли, че има щатни бройки, които не са осигурени с бюджет. Какво да направим? То това е проблемът.
В.МАРИНОВ: По отношение на конкурсите въпросът ще бъде решен генерално с новия закон, така че това ще отпадне.
Б.МАЗНЕВ: Проблемът обаче с тези щатове е следният, че когато липсват 40%, този труд се изпълнява от тези, които са на работа и тогава навлизаме в хипотеза за извънредния труд. Кое от двете е по-правилно? Да си назначим хора и да им плащаме редовното или да не плащаме, защото в момента това се получава, не се плаща извънреден труд, а пък в същото време някой трябва да работи за минус тези 40%, да не кажа, че на места, както вече ви обясних са и повече от 40%.
Е.МИРЧЕВ: Колега, за Пловдив ли казахте? Значи там по щат са 136, има ваканции 4, 132 има назначени, а ако има по майчинство, това е вече нещо друго.
Б.МАЗНЕВ: Вие ми зачитате някаква стара таблица, вие ми казвате данните от м.юни, които са публикувани в сайта на МВР. За последните два месеца 4 човека само спечелиха конкурси в Прокуратура и в съд и напуснаха.
Е.МИРЧЕВ: Това е към 30-ти септември колега, това е дадено по справката на директора на Пловдив.
Б.МАЗНЕВ: Тази таблица, която вие ми казвате е публикувана в сайта на МВР и последната актуализация е от м.май.
В.МАРИНОВ: Господин Мазнев, аз предполагам, че „Човешки ресурси” имат по-актуална информация и по-точна.
Б.МАЗНЕВ: Господин зам.-министър, аз съм там на терен и знам как стоят нещата. Само в моето районно липсват 3 човека.
Е.СИМЕОНОВА: Във връзка със съкращенията, в последните години работата на ЛРТП се увеличава непрекъснато. Непрекъснато има задължение това да се прави, друго да се прави и т.н. Хубаво, оптимизира се, защото така е решено, такава е степента или категорията на областната дирекция на вътрешните работи. Но, според мен, трябва след като се съкращават 25 бройки ЛРТП, да се каже - тази работа кой ще я поеме? Техниката не винаги е на ниво. Има моменти когато изпълнителят, който трябва да направи има някакъв проблем, отива и казва на началника на групата, началникът на групата - на началника на сектора, началникът на сектора - на началник отдела, началник отделът на директора и после по обратния ред се връща информацията, а проблемът се забатачва, минава много време. Кой ще я върши тази работа? И дали толкова началници са необходими при положение, че има 2 изпълнители само? При определяне бройката на щата ще има ли обяснение и разпределение на работата, кой ще върши работата на тези хора, които са съкратени?
В.МАРИНОВ: Това по-скоро е към „Човешки ресурси”.
Е.МИРЧЕВ: Предложенията ще бъдат на съответните директори и пак ви казвам, това ще бъде защитаване на щата. Не означава, че директорът като го напише и ако не го защити ще се утвърди. Той трябва да има някакво обосновано, конкретно предложение - какъв ще е коефициентът на управляемост. Един началник не може да е началник на двама подчинени. Нали всичките сте съгласни, че това нещо няма как да стане. Това нещо ще се премахне. Имайте предвид, че масово виждаме групи с един началник и двама подчинени, значи това няма да се случва. Минимумът е 1:6 или 1:8 подчинени. А по отношение изпълнение на задълженията, вече всеки директор ще даде конкретно предложение. Нали се сещате, че във всяка дирекция има някаква специфика и ще се отчетат както вашите мнения, така и мнението на ГДНП, която ще направи предпоследен прочит на щата и ще го предложи на ръководството. В тази посока вървете.
Е.СИМЕОНОВА: Защото при досегашните съкращения винаги се е започвало от чистачките. И например във факултет ПБЗН има една пететажна сграда, която я чистят 2 чистачки и си направете сметка как ще стане и каква ще бъде визията на този факултет.
В.МАРИНОВ: Господин Грозев, имате думата.
Г.ГРОЗЕВ: Това, което искам да кажа е следното, още когато се срещнахме за първи път с г-н Йовчев обяснихме и помолихме в основните структури - районни управления, съответните ГПУ и низши структури на ПБЗН да не се правят никакви съкращения, тъй като там всичко е не на минимума, а под минимума. Оказа се в действителност, че общото съкращение на администрацията обхвана най-вече тези структури, тъй като те са и най-много и от тях се взима най-много ресурс. Така става, че хубавите идеи, които се прокламират от министерството и които са наистина за адмирации, за оптимизация и за по-добро управление и за по-добър резултат и ефективност в работата, няма да могат да бъдат реализирани не заради друго, а защото няма да има кой да ги реализира. Така се получава, че в действителност тежката структура от началници не се пипна, ама не се пипна един грам, един брой, а се извадиха ЛРТП, дето жените работят за по 350 - 380 лв., колкото им е там минималната заплата, пипнаха се празните бройки, а на всичкото отгоре започнаха да съкращават и колеги, които са с години за пенсия - 27 г. навършени, такива случаи има вече 3 във Варна, като директорът лично е заявил, че по-нататък ще съкрати и други, ама първо ще съкрати по-непокорните и по-непослушните, та това е във връзка със заключенията на комисията, която извърши проверка в случая. И така се получава в крайна сметка, че цялата реформа ще я отнесат колегите, които дори нямат и това вътрешно съвместителство, което го имаше по отменения ЗМВР.
И във връзка с това, тъй като това е нов факт, който излезе след като беше приет проекта и след като седя на страницата на МВР, най-вероятно ще инициираме вече когато се вкарва в Комисията, добавянето на нов текст за вътрешното съвместителство, какъвто текст имаше в стария Закон, който беше отменен 2006 г. и който текст е много полезен и най-малко обезщетява човека, който както казва г-н Мазнев, върши работата на още един, а понякога и на още двама, да не говорим, че върши работата и на началниците си.
Така че, в момента се получава така, че седим на тази маса, ще говорим за съкращения, другото, което споменахме е, че не може да се правят съкращения преди да се съкратят дейности. Дейностите остават, г-жа Симеонова правилно казва - кой ще ги върши? Един служител в деловодството при тази система архаична, която седи в министерството, има задължение в районно управление да работи с документи, купчина документи - 1 минута за завеждане. Деловодства има с по 80 000 - 90 000 е записа на година, с по 4 човека. Като се съкратят хората, ок, нека да се съкратят, да се намали администрацията, няма да има кой да върши тази дейност. Ще искате резултат, а то няма да има резултат, защото няма да може административно да се оформи, а при нас все пак документалистиката е на първо място, не сме банда, за да правим само фактическите действия, основно става дума за документи. Тези документи ги няма.
Сега допълнително дойдоха ограниченията за лимита. Чуваме за заповеди, че се забранява да се пуска парно над 15 градуса и др., ок, няма да се пускат лампи, няма да се говори по телефон, нямаме поща. Добре де, ама като няма ресурс тази войска откъде да добие резултат? Това съвсем човешки го питаме и молбата ни е да се осигурят необходимите щатове, защото бяхме на заседанието в министерството и там наистина чухме диалога между директора на Бургас и г-н Йовчев, наистина има може би директори, които не могат правилно да си разпределят хората, но колкото и правилно или неправилно да ги разпределят, не може един мл.районен инспектор да отговаря за 3-5-6 села, не може един патрул да излиза на цял град и то пеша, ей такива аномалии да се случват или сам човек да седи в центъра на града, както миналата година бяхме в Кубрат и видяхме и той не знае за какво седи с тази кола там. И такива аномалии вече са нормални за гражданите, двама души ходят да гасят пожар, за какво ходят и те не знаят, изгаря си къщата, хората най-много да изгорят и те, колегите.
Долу на границата виждате какво става. Догодина ще дойдат още сирийци или други граждани, които искат да бъдат бежанци или имигранти в България, ами сега колегите от северната граница горе-долу издържат още, ама те не могат цяла година да издържат на другия край на България далеч от семействата си и иди ми - дойди ми, на командировки. А щат няма, който да се назначи, да не говорим, че системата от назначаване до започване на работа е една година и първоначалните конкурси си остават, вие махате вътрешните, но първоначалните остават.
И се получава пак едно затапване на системата, затова апелът ни е - когато се върви към съкращение, не искам нищо лошо да кажа, разберете ме, но пипнете тези дирекции, в които най-напред в тяхното заглавие пише „административни” и „специализирани административни”, като трябва ги съкратете и тях и може да звучи революционно, но същите тези структури се вършат и в областните дирекции. Няма областна дирекция без счетоводител, няма областна дирекция, която да няма юрисконсулт, няма областна дирекция, в която да няма служител от УССД. Така че, това е не дублиране, ами тройно и четворно повтаряне на едни и същи работи. И недейте повече да взимате отдолу. Вие можете да направите всичко, може да закриете целите районни управления ако желаете или да обосновете сливане на областни дирекции. Никакъв проблем не е това. Въпросът е какъв ще е ефективният резултат, а той няма да е никакъв в случай когато наистина няма кой да го направи, колко и да са мотивирани хората и те трябва да спят по някое време. И затова няма да се получи. Колегите се опитват да го кажат, мисля, че го обобщихме.
А що се отнася до процедурата по консултиране, също имахме писмо до вас, на което ни отговорихте, че ще бъдем информирани. Очакваме това информиране и разбира се, постигнатото от една синдикална организация в КТД следва да се разпростре върху всички. Това са правилата на феърплей-а и на самия Колективен трудов договор.
Благодаря.
В.СТАНКОВ: Господин зам.-министър, ако ми позволите, ако вникнем в думата „реформа”, в никакъв случай няма да прозрем в тази дума, че става въпрос само за съкращения. Ефективното управление на човешкия ресурс не означава само съкращения и то на най-низшите нива. В това съм сигурен, че няма да постигнем, дано да се осъзнаете, защото вие ще бъдете поредното ръководство на МВР, което ще се опита да направи някаква реформа, но за съжаление няма да бъде успешна. Ако трябва да бъдем искрени и да се направи една реформа, а ние действително след както всички искаме да стане тази реформа, трябва да се направи вътрешно преструктуриране - отдели, сектори и т.н. Колегата от „Човешки ресурси” е много по-компетентен в областта на управлението на човешкия ресурс, но в никакъв случай, според нас, няма да доведе това до едни ефективни последици - само съкращения и то пък основно на ЛРТП, както и колегата се изрази, сега масови съкращения.
Другото, което е, нашите наблюдения са, специално за ГДПБЗН, г-н Николов е тук, той може би ще сподели, може и да ме подкрепи, да каже колко са лицата - държавни служители с висше образование, които искат да станат началници на районни служби. Господин Николов ще каже. Това се получава, че нямат желание да станат началници на районни служби. Ще дам един пример - районна служба от III-та степен, има само по щат 1 държавен служител с висше образование и 15 или 16 държавни служители със средно образование. Този началник на районна служба, той е началник, той е инспектор по държавен и противопожарен контрол, той е инспектор по пожарогасителна и спасителна дейност, той е инспектор по правозащита на населението, той е домакин, той е какво ли още не. Като вляза в неговата канцелария, бюрото му е отрупано цялото с документи и всичко е със срок „за вчера”. Отделно - кампанийни проверки. Стане някакъв проблем, ето избухнаха газови бутилки - давайте ще проверяваме всичко за газови бутилки, ама има ли, няма ли, всичко, проверки и т.н. Няма кой да го прави. Значи има си един предел на силите, с които служителите могат да извършват една определена дейност. Не можем да ги натоварваме и това няма да бъде ефективно, разберете. Ние сме потърпевши от тези реформи в ГДПБЗН и точно в проблема с щата. Аз не исках да коментирам това, това са политики, които са водени от правителства и преди вас, разчитахме, че ще се създадат някакви благоприятни условия за развитие на доброволни формирования и т.н., нито имаме адекватна нормативна база, нито се създават, имаме създадени по документи естествено над 120 доброволни формирования, но за съжаление не са достатъчно ефективни, тях ги използваме само при крупни наводнения, произшествия и т.н.
Но да се върна на въпроса. Според мен, ще бъде поредната грешка ако започнат да се правят само съкращения и то в най-низшата степен на служителите, на хората, по-елементарно ще го кажа - пчеличките, които най-много работят. Обемът от тази работа трябва някой да я поеме. Ако се съкратят тези хора, тази работа, повярвайте ми, че ще започне да се работи „през пръсти”, защото вече имам такива наблюдения при нас и оттам всеки си слага, визирам примера за началниците на районни служби, си слага „главата в торбата” и казва - подписвам и само чакам, броя дните да направя 27 г. и се махам, защото не се издържа. Постоянно с единия крак съм „вътре”, от другата страна на закона.
Така че, не правете тази грешка. Седнете, анализирайте. Наблюденията са ни, че началниците на ОДМВР-та и на областни управления, предложенията са им за съкращаване само на служители на най-низшите нива. Трябва преструктуриране, разпределение на дейностите и на функциите и да има ефективност, естествено при дейността на тези структури и т.н. Помислете по въпроса, защото при нас се получи този проблем, ето така, малък щат, разпределение, прекатегоризация и т.н., претоварване на състава, с много ангажименти и оттам изпълнението на дейността и ефективността е изключително ниска. Благодаря.
Е.МИРЧЕВ: Само да кажа, значи, колега, не говорим само за съкращения, аз започнах - преглед, анализ и доклад на видовете дейности, така започнах. Това е и темата, за която графикът министърът е определил.
В.МАРИНОВ: И реформата всъщност е в оптимизиране на структурата, не говорим за съкращения само.
Е.МИРЧЕВ: Считайте, че наистина не става въпрос само за съкращаване на хора. Ако беше съкращаване, щеше да се каже - 10% от структурите да се съкратят. Тук говорим за цялостен преглед. Затова казах, има групи с по един началник и двама подчинени, да не говорим, че има и с един подчинен. Това не може да се допуска повече. Вашата роля също, чакаме конкретни предложения.
Б.МАЗНЕВ: Аз мога да ви дам и по-фрапиращ случай, сектор с 3 началници, един секторен и двама групови и един подчинен, а този един подчинен трябва да изпълнява три команди едновременно.
Н.НИКОЛОВ: Господин зам.-министър, ако позволите. Слушайки абсолютно всички смятам, че напипваме вярната посока. Господин Станков го подкрепям напълно. Отделно, че малко теоретизираме тук, малко общи приказки говорим, вярно е това. Не е вярно, че няма нормативна база. Ние генерално МВР допуснахме една грешка преди 4-5 г., когато в ЗМВР вкарахме всичко възможно - инструкции, наредби, каквото се сетим. И сега какво правим? Законодателят ще каже - не, няма да ги правите. Ето това е нашият най-голям проблем. И сега е така.
Продължаваме. Ще ви кажа за мен, Гражданска защита всичко прави. Откъде накъде всичко прави? Една утопия, която в последните 20 г. е втълпявана на обществото. С какво го прави? С пет човека? Да, които много добре пишат, бързо, пред медиите, толкова. Онзи ден съм на една среща, редакционна, не знам си каква защита. Проверете ЗМВР и този път не успяхме да го орежем. Пак вътрешноведомствени наши интереси доведоха до това, че всичко в закона написахме. Няма да се оправим така.
Д.ДОБРЕВ: Тук виждаме, че така или иначе ще има съкращения. Въпросът е да стане малко по-прозрачно, за да се намали напрежението. Това, което виждаме като решение в областните и главните дирекции да поканят колеги от синдикалните организации преди защитата на щатовете. Така ще се намали напрежението и най-малкото ще се помогне да се защити щатът. По този начин ще изчезнат съмненията, че се прави тенденциозен щат, а се запазват роднините на директорите. Това мога да ви кажа.
ИВ.ПАВЛОВ: Ще се върна на последните думи на г-н Мирчев, той каза - давайте конкретни предложения. Ето ние ще си позволим и ще продължа и на г-н Добрев.
Три бързи предложения, дъвкани от години между всички ни тук и категорично колегите няма да имат, предполагам, позволявам си така да го кажа, че няма да имат нищо напротив.
Първото предложение е - преди извършването на съответните защити на щатовете да се проведат заседания на Комисиите за социален диалог, на които да бъдат обсъдени точно и конкретно, дори поименно, хората, които подлежат на съкращаване. Между другото мога да кажа, че челен пример в тази посока е директорът на Областна дирекция - Ловеч, предварително е заявил, че ще извърши такова събиране на състава и ще обсъди кандидатурите или предложенията си за оптимизиране.
Второто нещо, което предлагаме, загатнахте го, дадохте някакви указания, но като че ли остана малко в сянка и недоразбрано. При положение, че имаме в дадени структури работещи пенсионери, смятаме, че не е етично и не е морално да се прибегне към съкращаване на хора в трудоспособна възраст. Т.е. най-напред молбата ми е да посочите изчистването.
Е.МИРЧЕВ: Само да кажа, разпоредено е от министъра да се прекратят, те са извън всички останали.
ИВ.ПАВЛОВ: Т.е. да се надяваме, че след 1 януари пенсионери в МВР няма да има. Така ли? Поемате ангажимента?
В.МАРИНОВ: Ще има с малки изключения, това са за катерите, за летците, преподаватели...
ИВ.ПАВЛОВ: Но да не става масова практика тук всички административни дирекции да са напълнени с пенсионери.
Е.МИРЧЕВ: Ако след 1 януари някой остане ме сезирайте. Аз няма как да ги знам всички.
ИВ.ПАВЛОВ: И другото което е, може би от няколко години говорим, най-напред г-н Христов го е повдигал въпроса, трябва да го отдадем, дублиращи длъжности. С една дума го казваме - дублиращи длъжности. Крайно време е вече да ги решим. Или да ги ситуираме, да кажем ще бъдат само ЛРТП-та или ще бъдат само държавни служители, нека да нямаме готвач - държавен служител и готвач - ЛРТП. Нищо напреки към готвачите, разбирате ли, уважавам тяхната професия, но считам, че не е редно работещи при едни и същи условия да бъдат поставени в неравностойно положение спрямо оценката на техния труд и съотношението на длъжностната характеристика.
Смятам, че това са стъпки в правилната посока. Решете ги тези въпроси. Знаем, че бяха около 1000 човека, тези, които заемаха дублиращите длъжности. Сега, към този момент, не се ангажираме с точната бройка, вие много повече сте наясно какво става. Но това е първата стъпка и едва тогава да се премине към последващата стъпка, дали ще бъдат ЛРТП, дали ще бъдат държавни служители. Просто това са нашите три предложения. Благодаря за вниманието.
Е.МИРЧЕВ: Съгласен съм, само да ви кажа, че това нещо, което го заварихме е онаследено. Веднага казвам, за 112 има дейности, които се извършват от служители и те са по допълнителен щат. Това не може да го коментираме и това във времето не може да се изчисти с магическа пръчка. Не може районно управление да е по допълнителен щат, има и такива.
В.МАРИНОВ: Господин Мирчев, много ви моля, подгответе едно окръжно, както предложиха г-н Добрев и г-н Павлов, до всички директори на областни дирекции, да съгласуват с групите за социален диалог предстоящите съкращения, да има разговор. И в това окръжно им напомнете, ето тук ме подсеща г-жа Митрева, че те са длъжни на всеки един месец да се събират и да разговарят.
ХР.ХРИСТОВ: Между другото ние писахме, преди месец още искахме и предложихме да се направи това, но явно не е имало готовност. Може би сега, когато вече сроковете ги подпират това ще се реализира.
В.МАРИНОВ: Ние и в момента нямаме пълна яснота, виждате.
ХР.ХРИСТОВ: Преди да приключим по темата, бих искал да чуем малко повече информация за СОД, също проблемът остава основно пак за ЛРТП, преди 10 дни нямаше готовност работната група, към момента какво е положението. И ние продължаваме да настояваме да се преразгледа това политическо решение за закриване на фирмата РЕС, мисля, че там е един добър вариант да бъдат пренасочени по чл.123, да се запазят хората, частично и дейността да се запази, ако не трябва да бъде в МВР тази фирма нека да бъде към друго министерство, принципал друг министър, но като хора да се запазят. Защото за СОД държавните служители, доколкото споделят колежки от страната, са устроени почти или в голяма степен, проблемът си остава на 100% пак за ЛРТП.
В.МАРИНОВ: Господин Христов, казах ви - това политическо решение не подлежи на дискусия и няма как да бъде оставена фирмата РЕС, а другите да бъдат премахнати. Ако някое друго държавно ведомство или министерство желае да я вземе тази фирма, разбира се с удоволствие ще я дадем, защото по този начин ще съкратим времето да се освободим. Има такива индикации за фирмата БМВ от Министерство на икономиката. Но това си е работа на самите тях. Ние ли да търсим къде да отидат? Ние сме заявили, че ще се ликвидира тази дейност. Именно ликвидиране, за да не кажа, че ако я приватизираме някой има интереси, затова отиваме към ликвидиране. Ако фирмата РЕС си намери министерство, ведомство, което иска да я подслони, това е най-лесният начин и на нас ни решава автоматично проблемите.
По отношение на СОД, работната група е приключила, за съжаление нямаме вариант. Търсим на хората места, но не мога да ви предложа решение.
ХР.ХРИСТОВ: А каква част от хората щяха да остават за служебните обекти, като процент поне, има ли яснота?
В.МАРИНОВ: За София си остава цялата структура, тя дори си остава като структура, защото има достатъчно служебни обекти. Мисля, че в Пловдив е същата ситуация, в по-големите градове няма да има проблеми. Проблеми ще има в по-малките градове.
Ако няма друго, да преминем към т.5.
Господин Грозев, ако искате първо вие да поставите проблема, докато изясним нашата позиция, доколкото разбирам.
Г.ГРОЗЕВ: Уважаеми господа зам.-министри, уважаеми колеги, на първо място искам да уточня, че разглеждането на тази точка по никакъв начин не представлява формалност, а е реално право на служителите в МВР, особено на ЛРТП и в определена условна степен и на държавните служители. Какво имам предвид?
Средствата за културно и битово обслужване са задължение на работодателя. Той ги дава така или иначе, в случая органът по назначаването, в случая държавния бюджет. Те се дават задължително всяка година и общо взето са в един и същи размер. Какво включват тези средства? Тези средства включват за тази година, съгласно заповед № Iз-699/04 април са в размер на 13 486 000 лв., обаче забележете - тези пари не се дават на 100%. От тях са дадени по-малко от 10 млн.лв. Реално останалите пари са от собствени доходи на служителите, които плащат по тези средства. Например за почивно дело са заявени 5 150 000 лв., реално са получени от бюджета 3 850 000 лв., спестявам ви изчисляването, има собствени приходи в размер на 1 300 000 лв. в сектор „Почивно дело”.
Какъв беше генезисът на целия проблем, заради който поискахме да се разглежда тази точка. По принцип в годините се е наложило, че министърът на вътрешните работи се грижи /условно казано/ за служителите като осигурява задължителното, което важи за всички други работодатели в страната, социално-битово и културно обслужване на служителите, като го разпределя вместо да дава от собствените си пари, дава от парите на служителите, за да поддържа почивните бази, столовете и да отбележим - застраховките на личния състав в МВР. Т.е. ръководството на МВР ни плаща нашите застраховки с нашите пари. Никой не е бил досега против, макар че виждате определено, че това е доста порочно. Като говорим, че застраховките са 46 000 лв. при близо 50 000 служители, т.е. 1 служител на министерството му излиза по-малко от левче. Нека да решим, че това е някаква мълчалива договорка и спазване на формалността в годините.
От тази година обаче, новото ръководство на МВР реши, че повече няма да субсидира с нашите пари почивните станции и столовете. След една доста остра реакция от страна на може би 20 000 човека, г-н Христов може да каже точно колко бяха в подписката, както от страна и на нашия синдикат, се установи, че в действителност столовото хранене е една полезна дейност, която работодателят следва да осигурява на служителите и която в действителност докато се провежда спестява пари на служителите, като за справка мога да кажа, че ето от тази сграда или от другите районни в София ако им затворите столовете, разходите им на месец за храна ще се качат средно с около 70 - 80 лв., което на година е около 700 - 800 лв., което е една много сериозна сума, която в никакъв случай работодателят не може да я покрие, а и няма нужда да я покрива при положение, че има изградена система за столово хранене. Така че, столовете за този момент разбрахме, че се запазват. Те между другото получават и основната част от субсидията - 7 870 000 лева.
Какъв е проблемът обаче? Първоначално беше решено, че министерството не желае повече да се занимава с почивното дело, това са няколко станции плюс база „Рубин” на СДОТО, за която са отделени също стотици хиляди левове, „радостното е”, че тъй като СДОТО излиза от МВР, може би и тази база ще си излезе заедно с него и вече няма да има поддръжка за нея.
Видяхме също така един проекто-доклад на сектор „Почивно дело”, в който има предложение за съкращаване на техните разходи, забележете с около 1 млн.лева, което означава, че реално бюджетът им, който ще им е необходим за догодина е 2 850 000 лв., а не 3 850 000 лв., както е досега.
Така че, от всички мерки, които са предложили колегите, аз след малко ще се спра и на тях като предложения, е видно, че големият проблем се касае в това и се свежда до това, че фактически ръководството на министерството заявява, че не желае да превежда нашите пари по начина, по който ние искаме, просто казано. Но не се касае за много пари, а се касае за 2 850 000 лева, реално, или 2 900 000 лв. условно казано.
Така че, нашето предложение е - от една страна, след като тази заповед на г-жа Петя Първанова е издадена във всякакво нарушение на всички нормативни уредби, визирам точно Постановление на МС № 1/09.01.2013 г., където се казва в ал.5 на чл.30, че „средствата за социално-битово и културно обслужване на лицата, работещи по трудово правоотношение се извършват на Общо събрание на работниците и служителите”, а в нашия КТД е договорено, че това става в Съвета за социално партньорство, тази заповед беше издадена може би в един такъв особен период и затова не бяха спазени тези условности, но ето сега периодът вече е нормален, относително, тъй като нямаме служебно правителство, а редовно избрано, с всички правомощия и с пълен мандат.
Така че, нашата молба и нашето искане, което представяме и пред колегите с молба да го подкрепят е да продължим тази солидарност, която и досега е демонстрирана от служителите в МВР и която е белег от една страна на гражданско съзнание, от друга страна - на демократичност, от трета страна - на ангажимент на работодателя и на органа по назначаването към неговите служители и не на последно място представлява една резерва, която може да се ползва в много посоки.
Ето, господин Маринов лично вижда как нашите бази, които в момента се стопанисват с нашите пари, на служителите, всеки път го казвам, защото се уточнява дълго време, че ставало дума за държавни пари, те са наши, които ни се дължат и без друго. Нашите бази, напр. в Стрелча, с нашите пари, ние им оказваме гостоприемство на тези хора, които са пострадали в тяхната държава и имат нужда тук да бъдат приютени. Това е резерва не само за такива бежански кризи, а и за някакви други ситуации. В крайна сметка МВР е част от общия бойно-мобилизационен план на държавата. Тези бази са предвидени на места и по начин, по който могат да покриват както нуждите на армията, така и нуждите на рехабилитацията. Или да се ползват за щабове и за казарми или да се използват за рехабилитационни центрове и болници. Те са и предвидени по този начин и са изградени с това намерение и предназначение.
Отделно от това, разбрахме, че в един момент има съгласие от страна на министерството да разгледа проблема в ССП като предварително разбрахме, че има два варианта, които министерството вижда като пътища за развитие, единият от които е да се откаже от субсидирането, т.е. да откаже министърът да разпределя нашите пари към базите, а да ни ги дава в брой, а другият начин е изобщо да бъдат закрити базите. При първия начин вече става въпрос, че от години колегите са солидализирани и с новите предложения, които имат от ДУССД, социални дейности - наблягам на тази дума, с тях се дава възможност на практика на всеки служител веднъж на три години да отиде на почивка, като всичко това, ако се изплати в пари на служителите ще бъде 84,11 лв. след облагане. Може да се разпределят тези пари на всички служители при положение, че са 3 850 000 лв., а не намалените. Ако са намалените - падат под 70 лв. Значи тези 70 лв., дори и да ги събере, служителят да е спестовен и три години да ги събере, той не може да си позволи веднъж на три години да отиде на почивка с 210 лв., където и да било.
Така че, тези 210 лв. е много по-рационално, много по-разумно, много по-човешко да се предоставят по досегашния начин, да се защитят почивните станции с нашите пари, ние не искаме другите, това са нашите пари, които така или иначе ни се дават, които не формират някакъв страничен бюджет за министерството и да остане досегашното състояние на нещата с някои уговорки, че има предложение, има бази на МВР, които не се ползват по предназначение или са с много затихващи функции, те са подробно дадени в доклада, има служители, които спокойно могат да бъдат съкратени, тъй като наистина не е редно през зимата, когато няма никаква дейност да има там домакин, чистачки, готвачки и пр., тъй като те нямат дейност. Но пък през лятото могат да бъдат назначавани такива служители. Може да бъдат съкратени, и това е предложение на ДУССД, доколкото разбирам, по наша инициатива, смените да бъдат намалени на 7 дни, което допълнително ще освободи още ресурс за почивни карти. Отделно от това има едно леко завишаване на цените, което предлагат колегите, а отделно от това ние предлагаме в уредбата на дейността на почивното дело да се въведат норми, които да забраняват на служители да ходят всяка година едни и същи хора на едни и същи станции, а да се спазва принципът на последователността. От една страна да не може да се ходи повече от веднъж на три години, освен ако няма други желаещи, от друга страна - да се въведе принцип на категоризация на служителите, условно казвам - примерно служители, които са ходили най-отдавна, служители с малки деца, служители за които е доказано, че имат здравословни или икономически проблеми и т.н., като това, разбира се, е добре да се публикува и в Държавен вестник, за да не може да се изменя под масата, както модерно стана да се казва - в задкулисни условия.
Виждате, уважаеми колеги, че в действителност всичко се касае до едно принципно решение, не визира никакви финанси, никакви допълнителни бюджетни кредити или ресурси, които министерството да отделя. В крайна сметка се касае за хора, които тази година до м.септември с тези данни, с които разполагаме ние, са, че реализираните легло дни са 187 000, като хората, които са почивали бяха около 20 000 или нещо подобно, от които 11 000 служители. Но това беше само до м.септември, без да се отчитат зимните месеци, без да се отчита интензитетът на посещаемост сега на Велинград и на Боровец. В крайна сметка тези бази са един много скъп ресурс, който не може да бъде възстановен. Те не могат да бъдат изградени наново. Те са на места, които ние не можем да си позволим повторно никога да ги вземем, а какво остава да ги изградим. Само една база в Китен, за да се изгради би коствала ресурса на 3-4-годишни бюджета на МВР, които са, че и повече, които са отделени за почивно дело. А ние имаме 8 такива бази. И то на хубави места, които позволяват на служителите да си починат. И наистина, колегите, които са били там е достатъчно показателно, че всички са се подписали в подписките, които са за защита на почивното дело и на столовете.
Така че, за мен и за нас като организация, както и за колегите от УССД, които са от сектор „Почивно дело” е редно тази социална придобивка, защото това наистина е социална придобивка, една от много малкото останали социални придобивки на служители в МВР, да бъде запазена в този си вариант, като бъдат насочвани парите от СБКО, които се отделят по принцип във всяка годишна заповед на министъра на вътрешните работи към този сектор.
А между впрочем можем да предложим, тъй като се освобождава ресурс от около 1 млн.лева, тази застраховка, която в момента е смешна и е 46 000 лв. да бъде увеличена, дори тя може да бъде увеличена до 10 пъти, което ще увеличи и обезщетенията до 10 пъти, няма да има никакви проблеми и пак ще останат пари. Защото в действително ангажиментът на министъра, който той каза, да реализира 300 лв. на година на служител, при поетия ангажимент да запази столовете и при поетия ангажимент да плаща застраховките от тези пари, както явно ще бъде, при намален ресурс с 63 млн.лв. по-малко, аз не виждам откъде може да се реализира.
Мисля, че това, което може да се постигне за следващата година е да се запази досегашният тип на субсидиране на станциите, една част от парите за СБКО, една част от служителите, които сами си плащат, защото те там сами си плащат за тези услуги и да се мисли евентуално от по-следващата година за друг тип преструктуриране, когато да речем е сигурно, че бюджетът на МВР след всичките реформи може да позволи някакви огромни суми на година от 300 и повече лева при запазване на столовете, които наистина да позволят на служителите да си почиват и евентуално тогава вече станциите да бъдат оставени при осигуряване на тези огромни суми, които за момента смятам, че са непосилни за министерството, за да може служителите с тези пари да си позволяват да почиват.
Тук има и ред други предложения, като например многобройните семинари, обучения и пр. на министерството да не се провеждат по Боровец и по луксозни хотели, а да се провеждат в нашите бази, които са много по-евтини и биха могли да обхванат много повече служители за същите пари. Но това са неща, които вероятно ги виждате или сте ги видели в самото предложение от страна на УССД.
Там има и едно доста смело предложение - да се стопанисва хотелът на фирма „БМВ”, оказа се, че има и такъв хотел, който се намира в курорта „Чайка” във Варна с около 200 стационарни легла. Това допълнително би дало възможността още 2000 служители на МВР годишно да почиват. И в УССД, и в „Почивно дело” при проведените разговори установихме, че те имат капацитета или поне заявиха, че имат капацитета да обслужват и тази дейност.
Накрая бих искал да кажа, че това, което се случва с „Почивното дело” е една строго специфична дейност. Хотелиерството и ресторантьорството в този му вид, който съществува в МВР не е посилно, смея да го твърдя, за служителите на МВР. Разбрахме, че има такива интенции, някои хора да се грижат за станциите, да ги вземат за стопанисване, но това е много различно от хотела на Йордан Лютов от Извор, честно ви казвам, много е различно. А пък видяхме, че и той го загуби. Много е различно. Това е изключително сериозна дейност, тя има изключително тежко реализиране, не е толкова лесно да се мисли, че може да се управлява хотел, защото това е хотел, в нея има изключително големи материални отговорности и отчетнически отговорности, да не говорим, че е търговска дейност, а за служителите на МВР не е допустимо да развиват такава, дори и сега да се позволи, пак смятам, че няма да има капацитет, поради нуждата от вкарване на свежи инвестиции, които не са посилни за нито една синдикална организация в МВР, макар да не им знам бюджетите, защото става дума за милиони. Едва ли някой ще извади за една станция да реновира във вида, в който трябва да бъде тя конкурентно-способна толкова средства.
С това приключвам и ви моля още веднъж и колегите от синдикалните организации и ръководството на МВР, и професионалното ръководство, предполагам, че по-голямата част от тях са почивали на станции и знаят, че условията там са добри, наистина човек се връща отпочинал, а не си седи през цялата отпуска в малкия апартамент, който е взел с триста зора на ипотека и може да се почувства за малко, че тази държава прави нещо за него, което иначе тя няма как да извади и да му направи, защото просто ги няма парите, не че не иска, но пък и за служителя остава впечатлението, че никой не се грижи за него.
С това приключвам и благодаря за вниманието.
В.МАРИНОВ: И аз ви благодаря. Колеги, имате думата.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Господин Грозев, не знам кой ви е подал тази информация, но в МВР има сключен договор, който е застраховка на личния състав. Значи на тримесечие се изплащат в размер около 54 000 - 60 000 лева, което е съвсем различно от това.
Г.ГРОЗЕВ: Веднага ви казвам, заповед Iз-969/04 април...
Г-ЖА БЕЛЕВА: Аз ви казвам, че има договор и всеки един...
Г.ГРОЗЕВ: Пък аз ви казвам, че от нашите пари са отделени 46 000 лв. за застраховка на служителите в МВР, ето ви източника.
Г-ЖА БЕЛЕВА: В рамките на тези средства влизат фактически и разходите за персонал на служителите, които обслужват столовете и базите. И това може би, не съм го проверила, но предполагам, че става въпрос за застраховки на тези служители.
Г.ГРОЗЕВ: 46 000 лв. за застраховка на 400 служителя?
Г-ЖА БЕЛЕВА: Не са 400 служителя.
Г.ГРОЗЕВ: А колко са в почивните бази? Пише „застраховка на личния състав на МВР”, не пише „на базите в МВР”, не пише „на УССД”, това е в заповедта на г-жа Първанова.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Може да има грешка.
Г.ГРОЗЕВ: Каква е тази грешка за 46 000 лв.?
Г-ЖА БЕЛЕВА: Аз казвам, че не съм я готвила тази заповед, не мога да кажа, но при изготвяне на следващото разпределение на средствата, както вие желаете, ще бъдете поканени, за да можем да го дискутираме. Така че, всъщност не става въпрос само за „Почивно дело”, става въпрос и за столовете. Става въпрос, пак казвам - за персонал, за осигурителните вноски на този персонал, за всички допълнителни възнаграждения, които и вие и аз получаваме и те получават наравно с нас, за издръжката на тези столове, за хранителните продукти, така че не е само така - дадени са тези пари за „Почивно дело”. Не знам, при мен не е пристигнал този доклад, който вие го цитирате, с това предложение за намаление за 1 млн.лв.
...............: Има го, значи предложението, което давате, ако искате да го дискутираме точно...
Г-ЖА БЕЛЕВА: Значи бюджетът след като бъде утвърден за 2014 г. със Закона и с Постановлението за изпълнение, ще дискутираме всъщност разходите как ще бъдат разпределени за СБКО.
Г.ГРОЗЕВ: Защото те са процент от утвърдения бюджет.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Значи те са до 3% в зависимост от разполагаемите средства. Може да бъдат и по-малко, могат да бъдат и 0,2%.
Г.ГРОЗЕВ: Винаги са били по-малко, въпросът не е в това, не е в тази конкретика по определяне на сумите, които се дават за тази или за онази дейност, а за това дали изобщо да се дават. И моята молба тук е да обсъдим такава структура на работата и на даването, която да включва и почивното дело освен столовете. Защото това са едни от основните дейности, с изключение на заплатите и работното време плюс някои други подобни неща, се касаят от синдикатите. Чисто социална дейност е.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Да, това ще отнеме малко повече време и може би наистина трябва да определим някакъв ден и час след приемане на закона, в който да можем да седнем и да го дискутираме спокойно и само това, за да не бързаме.
В.МАРИНОВ: Би трябвало пак на ССП да се коментира.
Г.ГРОЗЕВ: От м.август имаме предложение с една-единствена точка за такова заседание.