от nedovolenbg2012 » 13 Фев 2013, 20:10
ПЪРВА ЧАСТ !!!
Рег. № I-3379,
екз. №.......
12.02.2013.г.
С Т Е Н О Г Р А М А
от извънредното заседание на Съвета за социално партньорство, проведено на 05.02.2013 г. от 10.00 ч.
в заседателната зала на министерството
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Добър ден на всички. Благодаря на
това, че се отзовавате на тази среща на ССП. Тя е първата за 2013-та година.
Ние ще направим и една нормална среща, която ще си бъде за ССП за
разглеждане на други въпроси. Към края на този месец. Но направихме това
нещо извънредно в резултат на едно писмо, което получихме солидарно
подписано от повечето синдикални организации, с изключение на една. По
инициатива на господин Христов, с оглед на това че за нас наистина е много
важно да разгледаме въпроса с договарянето по отношение на подписването на
КТД. Колективното договаряне е изключително важно за лицата, работещи по
трудово правоотношение. И от страна на МВР, работодателят - в случая
министъра, е много загрижен за това, че имаме по някакъв начин малко
забавяне на процеса. Не сме се забавили много, защото знаем, че КТД изтича
през м.март, но така или иначе в рамките на тези три месеца преди изтичането
МИНИСТЕРСТВО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ
ДИРЕКЦИЯ „КООРДИНАЦИЯИИНФОРМАЦИОННО-АНАЛИТИЧНАДЕЙНОСТ”
1000, София, ул. „Шести септември” № 29
2
му, ние трябва да започнем едно ефективно договаряне, което да доведе до
проект и сключване на един КТД между двете страни.
Към настоящата ситуация - вие знаете каква е фактическата
обстановка. Аз ще я представя още един път на всички от вас. Получих на мое
внимание един проект на КТД .... да, заповядайте г-н Попов.
Г-Н ПОПОВ: Аз се извинявам, господин председател че Ви
прекъсвам. Един въпрос по дневния ред. От името на Синдикалната федерация
на служителите в МВР има предложение за още една точка към дневния ред,
който ни беше разпратен или за разглеждане на проблема в точка Разни. Както
прецени съвета. Става въпрос за позиция на Съвета за социално партньорство
по нарушения на сега действащият КТД.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Аз мисля, че ако ни остане време
можем да разгледаме тази точка.
Г-Н ПОПОВ: Аз мисля, че би трябвало да я разгледаме и да намерим
време за това, защото както ви казах, КТД е нещо наистина важно, а в момента
той се нарушава близо три месеца.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Добре. Освен тези точки, които са
от дневния ред, освен това че имаме кворум, за това не поставих този въпрос,
други предложения имате ли?
Г-Н ХР.ХРИСТОВ: Аз също настоявам да се включи като трета точка
Разни, за да можем да поставим няколко въпроса, които са актуални.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Значи, ако поставим няколко
въпроса, които са актуални и не са свързани с трудовото договаряне, няма да
постигнем абсолютно никакъв ефект, защото ще отнемат много време, а трябва
да се концентрираме върху тази тема. А тя не е малка като тема за обсъждане.
3
Така че, да се ограничим в това, което е по колективното трудово договаряне.
Съгласни ли сте да приемем тези три точки и предложената от СФС точка
също?
Добре. Благодаря.
Първата точка е актуалното състояние до момента. Аз много набързо,
за да спестим време, ще дам информация какво е станало до момента по
отношение на колективното договаряне. Имаме КТД, който колективен трудов
договор изтича през м.март 2013 година. В рамките на правилата ние следва в
тримесечен срок преди изтичане на договора да започнем процедурата по
подготовка и договаряне на новия КТД.
До момента в МВР е постъпило едно предложение от пет синдикални
организации, с изключение на ССМВР, които не са се присъединили към това
предложение на КТД. С оглед на това, че разпоредбите на нормативната уредба
не са спазени в пълен аспект, имайки един КТД, предложен от всички
синдикални организации, ние отговорихме от страна на МВР, че поради тази
причина не можем да започнем реалното коментираме на параметрите по
предложения КТД, защото той не е от всички синдикални организации. С оглед
на сегашната фактическа обстановка се получи това писмо, което г-н Христов
подготви е то е подкрепено от синдикалните организации, които са подписали
предложението, съгласили са се с предложението на КТД, да направим в
спешен порядък един ССП, с оглед на това, че към момента ние виждаме че
има затруднения в комуникацията между вас. Щом не сте постигнали едно
общо становище на общо предложение, и трябва да обсъдим с вас възможните
сценарии, които са по Кодекса на труда.
Това е фактическата обстановка към точка Първа от актуалното
състояние.
Колегите от ПНД имат ли да допълнят нещо към това, което казах?
Г-ЖА ДИМОВА-ДПНД: Към тази точка НЕ, господин заместник
министър.
4
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Добре. Следващата ни точка е -
възможностите, по които можем да процедираме от така създалата се
фактическа обстановка.
Г-Н ГАЛЕНТИН ГРОЗЕВ-САС-МВР: Въпросът ми е дали има
информация за вноските, които са направени, присъединителни към КТД и за
разходването им.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Имаме такава информация.
Колегите от ПУБ ще помоля да я предоставят.
Г-Н А.КАРАНАЧЕВ: Господин Христов също има информация,
защото те са към неговата сметка.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Дайте за актуалното състояние.
Г-Н ХР.ХРИСТОВ: Да не се отклоняваме от основният проблем?
Факт е и ръководството има информация, там където се водят и се дават
удостоверенията за присъединяване - за изтеклите месеци от подписването на
КТД 2011 година до момента са постъпили 1993 лева от присъединителни
вноски за двете години. Първата година - 1600, а втората - 300 и няколко. Това
е общата сума. Ние и преди когато сме коментирали, и сега сме споделили, че
това са суми, които ще се изразходват по решение на ССП.
Г-ЖА ___________-СГА: Искам да допълня нещо. Има две заявления,
които са с по 5 лева за тази година - до края на действието. И другото, което
искам да кажа е, че въпреки че в КТД е изписана сметката на нашият синдикат,
има вноски и по сметките на другите синдикати. Това го разбрах от
определеният служител, който приема и завежда заявленията за
присъединяване. Така че и другите синдикати трябва да кажат по техните
сметки какви пари са постъпили.
5
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Добре. Преди да дадем думата на
другите колеги, нека да изчерпаме какви са ни възможните пътища, по които
можем да изпълним най-важната част от това, което ни предстои, а именно - да
имаме КТД, по който да започнем да обсъждаме точка по точка, за да можем да
преговаряме и да направим един краен финал. В тази посока, МВР е
подготвило заповед. Имаме си заповед, по която заповед е сформиран екип,
който е готов да разговаря с вас по темите, които ще бъдат в рамките на
предложения вариант на КТД. А от момента, в който стигнем на такъв етап, т.е.
МВР, ръководството на МВР, министърът, е подготвило абсолютно всичко.
Проблемът тук, който възниква, е в синдикалните организации. И ние се
притесняваме от това, че липсата на единно мнение и сплотеност във вашите
среди ще доведе до възможност за притискане във времето, от гледна точка на
договарянето, а от друга страна: един риск - ако не се стигне и не успеем да се
справим с времето, да оставим ЛРТП-та без трудов договор, което министърът
не иска да допускаме. Така че, молбата ми е да се концентрираме, максимално
да положим усилия, за да постигнем един общ успех, който е в интерес на
служителите. Това е основното нещо, към което се стремим.
Вариантите, които оттук нататък ни предстоят, госпожа Димова, моля
те да ги съобщиш на колегите.
Г-ЖА ДИМОВА: Уважаеми колеги, уважаеми господин зам.-
министър, уважаеми господин началник кабинет, уважаеми господа
представители на синдикалните организации, уважаеми колеги, всичкото това,
което ще съобщя за реда, по който би трябвало да се сключи КТД в рамките на
МВР и синдикалните организации не е ново за вас. Кодекса на труда
предвижда да се представи: единият вариант е общ проект от всички
синдикални организации, това е задължение на синдикалните организации. Не
на работодателят или на организация на работодателите, и когато не се
постигне такова общо съгласие в рамките на общото събрание на
представителите на пълномощниците на синдикалните организации, при
6
наличие на най-малко два проекта, общото събрание избира единият от
проектите и обръщам внимание - той трябва да е приет с 50 плюс един. Не по-
малко! Това е изискване на закона и би трябвало да се спази. Защото в
противен случай, бихме били изправени при нередовно избиране на проект.
Това е в общи линии накратко процедурата - това, което вие до болка знаете.
В рамките на започналите инициативни писма от различни
синдикални организации с намерение и готовност за започване на преговори по
изготвяне на нов КТД, се представи, както каза зам.-министъра, един общ,
наречен в съпроводителното писмо, общ проект на КТД, което за съжаление
ние констатирахме, че не е подписан от един от имащите право да подписва,
оторизирани да подписват .....
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Ако мога да бъда по-конкретен,
това което каза госпожа Димова, е във връзка с чл.51А, ал.2 от Кодекса на
труда.
Г-ЖА ДИМОВА: Да. Благодаря. И поради тази причина ние се
отзовахме и с изрично писмо помолихме да положите всички усилия да можете
да се обедините към един общ проект. В противен случай ние бихме изпаднали
в невъзможност от страна на работодателя, да проведе законни реални
преговори по сключването на нов КТД. И съпътстващи документи, които
бихме искали и за които вече получихте писма. Това е актуалното състояние,
кои са представителните органи, хората, които ще седнат срещу съответно
групата за преговори от МВР, които ще имат право да подписват. Като знаете,
че тези които нямат право по закон да подписват това опорочава целият КТД и
всички усилия са напразни и би създала страхотно напрежение. Така че бихме
могли да се съобразим с всички тези неща.
Това е накратко, което следва да имаме предвид.
Благодаря.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Т.е., можем да кажем, че от това,
7
което имаме като фактическа обстановка, ние сме започнали колективното
договаряне като процес. Но нямаме нещо съществено постигнато като
резултат. В рамките на това писмо, което сме изпратили до всички - I-2637 от
началото на м.февруари, сме помолили да се представи актуалното състояние
на синдикалните организации, за да може то да бъде прегледано. Да се види
какво е и да знаем с кой преговаря ръководството на министерството. Както и
официални справки за броя на служителите, членуващи във всички
организации, тъй като знаете, че това е един въпрос, който много се коментира
в рамките на ССП и се дори спекулира с него. Кой каква членска маса има,
какви са членовете и т.н.
Това, което ни предстои, както каза и госпожа Димова, е евентуално
провеждане на общо събрание. Но това общо събрание е ангажимент на
синдикалните организации. То не е ангажимент на работодателят.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Нямаме втори колективен договор.
Имаме един колективен договор.
Г-ЖА МИЛЕНА ЛЮБЕНОВА-САС: Това щеше да бъде моят въпрос
- след като имаме само един проект на КТД, хората от какво ще избират?
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Аз затова искам да направим най-
вече този ССП, за да видим какво е мнението на всяка една синдикална
организация, спрямо това, което е като фактическа обстановка и какво можем
да постигнем общо с вас в рамките на процедурата напред.
Г-Н В.ПОПОВ-СФС-МВР: Не съм сигурен, че свикването на общо
събрание е ангажимент на синдикалните организации. Моля от Правно-
нормативна дейност да посочите текста, където това е фиксирано.
Г-ЖА ДИМОВА: Такъв текст не е фиксиран изрично. Но никъде не е
записано, че работодателят е задължен. Той само може да подпомогне и да
8
осигури условия за това.
Г-Н ПОПОВ: Ако работодателят не е задължен, но в същото време
КТ не задължава и синдикалните организации, кой ще го свика?
Г-ЖА ДИМОВА: Задължително в КТ е записано, че синдикалните
организации представят проект. Тогава чий би бил ангажимента?
Г-Н В.ПОПОВ: Вижте, извинявам се - дали ще е един проекта или
два, това е малкият проблем. И веднага ще ви кажа защо мисля така. Защото
няма абсолютно никаква пречка една от петте синдикални организации, които
са внесли общ за тях 5-те организации, една от тях да внесе един проект с един
допълнителен член, който няма да представлява препъни камък за никой. Това
лесно ще го преодолеем, ако стигнем до там. А интересно е наистина - да,
ангажимент е на синдикалните организации да внесат общ проект или проекти
за КТД. Но нататък, ако не се лъжа в КТ, извинявам се, че ще цитирам по
памет, пише че работодателят подписва този проект, който бъде приет с 50
процента плюс един от гласовете на общото събрание. Значи, фиксирано е
задължението на работодателят кой проект да подпише. Но никъде не се
споменава, че задължение на синдикалните организации е да свикат общо
събрание или да ....
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Ама чакайте малко. Нека да
тълкуваме закона в неговата последователност. За да дадете общ проект вие
трябва да се спрете на такъв общ проект. Какво казва КТ? Той се избира, ако
има повече от един, чрез общото събрание. Т.е., вие за да предадете общият
проект трябва да си направите общо събрание. Да направите такъв общ проект
и тогава вече работодателят да тръгне да разглежда това, което вие сте дали
като общ проект. Така че, не е записано като императивна норма работодателят
да прави общо събрание. Ние сме готови да помогнем. Ще осигурим зала, ще
осигурим всичко от каквото имате нужда, но това нещо принципно трябва да е
9
инициатива на синдикалните организации.
Г-Н Б.СЛАВЧЕВ: Колеги, така можем да започнем по същество още
два-три часа. Има една синдикална организация, която не е съгласна с проекта.
Да я чуем, да видим какво е нейното мнение и ще се съгласи ли или няма да се
съгласи и след това да спорим по процедурата. Да разберем ще има ли
процедура и тогава да спорим по нея. Първо да изясним основният въпрос.
Моля ви се.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Благодаря Ви, господин Славчев.
Да дадем думата на СС-МВР, те не са дали проект.
Г-Н ИВАН ПАВЛОВ-СС-МВР: Благодаря ви за вниманието.
Очевидно само нашата синдикална организация не е подписала внесения
проект и съответно имаме нужната аргументация защо не сме го направили.
Все още обаче мисля, че е рано да обсъждаме тези въпроси, тъй като така да
кажа този въпрос лежи в сферата на работа на синдикалните организации и тук
работодателят е малко встрани, така да го кажа. Ако признаете, че си е така!
Според закона. Не се присъединяваме към този проект защото имаме доста
аргументи, които говорят от наша страна за неудовлетвореност и недобра
защита на синдикалните ни членове, които са ЛРТП в МВР. Още повече, че ние
сме първата синдикална организация, която предприе стъпки и се опита да
установи контакт с останалите организации за започване работа по изготвянето
на общ проект. Още 10-ти месец миналата година /2012-та/ сме изпратили
писмо до всички синдикални организации, с което сме ги поканили те да
излъчат свои представители за работа по изготвянето на общ проект. Благодаря
на двете синдикални организации, които са ни изпратили свои представители.
Разбира се, за да можем да започнем работа на общ проект трябва всички
синдикални организации да излъчат свои представители. Още повече, едната
от двете синдикални организации, които са излъчили, преди два дни дойде
писмото от тях, така че все още имаме потвърждение, като включим нашата
10
синдикална организация за излъчването на синдикални представители само на
три синдикални организации, което ни възпрепятства да започнем работата по
подготовката на общ проект. Това за нас е .... изпратили сме впоследствие след
първото си писмо още три или четири. Почти всеки месец изпращаме по едно
писмо до синдикалните организации, с които ги каним да излъчат свои
представители за започване на преговори. Това е официално в нашата
кореспонденция отразено и очакваме ... и категорично не мога да се съглася, че
ние сме пасивната страна. Т.е., ние все още чакаме да видим с кого ще
преговаряме, за какво ще преговаряме и т.н. Тъй като ние не знаем кои са
заинтересованите. Изобщо има ли заинтересовани, има ли правоимащи и т.н.
Това е нашата позиция. И затова не се присъединяваме към този проект.
Г-Н Б.СЛАВЧЕВ: А кои текстове не харесвате от представения?
Г-Н ИВ.ПАВЛОВ: Ние чакаме да седнем на масата, за да обсъждаме
всички текстове. Не може така ... категорично няма да разгледаме един текст,
изолиран от контекста на цялото КТД. В никакъв случай!
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Добре. Господин Христов.
Г-Н ХР.ХРИСТОВ: Колеги, аз мисля, че няма смисъл да повтаряме
хронологията на нещата, която достатъчно ясно и категорично сме я споменали
в писмото, с което сме ви уведомили като ръководство. Първото предложение
на г-н Павлов от октомври беше инициатива КТД-то да започне да действа от
01 януари, с което ние не бяхме съгласни естествено, след като срокът си е
определен - 2-годишен, и изтича до 31 март.
За информация на тези, които не са чели или не са чули за цялата
хронология, ще спомена, че още декември месец, в началото на декември, се
събрахме представители на всички синдикати, вкл. имаше представител на СС-
МВР /г-жа Соня Михайлова/ от МИ, където основната им маса от ЛРТП
членува. Разгледахме проекта, който предварително коректно бяхме изпратили
11
на всички колеги, за да знаят какво ще се обсъжда и да може да се дадат
съответните предложения. Даже половината от обсъжданията ни бяха точно по
темата за МИ, където беше представителят на СС-МВР. И абсолютно
некоректно и всички тук други синдикати са свидетели на цялата процедура,
некоректно е да се твърди, че не е имало участие от тяхна страна. Имали са
възможност за това нещо. Повторно изпратихме текстовете на коригираният
вече проект на КТД, за да може още веднъж да ги огледат всички. От НПС не
можаха да дойдат и изпратиха писмено становище. От пожарникарите също
потвърдиха писмено, че са съгласни с това, което се предлага и с подписите си
внесохме проекта, около който имахме съгласие петте организации. И
представителят на СС-МВР, доколко е бил упълномощен да участва.
Фактически той е участвал. И да се твърди обратното е абсолютно некоректно.
Изчакахме 10 дни, за да може да се видят, ако има допълнително да си дадат
предложенията. Това, което господин Славчев попита какво всъщност
предлагате повече от това, което има. Да може да ги обсъдим. Направихме
компромиси месец януари с още една възможност да си дадат конкретни
предложения, защото писмо само определи хора без да предлагаш текстове ....
просто не е приемлив от никого от останалите синдикати. За да се стигне до
срещата на 25 януари, когато след като получихме вашето писмо и ние
притеснени от времето, приехме и затова сме уведомили ръководството, че
нежеланието да участва в общата среща представител на СС-МВР и отказа им
да представят техни предложения, считаме като отказ от субективното им
право да бъдат страна по КТД и да участват и отстояваме тази позиция и да
държим да се разглежда проекта, който е внесен, защото той е внесен в
предвиденият в КТ срок - три месеца преди започване на преговорите.
Доколко кой да организира общите събрания или не - аз мисля, че
това трябва да бъде краен вариант, защото при ситуацията, която сме, в
законовият тримесечен срок няма друг внесен и ако трябва да въртим
процедурата за общи събрания и събрания на пълномощниците, само за да се
спази изискваният от КТ ред - КТД-то да бъде приет на общо събрание, е едно
безсмислено ангажиране на целият състав на огромната структура на
12
министерството в цялата страна. Затова мисля, че най-разумният вариант е
това, което и вие предложихте като ръководство преди две години на
останалите синдикати - господин Павлов да внесе писмено, че приема текста на
общият КТД, да започнем преговорите и в хода на преговорите, ако има
рационални предложения, да се обсъдят и да вървим към приключване.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Това е, с оглед на това, което г-н
Христов изложи като информация. Има ли някакви предложения, коментари?
Г-ЖА СОФИЯ ГОСПОДОВА-ДЧР: В член 6А, ал.2 от КТ е
определено как се свиква общо събрание. Когато говорим, че трябва да се
разглеждат проекти на общо събрание. Това е - ръководството на синдикалните
организации има право да свиква общото събрание. Над 1/10 от работниците и
служителите в съответното предприятие, и работодателят, който пък няма
право на глас когато го свика. Само има компетенции относно свикването.
Така че, този въпрос е уреден в Кодекса на труда.
Второто нещо, което искам да кажа е, че тук една от колежките от
синдикатите правилно каза,че когато има втори проект на КТД, или два или
три, тогава се свиква общото събрание, за да избере един от представените. А
когато проектът е само един - какво ще избира общото събрание? За какво да
бъде свиквано и какво ще избере? Тъй като на лице е само един проект. И по
едно решение на Върховния съд от миналата година е отбелязано, че
работодателят няма вменено задължение да разрешава конфликти между
синдикатите. Те трябва сами да си ги решат. Както също няма задължение да
допусне до участие в преддоговорния процес синдикат, който няма свой проект
за КТД.
Така че, аз мисля, че тук синдикатите най-напред сами трябва да се
разберат, да си разрешат конфликта и ако не се появи втори проект на КТД,
няма какво да свикваме общото събрание и няма какво да избира то.
Г-Н ГРОЗЕВ: Могат да се направят корекции евентуално ....
13
Г-ЖА С.ГОСПОДОВА: Значи, срокът не е изтекъл.
Г-Н ИВ.ПАВЛОВ: Тук се замеряте с едни срокове, които нещо ... или
четете като дявола евангелието или .... тримесечният срок, който цитирате тук
вече двама или трима представители на синдикалните организации, се отнася
до действия на работодателят. Никъде няма срок, в който да се задължава
която й да е синдикална организация с внасянето на проект за КТД. И за да
спрете ..., просто за да икономисам време на всички, ако синдикалните
организации, които са внесли т.нар. общ проект запазят своята пасивност и
занапред, ние ще бъдем принудени като самостоятелна синдикална
организация да внесем наш самостоятелен проект.
Благодаря за вниманието.
За да не спекулираме с тази посока.
Г-Н В.ПОПОВ: Аз имам един коментар към казаното от г-н Павлов,
не сега, а преди малко.
По това, извинявам се, че отивам на технически въпроси, ще се
опитам да бъда кратък - по това в какъв срок, както пише в две или три писма
на СС-МВР до останалите синдикати, останалите синдикални организации да
посочат свои представители. Ако не са посочили представители, в съдебното
решение за регистрация на синдикалните организации, пише кой представлява
организацията. Там са изброени хората, които имат право да представляват
организацията. Това е първото.
Второто, с което ще приключа коментара си, е че никъде и по
никакъв начин не е регламентирано, че трябва да се съберат всичките - дали са
6, дали 8 или са 24 синдикални организации, за да започнат работа по проект за
КТД. Тази работа реално биха могли да я свършат и две, или три, или пет
синдикални организации. Нищо не пречи на 1,2,5 или 15 да кажат ДА, съгласни
сме с този проект. Така че, схемата, за която говори г-н Павлов, споменавайки
непрекъснато пасивност, пасивност, пасивност, просто в случая лично аз не
14
мога да я приема.
Г-ЖА _____________-СГА: По повод на обвиненията на г-н Павлов,
че всички други сме пасивни, значи все пак другите пет синдикални
организации са представили един КТД. Той е поканен пет пъти, за да участва.
И според мен, просто трябва малко да надскочи егото си или да го понижи, и
да каже - искам да бъда с тях, не искам да бъда, предлагам еди какво си,
предлагам другото. Той казва - другите са пасивни, аз съм само активният.
След като не му е приятно да му се отказва на него, той защо отказва?! Нека да
вървим по този път. Да направим ... досега колективно договаряне и
колективен трудов договор за лицата по трудово правоотношение е имало и
преди да съществува организацията на г-н Павлов. Това не означава, че
другите организации са пасивни.
Г-Н ИВ.ПАВЛОВ: Мисля, че излязохте извън добрият тон. Тук аз не
съм в лично качество и не говорим изобщо за коментар върху моето его или
върху личните качества на един или друг. Тук съм в качеството си на
председател на една синдикална организация, която е взела съответните
решения по позицията си спрямо КТД, проект и т.н. и аз като председател на
тази синдикална организация съм задължен да изпълня и по устав, и по
решение на съответните управителни органи техните решения и да ги преведа
в действие. Категорично действията не са в синхрон до момента с това, което е
решила синдикалната организация и ви моля да се придържате към това, което
е по същество. А по същество ние ви обяснихме да какво става въпрос. Т.е.,
няма пречка и ние да си внесем самостоятелен проект. Това на вас, ако не ви
пречи! Пък и да ви пречи - на нас законът ни дава това право и ние ще се
възползваме от него, ако вие не виждате необходимост да участвате заедно с
нас. Така че, ние не принуждаваме никоя синдикална организация да излъчи
свои представители.
Още повече, че г-н Попов и реплика върху Вашият коментар - видно е
кои представляват организациите, когато те са регистрирани. И приключвам!
15
Г-Н Б.СЛАВЧЕВ: Извинете, аз не разбрах какво предлагате Вие?
Кажете Вашето предложение! Ето ситуацията всички я разбираме, но Вие
нищо не предлагате.
Г-Н ИВ.ПАВЛОВ: Ние сме си изпратили писмо и очакваме. Ще
изчакаме още малко, защото последният срок, който сме фиксирали е утре. С
последното си писмо сме дали срок, който е утре.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: То това писмо не е до страната,
която ....
Г-Н ИВ.ПАВЛОВ: Точно това обясняваме. До синдикатите. Нали ни
питате какво предлагаме? Ние пак сме предложили на синдикатите с
последното си писмо те да излъчат свои представители за преговори по общ
проект. Като срока е на 6 февруари 2013 година. Т.е., не е изтекъл. Очакваме
тяхната реакция. Когато изтече този срок, ние съобразно това дали сме
получили потвърждение или не, ще поканим организациите, които са си
излъчили представители, ще започнем разговори с тях и ще внесем нов проект,
ако няма съгласие от останалите.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: С това да разбираме, че си е Ваш
срок, който Вие сте си го определили?
Г-Н ИВ.ПАВЛОВ: Да.
Г-Н Б.СЛАВЧЕВ: Междувременно има проект, който е внесен. И
какво правим?! И който е подписан от другите.
Г-Н ИВ.ПАВЛОВ: Ние не го приемаме този проект. Казах ви.
16
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Добре.
Г-Н Г.ГРОЗЕВ-САС: Предлагам ви да се съсредоточим върху
наличните факти, които имат значение за така създалата се правна ситуация.
Като цяло проблемът е правен. И разбира се, той има своите фактически
основания, но резултатите от него изцяло са правни. На първо място, както г-н
Павлов, задълженията за започване на преговорите, то е и съвместно, но е
основно на работодателят. Така че, към момента, при внесен КТД, има едно
нарушение и то през декември, вина на работодателят, да започне преговорите
в тримесечният срок. Това е безспорно и няма какво да говорим.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Тук абсолютно не съм съгласен с
Вас. Вина на работодателят да търсите за това, че не е започнал преговори, при
положение, че сме написали няколко писма до абсолютно всички, чакаме
търпеливо да получим общо предложение. Такова не сме получили и сега в
един момент да прехвърлите вината върху работодателите абсолютно не съм
съгласен.
Г-Н Г.ГРОЗЕВ: Аз разбирам, че не сте съгласен, обаче ....
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Ама дайте ми някакви основания и
кажете - ние ви предложихме, вие не искате да преговаряте с нас.
Г-Н Г.ГРОЗЕВ: Факт е, че декември месец е внесен общ проект. Факт
е, че той е от пет организации ...
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Ама той не е общ проект. Общ е
когато всичките внесат общ проект. Моля ви се, нека да ползваме понятията
така, както се тълкуват.
Г-Н Г.ГРОЗЕВ: При това положение за работодателят имаше само
17
един изход. Междувпрочем, в член 6 мисля че беше реда за свикване на общо
събрание на работниците и служителите на първо място се свиква от
работодателя. В алинея 2-ра е това. Или събранието на пълномощниците. Така
че, беше задължение на работодателят да свика общо събрание, което пак не го
е направил.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Моля да дадете коментар.
Колегите от Правна да дадат коментар за това.
Г-Н Г.ГРОЗЕВ: И да няма втори проект, независимо от това, щом
искате да се върви към общо събрание, това беше вторият вариант. В момента
.... ама не може да не искате, а сте задължени от закона да започнете преговори
за КТД. Кодекса на труда ви задължава и нямате правомощието да си избирате
дали да има или да няма. При наличието .....
Г-ЖА ГОСПОДОВА: Очаква се втори проект.
Г-Н Г.ГРОЗЕВ: Очаква се. То може да се очаква още пет години. При
наличието на КТД в МВР, какъвто съществува и е одобрен със заповед на
министъра Iз-77 от 31.03.2011 г. със срок на действие, според заключителните
му разпоредби, 31.03.2013 г. задължение на работодателя /параграф 7 от
Заключителните разпоредби/ е да започне преговорите три месеца преди това.
Ние три месеца преди това нямахме абсолютно никаква информация от
работодателя защо той не е започнал преговори, респ. обяснението че само 5
организации са подписали проекта за КТД, което според работодателят не го
прави годен проект по смисъла на КТ, и съответно не видяхме следващото
действие - свикването на общото събрание от страна на работодателят, както си
е написано в чл.6А. Реда в закона е изрично направен по този начин, за да може
да се установи чия тежест и по какъв начин трябва да се направят общите
събрания.
Въпреки всичко, ние също смятаме, че общо събрание не трябва да се
18
свиква. Към момента смятаме, че трябва да започнат преговорите по
договарянето, тъй като няма изразено нито съгласие, нито несъгласие
официално от СС-МВР и СС-МВР по всяко време може, според нас, да встъпи
в тези преговори. Макар че има практика, която е малко по-различна, на съда.
Но ние нямаме против това нещо. И да представи всичките си предложения в
рамките на този проект, който така или иначе е въпрос на преговаряне и на
договаряне и които да могат да бъдат внесени до края на срока. На 31 март.
Защото в момента с това изчакване наистина реално се отива, при положение
че останалите организации не желаят да участват в допълнително изготвяне на
проект, се отива към едно нищо - вие чакате втори проект, а то може да има и
трети. Никой не е казал, че не може да има трети. Или четвърти, пети и шести.
Или в различни комбинации може й да са повече проектите. А в същото време
не се насрочва общото събрание от вас и остава висяща позицията. И
министърът е много прав да се притеснява, защото срока е толкова кратък, че
помните миналият пет преговарянето беше доста месеци. То не е процес, който
ще приключи вероятно за един ден или за едно заседание. Беше много
напрегнато предният път. Сега пак се очертава да е така. Затова предложението
ни е да започват тези преговори, да се насрочи дата за започването им и който
има претенции по отношение на така стоящият проект, да ги представи в
рамките на преговорите. Като са разумни - аз не знам кой няма да се съгласи?!
Специално от наша страна аз мога да гарантирам, че всичко разумно, което е в
интерес на служителите, ние ще го приемем, независимо от това какъв проект е
внесен в министерството.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Благодаря г-н Грозев. Аз с тази
конструктивност, която предлагате, съм съгласен, но не съм съгласен с това, че
работодателят е бил пасивен. Казвам Ви, че това е нещо, което .... защото ние
нито сме ви поставяли срокове. Изчаквали сме търпеливо вие по някакъв начин
да започнете да си говорите. Излиза така, че ако не бяхме направили това ССП
нямаше да чуем каква е реалната ситуация и какви са мотивите на всички,
които сме се събрали тук, за да се стигне до това състояние в момента. И аз пак
19
ще ви кажа - ето, в чл.54, ал.3 си е записано - преговорите за сключване на нов
Колективен договор започват не по-късно от три месеца преди изтичането на
срока на действащият. А ние сме ги започнали и нашата кореспонденция е не
по-късно от три месеца. Даже сме започнали и по-рано.
Г-Н Г.ГРОЗЕВ: Добре де, но това не е никакво преговаряне. Защото
още не е започнало разглеждането на проекта. Самото разглеждане на проекта
представлява преговаряне. А останалото са процедурни въпроси преди да
започне преговарянето.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Ами тогава дайте да определим с
вас един общ срок, в който да кажем който иска да представи нов вариант на
КТД, нека да го представи до определена дата и оттогава вече да търсим
вариант за решение.
Г-Н Г.ГРОЗЕВ: Нямаме такова правомощие, защото закона ни
забранява. Нямаме възможността за това нещо. Как да го решим. Ще влезе в
противоречие с Кодекса на труда.
ЗАМ.-МИНИСТЪР Д.ГЕОРГИЕВ: Ами като влизаме в противоречие
с Кодекса на труда, кажете ми сега оттук нататък как да процедираме ние, като
няма реално погледнато конструктивно решение?
Г-Н Б.СЛАВЧЕВ: Чакайте. Разбирам така - няма възможност втори
КТД да се изработи. Вече в този срок - няма. Добре. Ако приемем, че това е
така, съберете се една седмица, изчистете този вариант, който е предложен и
след една седмица да започваме и да направим едно ново събиране. Това
предлагам аз.
Седете една седмица, работете. Явно, че ще бъде един вариант. Няма
друг вариант. Трябва върху този вариант да се работи и след една седмица -
четвъртък или петък другата седмица да се съберем и да работим вече по този
20
вариант окончателно. Това предлагам аз.