МАЛКО РЕТРО3. Уставът на въпросното отроче може да бъде (почти) всякакъв. Проблемите в такива организации идват не от лоши устави, а от лоша работа на ръководството им, особено след като последното се утвърди в синдиката си (тоест, достигне състоянието, което Роберт Михелс нарича "олигархия"). Няма пречка уставът да бъде близък по съдържание и на устава на НПС - с определени промени, последният може да свърши работа. Трябва да се помисли много сериозно по осигуряването на комуникацията на бъдещото ръководство на СПС и синдикалните членове – с една дума, „форумните полицаи” не трябва да изчезнат.
4. Трябва да се влезе във връзка с някоя от двете представителни синдикални конфедерации - КНСБ или КТ "Подкрепа" и да се постигне споразумение за членство в една от тях. (Бих казал – защо не и в двете, но досега няма случай на членство и в двете конфедерации. Освен това, възможно е от КНСБ да са резервирани към новия синдикат, порази простото обстоятелство, че НПС е техен член). Въз основа на това членство трябва да се вземе документ за представителност в сектор "Национална сигурност", „МВР” или както там се нарича ...ЗА ПРОЦЕДУРНАТА РАМКА И ПЛАТФОРМАТА НА ПРЕГОВОРИТЕ С ПОЛИТИЧЕСКОТО РЪКОВОДСТВО НА МВР
Във връзка с призива „стига писане, трябва действие”, отправен в някои от полицейските форуми, предлагам някои логически съображения и проста платформа за действие в посока на създаване на действително представителен полицейски синдикат.
1. По начало, трансформирането на димните и водни протести в легални синдикални няма алтернатива. Министър Миков е заявил готовността си да преговаря с някаква имагинерна „контактна група”, за която не се знае нито как да се конструира, нито от кого. Едва ли не се очаква, на когото му стиска да върви да се среща с министъра. Този род срещи обаче са твърде отговорни, за да се провеждат с неясни субекти.
Затова, като се отчете положителното в предложението на министъра – човекът показва готовност да преговаря с нещо, което би се ползувало с доверието на полицаите, най-добре е много бързо да се сглоби Инициативен комитет за създаване на Свободен полицейски синдикат (или каквото там име му бъде сложено), според предпочитанията на инициаторите.
Според мен, „Свободен полицейски синдикат” е съвсем прилично и отразява неговата същност – профсъюзна структура, създадена по инициатива „от долу”, в резултат на възникналата кризисна ситуация в МВР. Свободният полицейски синдикат трябва да защитава интересите на всички честни и добросъвестни полицаи – в момента не е толкова важно кои от тях са синдикализирани и кои не са.
Вместо да се създава „Контактна група”, най-добре е да се съберат колкото се може повече хора, които да сглобят Инициативния комитет за учредяване на Свободния полицейски синдикат. Така срещу министъра ще стои не група граждани, а синдикална структура, пък макар и в процес на регистрация.
Новият синдикат трябва ясно да заяви, че не е създаден поради някаква лична вражда с ръководството на досега съществувалите синдикални структури в МВР, а поради очевидната необходимост от даване на ускорение на така наречения „социален диалог” в МВР.
Свободният полицейски синдикат (СПС) идва за да помогне да се преодолее кризата в представителността на синдикатите в МВР и за да се реанимира социалния диалог в системата на Националната сигурност в България. СПС не е създаден за да воюва със съществуващи синдикати, той излиза на сцената за да има реален представител на служителите, ползуващ се с тяхното доверие и можещ да ги представлява.
Новият синдикат трябва да отправи ясно послание, че ще защитава НЕ запазването на „статус кво” – то в МВР, а интересите на добросъвестните и професионално подготвени служители, които искат да служат на обществото и на държавата, без да се срамуват от това. Синдикатът трябва да декларира непримиримостта си към корупцията, некомпетентността и бездушието, за които служителите от системата на МВР са критикувани не без основание.
Естествено, Инициативния комитет трябва да бъде отворена структура, в която да може да влезе всеки, който иска да допринесе за изграждането на новия профсъюз и за разрешаване на кризисната ситуация в МВР. Естествени първи членове на Инициативния комитет са „форумните полицаи”, които на този етап просто обсъждат проблемите на МВР в различните форуми.
В Инициативния комитет е добре да бъдат представени служителите от всички главни и специализирани дирекции на МВР – криминална полиция, охранителна полиция, гранична полиция, досъдебно производство, пожарна безопасност и спасяване, оперативни технически операции и вътрешна сигурност. (Добре дошли са и хора от специализираните административни дирекции, но там не трябваме да очакваме кой знае какъв прилив на синдикална активност при сегашната ситуация).
Инициативният комитет може да се създаде дори и чрез подписка он-лайн, като впоследствие достоверността на данните бъде проверена от съответните упълномощени лица от неговия състав.
Този Инициативен комитет вече може да работи „на два стана” – да започне преговорите с министър Миков (трябва всички да са наясно, че никой не може да елиминира от тях и съществуващите синдикати, колкото и бездейни да са били те досега ...) и да продължи ускорено с регистрацията на Свободния полицейски синдикат (СПС).
2. В кратък срок трябва да се проведе учредително събрание, което да вземе официално и протоколирано решение за създаване на Свободен полицейски синдикат (СПС). Това събрание не може да се проведе он-лайн, то трябва да стане на живо и за бъде видяно от обществеността, респективно от журналистите.
3. Уставът на въпросното отроче може да бъде (почти) всякакъв. Проблемите в такива организации идват не от лоши устави, а от лоша работа на ръководството им, особено след като последното се утвърди в синдиката си (тоест, достигне състоянието, което Роберт Михелс нарича "олигархия"). Няма пречка уставът да бъде близък по съдържание и на устава на НПС - с определени промени, последният може да свърши работа. Трябва да се помисли много сериозно по осигуряването на комуникацията на бъдещото ръководство на СПС и синдикалните членове – с една дума, „форумните полицаи” не трябва да изчезнат.
4. Трябва да се влезе във връзка с някоя от двете представителни синдикални конфедерации - КНСБ или КТ "Подкрепа" и да се постигне споразумение за членство в една от тях. (Бих казал – защо не и в двете, но досега няма случай на членство и в двете конфедерации. Освен това, възможно е от КНСБ да са резервирани към новия синдикат, порази простото обстоятелство, че НПС е техен член). Въз основа на това членство трябва да се вземе документ за представителност в сектор "Национална сигурност", „МВР” или както там се нарича ...
Знам, че веднага ще има много възражения - не щем да имаме нищо общо с КНСБ и КТ "Подкрепа". Разбирам хората, които искат да започнат съвсем на чисто но това са представителните профсъюзни организации в България. При присъединяване към една от тях, няма да бъде необходима дори и съдебна регистрация на новия синдикат. (Мога да изнеса лекция по индустриални отношения и по въпросите на представителността на синдикатите но едва ли това е необходимо тук и сега ...).
На кратко - за да може една синдикална организация да преговаря на секторно ниво, тя трябва да е член на национално представителна конфедерация. Полицията, респективно националната сигурност са безспорно „сектори” - това не са „отделни предприятия”. За това, новият синдикат трябва да бъде ПРЕДСТАВИТЕЛЕН по смисъла на Кодекса на труда, т.е. да членува или в КНСБ или в "Подкрепа".
Мога да уверя всички полицаи, че ще ги приемат с ръкопляскания и ще им дадат всякакъв документ за представителност. Членският внос за която и да е от двете конфедерации е стотинки (буквално). Освен това, централните ръководства изобщо не се бъркат на браншовите си структури, защото не искат да ги загубят по какъвто и да е начин.
5. Човек може да има каквито си иска резерви към лидерите на КНСБ и КТ „Подкрепа”, но трябва да се спазва Кодексът на труда (това първо) и освен това има много ясни, преки ползи от членството в национално представителна конфедерация. От тук нататък - прочетете отново текста за „МВР терзанията” в частта му за "първият он-лайн синдикат в България" - можем наистина да се направи нещо много свежо и изненадващо и за управниците и за самите синдикалисти.
6. Създаването на синдикална рамка на протестите ще бъде естествена бариера пред всички, които проявяват нездрав интерес към тях, да решават междуличностни проблеми, да сринат имиджа на министър Михаил Миков (не че той е кой знае какъв) и / или да създадат хаос в МВР. Затова трябва да се действа бързо, а протестите да бъдат "опаковани" изцяло в напълно законната рамка на предписанията на Кодекса на труда. Като специалист мога да кажа, че който чете и уважава Кодекса на труда, лошо не е видял.
7. Евентуални радикални протести, излизащи извън сферата на преговорите, биха могли в най-добрия случай да облагодетелстват някоя от политическите партии, а това едва ли е смисълът на живота на повечето участници в полицейските протести.
Това е платформата в чисто процедурен план. Готов съм да отговарям на всякакви въпроси, макар че от време на време не мога да влизам в Интернет.
Теодор Дечев