от малкия » 23 Юли 2011, 09:55
СТАНОВИЩЕ НА СФСМВР ПО СЛИВАНЕТО НА МИ НА МВР И ВМА
УВАЖАЕМИ КОЛЕГИ,
В последния месец бяхме поканени на две срещи, в които да ни бъде разяснено какво цели вливането на МИ на МВР във ВМА, както и да бъде чуто становището ни по въпроса.
Форматите на двете срещи бяха коренно различни. На едната присъстваха министрите на МО, МВР и МЗ, а на втората от страна на ръководството само ген. Тонев-ръководител на ВМА.
И двете срещи създадоха у нас впечатление за нещо недоизказано, но не това е важното в случая.
От предложените проектодокументи не личи сериозно отношение към проблема. Няма нужната обосновка и задълбоченост на анализа по дискутираната тема. Няма ясна визия за алгоритъма на сливането.
Оставаме с впечатление, че нашето присъствие там е с цел легализиране, най-общо казано, на идеята.
От предложението не може да се направи никакъв извод коя е причината, налагаща извършването на това вливане. Проектът не е придружен с мотиви, нито с финансова обосновка колко ще струва на държавния бюджет.
Това наше становище се основава на следните аргументи , базирани на предложения ни на втората среща във ВМА проект за ЗИД на ЗМВР:
Предложеният проект на ЗИД на ЗМВР не решава основния въпрос за даване на гаранции, че ще се запази досегашната функция на Медицинският институт на МВР да обезпечава здравното обслужване на служителите на МВР в съществуващия обем. Основанията за това са следните:
С оглед съдържанието на предложението
Въпреки че § 10, ал.2 възпроизвежда буквално чл.134 от ЗМВР, в ал.3 на същия параграф се предлага условията за осъществяване на тези дейности да се определят в Правилника за устройството и дейността на ВМА. Така практически се създава възможност подзаконовият нормативен акт (какъвто е правилникът на ВМА) да въведе условия, който съществено да ограничат изпълнението на дейностите. Например да се ограничи броя на посещенията в института от един служител в рамките на годината, да се установи период от време след посещение, преди изтичането на който да не може да се ползва медицинско обслужване, да се ограничи възможността за консултации при специалист и т.н. Прегледът на достъпните нормативни актове, който уреждат дейността на ВМА (ЗОВС, Правилник на ВМА) показва, че в тях уредба от такова естество за сегашният контингент на ВМА липсва. Това поражда въпроса какво налага де се създава такава уредба по отношение условията и реда за ползване на медицинско обслужване от служители на МВР.
Сходно е положението и по отношение на кръга лица, за които § 10, ал.4 и 5 предвиждат, че ще могат да ползват медицинско обслужване в Медицинския институт. Норма с такова съдържание следва да се формулира в същинската част на съответния закон, а не в Преходни и заключителни разпоредби на ЗИД. Това е така, защото нормата урежда трайно въпроса за лицата, а не го решава само за определен период от време след влизането в сила на съответните изменения. Не по-малко съществен е въпроса дали тези категории лица ще могат да ползват медицинско обслужване и в другите звена на ВМА, така като те са изброени в чл.3 от Правилника на ВМА. В този правилник липсва такава диференциация на сегашния контингент на ВМА. Категоричното определяне, че тези лица ползват медицинско обслужване само от този институт, доколкото нормата ще се съдържа в закон, може да доведе до откази в някои случаи те да бъдат обслужвани в другите звена, каквито са военните болници на територията на страната.
Проектът предлага закриване на ЦТЕЛК в МВР (§ 5 за отмяната на чл.134 от ЗМВР, чиято ал.2 е уредбата сега.) Това поставя въпроса кое звено във ВМА ще поеме нейните функции, поради спецификите при заболяванията на служителите в МВР в сравнение с тези в отбраната.
Прави впечатление, че формата на предложението като цяло е сгрешена и е в противоречие със Закона за нормативните актове и Указа за прилагането. Тъй като приемащата структура е ВМА, която е на пряко подчинение на министъра на отбраната (чл.78 от ЗОВС), предложенията следва да са оформени като ЗИД на ЗОВС. Съществена част от тях следва да намерят систематичното си място в съдържателната част на закона, а не като преходни правила.
С оглед статуса на служителите в медицинския институт
При реализацията на идеята за вливането крайният резултат ще бъде, че тези служители ще станат служители на МО. Дори и да се запази режима за държавна служба в МВР по отношение на тях (което е нелогично), те няма да бъдат служители на МВР.
Няма пречка законът, който вкарва промяната, да запази досегашното им положение като ниво – да не се намаляват възнагражденията, които те получават към момента на сливането и т.н. Този подход е използван при създаването на ДАНС по отношение на служителите в структурите, които влязоха в агенцията. Самата уредба, обаче, трябва да се включи в ЗОВС, тъй като там подробно се урежда държавната служба в МО.
Няма как да се гарантира, че няма да има съкращения, тъй като чл.3, ал.5 от Правилника на ВМА изрично определя, че числеността на ВМА се определя с акт на МС, а ал.7 на същия член, че длъжностното разписание на ВМА се утвърждава от министъра на отбраната по предложение на началника на ВМА. Колко човека са нужни за дейността е въпрос по целесъобразност, а не по законосъобразност.
С оглед финансовата обосновка на предложенията
Стартирането на предложението в началото на есенната сесия на Народното събрание (м.Септември), каквато явно е идеята, създава проблеми и във връзка с финансирането на дейностите.
Според чл.7 от Закона за устройството на държавния бюджет, бюджетите на държавните органи (каквито са МВР и МО) включват и всички разходи за дейността им. Според чл.15, ал.1 от същия закон, Министерството на финансите определя срок, в който държавните органи следва да представят проект на бюджета на съответния държавен орган. Този срок при всички положения следва да е съобразен със срока по чл.20, ал.5 от Закона за устройството на държавния бюджет, който задължава МФ да внесе в Народното събрание проекта за бюджет за следващата година не по-късно от два месеца преди започването й, т.е. не по-късно от 31 октомври.
Яснотата за развитието на бюджетната процедура е от значение, тъй като е свързана с отговор на въпроса по бюджета на кое министерство – МВР или МО ще се планират средствата за медицинско обслужване и издръжка, които сега се предоставят на Медицинския институт. Със сигурност тази промяна ще наложи увеличаване на бюджета на МО, което няма как да бъде заложено в проекта на бюджет за 2012 г., който се изготвя сега, тъй като все още не е станала промяната факт. Така може да се създаде положение, при което за 2012 г. да няма финансиране на дейността на Медицинския институт в рамките на ВМА и така практически служителите на МВР да бъдат лишени от медицинско обслужване. Липсата на планиран бюджет ще доведе и до невъзможност институтът да покрие задълженията си, които според § 10, ал.1 от предложението, се запазват и след вливането.
С оглед правното положение на Медицинския институт в рамките на ВМА
Предлага се в § 10, ал.1 институтът да бъде самостоятелно юридическо лице в рамките на ВМА. Според чл.3, ал.4 от Правилника на ВМА такъв статут няма нито едно от другите звена в нейната структура. Затова не става ясно кое налага медицинския институт да бъде юридическо лице, тъй като това няма нищо общо с определяне на разпоредителите с бюджетни кредити. Разпоредител е ВМА, според чл.3, ал.6 от Правилника й. Статутът на ЮЛ само ще запази тежестта институтът сам да отговаря за задълженията, които има към момента на вливането. Как ще ги погасява е въпрос, обвързан с бюджета, който ще получи.
Формулировката в §10, ал.1, че се запазват дълготрайните материални активите може да означава само, че сградният фонд на института и техниката, която има сега ще трябва да се прехвърли в МО. Няма гаранция, че след това ще се ползва точно от медицинския институт. Още повече, че § 10, ал.7 предвижда, че МС следва да уреди отношенията във връзка с вливането.
Докато повдигнатите по-горе въпроси не намерят своя категоричен и ясен отговор, СФСМВР не възнамерява да дава принципно одобрение на вливането на МИ на МВР във ВМА.
Заявяваме, че ще продължим работа в създадената работна група, създадена в рамките на ССП в МВР, тъй като това е единствения представителен формат за работа по проекта.
УС на СФСМВР
_________________________________
Валентин Попов ГПУ - Благоевград