от nedovolenbg2012 » 11 Окт 2013, 13:10
СТЕНОГРАМА
от работна среща с ръководството на МВР, синдикалните организации и представители на НОИ,
проведена на 27 септември 2013 г. от 09.00 часа
в заседателната зала на министерството
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Здравейте колеги! Добре дошли! Дали сме се събрали всички? Очакваме ли още някой? Заповядайте! Добър ден! Можем да започваме. Вече сме в пълен състав. Още един път - добре дошли. Това не е заседание на ССП. Поради тази причина не сме и поканили и колегите от Синдиката на ЛРТП. Това е една среща, която е по инициатива на г-н Павлов и затова ще помоля в няколко думи той да постави въпроса.
Г-Н ПАВЛОВ: Здравейте колеги и от нашата синдикална организация. Инициирахме и благодарим за срещнатото разбиране от ръководството на МВР. Тази среща вследствие на проведен кръг от срещи между нашите представители и представители на социалното министерство, като последната беше и с министъра на труда и социалната политика д-р Хасан Адемов. Причините за тези срещи, които провеждаме е приетите приоритети за дейността на синдиката през настоящата година и един от приоритетите е свързан с наблюдаващата се диспропорция в размера на пенсиите, които се отпускат на служителите, придобили право на ранно пенсиониране от системата на МВР и както знаете въведено е правилото, че родените преди 1960 г. се осигуряват по един начин, а родените след 1960 г. - по друг начин, което пък от своя страна е довело до изменение в формулите и параметрите за изчисляване на индивидуалните коефициенти и води до сериозно намаление на пенсиите, отпускани за родените след 1960 г. Ние се опитваме от известно време да установим какви са причините за това нещо. Какво било довело до възстановяване на нормалните и приемливи нива на размерите на пенсиите и да не се допуска такава диспропорция и разминаване в размерите на пенсиите на служителите, които са родени пред 1960 г. и родените след това. Именно и поради това бяха кръга от срещи. Ръководството ни оказа съдействие също и тук са и представители на НОИ, които ни бяха любезно предоставени за даване на експертно мнение и становище и вижданията на НОИ по въпросите за ранното пенсиониране. Това е с няколко думи. Разбира се, предполагам, че дискусията ще разкрие нови моменти и информация за това какви са възможностите, какви са пречките, какви са алтернативите и т.н., които можем да търсим решаване на тези проблеми, които ви очертахме в кратки рамки. Благодаря за вниманието!
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: И аз ви благодаря. Предлагам ви да вървим по следния път - да видим какво е сегашното положение. Г-н Павлов спомена - има разлика по реда на осигуряване и оттам нататък получаваните пенсии до 1960 г. и след 1960 г. и евентуално какви са възможностите за изравняване, какви са възможните начини да търсим решение на въпроса. Кой ще вземе отношение? Може би колегите от НОИ?
Г-ЖА СНЕЖАНА МАЛАКОВА - НОИ: Благодаря ви! Снежана Малакова - директор на Правна дирекция на НОИ. Всъщност от нас се очаква да се чуе някакво експертно мнение по въпроса, но вероятно ние не можем да се ангажираме с такова. Както ви е известно НОИ е правоприлагащ орган по отношение на осигурителното законодателство. Въпросите, които се поставят тук са от характера на въпроси, определящи социалната политика в държавата, поради което ние в никакъв случай не можем да се ангажираме със становище в каква посока трябва да се върви, за да се решат тези проблеми. Безспорно такава диспропорция съществува. Тя съществува не само за хората, работещи в системата на МВР. Тя съществува в цялата държава по отношение на всички лица, за които е въведена въпросната разграничителна възраст - имам предвид родените преди 1960 г. и родените след 31.12.1959 г. Това е във връзка с въвеждане на тристълбовия модел на пенсионното осигуряване в държавата и в този смисъл не можем да се ангажираме с това по какъв път трябва да се върви, за да се реши тази диспропорция. Идеята е, че всички лица, които навършат възрастта за пенсиониране, даваща им право на допълнителна пенсия от фондовете за допълнително задължително пенсионно осигуряване /ДЗПО/, ще се изравнят по размери и осигурителни плащания с хората, получили пенсия изцяло за сметка на фонд „Пенсия” от Държавното обществено осигуряване.
Така, че нашата роля тук по-скоро е роля на хора, които да чуят вашата позиция. Ако можем да ви помогнем с някакви статистически данни, с някаква информация по приложение на действащото законодателство, това е нашата роля. Оттук нататък ние ще предадем чутото тук в НОИ, ще запознаем управителя и респективно той ще се обърне към министъра на труда и социалната политика, който има определяща роля в приложението на това законодателство. Благодаря ви!
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: И аз ви благодаря! Г-н Павлов, да ни информирате за вашия разговор с министър Адемов.
Г-Н ПАВЛОВ: Г-н Адемов ни запозна, че в НОИ, а аз както говорих и с вашия управител няколко пъти, че вие разполагате с разчети, които са правени още в минал период, който ставаше въпрос когато се обсъждаше вариант с въвеждане на минимална възраст за пенсиониране на служителите от МВР. Ние тук сме обсъждали в рамките на ССП конкретната възраст разбира се, ако въобще има такава, е въпрос на обсъждане, но ние трябва да получим отговор на някои такива въпроси. Беше ни дадено да разберем, че вие имате такива разчети, които са направени при едни или при други варианти, как би могла да се измени формулата за изчисляване на индивидуалния коефициент за пенсията на служителите, което до известна степен би било премахнало негативния ефект от понижението. Не знам дали са ви информирали, но това бяха уверенията на управителя на НОИ, че вие разполагате с такива данни. Ние разбира се можем да дискутираме и по другите теми, които са свързани с информацията, която би трябвало да бъде набрана и от МВР преди да можем да изградим някаква позиция дали ние заедно - синдикатите или ръководството на МВР за взимане на някакво управленско решение, което да бъде предложено за по-нататъшно уточняване, тъй като в момента стоят на дневен ред някои въпроси, свързани с това дали служителите от МВР, примерно, са първа категория труд.
Каква е категорията на служителите труд, която полагат?
Осигуровките, които се внасят за тях.
Следва логично да зададем и въпросите, свързани около т.нар. тристълбова система - осигуряването в какви фондове, по какви проценти, и т.н., и т.н. Това са въпроси, които трябва да намерят своя отговор в крайна сметка, защото ние сме отправили запитване и до предишното ръководство на МВР по отношение на професионалните пенсионни фондове. А знаете, че от януари месец 2012 г. всички работещи лица при условията на първа и втора категория са задължени да бъдат осигурявани и в професионални пенсионни фондове или така е поне разпоредбата на чл. 127, ал. 2, която безспорно вярвам, че е пределно близка до вашата материя, която боравите с нея. Именно за това вие сте поканени тук, защото аз не виждам само вие да играете ролята на вестоносци. Вие трябва да дадете някаква информация ние да можем да си изградим позицията, при която да защитаваме пред нашите членове и пред ръководството на МВР, разбира се.
Г-Н ГРОЗЕВ - Синдикален алианс „Сигурност”: Благодаря за присъствието на колегите от НОИ. Въпросите са съвсем и пределно ясни според мен. Съвсем елементарни.
Какви пари се внасят за служителите на МВР - държавните служители в МВР?
На какво основание?
Има ли някъде необходимост да се внасят още средства, които не са внесени, а е било необходимо да се внесат.
Това е въпросът, мисля че той е много лесен. От МВР всеки месец, или пък от МС, или от някъде другаде трябва да се превеждат пари за служителите на МВР за осигуровки и за различни други фондове, които се ползват. Тези пари ние не знам дали се превеждат, честно казано. Битуват най-различни слухове поради липса на точна информация, включително и че не се плащат никакви пари за пенсионни осигуровки. И молбата ни е да кажете дали е така. Предполагам, че имате някаква информация, след като сте дошли на среща с нас относно това какво е внесено от страна на МВР, какви пари има и това, което г-н Павлов го алармира вече доста време и което също не съм много сигурен дали е така - да ни кажете намаляват ли наистина всяка година пенсиите на хората, които се пенсионират при едни и същи условия. Т.е. примерно с 30 г. стаж при една и съща категория, при една и съща заплата, намаляват ли им пенсиите и защо. Това е. Благодаря ви.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Колеги, само искам да апелирам към вас да не нападаме нашите гости. Ние сме ги поканили да ни съдействат, да намерим наистина някакво приемливо решение за всички. Ако разбира се имат в момента информация, няма никакъв проблем. Но все пак молбата ни е да бъдем по-конструктивни. Това е въпрос, който трябва съвместно да го решим. Да намерим начина, по който ще бъде най...
Г-Н ГРОЗЕВ: То с тях няма да го решим явно, но все пак да положим началото на процеса.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Предлагам наистина въпрос по въпрос да ги изчистваме, защото ако изсипем един куп с въпроси, ще стане една говорилня и няма да има никакъв резултат.
Г-Н ГРОЗЕВ: Добре - какви пари се внасят и намаляват ли пенсиите? Това е пределно ясно. Оттам нататък ще започнем да правим заключения.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: На този въпрос може и г-жа Белева да отговори.
Г-ЖА МАЛАКОВА - НОИ: Може би отново да подчертая, че въпросите, които се поставят оттук не са изцяло и само единствено от компетентността на НОИ. Както е известно на всички присъстващи от 01 януари 2006 г. с приемането на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс всички въпроси, свързани с размера и внасянето на осигурителните вноски са съпричастни и към НАП. Така, че на въпроса внасят ли се аз не мога да отговоря. С тази информация най-конкретно биха могли да ви запознаят колегите от НАП. Що се касае до втория въпрос поставен относно това намаляват ли размера на пенсиите на лицата, отпуснати постепенно през годините - тук колегите от нашата ........................... дирекция са направили някои разчети, които така г-жа Ганчева може би ще ви запознае, но нека тя да бъде по-конкретна с отговора си.
Г-ЖА ГАНЧЕВА - НОИ: Ние сме ви донесли, по принцип нямахме точни въпроси, по които да подготвим информация. Ако искате може да направите един списък - искаме информация да речем колко лица се пенсионират, с какви размери, какъв им е осигурителния стаж, колко са преди 1960 г., колко са след 1960 г. В общи линии информацията, която имахме, беше свързана с въвеждане на възраст за пенсиониране по аналогия на служителите от МВР по аналогия с МО и затова сме ви подготвили една таблица по единични възрасти - да речем за 3 години как са се пенсионирали служителите от МВР. Да речем имаме от 42 години до 61-годишна възраст. Това ще ви го предоставим като информация за момента и какъв е в общи линии броят и средният размер на пенсията, която с взели за всяка една от тези възрастови групи.
По отношение въпроса на осигурителните вноски за армия, полиция и държавни служители осигурителните вноски се внасят централно от МФ. МФ в началото на всеки месец превежда една точно определена сума, която ние сме разчели в съответно тази сума като в общи линии като документална обработка пристига при нас. Централизираното разплащане не предполага тези пари да преминават през НАП. Там само постъпват декларации за осигурените лица, че те са осигурени на еди какъв си осигурителен доход, за да имат след това осигурителните права за пенсия и за обезщетения. Осигурителните вноски постъпват регулярно, така че аз не виждам притеснения от тази страна и това, че да речем че някои осигурителни вноски са внесени за определен месец в по-малък размер, вие не губите правата си като осигурени лица, защото на вашите декларации е записано, че вие се осигурявате да речем на 1500 или на 2000 лева, там вече какъвто е размера на вашето брутно трудово възнаграждение, като вътре влизат абсолютно всичките елементи от трудовото ви възнаграждение.
Това е по отношение на осигуряването - трябва да бъдете просто спокойни, че никакви осигурителни права не се губят.
По отношение на това, че осигурените лица след 1960 г. имат намалена пенсия - това е общо законодателство, както и колежката каза и по принцип се прави едно намаление с процента на вноските, които се внасят в допълнително задължително пенсионно осигуряване /ДЗПО/ на осигурителния доход, защото той не идва при нас, а той отива в тези частни фондове. Просто при нас идва част от вашето възнаграждение. Една да речем част, която е нали като относителен дял от тези 5% отива в частните фондове. Което предполага, както е законодателството в момента, че вие след като навършите възраст по чл. 68 като всички други обикновени служители и работници, ще може да вземете тази част от вашата полагаема се пенсия от частните пенсионни фондове. Това е в момента законодателството. Въпросът е, че това се предполага, че ще бъде да речем, както се измества и пенсионната възраст, 23 година и нататък. Вашите хора в момента са пенсионери и те получават пенсиите си от ДОО в намален размер - средно ние сме правили някакви изчисления, всичко е по чл. 69. Там са всичките специални служби. Някъде около 7 - 8 - до 9% се намалява пенсията. Зависи колко рано или по-късно. Защото колкото по-късно се пенсионираш, повече години влизат от тези, които са ти взели от възнаграждението. Това мога да кажа за намалението на пенсията и просто това не е само ваш проблем, както каза и колежката, а е и проблем на всички, които са родени след 1959 г. Въпросът е, че вие сега го виждате, а тези, които са да речем трета категория труд ще го видят двадесет и някоя година, когато си получат пенсия, която ще бъде едва ли не с 20% по-ниска, защото те са внасяли вноски много по-дълъг период.
Г-Н ГРОЗЕВ: Имате ли информация за това какви вноски по допълнителните фондове се правят?
Има ли някакво отношение тази възраст за пенсиониране, която е в МО по отношение на техните пенсии? Нещо промени ли се при тях като сложиха възраст за пенсиониране?
Г-ЖА ГАНЧЕВА - НОИ: В общи линии колкото по-късно се пенсионираш, натрупваш повече осигурителни права. Ето вие имате тук, както и те разбира се имаха, 44-годишна възраст такива пенсионери, до 50 или 52 години. Има 8 години. Тези 8 години - това са още 8 години осигурителен стаж. Като се умножава с тежест 1,1 - това са още 9 години, или 9-процентни пункта пенсията ще стане по-висока на тези лица - 9,9 - в сравнение с другите, които са се пенсионирали по-рано. От тая гледна точка техните пенсии ще станат по-високи. Обаче осигурявайки се по-дълго, по-голяма част ще отива в ДЗПО, така че нали не мога да кажа точно конкретни случаи.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Благодаря ви! Г-н Павлов.
Г-Н ПАВЛОВ: Нещата горе-долу са такива, каквито вие ги обяснявате, обаче аз не смятам, че ние трябва да чакаме 2023 г., за да си поставим проблемите и да търсим тяхното решаване, още повече ние не търсим противопоставяне с други социални групи, независимо от категорията труд, която полагат, тъй като пък те се осигуряват за съответната категория труд. Именно и затова ние започнахме с думите - ние първа категория ли сме и ако сме първа категория - за първа категория ли се осигуряваме при вас? Следва логично - ако сме първа категория и осигуровките ни да бъдат като за първа категория. Съответно националното законодателство към момента личната осигурителна вноска за първа категория труд е в размер на 32,4%. Това поне е информацията, която имам аз. Т.е. ситуацията е следната - при вас постъпват ли този размер - това е личната осигурителна вноска без приспадащата се част на работодателя в съответното и това е в едно със здравното осигуряване. Ако не постъпват такива, значи ние не говорим тук за осигуряване в рамките на първа категория. И естествено не можем да очакваме от вас вие да ни отпуснете пенсия като за първа категория.
Логични са нещата, това са разбивките и именно затова питам аз аналогична ли е осигуровката на лицата, работещи в системата на МВР с осигуровката, която се внася за лицата, работещи в частния сектор при условията на първа категория?
Г-ЖА АТАНАСОВА - НОИ: Само искам да обърна внимание по отношение размера на пенсиите за лицата, фиксирани в разпоредбата на чл. 69 - тази, за която си говорим и за лицата, които са в обхвата на параграф 4 от преходните и заключителни разпоредби. Това са тези, които са работили по условията на първа и втора категория труд.
По отношение размера на пенсията, вашият стаж се зачита по условията на първа категория труд. Така той се и превръща във формулата при изчисляване размера на пенсията. Т.е. ако лице е работило примерно на длъжност миньор и се пенсионира по условията на параграф 4, то и тези лица, които са работили на длъжности по чл. 69, също категорията им труд е в обхвата на първа категория. По отношение на размера на пенсията аз не мога да кажа точно каква е вноската вашата в ДОО, но по отношение на размера на пенсията вашият труд е категоризиран като първа категория труд. И ние не гледаме размера на осигурителната вноска, а каква е длъжността, на която съответното лице е заето и дали е в обхвата на 69 или в някакъв друг обхват.
Г-Н ПАВЛОВ: Нещо не ви разбрах. Какво общо има длъжността с това какъв е размера на осигурителната вноска. Той трябва да бъде еднакъв за всички лица от първа категория. Аз не виждам какво общо има длъжността? Дали ще е коняр или ще е цар, щом работи при условията на първа категория, той трябва да внася осигуровки като за първа категория.
Г-ЖА МАЛАКОВА - НОИ: По принцип за всички лица по чл. 69 законодателят е приравнил положения от тях стаж на стаж, положен при условията на първа категория труд. Това не означава, че сте работили при условията на първа категория труд. Дефиницията на категория труд по принцип винаги са съществували в трудовото и осигурителното законодателство. Приема се, че се категоризира труда на лицата, които работят при тежки условия. Това са хората, работещи под земята, под водата или високо във въздуха. Това са лицата, за които законодателят е преценил, че всъщност те трябва да се пенсионират при по-благоприятни условия, защото работят при по-тежки условия и не би трябвало след навършването на определена възраст, законоустановена възраст, да продължат да работят при всичките тези тежки условия, защото това се предполага, че неимоверно уврежда тяхното здраве.
Така, че на въпроса ви вие първа категория труд ли сте - вие въобще не сте първа категория труд. Вие сте нещо извънредно, специално в българското законодателство. Т.нар. служби на МВР, отбрана и всички останали специални служби. Просто законодателят е преценил, че всъщност дейността, която вие извършвате, също кореспондира с определена тежест, отговорности, опасност за живота ви, затова е казал - тези лица, когато се пенсионират, техният стаж ще се превърне така, както се превръща стажа на лицата, работещи при първа категория.
Що се касае до размера на осигурителните вноски - действително миналата година се въведе едно завишаване на размера на осигурителните вноски на лицата, работещи по чл. 69 от Кодекса за социално осигуряване, на част от тези лица - говорим държавните служители, които са в МО, в специалните служби и т.н. За тези лица вноската стана 40,8%. Това не означава обаче, че тази вноска в по-висок размер кореспондира с различен начин на определяне на правото и размера на пенсията. Повтарям - за всички лица в тази държава размерът на пенсиите се определя при условията на чл. 70 от Кодекса за социално осигуряване и следващите там има въведен индивидуален коефициент, от който се формира по определен начин и във формулата за изчисляване на пенсиите на всички лица в тази държава, независимо в кой бранш, в кой сектор, в коя категория труд работят, за всички формулата е една. В тази формула участва средно месечният осигурителен доход за страната за предходните 12 месеца, участва осигурителният принос на лицето, изразен чрез неговия осигурителен доход за 3 последователни години в периода от 1982 г. до 1997 г., които лицето си избира по избор и всички останали години, считано от 01.01.1997 г. до момента на прекратяване на осигуряването и излизането на лицето в пенсия. Това е общата формула, разбира се размера на осигурителния стаж, завишен с въпросния коефициент, за който колегата Ганчева ви каза. Така, че за това става въпрос. По-високият размер на вноска не влияе пряко върху вашия размер на пенсиите. Факт е, че вашият труд се преизчислява по общия ред на 104, смятам че отговаря на въпроса ви. Но не търсете аналогия на вашия труд с труда на миньорите, на подземните работници и т.н. Просто законодателят е въвел специален ред за вас, за да ви приравни, като е счел, че достатъчно тежки са условията, при които и вие работите.
Г-Н ПАВЛОВ: Значи към момента, извинявам се, че ви прекъсвам, законодателят ни е приравнил само при изчисляване на трудовия стаж и то само при пенсиониране. По друг начин не ни е приравнил. А респективно от вашият въпрос възниква в мен веднага въпроса - А какво става със служителите на МВР, които работят действително под земята, във въздуха, под водата и т.н., тъй като не малка част служители са точно такива - летателен състав, водолази, пилоти?
Г-ЖА МАЛАКОВА - НОИ: За тези лица пък има още по-благоприятни условия, въведени от законодателя, защото за някои от тях вместо три към пет, както е на подземните работници, се зачита едно към три. Така, че има и ситуация, в която те са още по-благоприятно поставени.
Г-ЖА ..........................- НОИ: Освен това те се пенсионират при 15 години осигурителен стаж. Това е в разпоредбата разписано. Не така 27 години, от които 2/3 действителен - 18.
Г-Н ПАВЛОВ: Те попадат в разпоредбите на 69.
Г-ЖА ......................... - НОИ: Тези лица, които са прослужили 15 години на тези длъжности и затова говоря и за длъжности - от летателния състав, парашутисти, екипажи на подводни съдове, водолазния състав, се пенсионират при 15 години, независимо от възрастта.
Г-Н ПАВЛОВ: Но нека да се върнем пак обратно - понеже много се спекулира в публичното пространство с това, че ранно пенсиониращите се полицаи и военни тежат върху осигурителната система и създават дупката в бюджета на НОИ и именно тогава ние намираме основание все пак наистина това, което твърди БСК, така го разбирам аз, след като вие ми казвате, че осигурителната вноска, която нищо не тежи, а длъжността е водеща, че държавата внася за един служител на МВР 40,8% - така ли го разбрахме, а аз ви казах преди малко, че условията на първа категория само личната осигурителна вноска, т.е. по-голямата част от 40-те процента представляват 32,4%, т.е. пълната осигурителна вноска за лице от първа категория многократно ще надвиши тези 40,8%.
Г-ЖА ГАНЧЕВА - НОИ: Извинете, че се намесвам. По отношение на осигурителните вноски личната осигурителна вноска не може да е 30%. Не знам откъде ви е информацията. Ние имаме много такава актуална голяма статистика, обширна в НОИ. Като влезете в сайта НОИ и по-надолу като пада менюто има статистика. И там има фактически справочници, където са описани всичките осигурително вноски. Личната осигурителна вноска в момента е някъде около 8% на едно лице. Тя е на всичките осигурени лица е еднаква. Вие не плащате лична осигурителна вноска. Вашите вноски се плащат от държавата. От миналата година осигурителните вноски за всички, които работят по чл.69 се изчисли, че трябва да покриват разхода за пенсии за всички тези военни лица и осигурителната вноска се вдигна с още 20-процентни пункта. Така, че тези, които са родени след 1959 г., тяхната вноска, общата, е 35,8 - говоря за вноската за ДОО, покриваща пенсия, и болест, и безработица. Тези, които са по-възрастните, тяхната вноска е с 5-процентни пункта по-висока, заради ДЗПО-то. Първа категория труд - тяхната осигурителна вноска е както вноската за трета категория, а работодателят плаща още само 3-процентни пункта. Тя е 17,8 за пенсия плюс 3. Само толкова и това е общата вноска, не само личната, а работодателската. Аз не разбирам защо ви притеснява вноската?
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Г-жо Белева, колко внасяме ние на практика?
Г-ЖА БЕЛЕВА: Ние даваме един разчет в МФ, фактически за осигурителните вноски на държавните служители изцяло е за сметка на бюджета. Т.е. няма никакви лични осигуровки. Както казаха и колегите - с декларация след приключване на месеца с ведомостта за заплатите се изготвят и се представят в НАП и оттам вече се предоставя информацията. Тя е еднаква за всички.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Колеги, аз бих ви призовал да се върнем към целта на срещата, която беше. Има ли работещи варианти, по които да може да се увеличи пенсията на лицата, родени след 1960 г. и ако има работещи варианти - какви са те. Все пак сигурен съм, че има много въпроси, материята е много интересна и може цял ден да си говорим, но нека да се концентрираме върху целта на срещата ни.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Аз мисля, че единственият вариант е да минем, както някои от службите, без ДЗПО. Промяна в законодателството.
Г-Н ПАВЛОВ: Т.е. да преминем в другата алинея на 127, ал. 5. Това е една добра хипотеза, примерно.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Г-жо Димова, вашето мнение?
Г-ЖА ДИМОВА: Доколкото това е въпрос, който касае МФ, аз лично предлагам да направим един разговор с МФ в тази посока - първоначален разговор, за да обсъдим тази възможност законодателна промяна и ако нали имаме подкрепата там, да инициираме такава промяна.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Аз мисля, че не касае МФ, а по-точно МТСП.
Г-ЖА ДИМОВА: Извинявайте, обърках се. Грешка на езика. Извинявайте.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Тристранно споразумение, примерно, с промяна и в КСО-то.
Г-ЖА МАЛАКОВА: Не изключвайте от този кръг и сдружението на частните пенсионно-осигурителни дружества. Просто вторият стълб не е от компетентността на НОИ, така че с никакво споразумение ние не можем да участваме, решавайки този въпрос. А законодателната промяна е изцяло в компетентността на МС и НС. Просто ние нямаме право на законодателна инициатива - чл. 87 по Конституцията ни ограничава.
Г-Н ПАВЛОВ: Подобен род предложения не е изключен от логика, след като в ал. 5 се намират доста от службите в сектор „Сигурност”, които са и освен това една пък от службите е изцяло част от МВР - Специализираната куриерска служба, която отпадна тази година. Но миналата година си беше там.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Ако се приеме една такава законодателна промяна, тя ще бъде от някаква дата. А всъщност всичко, което е назад, си остава по действащите.
Г-Н ПАВЛОВ: Да, но те няма да загубят правата си по втория стълб за натрупаните суми до този момент. Така, че по-добрия вариант е да спрем тенденцията да се развива занапред, отколкото да я оставим да продължава в тази прогресия за намаляване. Още повече, знаете, че и синдикатите през последните дни активно се произнасят, че системата на пенсионно-осигурителните дружества няма да сработи. Евентуално ще чакаме пенсия, ама не точно от тях. Така, че единственият сигурен източник за пенсии все пак си остава НОИ. И не виждам причина ние да не искаме да бъдем осигурени по този начин.
Г-ЖА МАЛАКОВА-НОИ: Ако позволите само едно уточнение - идеологията да се изведат определен кръг лица по чл. 69 от задължението за внасяне на допълнителни вноски в частните фондове кореспондира с това, че информацията, която се събира за тези лица - лични данни, свързани с осигуряването, представлява вид класифицирана информация. Затова тези лица са изведени от осигуряването в допълнителен фонд. Защото осигуряването в този фонд означава лични данни за тези лица да съществуват в онзи фонд. Сега, що се касае до извеждането на всички служители от системата на МВР от ДЗПО във втори стълб, това кореспондира с извеждането на всички граждани в тази държава от това осигуряване. Защото, извинете, но вие по нищо не се различавате в този вид осигуряване от осигуряването, което е въведено за всички останали, включително и за нас като държавни служители в тази администрация. По същия начин казвам, че значи по принцип един от основните принципи на социалното осигуряване в световен мащаб възприет от българското законодателство от 100 години насам е принципа за равнопоставеност на осигурените лица. В тази посока по-скоро трябва да се търси някакво решение. И в този смисъл, ако се върнем на онзи въпрос, който някакси в началото беше зачекнат, пък остана недискутиран, това е въпроса с въвеждането на възраст за пенсиониране за служителите от МВР. Защото миналата година с промяната в законодателството и въвеждане на възраст за пенсиониране само на част от лицата по чл. 69 автоматично доведе до неравнопоставеност на всички тези лица, защото за едните има възраст, за другите няма възраст. Така, че това е. Аз не съм запозната с този законопроект. Не мога да го коментирам. Само обръщам внимание на това, че чл. 3 от Кодекса казва това - лицата трябва да бъдат равнопоставени.
Г-Н ПАВЛОВ: Господин Маринов, може ли да формулирам няколко реплики? По темата са.
Категорично приемаме там законодателят тепърва ще си даде волята, но самият факт, че това е един от ангажиментите на министъра на отбраната и той категорично е на позиция, че ще бъде изпълнен и е внесъл такъв законопроект, ще бъдем свидетели следващите месеци и то близки месеци на прогласуването и ще видим това нещо. Аз имам няколко въпроса. Принципът за равнопоставеност е доказал в България, че има едни по-равни.
Имам един въпрос към вас - При изчисляване на индивидуалния коефициент кое е с по-голяма тежест и значение за размера на пенсията - стажът или размерът на осигурителните вноски? Това можете лесно да ми го отговорите.
Г-ЖА МАЛАКОВА - НОИ: Размерът на осигурителните вноски, пак казвам, няма никакво значение. Има значение размерът на осигурителния доход. Доходът, върху който се внасят тези вноски и размера на стажа. Това са две различни неща. Размерът на вноските, осигурителния доход.
Г-Н ПАВЛОВ: Доходът, върху който се внасят, не пълни хазната на НОИ. Хазната на НОИ се пълни от осигурителните вноски. Сега защо ми говорите нещо. Аз ви питам за коефициента.
Г-ЖА МАЛАКОВА: Вие ме питате за коефициента. Коефициентът определя вашето право на пенсия, вашият размер на пенсия, не определя размера на внесеното в НОИ. Това искам да ви кажа, че размерът на пенсията се определя от вашият осигурителен доход.
Г-Н ПАВЛОВ: Мисля, че после ще ги обсъждаме пак. Щом казвате, така е.
Разполага ли с информация и статистически данни какъв е броят на лицата, които са се възползвали от възможността за ранно пенсиониране в МВР през последните 4 години, примерно и колко от тях са родени преди 1960 г.? Това са данни, които би трябвало да можете, имате ги тези данни. Много благодарим.
Следващият въпрос - Каква е средната възраст на възползвалите се от възможността за ранно пенсиониране служители в МВР? Това е много важно, защото когато искате да коментираме въвеждането на минимална възраст за пенсиониране, което вие предлагате, ние пък задължително трябва да знаем каква е средната възраст, при която сега се пенсионират хората. Защото да знаем каква част от тях негативно ще бъдат засегнати.
Г-ЖА МАЛАКОВА: Ние не желаем да коментираме въпроса за възрастта, тъй като, пак казвам въвеждането или на не въвеждането на такава възраст не е от компетентността на НОИ. Що се касае до тези въпроси дотолкова доколкото вие искате конкретни цифри от нас, в момента не можем да ви отговорим на този въпрос. Може би ако ни изпратите конкретния си въпрос, на този конкретен въпрос можем да ви отговорим писмено, но не и в настоящия момент.
Г-Н ПАВЛОВ: Добре, тогава ще обърна въпросът към МВР. Ние ще работим в тая посока и ще ви ги изпратим писмено. Разбира се тази среща не е предназначена да вземе някакво дълбоко и окончателно решение.
Г-ЖА МАЛАКОВА: Най-добрият вариант за нас, извинявайте, е наистина да ни посочите конкретни въпроси и в каква насока искате да бъдат отговорите. Какво очаквате да получите от нас, за да можем да ви предоставим тази информация.
Г-Н ПАВЛОВ: Той г-н Маринов всъщност ви попита, ако въведем минимална възраст, ще има ли положителен ефект върху размера на пенсиите и примерно какви са негативите? Защото аз до момента виждам, че примерно не мога да си отговоря на логиката след като размера на осигурителната вноска няма значение, защо изобщо ви внасяме нещо. И защо ви внася държавата тогава толкова голяма вноска, след като няма значение.
Г-ЖА ........................ - НОИ: За да може да имате пенсия.
Г-ЖА МАЛАКОВА: Вие не правите разлика върху два основни компонента на осигурителната система. Единият компонент са вноските, другият компонент са дохода на лицата. Естествено, че вноските се дължат върху дохода и те са от значение да влязат в хазната. Но за вашето конкретно право е от значение това - вие получавали ли сте възнаграждение 800 лева, върху това възнаграждение е следвало да бъдете осигуряват, или сте получавали възнаграждение от 300 лева и върху това възнаграждение е трябвало да бъдете осигуряван. Защото има нормативна уредба, подзаконова нормативна уредба, наредба на елементите на възнаграждението и дохода. Тя казва какво включва дохода върху който се дължат осигурителни вноски. Затова вътре от дохода, в който се включват осигурителни вноски са включени и безплатна храна, и облекло, и различни други елементи на възнаграждението, които имат друг характер. Затова говорим. Така, че да, вие сте прав дотолкова доколкото в осигурителната система трябва да постъпват регулярно вноски. Ние нямаме проблем с плащането на вноските, които са за всички държавни служители в тази страна и работещите по трудови правоотношения в администрацията. Те се превеждат регулярно, данните се подават за вас регулярно, така че всичко, което е нужно на системата да определи пенсията на едно лице, работещо в системата на МВР, е налице. Имаме данни за размера на дохода върху който е следвало да ви се внасят вноски и са внасяни. Имаме данни за размера на стажа. Оттам нататък за простичката формула всичко е налице да се изчисли размерът на пенсията.
На въпросът, който вие отново повдигнахте - как ще повлияе възрастта, ние не можем да дадем конкретен отговор. Колегата Ганчева каза - по-дълъг принос осигурителен презюмира по-дълго участие в системата. Респективно би трябвало да доведе до по-висок размер на пенсията. Но същевременно има и елемента на втория стълб, което въздействие ние ще отчетем, ще ви направим някаква статистика и ще ви я посочим. Но на този етап да ви кажем дали ще е по-благоприятно за вас или по-неблагоприятно, такива данни не можем да ви дадем.
Г-Н ПАВЛОВ: Лично от моя скромен опит информация, която имам, стигам до следния извод: Пенсиониралите се служители от системата на МВР с 20 години стаж впоследствие пенсиониралите се с 25 години стаж при всички случаи опровергава това, което вие твърдите, защото те взимат по-големи пенсии от тези, които се пенсионират с 27 години стаж. А вие току-що ми казахме, че стажът е водещ. По-дълго работилите са внасяли по-дълго. Така ли е госпожо? Едните са внасяли 20 години, другите 27 години, но в същото време едните са се пенсионирали с по-високи пенсии от другите.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Единият вариант, който е да се предложи другата законодателна промяна - до влизане в сила на изплащането от допълнителните пенсионни фондове да се направи някакъв компромис, в който да се изравнят. Или тези пенсионни фондове да дават пари в НОИ. Колегите пък са прави, защото там изцяло е класифицирана.
Г-Н ГРОЗЕВ: Не съм съгласен, че трябва да се приравняваме за целия народ. Изрично и самият законодател, както каза и колежката отсреща е диференцирал нашите служби и при тях действат специални правила, които не действат за останалите хора с оглед на различни съображения, които са извън разговора.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Г-н Грозев, обаче тези правила вече няма как да действат, защото СДОТО излезе, БОП-а излезе, и вече в МВР няма специални служби, т.е. няма лица, чиито състав не трябва да бъде публикуван. Така, че ние влизаме в общата хипотеза.
Г-Н ГРОЗЕВ: Мисля, че можем да продължим да говорим за темата, тъй като примерно един разследващ полицай или един оперативен работник, ако и да не е от специалните служби, не е по-малко застрашен от един работник от ДАНС, който също работи по подобни механизми и в ежедневието си се сблъсква с престъпници от най-различен характер. Примерно. Говоря, това важи и за Охранителна полиция. Може ми единствено за пожарникарите, но при тях пък има други параметри, които също трябва да се защитят.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Тук колегите обясниха, че ако това се приеме, разбирайте ме правилно, аз бих подкрепил, но се съмнявам, че ще стане. Защото не може 52 000 служители на МВР да бъдат поставени в различно положение от останалите български граждани. Колегите от НОИ и те може би имат аргументи, че и те трябва да бъдат по този ред и съм сигурен, че всяка една професия ще извади аргументи. Нека да бъдем реалисти и да търсим някакъв работещ вариант.
Г-Н ГРОЗЕВ: Ама той е работещ и в момента, господин зам.-министър. И в момента сме отделени с чл. 69, като сме приравнени на първа категория. Нека да извадят аргументи колегите от НОИ и те да станат първа категория, но не са извадили явно, а пък те правят сума ти предложения там. Определено има разлика в нашите служебни правоотношения с останалите. После не се касае за 52 000 души, а се касае за под 40 000 човека държавни служители. И накрая - общият ред за всички български граждани дава най-различни възможности, които при нас не са допустими, като служители на МВР. Знае се за стабилитета на държавната служба и колко той е по-важен за служителите на МВР, които пък самите те трябва да провеждат стабилност в държавата и затова мисля, че имаме пълното основание, колежката отсреща, което предложи, да извадим парите, които така или иначе държавата дава и да ги сложим в общия бюджет на НОИ. Така хем ще се вдигне осигурителната вноска, хората няма да се сърдят, ще кажат - ето вие внасяте повече от нас. На практика това е истината. Така чувам аз, че ние внасяме повече от обикновения гражданин. Защо аз не внасят колкото обикновения гражданин, като сме равни с него. Защото явно не сме. И когато внасяме повече от тях, никой няма да може да каже - Нито от Стопанска камара, нито отникъде - ама вие сега нищо не внасяте, не тежите. Как да не тежим, като внасяме повече. Нали? Това е моята логика и мисля, че тя може да се обоснове и с цифри, а що се отнася до проблемите с възрастта за пенсиониране, не знам за 2013 г. за какъв период е взето, явно не е за цялата година. Вероятно е до юни периода, но въпреки че е до юни, се вижда рязко намаляване и хората, които са под 47 години ги смятам 55-99 човека - 100 - точно 100 души и те всяка година ще намаляват, защото от догодина вече 45-46-годишни хора няма да могат да се пенсионират, защото няма да имат този стаж 27 години. Така ,че става дума за едни 20-30 човека на година, и ако тия 20-30 човека ще съборят осигурителния модел на България и ще направят проблем с пенсиите, значи тоя модел наистина е за смяна, ако 20 души могат да го катурнат, или 50, или 100. Точно за 100 души става, които са извън параметрите за пенсиониране и от догодина тия хора ще бъдат - тук ги гледам да кажем за цялата година ще бъдат 400 човека, защото за 2012 г. 128 на 48 години; 163 на 49 години и 160 като ги сметнем, нямат и 450 човека. Значи тия 450 човека ли са големия проблем на държавата, от които повечето са с по-ниски пенсии в сравнение със средния размер, тъй като се касае за по-голям процент колеги, които се пенсионират с по-ниски пенсии от ППД, от Охранителна полиция и подобни. Така, че мисля че възрастта за пенсиониране изобщо не стои на дневен ред, както разбрахме тя няма да промени съществено нищо. Колегите и така вече с новите предлагани промени в закона ще могат да се пенсионират по свое желание, така че ще бъдат защитени и в тази посока и не виждам причина да говорим за въвеждане, а що се отнася до законодателното предложение, сега го чухме и може би си струва да се обмисли допълнително, за да видим точно какви аргументи може да се дадат. Наистина колегите се притесняват, че им падат пенсиите и това е от ДЗПО-то наистина.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Именно затова ви призовавам да търсим някакви работещи варианти. Ние това ще го внесем, но аз ви казвам, че не съм оптимист, че ще бъде прието и това ние можем да си говорим каквото си искаме, въпросът е да видим какво може да стане. Дайте да видим работещи варианти. Това, което г-жа Белева предложи - може би е по-работещо.
Г-Н ПАВЛОВ: Може би са ни необходими и още данни. Аз имам два въпроса към експертите на МВР.
Може ли да ни бъдат предоставени за взимането на адекватно решение и предложение данни колко са държавните служители в момента, които са родени преди 1960 г.? Това мисля, че разполагате с такива данни.
И вторият по-сложен въпрос е - Какъв е броят на държавните служители, родени и започнали работа на 20-23-годишна, или на 20-25-годишна възраст?
Правилно е това нещо, защото ако става въпрос за въвеждане на минимална възраст от 50-52 г. В МВР. Общият им стаж трябва да стане 27. Единствено негативно ще бъдат засегнати, ако се въведе минимална възраст 50 години примерно, започналите работа в МВР в отрязъка, когато са били между 20 и 23 години. Иначе всички останали няма да дослужват. А тези ще положат по-продължителен стаж от 27 години. Защото при 50 години те ще имат........ Това е въпрос на личен избор. Точно това ви казвам, те ще бъдат евентуално засегнати и могат да го приемат като негативно ограничение на техните права, че те ще трябва да дослужват примерно 5, 7 или 10 месеца отгоре, за да достигнат възрастта, въведената минимална възраст. Понеже колегите от НОИ споменаха това нещо, именно затова искаме да имаме представа.
Доколкото тогава си говорим - ние не сме първа категория, аз пък недоумявам тогава каква е пречката тогава да преминем, що твърдите, че сме като всички останали, аз държа да бъдем като всички останали и нашата организация желаем държавата и МВР респективно да поиска от държавния бюджет да ни бъдат преведени осигуровките и ние да си ги плащаме като всички български граждани. Това е също добрият вариант. Тогава няма да има недомлъвки колко са внесени, кой какво е внесъл, колко са отишли по общия фонд, колко държавата е платила, кога е платила, дали ги е платила и дали ги е внесла.
Г-ЖА БЕЛЕВА: Няма как да стане, защото централизираното разплащане на осигурителни вноски е за всички бюджетни предприятия. Единствено в частния сектор работодателят си начислява и си внася осигурителните вноски.
Г-Н ПАВЛОВ: Пак тогава недоумяваме по въпроса защо като не сме първа категория, се внасят по-високи осигурителни вноски за нас, които пък нямат никакво значение за формирането на пенсията?
Г-ЖА БЕЛЕВА: Те казаха, че се приравняваме към първа категория и всъщност затова.
Г-Н ПАВЛОВ: Само при пенсиониране. Дотогава не се приравняваме никъде, само при изчисляване на стажа.
Г-ЖА МАЛАКОВА - НОИ: Ама той целият стаж се категоризира при пенсиониране. То няма стаж, който да се категоризира в друг момент. При подаване на документите за отпускане на пенсия, тогава длъжностните лица от НОИ преценяват кой стаж какъв е и го категоризират. Така, че тогава се правят тези преизчисления 1:3; 3:5 и т.н.
Г-Н ПАВЛОВ: Ние в тази връзка сме внесли съответните предложения, които да бъдат внесени известни корекции в проекта ЗМВР. Точно там в текста, където се казва как се определя категорията и кога. Вие ще ги разгледате допълнително.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Колеги, мисля че очертахме възможните решения на въпроса. Тази среща беше така образователна, за което благодаря на колегите от НОИ че ни внесоха яснота. Аз ви предлагам на заседанието на ССП, което ще го проведем през м.октомври това да е една от точките, които ще разглеждаме и там вече да излезем с някакво становище. Но пак ви призовавам към реализъм. Нека да отчитаме всичките фактори, да не предлагаме неща, които после ще ги отхвърлят и няма да има никакъв ефект.
Г-Н ГРОЗЕВ: При изготвянето на общо предложение аз не разбрах какъв е проблемът с изключение на ДЗПО-то?
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Колежката ви обясни, че това е всъщност.
Г-ЖА МАЛАКОВА: Това ви казвам - на ДЗПО подлежат всички граждани в тази страна. Това осигуряване е извън това кой каква категория труд осъществява, какви функции осъществява и т.н. Всички български граждани с изключение на онези по 127, ал. 5, които казахме - специалните, подлежат на това осигуряване. Това е във връзка с въвеждането на втория стълб. Това е проблемът, с който пада пенсията на всички български граждани, защото коефициента се намалява. Така, че ако вие можете да изведете аргументи, че трябва да бъдете извън ДЗПО, ако можете да изведете такива аргументи, с които да обосновете, че сте различни от всички граждани в тази държава.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Имате време, може да генерирате друго предложение.
Г-Н ПАВЛОВ:Всъщност сме лишени и от това, въпреки че се казва, че се настоява да бъдем в тристълбовата - добре, че пък не се прилага и не се осигуряваме както е разпоредбата на чл. 127, ал.2 в Професионален пенсионен фонд, където само за информация - вноските са 12%. Не виждам пречка защо не се изпълнява, тъй като е казано - лицата, работещи при условията на първа и втора категория труд.
Г-Н ПАВЛОВ: А защо се осигуряваме на първа категория?
Г-ЖА МАЛАКОВА: Ама не се осигурявате за първа и втора категория труд. Просто сте облагодетелствани, че когато вие се пенсионирате, вашият стаж от 20 години ще стане 60 години, а моят стаж няма да стане 60 години. Вноските са едни и същи. Давам само условно.
Г-Н .........................: Напротив, точно тук се определя кои внасят вноските - когато служителите на МО и МВР влязат в тая наредба, а не в заключителните разпоредби, ще се промени всичко и това става с ПМС. Даже не е необходимо законодателна промяна.
ЗАМ.-МИНИСТЪР МАРИНОВ: Колеги, благодаря ви още един път за срещата. Явно темата е интересна. Може да продължите вече неформално да дискутирате. Благодаря ви на всички. Приятен ден!
Изготвила стенограмата:
Сашка Козарска