Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Модератори: ribaflic, Lord, Raptor, osata

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот Polix » 05 Фев 2011, 17:23

Lord написа:Към всички колеги: Когато има сигнал/жалба/заявление срещу вас, които са лъжа - винаги копирайте цялата преписка. Когато приключи съответната проверка или дисциплинарно производство подавайте искова молба до съответния РС, прилагайте копие на преписката и вземета едни пари от тъпанара, който си е позволил да ви набеди в нещо, което не сте направили! ;) :mrgreen:

Само така ще ги отучим от грозния навик да се подиграват с полицай! :idea:

В допълнение - подгответе се психически, че няма да ви бъде осигурен защитник , нищо че сте изпълнявали задълженията сивменени ви длъжностната характеристика и в полза на хората.Подгответе си известна сума пари за разходи и "торбата" с търпение и нерви, за да спечелите и да понесете и "евентуалния лек натиск" да се откажеш да водиш дело под предлога, че това е ненужно.
Но въпреки всичко и между нас има колеги, които за съжаление се държат грубо, арогантно и безлично към проблемите на хората, които в повечето случаи са потърпевши и не следва да си затваряме очите за това.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот osata » 05 Фев 2011, 20:59

osata написа:На момента на тел.166, където обаче ще ви запитат за името и дори да отидите на място, защото всеки може да се обади с цел злепоставяне и отмъщение.


Мисля, че това е най-верният отговор - НА МОМЕНТА !!!
Ако е истина - едно вакантно място за бъдещ коректен служител на МВР,
ако е лъжа - Лорд най-добре го е написал.

Но, на момента, а не, вчера, миналата седмица и т.н.
http://www.vbox7.com/play:cef4ad9e
В памет на загиналите служители от МВР
Аватар
osata
КОМИСАР
 
Мнения: 4596
Регистриран на: 25 Авг 2009, 18:52

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот Хела » 07 Фев 2011, 11:25

Polix написа:В допълнение - подгответе се психически, че няма да ви бъде осигурен защитник , нищо че сте изпълнявали задълженията сивменени ви длъжностната характеристика и в полза на хората.Подгответе си известна сума пари за разходи и "торбата" с търпение и нерви, за да спечелите и да понесете и "евентуалния лек натиск" да се откажеш да водиш дело под предлога, че това е ненужно..

Това не го доразбрах. Какво значи "да ви бъде осигурен защитник"? Такива дела, доколкото знам, са вече Ч.Х. -та. Всеки сам си осигурява защита. /Дано не греша, но клеветите срещу длъжностни лица вече не се водят О.Х./ За сумата е вярно, но после разходите се поемат от виновния, кво толкова. И защо и кому е нужен "лекият натиск"? :roll:
За търпението и нервите съм съгласна, но със сигурност си струват всички усилия и време, за да бъдат отучени разни дребни тарикати от недообмислени действия. И не само това...Знаете, че най-боли да бръкнеш в джоба на някого. Болката е по-силна, по-продължителна, по -запомняща се. :D
Аватар
Хела
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 376
Регистриран на: 01 Дек 2009, 17:33
Местоположение: между редовете

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот Polix » 07 Фев 2011, 23:43

Хепа:"Това не го доразбрах. Какво значи "да ви бъде осигурен защитник"? Такива дела, доколкото знам, са вече Ч.Х. -та. Всеки сам си осигурява защита. /Дано не греша, но клеветите срещу длъжностни лица вече не се водят О.Х./ За сумата е вярно, но после разходите се поемат от виновния, кво толкова. И защо и кому е нужен "лекият натиск"? :roll:
За търпението и нервите съм съгласна, но със сигурност си струват всички усилия и време, за да бъдат отучени разни дребни тарикати от недообмислени действия. И не само това...Знаете, че най-боли да бръкнеш в джоба на някого. Болката е по-силна, по-продължителна, по -запомняща се. :D[/quote]
Ами хайде тогава да помислим дружно. Ето например казус:
При изпълнение на длъжностните си задължения, ти например в рамките на компетенциите си съставяш напримен АУАН, по който примерно е издадено наказателно постановление и глобата е значителна над определения мининум, защото например нарушението е повторно или трето подред на лицето. Последното обаче решава да ти "отмъсти" мислейки си че определянето размера на глобата "е твоя заслуга" и пише "услужливо" възражение ,от което например е провокирано дисциплинарно производство. Заключението след например времененното ти отстраняване от работа или проточилото се разследване, по време на което си доказал ,че нямаш сестра и че същата не е ..../сещай се/ и че например баща ти въобще няма фирми и е недоволен пенсионер и т.н. и т.н.
Резултата - служителя е виновен до доказване на невинноста си, която разбира се доказва. Обаче, разходите за проверката срещу служителя са за сметка на -?
Тук идва конкретния момент. По твоята логика служителя трябва да заведе ЧХД , а защо? За да докаже правотата и за да осъди еди кой си за уронване престижа и достойнството си ....което е било уронено по време и в следствие на изпълнение на служебните си задължения-защо?Чий престиж и достойнство защитава - неговия или този на институцията ,която представлява примерно? И такива лозунги - осъдете ги по частен път ,за да им покажем кои сме са ми леко смешни /без умисъл за обида/.
В Германия например ако един гражданин подаде сигнал срещу служител и този сигнал се окаже набедяване или клевета - то на лицето му се връчва сметка за всички разходи ,които държавата е направила във връзка с проверката на подадената от него информация /или по български казано -донос/.
Това, че няма практика юристите към съответните дирекции да водят дела срещу такива лица не значи ,че за това няма съответната нормативна база и основа на която да се стъпи. Лошото е , че на болшинството от тях -просто не им се занимава.
Нищо повече не искам - просто да въведат германската практика 1:1 ,а не побългарения такъв вариант.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот Хела » 08 Фев 2011, 14:40

Polix написа:Ами хайде тогава да помислим дружно. Ето например казус:.....
.........
Резултата - служителя е виновен до доказване на невинноста си, която разбира се доказва. Обаче, разходите за проверката срещу служителя са за сметка на -?
.

На кого? Ми, когато накрая съдът наложи глоба, която в конкретния случай може да достигне до 15 000 лв., от чия сметка излизат и къде влизат? Не е ли от на осъдения :arrow: в държавния бюджет? Тази глоба не ти ли изглежда донякъде еквивалентна на :
В Германия например ако един гражданин подаде сигнал срещу служител и този сигнал се окаже набедяване или клевета - то на лицето му се връчва сметка за всички разходи ,които държавата е направила във връзка с проверката на подадената от него информация.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Тук идва конкретния момент. По твоята логика служителя трябва да заведе ЧХД , а защо? За да докаже правотата и за да осъди еди кой си за уронване престижа и достойнството си ....което е било уронено по време и в следствие на изпълнение на служебните си задължения-защо?Чий престиж и достойнство защитава - неговия или този на институцията ,която представлява примерно? И такива лозунги - осъдете ги по частен път ,за да им покажем кои сме са ми леко смешни /без умисъл за обида/.


Подобно дело, доколкото знам, не може да се заведе от юридическо лице, администрация и др., защото честта и достойнството са благото,защитеното от НК, което пък е присъщо само на човешката личност, а не и на организации, институции и подобни. Мисля, че беше 2000 г., когато бе прието изменението, с което отпадна наказанието “лишаване от свобода”, пък и то в повечето случаи се налагаше условно. А сега въведената “глоба” се събира ефективно, че и по принудителен ред. Без да съм сигурна напълно, де, фактът, че престъплението вече се преследва само по жалба на пострадалия, води до премахване на касационната проверка и оттук :arrow: малко спестени пари на данъкоплатеца, струва ми се. /или бъркам?/

Всъщност, по-важното за мен, и което искам да кажа в случая е, че честта и достойнството на някой, особено пък държавен служител, са нещо,което си заслужава защита! Вярно е, че живеем в доста пропаднала държава, масово населена с лумпенизирани граждани с ниска култура и без никаква правна такава. Но за мен това изобщо не е извинение да се примиряваме с тези неща и законодателят правилно е преценил, че такива деяния следва да бъдат наказвани.
Аватар
Хела
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 376
Регистриран на: 01 Дек 2009, 17:33
Местоположение: между редовете

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот mao11 » 08 Фев 2011, 20:38

Германия, хахаха тук е абсурдия
Преди 10-тина години се образува предварително производство срещу ловец за кражба.
Същия е привлечен като уличено лице.
Мотивирана заповед. Оръжието се иззема по чл.12 от ЗКВВООБ.
Това е по закона по онова време, тоя закон се променя най малко по 2 пъти в година, а аз вече 2 години не съм в системата.
Познайте, ако можете
Жалбо във военна прокуратура, че съм му нарушавал на цървула човешките права
Оди после обеснявай, че нямаш сестра ......... :twisted:
После що съм се пенсионирал на 44 години
Ами за това бе господа от законодателната власт, защото няма регресивен иск срещу ей такива жалбоподаватели
mao11
старши Полицай
старши Полицай
 
Мнения: 252
Регистриран на: 23 Яну 2011, 20:00

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот mao11 » 08 Фев 2011, 20:42

Offtopic

Offtopic
mao11
старши Полицай
старши Полицай
 
Мнения: 252
Регистриран на: 23 Яну 2011, 20:00

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот Polix » 09 Фев 2011, 00:12

Хепа"Подобно дело, доколкото знам, не може да се заведе от юридическо лице, администрация и др., защото честта и достойнството са благото,защитеното от НК, което пък е присъщо само на човешката личност, а не и на организации, институции и подобни. Мисля, че беше 2000 г., когато бе прието изменението, с което отпадна наказанието “лишаване от свобода”, пък и то в повечето случаи се налагаше условно. А сега въведената “глоба” се събира ефективно, че и по принудителен ред. Без да съм сигурна напълно, де, фактът, че престъплението вече се преследва само по жалба на пострадалия, води до премахване на касационната проверка и оттук :arrow: малко спестени пари на данъкоплатеца, струва ми се. /или бъркам?/"

Ами да погледнем подробно членовете по НК ,може би:
Обида и клевета

Чл. 146. (1) Който каже или извърши нещо унизително за честта или достойнството на другиго в негово присъствие, се наказва за обида с глоба от хиляда до три хиляди лева. В този случай съдът може да наложи и наказание обществено порицание.
(2) Ако обиденият е отвърнал веднага с обида, съдът може да освободи и двамата от наказание.

Чл. 147. (1) ( Който разгласи позорно обстоятелство за другиго или му припише престъпление, се наказва за клевета с глоба от три хиляди до седем хиляди лева и с обществено порицание.
(2) Деецът не се наказва, ако се докаже истинността на разгласените обстоятелства или на приписаните престъпления.

Чл. 148. (1) За обида:
1. нанесена публично;
2. разпространена чрез печатно произведение или по друг начин;
3. на длъжностно лице или на представител на обществеността при или по повод изпълнение на службата или функцията му и
4. от длъжностно лице или от представител на обществеността при или по повод изпълнение на службата или функцията му,наказанието е глоба от три хиляди до десет хиляди лева и обществено порицание.
(2) За клевета, извършена при условията на предходната алинея, както и за клевета, от която са настъпили тежки последици, наказанието е глоба от пет хиляди лева до петнадесет хиляди лева и обществено порицание.
(3) В случаите на ал. 1, точка 1 може да намери приложение ал. 2 на чл. 146.

148а. (Който разгласи устно, чрез печатни произведения или по друг начин данни, обстоятелства или твърдения за другиго, основаващи се на неправомерно придобита информация от архива на Министерството на вътрешните работи, се наказва с глоба от пет хиляди до двадесет хиляди лева.
Да - ЧХД се завежда от конкретното лице, но може да му се осигури по служебен път съответната юридическа защита, или бъркам? Значи е редно и правилно длъжностното лице да бъде проверявано с пари на данъкоплатенца , а не е редно да бъде защитено по същия ред? Все едно да се "бием" в гърдите дружно ,че някой колега е защитил престижа и достойнството си по частен ред и то по повод изпълнение на служебните си задължения - смешки.
Щом даденото лице по повод и при изпълнение на служебните си задължения е бил обиден или наклеветен, то морално погледнато е бил уронен престижа и достойнството и на институцията която представлява.
Щом има Етичен кодекс, който си приел да изпълняваш и по който най-спокойно можеш да бъдеш ,наказан или уволнен е редна и правилна реципрочната мярка и срещу ответната страна.
Това ме подсети за едно решение от 1998 година, което неотдавна четох. То според мен е доста добро четиво и дава доста добра основа за размисъл и иницииране на различни неща с цел защита, както на едната, така и на другата страна.
Не искам да изпадам в безмислени спорове,поради което ще публикувам въпросното решение.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот Polix » 09 Фев 2011, 00:13

РЕШЕНИЕ № 20
от 14 юли 1998 г.
по конституционно дело № 16 от 1998 г., докладчик съдията Стефанка Стоянова
(Обн., ДВ, бр. 83 от 21.07.1998 г.)
Конституционният съд в състав: председател - Живко Сталев, и членове: Асен Манов, Цанко Хаджистойчев, Станислав Димитров, Неделчо Беронов, Димитър Гочев, Стефанка Стоянова, Иван Григоров, Тодор Тодоров, Александър Арабаджиев, Георги Марков, Маргарита Златарева, при участието на секретар-протоколиста Галина Добрева разгледа в закрито заседание на 14 юли 1998 г. конституционно дело № 16 от 1998 г., докладвано от съдията Стефанка Стоянова.
Делото е образувано на 30 април 1998 г. по искане на 55 народни представители от XXXVIII Народно събрание.
Искането се отнася за три разпоредби от Наказателния кодекс (НК) - чл. 146, ал. 1 досежно думите "...с лишаване от свобода до шест месеца...", чл. 147, ал. 1 досежно думите "...с лишаване от свобода до една година..." и чл. 148 изцяло и във връзка с чл. 161. С него е оспорена конституционността на тези разпоредби и съответствието им с Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи (конвенцията). Посочено е, че те в противоречие с чл. 10 от конвенцията накърняват правото на свобода на изразяване, тъй като за обида и клевета предвиждат наказание лишаване от свобода за различни срокове или санкции, които са "твърде високи" и са "непропорционални на характера" на тези престъпления. Посочено е също, че чл. 148 НК противоречи не само на чл. 10 от конвенцията, а и на чл. 6, ал. 2 от Конституцията, тъй като предвижда "дискриминационен ред за носене на наказателна отговорност". Извод в такъв смисъл е направен от обстоятелствата за наличието на по-тежко наказуеми състави за обида и клевета, когато са нанесени на и от длъжностно лице, и за изключването съгласно чл. 161 НК на тези състави от престъпленията, за които наказателното преследване се възбужда по тъжба на пострадалия.
Конституционният съд с определение от 14 май 1998 г. е допуснал искането за разглеждане по същество. С това определение като заинтересувани страни е конституирал Народното събрание, министъра на правосъдието и правната евроинтеграция, Върховния касационен съд, главния прокурор, Националната следствена служба, Висшия адвокатски съвет, Сдружение "Граждански форум "Свободно слово", Съюза на българските журналисти, Центъра за независима журналистика, Българския хелзинкски комитет и Българския център по правата на човека.
На заинтересуваните страни е дадена възможност да представят писмени становища по делото. Допълнително с определение от 9 юни 1998 г. съдът е предоставил такава възможност и на Интерайтс (Международен център за юридическа защита на човешките права) и Артикъл 19 (Международен център срещу цензурата), както и на всички институции и лица, които считат, че имат отношение към предмета на делото.
В изпълнение на дадената им възможност становища са изразили Народното събрание, министърът на правосъдието и правната евроинтеграция, главният прокурор, Сдружение "Граждански форум "Свободно слово", Съюзът на българските журналисти, Центърът за независима журналистика, Българският хелзинкски комитет и Българският център по правата на човека.
Становище по делото е изразено и от Интерайтс и Артикъл 19.
Според становището на Народното събрание, което е изготвено от Комисията по правни въпроси и законодателство срещу корупцията, и становищата на министъра на правосъдието и правната евроинтеграция, главния прокурор и Българския център по правата на човека искането е неоснователно. В тях се поддържа, че обявяването от закона на обидата и клеветата за престъпления е такова ограничение на правото на свобода за изразяване и разпространяване на мнение, което се допуска и от чл. 39, ал. 2 от Конституцията, и от чл. 10, т. 2 от конвенцията. Наред с това се сочи, че конституционните разпоредби и разпоредбите на конвенцията не установяват изисквания във връзка с вида и размера на предвидените в закона наказания и преценката за съответствието и съразмерността им с отделните престъпления се извършва само от законодателния орган при определянето им.
Според становищата на Сдружение "Граждански форум "Свободно слово", Съюза на българските журналисти, Центъра за независима журналистика и Българския хелзинкски комитет искането е основателно. В тези становища, като се обосновава значимостта на правото за свободно изразяване и разпространяване на мнения и за търсене, получаване и разпространяване на информация, се поддържа, че ограничаването му чрез предвиждането на санкции лишаване от свобода за обида и клевета не е съразмерно със защитавания интерес и затова не е в съответствие с чл. 10, т. 2 от конвенцията. Поддържа се също, че предвиждането на по-високи санкции и на различен процесуален ред за осъществяването на наказателна отговорност в случаите на обида и клевета, нанесени на длъжностно лице, противоречи на конституционните принципи за по-ниска степен на защита на публични фигури и държавни служители и за равенство на гражданите.
Становището на Интерайтс и Артикъл 19 изследва степента, до която наказателната отговорност за клевета е съвместима със защитата на свободата на изразяване. То съдържа преглед на законодателството в отделни държави във връзка с обидата и клеветата и на практиката на Европейския съд за правата на човека (ЕСПЧ), която е свързана с чл. 10 от Конвенцията. Въз основа на така направения преглед и на събрани данни за преимущественото използване на гражданската отговорност от съответните правоприлагащи органи е посочено, че в "тези страни преследванията на клеветата като престъпление са все по-редки и на практика не се налагат присъди, постановяващи лишаване от свобода". Освен това е изложено мнение, че "доколкото наказателната отговорност за клевета дава особена защита на длъжностни лица, тя не преследва допустима цел по смисъла на конвенцията" и такава отговорност "не може да се счита за необходима в едно демократично общество, защото не е пропорционална на преследваната цел".
Конституционният съд обсъди искането, прецени изразените в него и в представените становища доводи и съображения и за да се произнесе, взе предвид следното:
I. Относно наказанието лишаване от свобода, предвидено в чл. 146 - 148 НК
В Преамбюла на Конституцията достойнството на личността е издигнато във върховен принцип. То според конституционните разпоредби - чл. 4, ал. 2 и чл. 32, ал. 1, се гарантира от държавата и всеки има право на защита срещу посегателствата, които го накърняват.
Достойнството като присъщо на човешката личност, от което произтичат равните и неотменими права на всички членове на човешкото общество, е признато и в Преамбюла на Всеобщата декларация за правата на човека и на международни договори, по които България е страна - Международния пакт за икономическите, социалните и културните права и Международния пакт за гражданските и политическите права. Тези международни договори задължават държавите - страни по пакта (чл. 2), да гарантират и да осигуряват упражняването на съответно признатите права.
Наказателната отговорност за обида и клевета е една от юридическите гаранции, които осигуряват закрилата на достойнството на личността. Нейното установяване в чл. 146, 147 и 148 НК отговаря на отбелязаното изискване, съдържащо се в Конституцията и в двата международни договора, за задължението на държавата да гарантира личното достойнство. Освен това предвиждането й не е в противоречие с чл. 39 - 41 от Конституцията и не е в несъответствие с чл. 10 от конвенцията.
В чл. 39 - 41 от Конституцията и чл. 10 от конвенцията е прогласено правото на всеки да изразява и разпространява мнение и да търси, получава и разпространява информация. В неговия обсег се включва свободата на всеки да отстоява своето мнение и да получава, съобщава и предава мнения, идеи или информация независимо от начина на изразяване. Това е едно от основните права на личността. То е в основата на демократичните процеси, представлява един от най-важните принципи, върху които се гради всяко демократично общество, и е условие за неговия напредък и за развитието на всеки човек. Изключителното му значение е подчертано в Решение № 7 от 4 юни 1996 г. по к.д. № 1 от 1996 г.
Посоченото право не е абсолютно. Основания за ограничаването му се съдържат в Конституцията - в чл. 39, 40 и 41, които не позволяват то да бъде използвано за накърняване и засягане на изрично изброените права и интереси, а също и в общия за всички права чл. 57, ал. 2, който не допуска злоупотреба с тях, както и упражняването им, ако накърнява права или законни интереси на другия. Такова ограничително основание се съдържа и в текста на чл. 10, т. 2 от конвенцията, допускащ ползването на свободата на изразяване на мнения да бъде обусловено от процедури, условия, ограничения или санкции, които са предвидени в закона, необходими са в едно демократично общество и са в интерес на надлежно указаните цели.
Когато конкретизират ценностите, чиято закрила е основание за ограничаване на правото на свобода на изразяване на мнения, Конституцията освен останалите посочва правата и доброто име на другите граждани, а конвенцията - репутацията и правата на другите. Така посочените ценности обхващат присъщите на човешката личност чест, достойнство, добро име. Те именно са обект на посегателство при нанасяне на обидата (умишленото унижаване достойнството на дадено лице посредством неприлично отнасяне с него) и на клеветата (съзнателното разгласяване на неистински позорни обстоятелства за дадено лице или приписване на престъпление другиму). Поради това отговорността (наказателна и гражданска) за обида и клевета като средство за защита на честта, личното достойнство и доброто име представлява такова ограничение на правото на свобода на изразяване на мнения, което е допустимо и от Конституцията, и от конвенцията.
Ограничителната мярка трябва да бъде пропорционална (съразмерна) с характера на защитавания интерес. Извод за съществуването на това изискване съдът е направил при тълкуване на чл. 39 - 41 от Конституцията, като е приел, че "степента, в която е допустимо ограничаването на правото свободно да се изразява мнение, е в зависимост от значимостта на интереса, преценен като също подлежащ на конституционна закрила" - Решение № 7 от 4 юни 1996 г. по к.д. № 1 от 1996 г. Извод за наличие на същото изискване следва и от чл. 10, т. 2 от конвенцията, според който ограничението трябва да е необходимо в едно демократично общество.
Конституционният съд може да преценява пропорционалността (съразмерността), свързана с определяне на границите, в които могат да се упражняват правата, и на пределите, в които се допуска ограничаването им. Упражнявайки такъв контрол, счита, че наказателната отговорност за обида и клевета не е в противоречие с изтъкнатото изискване за пропорционалност (съразмерност).
Отношението на съразмерност между защитаваната цел и прилаганото средство може да се установи при съпоставянето им. В случая защитаваната цел е достойнството на личността, което е издигнато във върховен конституционен принцип, както и произтичащи от достойнството права на човешката личност, на които Конституцията отдава приоритет. Прилаганото средство е наказателна отговорност за обида и клевета с алтернативно предвидени наказания лишаване от свобода и глоба, които по вид са от установените в Наказателния кодекс санкции, а по размер са към най-ниските от тези за престъпления против личността. Съпоставянето на посочените обстоятелства не обосновава наличие на непропорционалност (несъразмерност). Защитаваната цел е толкова значима, че закрилата й от накърняване според цитираното решение на съда е основание за най-голяма възможност да се осъществи намеса в правото свободно да се изразява мнение. На значимостта на защитавания интерес отговаря тежестта на наказателната отговорност и тя не надхвърля степента на допустимо ограничение.
За да се направи сравнение, трябва да се допълни, че подобна по тежест е наказателната отговорност по законодателството на редица европейски държави, подписали конвенцията - Германия, Франция, Холандия, Австрия, Дания, където също е предвидено наказание лишаване от свобода за клевета. Нещо повече - в някои отношения отговорността е по-тежка поради по-високия размер на наказанието глоба, която по чл. 146 - 148 НК всъщност е без практическо значение с оглед на пределите й, непревишаващи 5000 лв., поради по-високия размер на наказанието лишаване от свобода за квалифицираните случаи (например в Германия - от 3 месеца до 5 години лишаване от свобода), поради предвидената възможност за едновременно налагане на наказания лишаване от свобода и глоба (например във Франция). Или нашето законодателство досежно престъпленията обида и клевета е по-либерално.
II. Относно чл. 148 във връзка с чл. 161 НК
В чл. 148 НК са посочени обстоятелствата, които правят както обидата, така и клеветата по-тежко наказуеми. Общите за двете престъпления обстоятелства са свързани с мястото на деянието (т. 1), начина на неговото извършване (т.2), определени качества на засегнатия (т. 3) и определени качества на субекта (т. 4). Качествата на засегнатия и на субекта, представляващи квалифициращи признаци, са идентични - длъжностно лице или представител на обществеността. С особената разпоредба на чл. 161 НК по-тежко наказуемите състави, съдържащи тези признаци, не са включени в престъпленията, за които наказателното преследване се възбужда по тъжба на пострадалия.
Предвиждането на по-тежко наказуеми състави с оглед на отбелязаните качества на засегнатия и субекта и установяването на тези състави за престъпления от общ характер не е в противоречие с чл. 6, ал. 2 и чл. 39 - 41 от Конституцията и не е в несъответствие с чл. 10, т. 2 от конвенцията.
Длъжностното лице и представителят на обществеността могат да бъдат обект и субект на обида и клевета по т. 3 и 4 на чл. 148, ал. 1 НК само ако при извършване на деянието са действали при или по повод изпълнение на службата, респективно на функцията си. Наличието на това изискване означава, че наказателноправната норма освен личността защитава и престижа на съответната институция. Тази защита не осуетява възможността за критика на лицата, които са държавни служители или общественици. Тя не надхвърля конституционно допустимите ограничения на правата по чл. 39 - 41. Ето защо осигуряването й е въпрос на законодателна преценка, а не на конституционносъобразност.
В подкрепа на изложеното следва да се изтъкне, че съдът вече се е произнасял досежно степента на допустима намеса при упражняване на правата по чл. 39 - 41 от Конституцията. При обсъждането на този въпрос изрично е посочил, че "изказванията, които засягат дейността на държавните органи или съставляват критика на политически фигури, държавни служители или правителството, заслужават по-високо ниво на защита". Оттук е стигнал до заключението, че "държавната власт като цяло, както и политическите фигури и държавните служители могат да бъдат подложени на обществена критика на ниво, по-високо от това, на което са подложени частните лица". Същевременно не е изключил изцяло критиката на такива лица от обсега на конституционното ограничително основание по чл. 39, ал. 2, значението на което е определил като "водещо" и целта на което е охраняването на правата и доброто име (Решение № 7 от 4 юни 1996 г. по к.д. № 1 от 1996 г.). По-нататък, като е имал предвид практическите трудности при търсене на баланса между посочените конкуриращи права, е счел, че за разграничителен критерий може да служи степента на необходимост от обществена дискусия относно мястото и ролята на определено лице в политическата система и/или в системата от държавни органи (Решение № 21 от 14 ноември 1996 г. по к.д. № 19 от 1996 г.). Този критерий действително позволява правилно да се определи доколко е допустима по чл. 39, ал. 2 от Конституцията и доколко е необходима по чл. 10, т. 2 от конвенцията намесата в правото свободно да се изразява и разпространява мнение. Неговото използване и прилагане обаче във връзка с отговорността за обида и клевета е фактически въпрос, който може и трябва да се реши във всеки конкретен случай, като се държи сметка за обекта на критика и характера на разискваните проблеми. Към това именно насочва и първото от цитираните решения, според което реализирането на отбелязаното по-високо ниво на защита е въпрос на съдебна практика по наказателните дела (за престъпленията обида и клевета) и по граждански дела (по повод обезщетения за неимуществени вреди).
Както вече се посочи, когато са нанесени при или по повод изпълнение на службата или функцията, обидата и клеветата на и от длъжностно лице или представител на обществеността са престъпления от общ характер. За тях и за клеветата, от която са настъпили тежки последици, прокурорът съгласно чл. 43 НПК повдига и поддържа обвинението. За останалите случаи на обида и клевета, а именно за основните състави по чл. 146 и 147 и другите квалифицирани състави по чл. 148 НК наказателното преследване се възбужда по тъжба на пострадалия.
Различието в процесуалния ред за осъществяване на наказателната отговорност е основано на точно и изчерпателно посочени обстоятелства - тежестта на последиците при клеветата по чл. 148, ал. 2, пр. 2 НК и заеманата длъжност или изпълняваната дейност от обекта и субекта и определени особености на обстановката и на подбудите за извършване на деянието при обидата и клеветата по т. 3 и 4 на чл. 148, ал. 1 НК. Тези обстоятелства в своята съвкупност имат значение за формиране степента на обществена опасност на даден вид престъпления. Те обаче не представляват някой от социалните признаците по чл. 6, ал. 2 от Конституцията, които са посочени изчерпателно и с оглед на които не се допускат нито ограничения на правата, нито привилегии (Решение № 14 от 10 ноември 1992 г. по к.д. № 14 от 1992 г.). Затова не може да се счете за накърнен конституционният принцип за равенство на гражданите пред закона (вж. посоченото по-долу решение на германския Конституционен съд).
Следва да се отбележи, че в становището на Българския хелзинкски комитет аргументи за обосноваването на друг извод неправилно се черпят от решение на Конституционния съд на Унгария, с което е обявен за неконституционен чл. 232 от Закон IV от 1978 г. на Унгарския наказателен закон. Поради съществената разлика в законовата уредба на престъпленията обида и клевета по унгарското и нашето законодателство съображенията в приетото решение не могат да се използват. Същевременно само за сравнение може да се посочи, че Федералният Конституционен съд на Германия е отказал да обяви за неконституционен § 187а от Наказателния кодекс на Германия, имащ сходна законова уредба с чл. 148, ал. 2 НК досежно клеветата на длъжностни лица и предвиждащ засилена отговорност (от 3 месеца до 5 години лишаване от свобода) за клевета спрямо лица, които участват в политическия живот на страната.
Различието в реда за осъществяване на наказателната отговорност не накърнява и конституционното право по чл. 32, ал. 1 за защита срещу посегателствата върху честта, достойнствата и доброто име. Това е така, защото и в онези случаи на обида и клевета, които се съдържат в чл. 161 НК и за които наказателното преследване се възбужда по тъжба на пострадалия, на последния са предоставени необходимите процесуални средства за реализиране на посоченото право на защита. Нещо повече - все с оглед действителното реализиране на това право е предвидена процесуална възможност (чл. 45 и 46 НПК) за встъпване на прокурора и за служебното образуване от него на наказателно производство за такива престъпления. Условията и предпоставките за използване на тази процесуална възможност са свързани не само със защитата на държавни и обществени интереси, но и със състоянието на пострадалия - безпомощност или зависимост от извършителя на престъплението.
В заключение съдът намира за необходимо отново да подчертае, че предвидената наказателна отговорност за обида и клевета не е пречка за осъществяване критика на лица от политическата система или системата на държавните органи.
По тези съображения съдът приема искането за неоснователно и счита, че то следва да бъде отхвърлено. Затова на основание чл. 149, ал. 1, т. 2 и 4 от Конституцията
РЕШИ:
Отхвърля искането на 55 народни представители от XXXVIII Народно събрание за обявяване за противоконституционни и за установяване на несъответствие с Европейската конвенция за защита на правата на човека и основните свободи на следните разпоредби от Наказателния кодекс: чл. 146, ал. 1 относно думите "...с лишаване от свобода до шест месеца...", чл. 147, ал. 1 относно думите "...с лишаване от свобода до една година..." и чл. 148 изцяло и във връзка с чл. 161.
Съдията Александър Арабаджиев е подписал решението с особено мнение относно чл. 148, ал. 1, т. 3 и чл. 148, ал. 2 във връзка с чл. 148, ал. 1, т. 3 от Наказателния кодекс.
Председател: Живко Сталев
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Сигнал срещу служител на КАТ. Къде ?

Мнениеот Хела » 09 Фев 2011, 12:17

Разбирам, Polix. Аз отдавна не изпадам в спорове, поради същата причина, която си посочил/а. Просто си коментирам, не казвам, че грешиш. Разбирам, че роптаеш срещу закона. Съгласна съм, че има противоречия, но пък са дадени и възможности. Идеята ми беше да се възползваме, щото пък на мен това не ми изглежда чак толкова глуповато. На теб пък ти идва смешно - два пъти го пишеш, схванах. Да, знам, системата е такава, законът - крив. Би следвало това, което пишеш и ти - защитата да е от институцията. Тук едва ли някой има нещо против. По мое мнение обаче, неслучайно е променен законът във връзка с клеветите и обидите, вероятно поради злоупотреби. Виж, набедяването си остана О.Х. ;)
И кво ги жалиш само данъкоплатците. Парите им се възстановяват впоследствие от глобата. :mrgreen:
ПП: Името ми е ХеЛа. "Л" като люляк.
Аватар
Хела
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 376
Регистриран на: 01 Дек 2009, 17:33
Местоположение: между редовете

ПредишнаСледваща

Назад към Въпроси от граждани, съвети от служители

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 9 госта