Пътна Полиция (КАТ) - ИСТОРИЯ

Модератори: ribaflic, Lord, Raptor, osata

Пътна Полиция (КАТ) - ИСТОРИЯ

Мнениеот Автоконтрольор » 03 Сеп 2009, 23:30

ПЪРВИТЕ ПИСАНИ ПРАВИЛА ЗА ДВИЖЕНИЕТО У НАС СА ОТ МИНАЛИЯ ВЕК.
В ПЪРВИЯ НАКАЗАТЕЛЕН КОДЕКС СЛЕД ОСВОБОЖДЕНИЕТО /УКАЗ №43/ 08.02.1896Г./, В РАЗДЕЛА:"НАРУШЕНИЯ ПРОТИВ ЛИЧНАТА БЕЗОПАСНОСТ И НАРОДНОТО ЗДРАВЕ", СА ВКЛЮЧЕНИ 9 ПРАВИЛА ЗА ОХРАНА НА СИГУРНОСТТА НА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА И НАКАЗАНИЯТА ЗА НЕСПАЗВАНЕТО ИМ.
В ЗАКОНА ЗА СТОЛИЧНАТА ПОЛИЦИЯ ОТ 1907Г., ГЛ.ІІ, ЧЛ.18, НА ГРАДОНАЧАЛНИКА СА ПРЕДОСТАВЕНИ СЛЕДНИТЕ ПРАВА:"ГРИЖИ СЕ ЗА СВОБОДНОТО И БЕЗОПАСНО ДВИЖЕНИЕ ИЗ УЛИЦИТЕ И ЗА ТАЯ ЦЕЛ ИЗДАВА НАРЕДБИ ЗА ФАЙТОНИТЕ, ВЕЛОСИПЕДИТЕ, ОМНИБУСИТЕ И АВТОМОБИЛИТЕ, КОИТО ЦИРКУЛИРАТ ИЗ ГРАДА..."
В ПЪРВИЯ ПРАВИЛНИК ЗА ДВИЖЕНИЕТО НА АВТОМОБИЛИТЕ В СТОЛИЦАТА, ИЗДАДЕН НА 12.03.1912Г., СЕ СЪДЪРЖАТ ОСНОВНИТЕ ПРАВИЛА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ДВИЖЕНИЕТО И ПЪРВИТЕ ПЕТ ПЪТНИ ЗНАКА.
ПО ЗАКОНА ЗА АДМИНИСТРАЦИЯТА И ПОЛИЦИЯТА ОТ 1925Г., В ДИРЕКЦИЯТА НА ПОЛИЦИЯТА КЪМ ОТДЕЛ "АДМИНИСТРАТИВНА ПОЛИЦИЯ" Е ИМАЛО СЛУЖБА ПО ДВИЖЕНИЕТО.
ПРЕЗ 1945Г., СЪС ЗАДАЧАТА ЗА КОНТРОЛ ВЪРХУ АВТОМОБИЛНИЯ ТРАНСПОРТ И ОСИГУРЯВАНЕ НА БЕЗОПАСНОСТТА НА ДВИЖЕНИЕТО СЕ ЗАНИМАВА БЮРО ЗА КОНТРОЛ НА ПРЕВОЗНИТЕ СРЕДСТВА, ОРЪЖИЕТО И ВЗРИВНИТЕ ВЕЩЕСТВА КЪМ ОТДЕЛ "АДМИНИСТРАТИВНА МИЛИЦИЯ" ПРИ ДНМ.
МНОГО СКОРО, С НАРАСТВАНЕ НА АВТОМОБИЛНИЯТ ПАРК, СЕ НАЛАГА ДА СЕ СЪЗДАДЕ СПЕЦИАЛИЗИРАН ОРГАН, КОЙТО ДА ОРГАНИЗИРА ДЕЙСТВЕН КОНТРОЛ И БЕЗОПАСНОСТ ПО УЛИЦИТЕ И ПЪТИЩАТА.
С УКАЗ №І- 41-3708 ОТ 19.11.1947Г., НА ВНС, ОБН. В ДВ ОТ 13.12.1947Г., Е
УТВЪРДЕН ЗАКОН ЗА АВТОМОБИЛНИТЕ СЪОБЩЕНИЯ В БЪЛГАРИЯ.
ПРЕЗ 1947Г. СЕ СЪЗДАВА ДИРЕКЦИЯ НА АВТОМОБИЛНИТЕ СЪОБЩЕНИЯ, КЪМ МИНИСТЕРСТВОТО НА ЖЕЛЕЗНИЦИТЕ, ПОЩИТЕ И ТЕЛЕГРАФИЙТЕ.
СЪЗДАВА СЕ И ДАИ КЪМ МВР, КАТО КОНТРОЛЕН ОРГАН ПО ОТНОШЕНИЕ НА ВСИЧКИ АВТОМОБИЛНИ ПРЕДПРИЯТИЯ, МОТОРНИ ВОЗИЛА И ВОДАЧИТЕ ИМ.
НА 01.06.1948Г. СЕ СЪЗДАВА И ПОДРАЗДЕЛЕНИЕ ДАИ ЗА СТОЛИЦАТА И Е НАЗНАЧЕН ПЪРВИЯТ НАЧАЛНИК - М-Р.ПЕТЪР КОЛЕВ ПЕТРОВ. СЛУЖБАТА СЕ Е ПОМЕЩАВАЛА НА ЪГЪЛА НА БУЛ."ДОНДУКОВ" И БУЛ."ВОЛГОГРАД".
МОТОРНИТЕ ПРЕВОЗНИ СРЕДСТВА В СТОЛИЦАТА СА БИЛИ ОКОЛО 5 000 БРОЯ, ТОЛКОВА СА БИЛИ И КАРТОТЕКИРАНИТЕ ВОДАЧИ НА МПС.
ОТ КАТАСТРОФИ, ПРЕЗ 1948 И 1949Г. СА ЗАГИВАЛИ ПО 4 - 5 ГРАЖДАНИ В СТОЛИЦАТА И СОФИЯ-ОКРЪГ.
ПТП С УБИТ ГРАЖДАНИН СЕ СЧИТАЛО ЗА ИЗВЪНРЕДНО ПРОИЗШЕСТВИЕ, ОТ ТЕЖЪК ХАРАКТЕР.
ПРЕЗ 1948 - 1949Г. НЕ Е ИМАЛО СЛУЧАИ НА ПТП С ВОДАЧ, УПОТРЕБИЛ АЛКОХОЛ.
ПРЕЗ 1950Г., АВТОМОБИЛНАТА ИНСПЕКЦИЯ СЕ ПРЕИМЕНУВА В КАТ.
ЗА ПЕТ ГОДИНИ, СЛУЖБАТА НАРАСТВА И СЕ ПРЕОБРАЗУВА В ОТДЕЛ "КАТ" ПРИ СОФИЙСКО УПРАВЛЕНИЕ НА МВР. СЪСТАВЪТ НА ОТДЕЛА, СЪГЛАСНО УТВЪРДЕНАТА СТРУКТУРА СЕ СЪСТОИ ОТ ТРИ ОТДЕЛЕНИЯ: КВАЛИФИКАЦИЯ, ТЕХНИЧЕСКО И КОНТРОЛНО.
КОНТРОЛНИТЕ ФУНКЦИИ СЕ ИЗПЪЛНЯВАТ С МОТОЦИКЛЕТ С КОШ И МОТОЦИКЛЕТИ.
КЪМ СТРУКТУРАТА НА КАТ В СТОЛИЦАТА, ПРЕЗ 1950Г. СЕ ВКЛЮЧВА И ДЕЙНОСТТА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ДВИЖЕНИЕТО, КОЯТО СЕ СЪСТОИ ОТ 250 ДЕВОЙКИ. ТЕ РАБОТЯТ НА ДВЕ СМЕНИ, КАТО ПОКРИВАТ С РЕГУЛИРОВЧИЦИ ВСИЧКИ ГЛАВНИ КРЪСТОВИЩА В СТОЛИЦАТА.
ЧРЕЗ СИЛИТЕ НА РУД СЕ ОБХВАЩА РЕГУЛИРАНЕТО НА ДВИЖЕНИЕТО, КОНТРОЛА НА ПЪТНОТО ДВИЖЕНИЕ И ПЕШЕХОДЦИТЕ.
ПРЕЗ 1955 Г. НА ОТЧЕТ В КАТ ЗА СОФИЯ И ОБЛАСТТА СА СЕ ВОДИЛИ ОКОЛО 1 000 АВТОМОБИЛА И ОЩЕ ТОЛКОВА МОТОЦИКЛЕТИ И МОТОПЕДИ.
С НАРАСТВАНЕТО НА АВТОПАРКА СЕ УВЕЛИЧАВАТ И ПЪТНО - ТРАНСПОРТНИТЕ ПРОИЗШЕСТВИЯ.
В СТРУКТУРАТА НА ОТДЕЛА СЕ ВЪВЕЖДАТ НОВИ ПРОМЕНИ, КАТО СЕ СЪЗДАВА НОВО ОТДЕЛЕНИЕ:"АГИТАЦИЯ И ПРОПАГАНДА".
ПРЕЗ ТОЗИ ПЕРИОД ЗАПОЧВА ДА СЕ ЧУВСТВА ВСЕ ПО-ОСЕЗАТЕЛНА НУЖДА ОТ ОРГАНИЗИРАНЕ НА ДВИЖЕНИЕТО В СТОЛИЦАТА. В КРАЯ НА 1964Г. КЪМ КАТ, ПРИ СОФИЙСКО УПРАВЛЕНИЕ НА МВР СЕ СЪЗДАВА СЛУЖБА "ОРГАНИЗАЦИЯ НА ДВИЖЕНИЕТО".
ЗА 1964Г. БРОЯТ НА МПС Е 36 000, ПТП - 2 190, УБИТИ - 91, РАНЕНИ - 670. ПРЕЗ 1965Г., МПС СА 39 000, ПТП - 2 412, УБИТИТЕ - 110, РАНЕНИТЕ - 920.
НА 05.03.1968Г., С ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 12 НА МС ЗА ПОДОБРЯВАНЕ БЕЗОПАСНОСТТА НА ДВИЖЕНИЕТО, ДАИ ПРЕМИНАВА ОТНОВО КЪМ КАТ И СЕ СЪЗДАВАТ ПОДРАЗДЕЛЕНИЯ ДАИ-КАТ ПРИ МВР.
ОТДЕЛ КАТ ПРИ СГУ СЕ ОБОСОБЯВА КАТО УПРАВЛЕНИЕ КАТ ПРИ СГУ НА МВР.
ПРЕЗ 1967 И 1968Г., УПРАВЛЕНИЕ КАТ ПРИ СГУ НА МВР ИЗДАВА СПЕЦИАЛЕН БЮЛЕТИН - "БЕЗОПАСНО ДВИЖЕНИЕ", С ПЪЛЕН АНАЛИЗ НА ПТП. В ТАКЪВ ОБЕМ И КОНКРЕТНОСТ,
БЮЛЕТИНА ОСТАВА ЕДИНСТВЕН В ИСТОРИЯТА НА КАТ.
ПРЕЗ 70-ТЕ ГОДИНИ, ЗАПОЧВА СТРОИТЕЛСТВОТО НА КОНТРОЛНО-ТЕХНИЧЕСКИ ПУНКТ НА КАТ В КВ.ДЪРВЕНИЦА, С ИЗГРАЖДАНЕТО НА КОЙТО СЕ УСЪВЪРШЕНСТВА ИЗВЪРШВАНЕТО НА ГОДИШНИТЕ ТЕХНИЧЕСКИ ПРЕГЛЕДИ.
ПРЕЗ 1974Г., УПРАВЛЕНИЕ КАТ ПРИ СГУ НА МВР СЕ ПРЕОБРАЗУВА ОТНОВО В ОТДЕЛ.
ОБОСОБЯВАТ СЕ СЕКТОРИ И ОТДЕЛЕНИЯ.ПЛАНИРАТ СЕ МЕРОПРИЯТИЯ ЗА ЕФЕКТИВЕН КОНТРОЛ ВЪРХУ СКОРОСТТА ЗА ДВИЖЕНИЕ И ОСОБЕНО ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ НАРУШЕНИЯТА НА ПЕШЕХОДЦИТЕ. ПО ГЛАВНИТЕ БУЛЕВАРДИ СЕ ПОСТАВЯТ ПЪРВИТЕ СВЕТЛООТРАЗИТЕЛНИ ЗНАЦИ.
В НАЧАЛОТО НА 80-ТЕ ГОДИНИ ЗАПОЧВА КОНТРОЛИРАНЕ НА СКОРОСТТА СЪС СТАЦИОНАРНИ АПАРАТИ "МУЛТАНОВА", КОИТО СА ПОСТАВЕНИ НА ГЛАВНИТЕ БУЛЕВАРДИ. ДО ТОГАВА, СКОРОСТТА СЕ Е ИЗМЕРВАЛА ПОСЛЕДОВАТЕЛНО С ХРОНОМЕТРИ И РАДАРИ.
В СЪЩОТО ВРЕМЕ, НА ОЖИВЕНИТЕ КРЪСТОВИЩА СА ПОСТАВЕНИ СТАЦИОНАРНИ АПАРАТИ "МУЛТИФОТ", С КОИТО СЕ КОНТРОЛИРА ПРЕМИНАВАНЕ НА ЧЕРВЕН СИГНАЛ НА СВЕТОФАРНАТА УРЕДБА.
ЗАПОЧВА ИЗПОЛЗВАНЕТО НА НОВИ ТЕХНИЧЕСКИ СРЕДСТВА, С КОИТО СЕ ИЗМЕРВА НАЛИЧИЕТО НА АЛКОХОЛ В КРЪВТА НА ВОДАЧИТЕ. СЛЕД 1988Г. СЕ ИЗПОЛЗВА АЛКОТЕСТ "ДРЕГЕР".
ПРЕЗ 1984Г. ВЛИЗА В ДЕЙСТВИЕ АВТОМАТИЗИРАНА СИСТЕМА ЗА РЕГУЛИРАНЕ НА ДВИЖЕНИЕТО /АСУД/.
ПЪРВАТА АСУД ТИП "ЗЕЛЕНА ВЪЛНА" Е ВНЕДРЕНА НА БУЛ."СЛИВНИЦА". С НЕЯ СЕ ПОДОБРЯВА ОРГАНИЗАЦИЯТА НА ДВИЖЕНИЕТО ПО ЕДИН ОТ НАЙ-НАТОВАРЕНИТЕ БУЛЕВАРДИ НА СТОЛИЦАТА.
ОСВЕН ТОВА, СЕ ВЪВЕЖДА ГЪВКАВО РЕГУЛИРАНЕ НА НЯКОИ ВЪЗЛОВИ КРЪСТОВИЩА.
ЗА ДА СЕ ИЗЧИСТЯТ ЗАДРЪСТВАНИЯТА ПО ГЛАВНИТЕ БУЛЕВАРДИ И УЛИЦИ, ОТ 1988Г. СЕ ВЪВЕЖДА ТЕЛЕВИЗИОНЕН ОБЗОР НА 15 ОТ НАЙ-НАТОВАРЕНИТЕ КРЪСТОВИЩА НА ТЕРИТОРИЯТА НА СОФИЯ.
ЗАПОЧВА ПОЛАГАНЕТО НА СВЕТЛООТРАЗИТЕЛНА МАРКИРОВКА ПО БУЛ."ЦАРИГРАДСКО ШОСЕ".
ПРЕЗ 1984Г., ВЛИЗА В ДЕЙСТВИЕ ЕЛЕКТРОННО-ИЗЧИСЛИТЕЛЕН ЦЕНТЪР НА КАТ-СОФИЯ.
РАБОТАТА МУ ЗАМЕНЯ РЪЧНИЯ ТРУД ПО РЕГИСТРАЦИЯТА НА МПС, ОТЧЕТА НА ВОДАЧИТЕ, ПТП И ДРУГИ.
В НАЧАЛОТО НА 90-ТЕ ГОДИНИ И ДОСЕГА, ПРОДЪЛЖАВА ПРЕОБОРУДВАНЕТО НА КАТ СЪС СЪВРЕМЕННА ТЕХНИКА.
НА КАТ-СОФИЯ СЕ ПРЕДОСТАВЯТ НОВИ ПИЛОТНИ АВТОМОБИЛИ, ПАТРУЛНИ КОЛИ, МОТОЦИКЛЕТИ "БМВ".
ПРЕЗ 1997Г., СЕ СЪЗДАВА МОТОРИЗИРАНО ПОДРАЗДЕЛЕНИЕ ЗА БЪРЗО РЕАГИРАНЕ - "СИГМА",ЦЕЛИТЕ, НА КОЕТО СА ПОДПОМАГАНЕ НА КАТ И ДРУГИТЕ СЛУЖБИ В СИСТЕМАТА НА МВР В БОРБАТА С ПРЕСТЪПНОСТТА И ОХРАНАТА НА ОБЩЕСТВЕНИЯ РЕД.
ОТ 1998 Г.МОТОРИЗИРАНОТО ПОДЕЛЕНИЕ "СИГМА",ИЗЛИЗА ОТ СТРУКТУРАТА НА ПЪТНАТА ПОЛИЦИЯ.
ВЪВ ВРЪЗКА С УВЕЛИЧЕНИЯ ОБЕМ НА РАБОТА И ПОДОБРЯВАНЕ АДМИНИСТРАТИВНОТО ОБСЛУЖВАНЕ НА ГРАЖДАНИТЕ В КРАЯ НА 2000 ГОДИНА,СЕ ИЗВЪРШИ ПРЕОБРАЗУВАНЕ НА СТРУКТУРАТА НА ОРГАНИТЕ НА ПЪТНАТА ПОЛИЦИЯ.
ПЪТНА ПОЛИЦИЯ - КАТ СЕ ОБОСОБИ КАТО САМОСТОЯТЕЛНО НАПРАВЛЕНИЕ КЪМ СТОЛИЧНА ДИРЕКЦИЯ НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ.
СЪЗДАДОХА СЕ ДВА СЕКТОРА - ПЪТЕН КОНТРОЛ; ОХРАНА НА МЕРОПРИЯТИЯ И РЕГУЛИРАНЕ НА ДВИЖЕНИЕТО В ЦЕНТРАЛНАТА ГРАДСКА ЧАСТ.
ЗА УЛЕСНЕНИЕ НА ГРАЖДАНИТЕ,ПРИ ИЗДАВАНЕТО НА НОВИТЕ СВИДЕТЕЛСТВА ЗА ПРАВОУПРАВЛЕНИЕ НА МПС,КАКТО И ПОДМЯНАТА НА НОВИТЕ РЕГИСТРАЦИОННИ НОМЕРА И ТАЛОНИ,СЪОТВЕТНИТЕ СЛУЖБИ СЕ ОБЕДИНИХА В НОВ СЕКТОР:"АДМИНИСТРАТИВНО ОБСЛУЖВАНЕ НА ГРАЖДАНИТЕ".
ЗА ПО-ПРЕЦИЗНА ОТЧЕТНОСТ НА РЕГИСТРИРАНИТЕ ПЪТНО-ТРАНСПОРТНИ ПРОИЗШЕСТВИЯ,АНАЛИЗИРАНЕТО НА ПРИЧИНИТЕ ЗА ТЯХ;ЗА УСЪВЪРШЕНСТВАНЕ НА ПРЕВАНТИВНАТА РАБОТА ЗА ОГРАНИЧАВАНЕ НА ДЕТСКИЯ ПЪТНО-ТРАНСПОРТЕН ТРАВМАТИЗЪМ И ЕЖЕДНЕВНО ИНФОРМИРАНЕ НА СРЕДСТВАТА ЗА МАСОВО ОСВЕДОМЯВАНЕ ФУНКЦИОНИРА И СЕКТОР"ИНФОРМАЦИОННО АНАЛИТИЧНА ДЕЙНОСТ".
"Хората лъжат, уликите не..." - Д-р Гилбърт Грисъм
Аватар
Автоконтрольор
старши Полицай
старши Полицай
 
Мнения: 295
Регистриран на: 27 Авг 2009, 23:45

Re: Пътна Полиция (КАТ) - ИСТОРИЯ

Мнениеот DANI_09 » 15 Мар 2011, 13:42

Много изчерпателно и интересно! Само дето не си споменал как преди около 6 год., един гл. секретар от Плевен, сътвори върховната глупост, вадейки пътния контрол от секторите. После него вадиха с белезници, но това е друга тема.
Автомобила ти е роб, не ти на него!
DANI_09
Полицай
Полицай
 
Мнения: 143
Регистриран на: 13 Мар 2011, 13:34
Местоположение: ПЛАНЕТАТА ЗЕМЯ

Re: Пътна Полиция (КАТ) - ИСТОРИЯ

Мнениеот kkarakashev » 20 Мар 2011, 21:21


Да му е честито и дано достойно се представи.
п.с. Как се става началник на КАТ на 27 ........................... дано е по "кадърност"
http://www.vbox7.com/play:7f4f0694 - В памет на служителите на МВР, загинали при изпълнение на служебният си дълг.
http://www.vbox7.com/play:46376107dc - Химн на гр.Пловдив
Аватар
kkarakashev
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 1261
Регистриран на: 10 Юли 2010, 15:32
Местоположение: Пловдив

Re: Пътна Полиция (КАТ) - ИСТОРИЯ

Мнениеот osata » 20 Мар 2011, 23:36

Става въпрос за временно изпълняващ.
Иначе наистина е много млад, с малко стаж, че дори и житейски опит, но от контактите си със стотици служители от МВР съм останал с убеждението, че много млади колеги са в пъти по-кадърни и "навити" за работа от доста "вековни корени" на ръководни длъжности.
http://www.vbox7.com/play:cef4ad9e
В памет на загиналите служители от МВР
Аватар
osata
КОМИСАР
 
Мнения: 4596
Регистриран на: 25 Авг 2009, 18:52

Re: Пътна Полиция (КАТ) - ИСТОРИЯ

Мнениеот DANI_09 » 21 Мар 2011, 20:40

Да му е честито, но три години и нещо ми се виждат прекалено малко. Но все пак е завършил АМВР с отличие, дано се справи... :!:
Автомобила ти е роб, не ти на него!
DANI_09
Полицай
Полицай
 
Мнения: 143
Регистриран на: 13 Мар 2011, 13:34
Местоположение: ПЛАНЕТАТА ЗЕМЯ


Назад към Охранителна полиция

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 10 госта