Транспортна полиция за борбата с камъните по влаковете (ОБЗОР)
29.09.2009 21:25 focus-news.net
София. Нуждаем се от много драстични мерки за обезпечаване на сигурността в железниците и в района на жп гарите, обяви днес на пресконференция директорът на дирекция „Транспортна полиция” Васил Костадинов. Изказването му бе по повод на проблема с хвърлянето на твърди предмети върху подвижните влакови състави и поставяне на препятствия на железопътния път.
Съставът на транспортна полиция е на критичния минимум (над 800 служители за цялата страна), затова той трябва да се увеличи, отбеляза Васил Костадинов. Има много мерки, които самите железопътни компании могат да направят за сигурността на пренасяните товари.
Навсякъде в европейските държави много стриктно се спазва контролът за пребиваването в района на гарите и ж.п. релсите. „Никъде по света няма такова нещо, съвсем без причинно да можеш да се разхождащ по железопътните релси или да влизаш в гарата, за да постиш или си малко огладнял и да седнеш да се нахраниш”, каза той. Затова и у нас влизането в рамките на жп инфраструктурата трябва също да бъде контролирано. Нужно е да има и системата за видео наблюдение в района на гарите. В момента само на две гари има камери, които са се оказали много ефективни. Трябва да се прецизира и работата на жп прелезите. От една година транспортна полиция води разговори с министрите на транспорта и на МВР да се регламентира дейността на транспорта полиция за предотвратяване на престъпността в железниците. Целта е да бъде създаден експертен координационен съвет между двете ведомства, в който да участват представители на железопътната администрация, експерти от транспортното министерство и транспортна полиция. Става дума за охраната и поддържане на сигурността на над 360 гари и 60 жп спирки и около 10 000 км железен път. Документът за експертния съвет вече е предложен на вътрешния министър Цветан Цветанов за одобрение.
Статистиката
71 са случаите на хвърляне на твърди предмети по подвижни влакови състави за първите шест месеца на 2009 г., а 115 са за същия период на 2008 г.
27 от случаите на хвърлени предмети за първите шест месеца на тази година са разкрити и са установени 64 извършители. Обикновено извършителите са непълнолетни лица. Изключения са случаите, в които пълнолетни извършват подобни престъпления.
През тази година са счупени 88 броя подвижни и неподвижни стъкла на локомотиви и вагони, срещу 120 през 2008 г.
Петима души са пострадали през 2008 г. при подобни случаи, това са пътници и служители на БДЖ.. За първите шест месеца на тази година е пострадал само един човек.
За 2008 г. случаите на хвърлени предмети по влакове са 197, 157 от тях са разкрити.
За 2007 г. случаите на хвърляне на твърди предмети по подвижни влакови състави са 266. От тях са разкрити 150 случая.
Щетите на влаковите състави са големи, чупят се прозорци, а хвърлените предмети създават опасност за пътниците. Над 10 000 лева струва едно ново стъкло на електромотрисен влак „Дезиро”. Затова щетите от хвърлянето на твърди предмети при подобни влакове са изключително големи.
За миналата година за територията на София са поставени общо 13 препятствия на жп път. Най-често се случва в района на гара Подуяне - Разпределителна и в квартал „Рудничар” на територията на Перник. За 2009 г. случаите на поставяне на предмети на жп пътя са само 8, като предпочитаните препятствия са автомобилни гуми, жп травеси, които предстои да се влагат в жп пътя, поставят се и купчини камъни, които са в близост.
Предприети действия от транспортна полиция
От транспортна полиция се стремят да решат проблемите с хвърлянето на твърди предмети и да сведат проявите на непълнолетните до минимум. Затова от полицията търсят свои партньори. В рамките на интегрирания модел „Полицията близо до обществото” се изготвят работни карти по значими проблеми. В резултат на анализа и оценката на събраните информации в страната и в София, един от основните проблеми е именно хвърлянето на предмети по влаковете – най-често камъни, както и поставянето на препятствия на жп пътя.
„Намираме много добри отзиви и почва за съвместна дейност с Централната комисия за противодействие на противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към Министерски съвет и с местната власт”, обясни Васил Костадинов.
Търси се възможност за преки контакти с училищата, тъй като именно непълнолетните предизвикват подобни престъпления. Транспортна полиция има и дни на отворени врати. Канят се ученици от отделни училища, които посещават сградите на транспортна полиция.
Секретарят на Централната комисия за борба срещу противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към Министерски съвет Константин Томанов обясни на пресконференцията, че проблемите с хвърлянето на твърди предмети и поставянето на препятствия на ж.п. релсите са си чиста проба престъпления и то общоопасни по смисъла на Наказателния кодекс. Но тъй като най-често лицето, виновно за подобни случа, е непълнолетно, то става дума за противообществена проява. „Проблемът с хвърлянето на камъни по подвижни жп състави и проблемът с поставянето на тръби и гуми по релсите с цел да бъдат спирани и ограбвани товарни вагони си е чиста проба престъпление и то общо опасно престъпление по смисъла на Наказателния кодекс”, каза той.
Галина ДИМОВА
http://www.znam.li/Pages/News/Default.a ... id=1014669