ДЕЙСТВИЯ И СТАНОВИЩА НА УС НА СФСМВР
Публикувано на: 26 Фев 2010, 14:53
СФСМВР напусна работната група за промени в Инструкцията за допълнителните възнаграждения за специфични условия на труд
Днес 25.02.2010 г. се проведе заседание на работната група за промени в инструкцията за допълнителните възнаграждения за специфични условия на труд (СУТ). Присъстваха представители на политическото ръководство на МВР и на четирите синдиката в системата. Срещата бе непродуктивна и безрезултатна. Със заложените промени в заповедта се дава възможност да не бъде изплащано максимално заложеното възнаграждение за специфични условия на труд на служителите. Според новата заповед възнаграждения за СУТ ще получават и служителите от службигте СКС и ГЗ, както и обслужващия телефон 112. Възнаграждения за СУТ няма да получават НТЛ, КОС, ДПК, Мл.П.И. и П.И. от КОС както и служителите от ОА. Зам. министър Павлин Димитров бе категоричен, че няма да се съобрази с предложенията на СФСМВР, както и с всички други предложения, които не е одобрил самият той. Зам. министърът заяви, че при несъгласие на представителите на СФСМВР с взетите от работната група решения този, който има особено мнение, може да го изрази в допълнение към протокола. Представителите на министерството си позволиха обидни квалификации по отношение на служителите от КОС и ДПК. Те заявиха, че служба КОС е регистрирана по Търговския закон, а служителите й са еднолични търговци, както и че дейността на служителите в ДПК е чисто административна по характер, като \"най-много да ги почерпят по едно\". Заради явно изразеното пренебрежително отношение на представителите на ръководството на МВР към служителите в системата представителят на СФСМВР Галентин Грозев напусна работната група. Представителите на НСП \"Огнеборец\" също си тръгнаха видимо засегнати. СФСМВР счита този формат на съвместна работа и комуникация с ръководството на МВР за поредното доказателство за формализъм и имитация на диалог. СФСМВР ще оспорва всеки незаконосъобразен или дискриминационен текст след издаването на новата заповед от страна на министъра на ВР по законно установения ред.
СТАНОВИЩЕ
Относно: Дейността на работната група по изменение и допълнение на Инструкция Iз-343/05.03.2009г. за реда за разпределение на работното време на държавните служители в МВР, отчитането му и компенсиране на работата извън установеното работно време.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Министерството на вътрешните работи е държавна институция, която осъществява дейността си в служба на обществото въз основа на Конституцията на Р България, международните стандарти за защита правата на човека и българските закони. Министерството на вътрешните работи защитава живота и имуществото на гражданите, опазва обществения ред, противодейства на престъпността и осигурява защита при пожари, бедствия, аварии и катастрофи. В своята дейност МВР спазва, защитава и уважава правата на човека, като съдейства за утвърждаване на принципите на правовата държава и не допуска дискриминация. Въпросът за противоречивата практика на административните органи е толкова важен, колкото и въпросът за противоречивата практика на съдилищата. Това е така, защото в практиката на административните органи по конкретен материалноправен въпрос, свързан с прилагане на една и съща правна норма към еднаква фактическа ситуация, но на различни субекти, е възможно да се издават индивидуални или общи административни актове с различно съдържание.
Това означава, че от едни и същи подзаконови нормативни актове се създават различни правни последици по своята същност на различните адресати на тези норми. Поради тази причина с ваша заповед № Iз- 23/07.01.10г. бе създадена работна група за изменение и допълнение на Инструкция Iз-343/05.03.2009г. за реда за разпределение на работното време на държавните служители в МВР, отчитането му и компенсиране на работата извън установеното работно време. Като участник в тази работна група, представляващ интересите на СФС МВР искам да изразя становището на Федерацията по отношение на приетите промени.
Основният проблем, довел до множеството жалби по отношение на правилното и еднакво тълкуване на инструкция Iз-343/05.03.2009г. е, че според чл. 211 в МВР се установява ненормиран работен ден, работа на смени, а за служители изпълняващи служебните си ангажименти във вредни, опасни или специфични условия на труд, е предвидено намалено работно време, но в самата инструкция никъде не е разграничено в отделни норми разпределението на работното време според чл. 211 от ЗМВР. Ръководителите по чл. 9 от ЗМВР при изготвянето на нормативния акт по
чл.3 от инструкция Iз-343/05.03.2009г. тълкуват погрешно основните понятия като време за хранене, физиологични почивки, обедна почивка и възможно ли е да са прилагат съответните термини едновременно при основните видове разпределение на работното време в МВР, работа на ненормиран работен ден и работа на смени. За да се въведе сменен режим на работа е необходимо дейноста, която ще се организира да е непрекъсваема. Организирайки тази дейност е нужно да се подчертае, че е немислимо да се предвиждат почивки, които да не влизат в работното време и да се прекъсва дейност, която по презумпция е непрекъсваема. В общия нормативен документ какъвто е Iз-343/05.03.2009г. не трябва да се предвиждат почивки по време на смяна, които ще доведат до грешно тълкуване и прилагане, а несъмнено това ще доведе до отслабване на дейността на правоохранителните и законоприлагащи органи свързана с защита живота и имуществото награжданите, опазване обществения ред, противодействие на престъпността и осигурявнезащита при пожари, бедствия, аварии и катастрофи. Именно това беше едно от предложенията на СФС разпределението на работното време да бъде разграничено в отделни хипотези в зависимост от това какво разпределено работно време ще регламентират, на смени или на ненормиран работен ден.
Съгласен съм, че в отделни дейности на МВР могат да се предвиждат почивки, но нека да залегнат в специфични подзаконови нормативни актове регламентиращи специфични или отделни видове дейности в МВР, а не тук в Iз-343/05.03.2009г, който се явява общия нормативен акт регламентиращ разпределението на работното време в цялата система на МВР. Такива почивки могат да се предвидят единствено в нормативен акт организиращ специфичен вид дейност, като например инструкция I-66 /15.09.1994г. регламентираща организацията на дежурството в МВР, които нормативни актове са специфични и следва да се прилагат приоритетно пред Iз-343/05.03.2009г, явяващ се общ нормативен акт.
Съгласно глава петнадесета – Служители на МВР от ЗМВР чл. 202 (4) (Нова - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г.) Извън възнагражденията по ал. 1 на държавните служители се изплащат и допълнителни възнаграждения, определени със закон или с акт на Министерския съвет, във връзка с допълнителните разпоредби пак на ЗМВР § 1а. (Нов - ДВ, бр. 69 от 2008 г.) За неуредените в глави петнадесета, шестнадесета, осемнадесета и деветнадесета въпроси се прилагат разпоредбите на Закона за държавния служител. Именно това е връзката, която дава право на служителите от МВР да получават допълнителни възнаграждения за: /чл 67 ал. 3 от ЗДС/
1. прослужено време;
2. работа в почивни и празнични дни;
3. извънреден труд;
4. работа през нощта;
5. време на разположение;
6. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2008 г.) постигнати резултати по ред, установен със закон или с акт на Министерския съвет или с вътрешните правила за работната заплата;
7. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2008 г.) други допълнителни случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
(4) Размерите и условията за получаване на допълнителните възнаграждения се определят с акт на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство.
Неуредените в ЗМВР хипотези са допълнително възнаграждение за работа в почивни и празнични дни, работа през ноща и време на разположение. Във връзка с чл 67 от ЗДС е издадена с акт на Министерския съвет и НАРЕДБА ЗА СЛУЖЕБНОТО ПОЛОЖЕНИЕ НА ДЪРЖАВНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ в сила от 22.03.2000 г. Приета с ПМС № 34 от 20.03.2000 г. и постановява размера и начина на разграничаване на основните понятия като нощен труд, работа през ноща, време на разположение и дава указания по отношение на формирането на основна заплата и допълнителните възнаграждения към нея, полагаща се на Държавните служители. Недоумение буди нежеланието на членовете на работнатта група да бъдат включени в измененията основни хипотези характеризиращи разпределението на работнто време, регламентиращи разпределението и отчитането на работното време по протоколи от приложения за положен нощен труд, труд по време на почивни и празнични дни. Въпреки, нежеланието да се поставят в протоколите на Iз-343/05.03.2009г предложените от СФС МВР хипотези, те са действащи правни норми и независимо, че МВР не показва желание за регламентация в подзаконов нормативен акт, издаден въз основа на ЗМВР, законодателят е предвидил тези хипотези да действат в момента и отговорността за прилагането им тежи на ръководството на МВР.
Съгласно чл. 211 (5) Работата извън редовното работно време се компенсира със:
1. допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите по ал. 4;
2. възнаграждение за извънреден труд за отработени до 50 часа на отчетен период и с допълнителен отпуск за отработеното време над 50 часа - за служителите по ал. 3, във връзка с чл 212 ал. 1 т 3. допълнителен платен годишен отпуск по чл. 211, ал. 5 - до 12 работни дни; Това означава, че ЗМВР очертава рамката, в която могат да бъдат служебно ангажирани служителите в МВР. Обикновено при служителите работещи на смени допълнителният платен годишен отпуск се покрива до средата на календарната година. От тук възниква въпросът дали труд положен над 50 часа на отчетен период през втората половина на календарната година трябва да се полага, тъй като не е предвидено в ЗМВР да се овъзмездява? Друг е въпросът и дали тези служители извършвайки административната си дейност не допускат техните действия да бъдат лишени от компетентност, защото съгласно ЗМВР те не трябва да бъдат служебно ангажирани или по точно нямат вече правомощия по ЗМВР.
Компетентността представлява властническо правомощие на определен по закон орган да може само той за определени случай, в определени териториални предели и за даден период от време да издава предвидените актове на държавно управление. Без да се заложат хипотези регламентиращи изброените проблеми е немислимо изменението и прилагането на инструкция Iз-343/05.03.2009г.
Като член на работната група заявявам, че въпреки поставените от мен проблеми и решения за регламентирането на горепосочените проблеми, в работната група се взе решение за нерешаването им. Нужната промяна в инструкция Iз-343/05.03.2009г. ще допринесе в ежедневната си работа МВР да въведе утвърдени световни и европейски професионални практики и да отговори на очакванията на обществото, на което служи.
18.02.2010г. УС СФСМВР
гр. София.
Източник: http://www.sfsmvr.org @автор: leonardo
Днес 25.02.2010 г. се проведе заседание на работната група за промени в инструкцията за допълнителните възнаграждения за специфични условия на труд (СУТ). Присъстваха представители на политическото ръководство на МВР и на четирите синдиката в системата. Срещата бе непродуктивна и безрезултатна. Със заложените промени в заповедта се дава възможност да не бъде изплащано максимално заложеното възнаграждение за специфични условия на труд на служителите. Според новата заповед възнаграждения за СУТ ще получават и служителите от службигте СКС и ГЗ, както и обслужващия телефон 112. Възнаграждения за СУТ няма да получават НТЛ, КОС, ДПК, Мл.П.И. и П.И. от КОС както и служителите от ОА. Зам. министър Павлин Димитров бе категоричен, че няма да се съобрази с предложенията на СФСМВР, както и с всички други предложения, които не е одобрил самият той. Зам. министърът заяви, че при несъгласие на представителите на СФСМВР с взетите от работната група решения този, който има особено мнение, може да го изрази в допълнение към протокола. Представителите на министерството си позволиха обидни квалификации по отношение на служителите от КОС и ДПК. Те заявиха, че служба КОС е регистрирана по Търговския закон, а служителите й са еднолични търговци, както и че дейността на служителите в ДПК е чисто административна по характер, като \"най-много да ги почерпят по едно\". Заради явно изразеното пренебрежително отношение на представителите на ръководството на МВР към служителите в системата представителят на СФСМВР Галентин Грозев напусна работната група. Представителите на НСП \"Огнеборец\" също си тръгнаха видимо засегнати. СФСМВР счита този формат на съвместна работа и комуникация с ръководството на МВР за поредното доказателство за формализъм и имитация на диалог. СФСМВР ще оспорва всеки незаконосъобразен или дискриминационен текст след издаването на новата заповед от страна на министъра на ВР по законно установения ред.
СТАНОВИЩЕ
Относно: Дейността на работната група по изменение и допълнение на Инструкция Iз-343/05.03.2009г. за реда за разпределение на работното време на държавните служители в МВР, отчитането му и компенсиране на работата извън установеното работно време.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
Министерството на вътрешните работи е държавна институция, която осъществява дейността си в служба на обществото въз основа на Конституцията на Р България, международните стандарти за защита правата на човека и българските закони. Министерството на вътрешните работи защитава живота и имуществото на гражданите, опазва обществения ред, противодейства на престъпността и осигурява защита при пожари, бедствия, аварии и катастрофи. В своята дейност МВР спазва, защитава и уважава правата на човека, като съдейства за утвърждаване на принципите на правовата държава и не допуска дискриминация. Въпросът за противоречивата практика на административните органи е толкова важен, колкото и въпросът за противоречивата практика на съдилищата. Това е така, защото в практиката на административните органи по конкретен материалноправен въпрос, свързан с прилагане на една и съща правна норма към еднаква фактическа ситуация, но на различни субекти, е възможно да се издават индивидуални или общи административни актове с различно съдържание.
Това означава, че от едни и същи подзаконови нормативни актове се създават различни правни последици по своята същност на различните адресати на тези норми. Поради тази причина с ваша заповед № Iз- 23/07.01.10г. бе създадена работна група за изменение и допълнение на Инструкция Iз-343/05.03.2009г. за реда за разпределение на работното време на държавните служители в МВР, отчитането му и компенсиране на работата извън установеното работно време. Като участник в тази работна група, представляващ интересите на СФС МВР искам да изразя становището на Федерацията по отношение на приетите промени.
Основният проблем, довел до множеството жалби по отношение на правилното и еднакво тълкуване на инструкция Iз-343/05.03.2009г. е, че според чл. 211 в МВР се установява ненормиран работен ден, работа на смени, а за служители изпълняващи служебните си ангажименти във вредни, опасни или специфични условия на труд, е предвидено намалено работно време, но в самата инструкция никъде не е разграничено в отделни норми разпределението на работното време според чл. 211 от ЗМВР. Ръководителите по чл. 9 от ЗМВР при изготвянето на нормативния акт по
чл.3 от инструкция Iз-343/05.03.2009г. тълкуват погрешно основните понятия като време за хранене, физиологични почивки, обедна почивка и възможно ли е да са прилагат съответните термини едновременно при основните видове разпределение на работното време в МВР, работа на ненормиран работен ден и работа на смени. За да се въведе сменен режим на работа е необходимо дейноста, която ще се организира да е непрекъсваема. Организирайки тази дейност е нужно да се подчертае, че е немислимо да се предвиждат почивки, които да не влизат в работното време и да се прекъсва дейност, която по презумпция е непрекъсваема. В общия нормативен документ какъвто е Iз-343/05.03.2009г. не трябва да се предвиждат почивки по време на смяна, които ще доведат до грешно тълкуване и прилагане, а несъмнено това ще доведе до отслабване на дейността на правоохранителните и законоприлагащи органи свързана с защита живота и имуществото награжданите, опазване обществения ред, противодействие на престъпността и осигурявнезащита при пожари, бедствия, аварии и катастрофи. Именно това беше едно от предложенията на СФС разпределението на работното време да бъде разграничено в отделни хипотези в зависимост от това какво разпределено работно време ще регламентират, на смени или на ненормиран работен ден.
Съгласен съм, че в отделни дейности на МВР могат да се предвиждат почивки, но нека да залегнат в специфични подзаконови нормативни актове регламентиращи специфични или отделни видове дейности в МВР, а не тук в Iз-343/05.03.2009г, който се явява общия нормативен акт регламентиращ разпределението на работното време в цялата система на МВР. Такива почивки могат да се предвидят единствено в нормативен акт организиращ специфичен вид дейност, като например инструкция I-66 /15.09.1994г. регламентираща организацията на дежурството в МВР, които нормативни актове са специфични и следва да се прилагат приоритетно пред Iз-343/05.03.2009г, явяващ се общ нормативен акт.
Съгласно глава петнадесета – Служители на МВР от ЗМВР чл. 202 (4) (Нова - ДВ, бр. 93 от 2009 г., в сила от 24.11.2009 г.) Извън възнагражденията по ал. 1 на държавните служители се изплащат и допълнителни възнаграждения, определени със закон или с акт на Министерския съвет, във връзка с допълнителните разпоредби пак на ЗМВР § 1а. (Нов - ДВ, бр. 69 от 2008 г.) За неуредените в глави петнадесета, шестнадесета, осемнадесета и деветнадесета въпроси се прилагат разпоредбите на Закона за държавния служител. Именно това е връзката, която дава право на служителите от МВР да получават допълнителни възнаграждения за: /чл 67 ал. 3 от ЗДС/
1. прослужено време;
2. работа в почивни и празнични дни;
3. извънреден труд;
4. работа през нощта;
5. време на разположение;
6. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2008 г.) постигнати резултати по ред, установен със закон или с акт на Министерския съвет или с вътрешните правила за работната заплата;
7. (изм. - ДВ, бр. 43 от 2008 г.) други допълнителни случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет.
(4) Размерите и условията за получаване на допълнителните възнаграждения се определят с акт на Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото законодателство.
Неуредените в ЗМВР хипотези са допълнително възнаграждение за работа в почивни и празнични дни, работа през ноща и време на разположение. Във връзка с чл 67 от ЗДС е издадена с акт на Министерския съвет и НАРЕДБА ЗА СЛУЖЕБНОТО ПОЛОЖЕНИЕ НА ДЪРЖАВНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ в сила от 22.03.2000 г. Приета с ПМС № 34 от 20.03.2000 г. и постановява размера и начина на разграничаване на основните понятия като нощен труд, работа през ноща, време на разположение и дава указания по отношение на формирането на основна заплата и допълнителните възнаграждения към нея, полагаща се на Държавните служители. Недоумение буди нежеланието на членовете на работнатта група да бъдат включени в измененията основни хипотези характеризиращи разпределението на работнто време, регламентиращи разпределението и отчитането на работното време по протоколи от приложения за положен нощен труд, труд по време на почивни и празнични дни. Въпреки, нежеланието да се поставят в протоколите на Iз-343/05.03.2009г предложените от СФС МВР хипотези, те са действащи правни норми и независимо, че МВР не показва желание за регламентация в подзаконов нормативен акт, издаден въз основа на ЗМВР, законодателят е предвидил тези хипотези да действат в момента и отговорността за прилагането им тежи на ръководството на МВР.
Съгласно чл. 211 (5) Работата извън редовното работно време се компенсира със:
1. допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите по ал. 4;
2. възнаграждение за извънреден труд за отработени до 50 часа на отчетен период и с допълнителен отпуск за отработеното време над 50 часа - за служителите по ал. 3, във връзка с чл 212 ал. 1 т 3. допълнителен платен годишен отпуск по чл. 211, ал. 5 - до 12 работни дни; Това означава, че ЗМВР очертава рамката, в която могат да бъдат служебно ангажирани служителите в МВР. Обикновено при служителите работещи на смени допълнителният платен годишен отпуск се покрива до средата на календарната година. От тук възниква въпросът дали труд положен над 50 часа на отчетен период през втората половина на календарната година трябва да се полага, тъй като не е предвидено в ЗМВР да се овъзмездява? Друг е въпросът и дали тези служители извършвайки административната си дейност не допускат техните действия да бъдат лишени от компетентност, защото съгласно ЗМВР те не трябва да бъдат служебно ангажирани или по точно нямат вече правомощия по ЗМВР.
Компетентността представлява властническо правомощие на определен по закон орган да може само той за определени случай, в определени териториални предели и за даден период от време да издава предвидените актове на държавно управление. Без да се заложат хипотези регламентиращи изброените проблеми е немислимо изменението и прилагането на инструкция Iз-343/05.03.2009г.
Като член на работната група заявявам, че въпреки поставените от мен проблеми и решения за регламентирането на горепосочените проблеми, в работната група се взе решение за нерешаването им. Нужната промяна в инструкция Iз-343/05.03.2009г. ще допринесе в ежедневната си работа МВР да въведе утвърдени световни и европейски професионални практики и да отговори на очакванията на обществото, на което служи.
18.02.2010г. УС СФСМВР
гр. София.
Източник: http://www.sfsmvr.org @автор: leonardo