от Polix » 18 Юни 2010, 23:13
Възрастта за пенсия скача! Защо го крием?- Интересно интервю С Хасан АДЕМОВ, депутат от ДПС и член на социалната комисия в парламента, разговаря Соня Гълъбарова
- С обсъждането на бюджета за 2011 г. първо вашата комисия, а после и парламентът ще трябва да решат осигурителният стаж ли ще се вдига, или възрастта за пенсиониране, г-н Адемов?
- Мисля, че едното не изключва другото. Аз самият съм класически пример за това, а в моето положение ще се окажат хиляди хора. Имам 31 г. стаж, нямам прекъсване нито една година. До пенсия по сега действащия закон ми остават 6 г. За това време обаче не мога да натрупам 40 г. стаж, колкото се предлага да имат мъжете, за да се пенсионират по новия ред. Ще мога да го направя, но с намален размер на пенсията си. Или ако си купя стаж за времето, когато съм бил студент. Но възниква въпросът - защо се признава за стаж времето на казармата, на майчинството, на болничните, на отпуските, а на следването не се признава?
Иначе без съмнение системата за социално осигуряване има потребност от реформиране, за да е достатъчно стабилна, да е автономна и да не натиска публичните финанси на държавата.
- Нали така беше замислена през 2000 г., когато започна реформата в осигуряването?
- Но тогава никой не е залагал това безусловно намаление на осигуровките, което доведе до положението 60% от средствата за пенсии да се плащат от държавата. Не постигнахме и друга основна цел - солидарният стълб да дава като пенсия около 50% от дохода по време на труд и още 20-25% да идват от допълнителните вноски за втора и трета пенсия. Социалното осигуряване беше принесено в жертва на преструктурирането на икономиката, на отбраната, на полицията. Колко успя това преструктуриране се вижда, но жертвата беше направена - намаляваха се вноските, даваха се възможности за ранно пенсиониране, за да не излизат хората на улицата, и т.н. Сега няма как да е финансово стабилна пенсионната система и всички искат тя да се промени.
- Кой е начинът това да стане, без да се надигне обществено недоволство?
- Няма такъв начин - близо 82% от хората у нас са против вдигането на възрастта за пенсия. Сред тях съм и аз, защото няма как нормален човек да каже искам да се пенсионирам на 65 или на 67 г., въпреки че много от пенсионерите работят.
- Работят, защото са излезли в пенсия рано и защото получават пълна заплата и чиста пенсия без данъци, нали?
- Работят, защото получават ниски пенсии. Ако пенсиите бяха прилични за преживяване, едва ли възрастните биха се хванали пак на работа. Няма правителство, което да каже - вдигаме възрастта за пенсия и да не си изпати, защото това е адски непопулярна мярка.
Човекът, който има куража да изрече, че това трябва да се направи сега, е шефът на Балканския институт Иван Нейков. Защо ли? Ами защото не се занимава сега с политика и не му предстоят избори. Политиците са с къс хоризонт от 4 г. и бягат като дявол от тамян от непопулярните мерки. Те обаче трябва да бъдат извършени и на хората да се каже честно защо и как.
- Кой вариант е по-безболезненият?
- Ако приемем да увеличим стажа, но не си направим както трябва сметките, само след няколко години ще изпаднем в ситуацията, след като сме ручали жабетата, да вдигаме и възрастта. Защото при всички положения пенсиите, които ще се отпускат, ще са по-големи, т.е. ще излизат повече пари от системата.
Предполагам, че консултативният съвет към социалния министър ще направи тези разчети. Ще стане ясно каква цел преследваме, какво ще постигнем, какво ще загубим и едва тогава проектът ще бъде даден за обсъждане на обществото. Без да съм ги виждал обаче, съм убеден, че с вдигане на стажа ефектът ще е съмнителен, целта няма да се постигне.
- Значи Иван Нейков ще се окаже прав?- За съжаление е прав, като предлага драстичния вариант за вдигане на възрастта. Но като говори, че трябва да отрежем опашката на котката, той го казва с болка. Защото много добре знае за какво става дума.
- Той започна тази реформа. Девет години поред възрастта и стажът нарастваха по малко, докато се дойде до днешното положение - мъжете да излизат в пенсия на 63 г., жените на 60 г. при стаж 37 г. и 34 г. по точковата система.- И получи за това политически шамар. Сега обаче излиза, че толкова омразната точкова система всъщност е начин за по-ранно пенсиониране, защото пределната възраст е 65 г. С премахването на тази система условията за пенсиониране особено на хората, завършили висше и полувисше образование, стават много по-тежки. Ще бъдат порязани и тези, които сега оставаха на работа, без да излизат в пенсия, и получават бонуси за това. Ще се окаже, че няма да им стигне стаж за пенсия, камо ли за бонуси.
Волю или неволю много от хората ще работят до 65 г., за да си докарат стажа, само че никой не смее да им го каже направо. Но каквото и да се приеме, свързано с пенсионната система, то трябва да започне да действа от началото на 2011 г. От 1 юли вече ще е късно, защото през есента на 2011 г. предстоят местни избори, президентски избори. И едва ли тогава могат да бъдат въведени такива мерки.
- Значи не виждате никакъв печеливш ход?- Оптимистичното в този неприятен сценарий е, че Министерството на труда и социалната политика е отворено за диалог, търси възможности всичко това да бъде обяснено на обществото, да има дискусии. Но каквито и да са те, обществото едва ли ще преглътне горчивия хап. Точно затова трябва да се търси политическо и национално съгласие, а не само това, което се постига в тристранния съвет. Той заработи много добре, но все пак е консултативен орган. А за тези непопулярни мерки трябват съдружници в парламента, включително и сред опозицията. Става дума за политическо решение и колкото повече тежестта и отговорността за реформата се разпределят между социалните партньори и политическите сили, толкова по-малка ще е цената, която ще платят управляващите и цялото ни общество.
- Какво повишение на пенсиите ще получат възрастните от 1 юли, вече се говори, че това няма да стане?
- При положение че има орязване на пенсиите в други страни, едва ли у нас ще си позволим увеличение. Но може да се извърши индексация само с процента на инфлацията, без да влияе осигурителният доход. Парите могат да се дадат да речем не от юли, а по-късно, когато са по-ясни възможностите на бюджета. Варианти много, но е добре да има индексация, макар и малка.
Нека си припомним
Отменят точковата система за пенсиониране
Скача минималният осигурителен стаж, бонуси за работещи старци без пенсии
Една статия на Мария Филева
Точковата система за пенсиониране отпада, на нейно място се връща изискването за стаж. Това предвижда пенсионната реформа на правителството, представена днес за първи път официално от министъра на труда и социалната политика Тотю Младенов. Това е само част от по-строгите критерии за достъп до пенсия, които са залегнали в основата на пенсионната реформа.
Ако тя бъде приета, от 1 юли 2011 г. вместо необходимите по сегашното законодателство брой точки - 94 за жени и 100 за мъже, ще се въведе изискването за минимален осигурителен стаж – като на практика се увеличава. Минималният стаж за жените става 37 години, а в момента е 34 години. За мъжете осигурителният стаж ще се промени на 40 години, при изискване от 37 години сега.
Запазва се минималната възраст за пенсиониране - за жените - 60 години, а за мъжете - 63 години. Тези, които са навършили пенсионна възраст, но не им достига трудов стаж до три години, имат право на пенсиониране, но с намален размер на пенсията с 2,4 % за всяка година недостигащ стаж.
На прогнозите, че продължителността на живота се увеличава, а населението застарява, правителството отговаря с бонус към работещите – навършили необходимата възраст и имащи необходимия стаж, но не получаваки пенсия. Бонусът е в размер на 2,4 % на година.
Увеличава се изискваният осигурителен стаж за кадровите военнослужещи и работещите в МВР – от 25 години на 30 години общо, и от 16,8 години на 20 години стаж, положен на тези длъжности.Друга част от мерките ще влязат са предвидени да влязат в сила още от 1 януари 2010-та. От началото на следваща година ще се прилага гъвкав механизъм при осъвременяване на пенсиите – това означа, че ще се отчита инфлацията, динамиката на БВП и на осигурителния доход. От 1 януари 2011 г. се ограничава ранното пенсиониране на работещите първа категория труд – от 8 на 5 години. За втора категория изискването се запазва – три години, спрямо общата пенсионна възраст. В същото време преходният период за ранно пенсиониране от професионалните пенсионни фондове ще бъде удължен до 31 декември 2012 г.Друг пакет от мерки са свързани основно със злоупотребите с документите за инвалидност. Редът за освидетелстване на трудова инвалидност се презицира, като правомощията да преценяват се прехвърлят на пенсионните органи. Отпада възможността да се получават четвъртинка социална пенсия за инвалидност, когато лицата получават друг вид пенсия за трудова дейност.
Въвежда се електронен обмен на документи и информация между НОИ, общопрактикуващите лекари, лечебните заведения и работодателите при обезщетенията за временна неработоспособност, бременност и раждане. За да се преустановяват злоупотребите с медицинска експертиза на работоспособността, ще бъде подобрен капацитет на медицинските комисии за препотвърждаване на експертните решения на НОИ.
За началото на следващата година е предвидено и въвеждане на обосновани механизми за минималните осигурителни доходи за самоосигуряващите се лица.
Новата пенсионна реформа предвижда още възстановяване ролята и мястото на осигурителните вноски като основен източник на приходи. Затова намаляването им ще бъде преустановено намаляването на осигурителните вноски.
Социалният министър мотивира промените така: “Тази година 11,3 % от БВП отива за пенсии, 43 % от разходите на бюджета отиват за пенсии и социални плащания, 60 на сто от всички разходи на НОИ за пенсии и обезщетения се поемат от държавата, едва 40 % от осигурителни вноски. Демографски нацията застарява. Ако искаме да бъдем максимално отговорни към сегашните и бъдещите пенсионери, ние трябва да пристъпим към реформите в пенсионното осигуряване”.
През май пенсионната реформа в Тристранния съвет правителството ще обсъжда предложението си със социалните партньори. След това – през юни, влиза в МС. През лятото ще се правят кръгли маси в цялата страна - за убеждаване на населението. В началото на септември промените ще бъдат вкарани в Народното събрание. Ако бъдат приети, те ще влязат в сила още от догодина – едни от 1 януари, други от 1 юли.
И нещо ново: Цветан Симеонов, председател на БТПП: Увеличаването на пенсионната вноска благоприятства сивия сектор 10.06.2010
Реформирането на пенсионната система е една от най-важните задачи пред управлението на страната. Тъй като засяга твърде много българи и е в пряка връзка с бъдещето на икономиката, то е тема, предизвикваща непрекъснато. Възможностите и проблемите пред промяната бяха коментирани от Цветан Симеонов, председател на БТПП, в предаването "Под лупа" на ТВ "Европа".
Интервю на Димитрина Пандурова
- Повод да ви поканим е ваше проучване, което огласихте, за вариантите за изменения на пенсионната система, вие сте се допитали до представители на вашата организация и членове. Какво показват данните от него и какви изводи могат да се направят? Каква реформа иска реално бизнесът?
- Аз ще започна с това, какво ни се предложи от НОИ и държавата. Четири варианта бяха предложени. Фактически се разглеждат два от тях. Единият предвижда увеличаване на пенсионната възраст, а другият – увеличаване на годините, необходими за трудов стаж за пенсиониране, без формално увеличаване на пенсионната възраст. Ние си позволихме обаче да търсим и други варианти. Дефицитът в НСИ трябва да се покрие по някакъв начин. Най-лесно е от бюджета. Досега това ставаше със средствата, набрани от данъци. Нашите анализатори виждаха единия от вариантите - увеличаване на данъците, другият е увеличаване на осигурителната вноска и третият вариант в своите разновидности, който е на обсъждане, е да се увеличат само годините, респективно възрастта за пенсиониране. Както бяха и нашите предварителни очаквания, най-малко поддръжници бяха фирмите, които биха подкрепили увеличението на данъците. Малко повече, но отново пренебрежимо като бройка, е количеството на фирмите, които биха приели увеличаване на осигурителната вноска и повече от 80% от фирмите одобряват варианта, на който и ние се спряхме, това е без да се увеличава формално предвидената в закона възраст за пенсиониране, да се увеличат изискванията към продължителност на трудовия стаж.
- Какъв ще бъде ефектът от това увеличаване?
- Прекия ефект ще бъде, че повечето хора ще могат да останат на работните си места след навършване на годините, които са в закона, тези хора няма да бъдат принуждавани от работодателите да напускат при дадена формална причина без всякакви други нарушения. За българската икономика, от наша гледна точка, това има един друг положителен ефект, някои от отговорилите в свободната част на разсъжденията във въпросника са го отбелязали по подходящ начин – сега е голям пропуск на процедурата, че работници с продължителен трудов стаж в добро здраве, с изключителен опит и сериозни връзки в своята сфера в най-необходимия за българската икономика период… лошото е, че ги изваждаме на една ниска пенсия с таван, което също не е справедливо, защото една немалка част от хората плащат големи осигурителни вноски, а получават далече от внесената сума през годините, като нашите експерти са направили изчисления, които показват какви сериозни разминавания се получават. Особено остро стои този въпрос при едни и същи - като завършили едно и също образование и квалификация. Едните работят в сектори, които са в преференциалните за по-ранно пенсиониране и някъде се получават разлики до три пъти, като се вземе средната възраст, средната продължителност на живот, възрастта за пенсиониране. Тази разлика, тези изкривявания в пенсионната система трябва да се премахнат по някакъв начин. Ще ми се да добавя, че повече от запитаните искат да се увеличи делът на личните сметки на осигуряващия се – говорим за втория стълб, на тези, родени след 1959 г., и третия, съвсем доброволен стълб, в който всеки си внася пари и знае колко са и ако иска да започне свой бизнес, може да ги изтегли, разбира се, като си плати съответните данъци. Вижда се, че системата работи. Сега правителството и управляващите биха могли да разширят – да не се спираме в рамката на 10% възможност, което се признава като разход и се отчислява преди облагане с данък, личните доходи. Би могло и това ще бъде една добра стъпка - да се увеличи този процент. С колко? – Това е въпрос на изчисления. С това доста средства ще се акумулират отново във фондовете, които не използват тези средства, те ги инвестират, а това ще даде допълнителен ресурс на банките, за да могат да раздават кредити, защото вие знаете, при сегашните условия те са твърде предпазливи и консервативни след правилата, които бяха наложени след банковата криза след 1996 г.
- Да, последните интервюта на банкери… те хвърлят топката към правителството, че трябва да се съживи икономиката и оттам да чакаме по-ниски лихви по кредитите. Синдикатите се обявиха за криминализиране на работодатели, които не внасят реални осигуровки. Бизнесът, разбира се, е против. Но да иска обществото високи пенсии и да ги получаваме, трябва да се приключи с тази сива икономика или поне да продължава да се увеличава делът на хората, които се осигуряват на минимална, а пък всъщност получават много повече.
- Вашият въпрос е на няколко аспекта. Дали да се криминализира или не…, при условие че ние вече сме го криминализирали неплащането на данъци, говоря като юрист, а осигурителните вноски биха могли да бъдат приравнени на данък, не виждам никакви опасения от това да се криминализира и не смятам, че има съпротива срещу такава мярка. По-важно е обаче не тежестта на наказанието, а неговата неизбежност и опасността да бъде приложено. Единствено неговата безнаказаност кара престъпниците да извършват престъпленията. В този смисъл явно е, че и другите правила трябва да бъдат направени така, че контролната система да работи перфектно. Добре е и много би се облекчила системата и това го получихме в отговорите, че огромен резерв за държавата се крие именно в сивия и черния сектор, които не са обхванати и не плащат нищо.
- Ако се стигне до криминализиране и се засили контролът и наказанията, какъв пряк ефект ще има, за колко време, според вас? Видяхме какво стана със здравните осигуровки, когато ултимативно се постави въпросът – как започнаха да си плащат хора това, което е пропуснато.
- Трудно е да се направи оценка. Могат само да се правят аналогии с други елементи. Затова ние настояхме… аз ще направя аналогии с други стъпки на правителството, ние предупреждавахме, например, че увеличението на акциза неизбежно ще ограничи платците. Целта винаги се увенчава с успех, когато се намалят данъците. Затова ние бяхме много настойчиви за намаляването на осигурителните вноски, за да може да се разшири базата и много хора да могат да ги плащат.
- Синдикатите обаче са точно на обратната позиция. Те смятат, че да се изчисти този дефицит в НОИ, който расте всяка изминала година, вноските трябва да се увеличат между 6 и 9%.
- Имаше и други предложения. За наша радост те не бяха възприети. Примерно, да се увеличи ДДС. Нашите експерти обаче изчислиха, че едно увеличение с 4% на ДДС ще има нулев ефект. Защото само ако една фирма излезе от пазара, тя ликвидира ефекта от други 5 фирми. Другият резерв, който имаме, е за съкращаване на разходите. Все още публичният сектор изразходва повече средства за първите 4 месеца на 2010 г., отколкото за същия период за 2009 г., което показва, че едно са съкращенията в администрацията, съвсем друго е тяхното приложение.
- Пак като мярка, не смятате ли, че ако се намали ДДС, то би имало по-голям ефект, отколкото да се гледа към неговото увеличаване, което впрочем и опозиция, и кой ли не коментира, че правителството няма избор и рано или не, ще се стигне до тази крачка.
- Първата крачка, която трябва да се направи, е събираемостта на данъците. Знаем на колко места не се издават касови бележки и колко сделки остават извън данъчната система. Не е сигурно обаче, ако се прибегне до лотария, дали ще има резон. Същото смятаме, че ще стане с данък „лукс”.
-Добре, в тристранния съвет имате сериозни разминавания. В същото време някъде четох, че до края на юли социалният министър трябва да предложи вече цялостна визия за тази пенсионна реформа. На какви компромиси е склонен бизнесът, на какви синдикатите, за да се споразумеете. Защото миналата седмица срещата общо взето протече при пълен асинхрон между страните?
- Консенсус няма, това е вярно, между синдикати и работодатели. Като че ли за тях най-лесната и приемливата мярка е увеличаването на пенсионните вноски и към това те теглят развитието на нещата. Но ние сме категорични, че това не е добра мярка, защото ние искаме намаляване на сивия сектор. Недобра мярка също е, например, увеличаване на минималната работна заплата, защото много хора са на такава заплата и те считат, че това ще доведе до по-големи приходи, защото ще се плащат осигуровки. Причината да не вярваме на това, че има минимални осигурителни прагове, които за много професии са по-високи от минималната, т.е. ефектът няма да бъде очакваният от синдикатите.
- В други държави тази мярка е дала голям ефект.
- Пострадавши ще бъдат фирмите, които са в светлия сектор. Пострадали ще бъдат гражданите, които работят. Ние трябва да правим данъците толкова ниски, че избягването им да бъде по-скъпо, отколкото да си платиш 10-те % за корпоративния данък, както е сега, и личните доходи.
- Т.е. баланса къде го виждате? Коя е допирната точка на общите интереси?
- Аз се страхувам, че до края няма да постигнем баланс, нито пък консенсус. Правителството и съответните ресори трябва да вземат своето решение на база на анализа, който имат, на базата на своя опит. Обичам да давам примера с плана „Маршал”, който е имал 20% одобрение от американското население, обаче управляващите в щатите са имали куража да го проведат, затова Западна Европа бързо излезе от следвоенната криза и Западна Европа победи в икономическото съревнование.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният