Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Модератори: ribaflic, Lord, Raptor, osata

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот Polix » 14 Май 2010, 23:32

Постановление № 86 от 3 май 2010 г. за заплатите на военнослужещите и цивилните служители по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и на държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение по Закона за Министерството на вътрешните работи
Чл. 1. (1) Утвърждава месечното разпределение на разходите за заплати по бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджетни кредити за 2010 г. съгласно приложение № 1.
(2) Разходите за заплати за съответния месец се ползват за определяне и изплащане на основните месечни заплати и възнаграждения, на допълнителни и други трудови възнаграждения, определени със закон или с друг нормативен акт.
(3) Икономията на разходите за заплати може да се използва текущо или с натрупване само за изплащането на парични и/или предметни награди и допълнителни възнаграждения за постигнати резултати в съответствие с действащата нормативна уредба.
(4) При намаляване числеността на персонала, извън случаите на извеждане на дейности от бюджетно на друго финансиране и случаите на намаляване на персонала в резултат на преминаване на функции и персонал към друго бюджетно предприятие, икономиите на разходите за заплати могат да се използват за увеличаване на индивидуалните основни месечни заплати на военнослужещите по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и на държавните служители по Закона за Министерството на вътрешните работи, а за цивилните служители по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и за лицата, работещи по трудово правоотношение по Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража и Закона за Държавната агенция „Национална сигурност“ – до максималния размер за съответната длъжност и/или за издръжка в съответната административна структура или бюджетна организация. Намаляването на числеността на персонала се извършва с нормативен акт и не се отразява при формирането на годишния размер на разходите за заплати за следващата година.
(10) Размерите на месечните заплати за категория и размерите на месечните заплати за най-ниската и най-високата длъжност във всяка категория на държавните служители по Закона за Министерството на вътрешните работи в Министерството на вътрешните работи се определят съгласно приложение № 11.
(11) Размерите на минималните и максималните основни месечни заплати за лицата, работещи по трудово правоотношение в Министерството на вътрешните работи, се определят съгласно приложение № 12.
Чл. 4. (1) Основното месечно възнаграждение на държавните служители от Министерството на вътрешните работи се определя по реда на чл. 199 и 200 от Закона за Министерството на вътрешните работи.
(2) Основното месечно възнаграждение на длъжностите за лицата, работещи по трудово правоотношение, за които се изисква висше или средно образование, се определя по реда на чл. 203, ал. 1 – 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи, като за длъжностите, за които се изисква по-ниско от средно образование, началната заплата за длъжност не може да бъде по-малка от 230 лв.
(3) Основното месечно възнаграждение на новопостъпилите държавни служители – стажанти в Министерството на вътрешните работи, за периода на първоначалното професионално обучение е 80 на сто от основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност от категория „Г“ и от длъжността „полицай“, „пожарникар“ и „спасител“ от категория „Е“.
(4) На държавните служители – стажанти, се изплаща допълнително възнаграждение за продължителна служба при условията и в размерите, определени за държавните служители в Министерството на вътрешните работи.
Чл. 5. Основното месечно възнаграждение на военнослужещите по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и на държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение по Закона за Министерството на вътрешните работи, Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража и Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“, се определя на базата на разчетните данни, посочени в § 10 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2010 г. /10. Базата за определяне размера на основното месечно възнаграждение за най-ниската длъжност на лицата по чл. 212, ал. 3 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, чл. 199, ал. 3 и чл. 203, ал. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи, чл. 22 от Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража и чл. 71, ал. 2 и чл. 73, ал. 2 от Закона за Държавна агенция "Национална сигурност" е 376 лв. от 1 януари 2010/
Промените влизат в сила от 30.03.2010
Първостепенни разпоредители с бюджетни кредити Разходи за заплати по месеци през 2010 г. (лв.)
Разходи за заплати на МВР
януари -48 482 482
февруари-48 501 800
март 48 501 799
април 48 501 800
май 48 501 800
юни 48 501 800
юли 48 501 800
август 48 501 800
септември 48 501 800
октомври 48 501 800
ноември 47 735 490
декември 45 775 969
Общо 578 510 140
Последна промяна Polix на 15 Май 2010, 23:40, променена общо 1 път
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот emillazarov » 15 Май 2010, 20:11

Интересно четиво.Може ли някой да ми каже защо ноември и декември са с по малко пари?
emillazarov
Нов
Нов
 
Мнения: 28
Регистриран на: 12 Сеп 2009, 16:32

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот Lord » 15 Май 2010, 20:34

emillazarov написа:Интересно четиво.Може ли някой да ми каже защо ноември и декември са с по малко пари?


Защото ще сме с 3000 служители по-малко, спрямо днес....., съгласно антикризисните мерки на правителството.

Не питай за обезщетенията и отпуските на тези 3000 души, никой не може да отговори.
________________________________________________________________
Нищо не е добро или зло. Мисълта го прави такова.” - Хамлет , по точно Шекспир;-)
Аватар
Lord
КОМИСАР
 
Мнения: 5861
Регистриран на: 19 Авг 2009, 01:21

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот Polix » 15 Май 2010, 23:39

Ножицата за разходите изпуска (ли) МВР
МВР, оглавявано съответно от първия по рейтинг в държавата, не беше назовано днес като ведомство със съкратени разходи от министъра на финансите Симеон Дянков.
Единственото, което стана ясно, че ще бъдат съкратени 3000 души. Поне такива са заявените намерения от близо 61 200 служители на МВР, от които полицаите са около 56%.До момента са постигнати съкращения за 426 млн. лева от разходите от министерствата, а трябва да са 900 млн. лева, обяви Дянков. Яснотата е била постигната на заседанието на Съвета за административна реформа.

До понеделник министерствата ще търсят откъде да изрежат още и ще представят нови доклади. До вторник, когато ще има ново заседание на съвета, тези доклади ще бъдат обобщени и в сряда ще бъдат разгледани от правителството на редовното му заседание.
Кой докъде е с ножицата
Симеон Дянков изброи поименно кое ведомство докъде е размахало ножицата. Започна с отличниците в "оптимизацията на разходите".

Най-напред е Министерството на здравеопазването - с 22%, Министерството на икономиката, енергетиката и туризма - с 20%, Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) - с около 20%.
По-рано днес здравният министър проф. Анна-Мария Борисова обясни, че исканото от нея 30-процентно намаление на разходите на някои звена в системата на здравеопазването засяга администрация, а не психиатрии, хемодиализа и спешна помощ, както се разбра вчера.
Административният бюджет на здравното ведомство за т.г. е общо 704 млн. лева, от които предлаганото съкращение е за около 160 млн. лева.

По думите на Дянков Министерството на външните работи засега отчита възможност за съкращение на разходите от 7.4%, а Министерството на културата - с 2.7 на сто. По Дарик радио днес външният министър Николай Младенов обяви, че ще се отиде към закриване на част от стоте посолства на България, въпреки че финансовият ефект няма да се усети веднага.

Министерският съвет също е предложил да си намали разходите с около 20%. Явно има откъде, тъй като за 2009 г. бюджетът на МС беше 53.763 млн. лева, а за тази е вече 87.801 млн. лева, което е увеличение с над 60%.
В Министерството на физическото възпитание и спорта предвидени за рязане от бюджета са разходи за 19.2% .
Такива мерки обаче няма да бъдат приложени в Министерството на труда и социалната политика. Аргументът на Дянков е: "да не се ощетят социално слабите хора". Оптимизация няма да се прави и в Министерството на отбраната, тъй като "там вече няма какво да се реже".

Предложените намаления на разходите на Министерството на образованието, младежта и науката са за 8%, в Министерството на финансите - 15.2 на сто, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията - 12%, изброи Дянков. Съкращения в НАП и митниците, които са към МФ, няма да има, ще се реже от чиновниците.

Министър Росен Плевнелиев ще предложи бюджетът на МРРБ да бъде намален с 60 милиона лева спрямо сегашните 310 млн. лева. Плевнелиев предлага също промени в устройствения правилник на министерството, с които да се разделят функциите на политическото и административното управление. Едно от предложенията в тази посока е експерти, които не са предупредили например за наличие на финансово необезпечени договори, да носят отговорност. Министърът също ще понесе отговорност, ако въпреки предупреждението подпише подобни договори.
В броилката на Дянков МВР беше споменато не като процент на намаление на разходите, а с намерението, че ще бъдат съкратени 3000 души.
15.05.2010, 17:23 (обновена 15.05.2010, 18:00)
Webcafe.bg
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот Polix » 19 Май 2010, 18:46

ЩАТНАТА ЧИСЛЕНОСТ НА МВР НАМАЛЯВА С 3000 БРОЙКИ19 Май 2010
Общата численост на служителите в Министерството на вътрешните работи намалява от 61 170 на 58 170 щатни бройки. Това предвижда промяна в Правилника за прилагане на Закона за МВР, утвърдена на днешното правителствено заседание. Оптимизацията е част от мерките на кабинета за намаляване на разходите в публичната сфера.
Числеността на държавните служители с висше и със средно образование и на лицата, работещи по трудово правоотношение, ще се определя със заповед на министъра на вътрешните работи, която се обнародва в „Държавен вестник”.
От:ДНЕВЕН РЕД НА ЗАСЕДАНИЕТО НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА 19.05.2010 Г.т.26.ПОСТАНОВЛЕНИЕ ЗА ИЗМЕНЕНИЕ НА ПРАВИЛНИКА ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ, ПРИЕТ С ПОСТАНОВЛЕНИЕ №126 НА МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ ОТ 2006 Г.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот Polix » 19 Май 2010, 21:51

Веселин Вучков: С 3000 щатни бройки намаляват служителите в Министерството на вътрешните работи
19 май 2010 | 12:35 | Агенция "Фокус"
Начало / Полиция
София. С 3000 щатни бройки намаляват служителите в Министерството на вътрешните работи. Това съобщи Веселин Вучков, заместник-министър на вътрешните работи, предаде репортер на Агенция „Фокус”.
Това предвиждат промени в правилника за прилагане на Закона за МВР. Това няма да бъдат само празни щатни бройки. В момента не се провеждат конкурси за назначаване на хора. Разчетите колко души и кои да се съкратят, се правят в момента и това ще бъде вменено в заповедта, която ще подпише министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов в следващите две седмици. Няма да се подхожда механично, увери зам.-министърът. Засега се знае, че редукцията ще засегне предимно адмиинстрацията. Вучков заяви, че доскоро никой не е знаел, колко души работят във ведомството.По критериите на Евростат, България има по щат малко над 30 000 полицаи, а реално заетите бройки са малко над 26 000.
У нас има 352 полицаи на 100 000 души население, ако се попълни целият щат те ще бъдат 402-ма. За сравнение – те са 389 във Франция, в Испания – 475, Германия – 324.
Това показва, че в европейски план сме на средно ниво, посочи зам.-министърът.
Малко над 7 000 души работят в пожарната, в „Гранична полиция” – 6000, 1532-ма в „Гражданска защита”. 440 души работят в службата на спешния телефон 112, където има голям проблем с набирането на служители, тъй като те трябва да знаят чужди езици.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот Polix » 17 Юни 2010, 18:45

Парламентът намали отпуските на държавните служители

От 2011 г. държавните служители да нямат право на допълнителен платен годишен отпуск. Това решиха депутатите от социалната комисия, които днес одобриха промени в Кодекса на труда на второ четене.

В момента в Закона за държавния служител е записано, че всяка година чиновниците имат право на до 15 работни дни допълнителна почивка, които се прибавят към 20-дневния основен отпуск. Освен това някои от тях ползват още 12 дни за ненормиран работен ден, с което годишният им отпуск се раздува до 47 работни дни или над два месеца.

Предложението за промяната е на депутати от ГЕРБ с мотива, че отпуската на чиновниците е прекалено дълга и надвишава тази на премиера и министрите. Поправката беше одобрена от управителя на НОИ Христина Митрева, която присъства на заседанието на комисията.

Други промени в кодекса предвиждат срокът за изчистване на стари отпуски да е до края на 2011 г. Ако работникът бъде съкратен до края на следващата година, работодателят ще му изплаща обезщетение върху натрупаните стари отпуски. От 2012 г. при съкращение работниците ще получат обезщетение само за полагащия им се за текущата година отпуск плюс не повече от 10 дни от предходната година, предвиждат промените.

Друга промяна е, че до края на тази година при затруднения в работата си фирмите ще могат да пращат служителите си в неплатен отпуск до 60 дни за една година, дори и без тяхното съгласие.

Интересно -какво ли предстои?
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот Lord » 17 Юни 2010, 19:17

Polix написа:Парламентът намали отпуските на държавните служители

.............................................................


Интересно -какво ли предстои?


Ех, пък и ти?! Ми то се знае, най-хубавото тепърва предстои :!:
________________________________________________________________
Нищо не е добро или зло. Мисълта го прави такова.” - Хамлет , по точно Шекспир;-)
Аватар
Lord
КОМИСАР
 
Мнения: 5861
Регистриран на: 19 Авг 2009, 01:21

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот Polix » 18 Юни 2010, 22:46

НЕИЗПОЛЗВАНО ПРАВО НА ГОДИШНА ПОЧИВКА ЩЕ СЕ ГУБИ СЛЕД 2 ГОДИНИ
Депутатите решиха да въведат ограничения не само при изчистването на старите отпуски, но и при ползване на бъдещи почивки, пише Дина Христова за в.Сега. От 2011 г. неизползваният отпуск ще се анулира 2 години след края на годината, за която се полага. В момента регламентираните почивки не се губят, а се натрупват. Скандалният текст е внесен между първо и второ четене на кодекса от депутати от ГЕРБ.
Ако промяната се приеме и в пленарна зала, тя ще е поредното ограничение на правото на отпуск, въведено от управляващите от ГЕРБ. В новите текстове на кодекса, които бяха одобрени от парламентарните комисии и ще бъдат гледани в пленарна зала следващата седмица, се предвижда още натрупаните до началото на тази година стари отпуски да се изчистят до края на 2011 г. За следваща година вече ще могат да се прехвърлят само 10 дни, и то само ако работодателят не ги е дал по обективни причини през текущата година.
Възможността неизползвани дни да се губят противоречи на международното законодателство, ратифицирано у нас, твърдят експерти. Тригодишна давност за неизползваните отпуски е имало до 1992 г., когато тя е премахната със законодателни промени. Тогава един от аргументите е била точно Конвенцията на Международната организация на труда.
"Предложените промени са вид споразумение за неизползване или отказ от правото на годишен отпуск, което според Конвенцията на МОТ трябва да се смята за нищожно", заявиха от КТ "Подкрепа". От синдиката цитираха и европейска директива за отпуските, която също не допуска възможност те да се губят. Експерти на КТ "Подкрепа" отдавна заявиха, че ако при новия ред за ползване на отпуски се стигне до губене на дни, те ще подкрепят желаещи да оспорят това пред европейските правораздавателни институции.
С други поправки в кодекса държавата задължава частния сектор да въведе график за ползване на годишните отпуски във фирмата, но освобождава държавната администрация от това задължение, независимо че промените в кодекса започнаха заради натрупаните почивки на чиновниците.
Същевременно бяха приети и текстове, които намаляват с 5 до 15 дни платения отпуск, който се полага на държавните служители за длъжност.За сметка на новите ограничения депутатите връщат правото на служителя да се пусне сам в отпуск с 14-дневно предизвестие, ако работодателят не му е разрешил почивка по графика. За държавните служители предизвестието е седмица. Според експерти тази възможност вероятно ще се ползва като аргумент, че промените не противоречат на международните конвенции, тъй като тя гарантира правото на работника да ползва отпуска си. Тя съществува и сега, но кабинетът смяташе да я премахне. В сряда БСП успя да я върне при гласуването в комисия.
От синдикатите обаче признаха, че досега няма нито един случай работник да се е пуснал сам в отпуск, защото хората се страхуват да не загубят работното си място. По същата логика този текст вероятно няма да проработи и сега. Очаква се пакетът поправки за отпуските да влезе в пленарна зала за окончателно приемане другата седмица.
Промените в Кодекса на труда за режима на отпуските вещаят големи обърквания. Излизането в отпуск по график трябва да влезе в сила с обнародването на закона, т.е. още през 2010 г., макар че за тази година вече е късно за график. Записано е също, че гратисният период до края на 2011 г. важи само за натрупани дни до 1 януари 2010 г. Това означава, че още от тази година за следващата ще могат да се прехвърлят само до 10 дни. "Затова в молбите за отпуск трябва да се записва, че се ползва правото за 2010 г., за да може, ако човек няма време да си изчисти старите отпуски отпреди 2010 г., те да му се прехвърлят за 2011 г.", разясни шефът на правната дирекция на социалното министерство Емил Мирославов. Според него в социалното министерство, агенциите към него и в НОИ това вече се прави.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Полицаите и военните са скъпи за данъкоплатците...

Мнениеот Polix » 18 Юни 2010, 23:13

Възрастта за пенсия скача! Защо го крием?- Интересно интервю С Хасан АДЕМОВ, депутат от ДПС и член на социалната комисия в парламента, разговаря Соня Гълъбарова
- С обсъждането на бюджета за 2011 г. първо вашата комисия, а после и парламентът ще трябва да решат осигурителният стаж ли ще се вдига, или възрастта за пенсиониране, г-н Адемов?
- Мисля, че едното не изключва другото. Аз самият съм класически пример за това, а в моето положение ще се окажат хиляди хора. Имам 31 г. стаж, нямам прекъсване нито една година. До пенсия по сега действащия закон ми остават 6 г. За това време обаче не мога да натрупам 40 г. стаж, колкото се предлага да имат мъжете, за да се пенсионират по новия ред. Ще мога да го направя, но с намален размер на пенсията си. Или ако си купя стаж за времето, когато съм бил студент. Но възниква въпросът - защо се признава за стаж времето на казармата, на майчинството, на болничните, на отпуските, а на следването не се признава?
Иначе без съмнение системата за социално осигуряване има потребност от реформиране, за да е достатъчно стабилна, да е автономна и да не натиска публичните финанси на държавата.
- Нали така беше замислена през 2000 г., когато започна реформата в осигуряването?
- Но тогава никой не е залагал това безусловно намаление на осигуровките, което доведе до положението 60% от средствата за пенсии да се плащат от държавата. Не постигнахме и друга основна цел - солидарният стълб да дава като пенсия около 50% от дохода по време на труд и още 20-25% да идват от допълнителните вноски за втора и трета пенсия. Социалното осигуряване беше принесено в жертва на преструктурирането на икономиката, на отбраната, на полицията. Колко успя това преструктуриране се вижда, но жертвата беше направена - намаляваха се вноските, даваха се възможности за ранно пенсиониране, за да не излизат хората на улицата, и т.н. Сега няма как да е финансово стабилна пенсионната система и всички искат тя да се промени.
- Кой е начинът това да стане, без да се надигне обществено недоволство?
- Няма такъв начин - близо 82% от хората у нас са против вдигането на възрастта за пенсия. Сред тях съм и аз, защото няма как нормален човек да каже искам да се пенсионирам на 65 или на 67 г., въпреки че много от пенсионерите работят.
- Работят, защото са излезли в пенсия рано и защото получават пълна заплата и чиста пенсия без данъци, нали?
- Работят, защото получават ниски пенсии. Ако пенсиите бяха прилични за преживяване, едва ли възрастните биха се хванали пак на работа. Няма правителство, което да каже - вдигаме възрастта за пенсия и да не си изпати, защото това е адски непопулярна мярка.
Човекът, който има куража да изрече, че това трябва да се направи сега, е шефът на Балканския институт Иван Нейков. Защо ли? Ами защото не се занимава сега с политика и не му предстоят избори. Политиците са с къс хоризонт от 4 г. и бягат като дявол от тамян от непопулярните мерки. Те обаче трябва да бъдат извършени и на хората да се каже честно защо и как.
- Кой вариант е по-безболезненият?
- Ако приемем да увеличим стажа, но не си направим както трябва сметките, само след няколко години ще изпаднем в ситуацията, след като сме ручали жабетата, да вдигаме и възрастта. Защото при всички положения пенсиите, които ще се отпускат, ще са по-големи, т.е. ще излизат повече пари от системата.
Предполагам, че консултативният съвет към социалния министър ще направи тези разчети. Ще стане ясно каква цел преследваме, какво ще постигнем, какво ще загубим и едва тогава проектът ще бъде даден за обсъждане на обществото. Без да съм ги виждал обаче, съм убеден, че с вдигане на стажа ефектът ще е съмнителен, целта няма да се постигне.
- Значи Иван Нейков ще се окаже прав?- За съжаление е прав, като предлага драстичния вариант за вдигане на възрастта. Но като говори, че трябва да отрежем опашката на котката, той го казва с болка. Защото много добре знае за какво става дума.
- Той започна тази реформа. Девет години поред възрастта и стажът нарастваха по малко, докато се дойде до днешното положение - мъжете да излизат в пенсия на 63 г., жените на 60 г. при стаж 37 г. и 34 г. по точковата система.- И получи за това политически шамар. Сега обаче излиза, че толкова омразната точкова система всъщност е начин за по-ранно пенсиониране, защото пределната възраст е 65 г. С премахването на тази система условията за пенсиониране особено на хората, завършили висше и полувисше образование, стават много по-тежки. Ще бъдат порязани и тези, които сега оставаха на работа, без да излизат в пенсия, и получават бонуси за това. Ще се окаже, че няма да им стигне стаж за пенсия, камо ли за бонуси.
Волю или неволю много от хората ще работят до 65 г., за да си докарат стажа, само че никой не смее да им го каже направо. Но каквото и да се приеме, свързано с пенсионната система, то трябва да започне да действа от началото на 2011 г. От 1 юли вече ще е късно, защото през есента на 2011 г. предстоят местни избори, президентски избори. И едва ли тогава могат да бъдат въведени такива мерки.
- Значи не виждате никакъв печеливш ход?- Оптимистичното в този неприятен сценарий е, че Министерството на труда и социалната политика е отворено за диалог, търси възможности всичко това да бъде обяснено на обществото, да има дискусии. Но каквито и да са те, обществото едва ли ще преглътне горчивия хап. Точно затова трябва да се търси политическо и национално съгласие, а не само това, което се постига в тристранния съвет. Той заработи много добре, но все пак е консултативен орган. А за тези непопулярни мерки трябват съдружници в парламента, включително и сред опозицията. Става дума за политическо решение и колкото повече тежестта и отговорността за реформата се разпределят между социалните партньори и политическите сили, толкова по-малка ще е цената, която ще платят управляващите и цялото ни общество.
- Какво повишение на пенсиите ще получат възрастните от 1 юли, вече се говори, че това няма да стане?
- При положение че има орязване на пенсиите в други страни, едва ли у нас ще си позволим увеличение. Но може да се извърши индексация само с процента на инфлацията, без да влияе осигурителният доход. Парите могат да се дадат да речем не от юли, а по-късно, когато са по-ясни възможностите на бюджета. Варианти много, но е добре да има индексация, макар и малка.
Нека си припомним
Отменят точковата система за пенсиониране
Скача минималният осигурителен стаж, бонуси за работещи старци без пенсии
Една статия на Мария Филева
Точковата система за пенсиониране отпада, на нейно място се връща изискването за стаж. Това предвижда пенсионната реформа на правителството, представена днес за първи път официално от министъра на труда и социалната политика Тотю Младенов. Това е само част от по-строгите критерии за достъп до пенсия, които са залегнали в основата на пенсионната реформа.
Ако тя бъде приета, от 1 юли 2011 г. вместо необходимите по сегашното законодателство брой точки - 94 за жени и 100 за мъже, ще се въведе изискването за минимален осигурителен стаж – като на практика се увеличава. Минималният стаж за жените става 37 години, а в момента е 34 години. За мъжете осигурителният стаж ще се промени на 40 години, при изискване от 37 години сега.
Запазва се минималната възраст за пенсиониране - за жените - 60 години, а за мъжете - 63 години. Тези, които са навършили пенсионна възраст, но не им достига трудов стаж до три години, имат право на пенсиониране, но с намален размер на пенсията с 2,4 % за всяка година недостигащ стаж.
На прогнозите, че продължителността на живота се увеличава, а населението застарява, правителството отговаря с бонус към работещите – навършили необходимата възраст и имащи необходимия стаж, но не получаваки пенсия. Бонусът е в размер на 2,4 % на година.
Увеличава се изискваният осигурителен стаж за кадровите военнослужещи и работещите в МВР – от 25 години на 30 години общо, и от 16,8 години на 20 години стаж, положен на тези длъжности.Друга част от мерките ще влязат са предвидени да влязат в сила още от 1 януари 2010-та. От началото на следваща година ще се прилага гъвкав механизъм при осъвременяване на пенсиите – това означа, че ще се отчита инфлацията, динамиката на БВП и на осигурителния доход. От 1 януари 2011 г. се ограничава ранното пенсиониране на работещите първа категория труд – от 8 на 5 години. За втора категория изискването се запазва – три години, спрямо общата пенсионна възраст. В същото време преходният период за ранно пенсиониране от професионалните пенсионни фондове ще бъде удължен до 31 декември 2012 г.Друг пакет от мерки са свързани основно със злоупотребите с документите за инвалидност. Редът за освидетелстване на трудова инвалидност се презицира, като правомощията да преценяват се прехвърлят на пенсионните органи. Отпада възможността да се получават четвъртинка социална пенсия за инвалидност, когато лицата получават друг вид пенсия за трудова дейност.
Въвежда се електронен обмен на документи и информация между НОИ, общопрактикуващите лекари, лечебните заведения и работодателите при обезщетенията за временна неработоспособност, бременност и раждане. За да се преустановяват злоупотребите с медицинска експертиза на работоспособността, ще бъде подобрен капацитет на медицинските комисии за препотвърждаване на експертните решения на НОИ.
За началото на следващата година е предвидено и въвеждане на обосновани механизми за минималните осигурителни доходи за самоосигуряващите се лица.
Новата пенсионна реформа предвижда още възстановяване ролята и мястото на осигурителните вноски като основен източник на приходи. Затова намаляването им ще бъде преустановено намаляването на осигурителните вноски.
Социалният министър мотивира промените така: “Тази година 11,3 % от БВП отива за пенсии, 43 % от разходите на бюджета отиват за пенсии и социални плащания, 60 на сто от всички разходи на НОИ за пенсии и обезщетения се поемат от държавата, едва 40 % от осигурителни вноски. Демографски нацията застарява. Ако искаме да бъдем максимално отговорни към сегашните и бъдещите пенсионери, ние трябва да пристъпим към реформите в пенсионното осигуряване”.
През май пенсионната реформа в Тристранния съвет правителството ще обсъжда предложението си със социалните партньори. След това – през юни, влиза в МС. През лятото ще се правят кръгли маси в цялата страна - за убеждаване на населението. В началото на септември промените ще бъдат вкарани в Народното събрание. Ако бъдат приети, те ще влязат в сила още от догодина – едни от 1 януари, други от 1 юли.
И нещо ново: Цветан Симеонов, председател на БТПП: Увеличаването на пенсионната вноска благоприятства сивия сектор 10.06.2010
Реформирането на пенсионната система е една от най-важните задачи пред управлението на страната. Тъй като засяга твърде много българи и е в пряка връзка с бъдещето на икономиката, то е тема, предизвикваща непрекъснато. Възможностите и проблемите пред промяната бяха коментирани от Цветан Симеонов, председател на БТПП, в предаването "Под лупа" на ТВ "Европа".
Интервю на Димитрина Пандурова
- Повод да ви поканим е ваше проучване, което огласихте, за вариантите за изменения на пенсионната система, вие сте се допитали до представители на вашата организация и членове. Какво показват данните от него и какви изводи могат да се направят? Каква реформа иска реално бизнесът?

- Аз ще започна с това, какво ни се предложи от НОИ и държавата. Четири варианта бяха предложени. Фактически се разглеждат два от тях. Единият предвижда увеличаване на пенсионната възраст, а другият – увеличаване на годините, необходими за трудов стаж за пенсиониране, без формално увеличаване на пенсионната възраст. Ние си позволихме обаче да търсим и други варианти. Дефицитът в НСИ трябва да се покрие по някакъв начин. Най-лесно е от бюджета. Досега това ставаше със средствата, набрани от данъци. Нашите анализатори виждаха единия от вариантите - увеличаване на данъците, другият е увеличаване на осигурителната вноска и третият вариант в своите разновидности, който е на обсъждане, е да се увеличат само годините, респективно възрастта за пенсиониране. Както бяха и нашите предварителни очаквания, най-малко поддръжници бяха фирмите, които биха подкрепили увеличението на данъците. Малко повече, но отново пренебрежимо като бройка, е количеството на фирмите, които биха приели увеличаване на осигурителната вноска и повече от 80% от фирмите одобряват варианта, на който и ние се спряхме, това е без да се увеличава формално предвидената в закона възраст за пенсиониране, да се увеличат изискванията към продължителност на трудовия стаж.
- Какъв ще бъде ефектът от това увеличаване?
- Прекия ефект ще бъде, че повечето хора ще могат да останат на работните си места след навършване на годините, които са в закона, тези хора няма да бъдат принуждавани от работодателите да напускат при дадена формална причина без всякакви други нарушения. За българската икономика, от наша гледна точка, това има един друг положителен ефект, някои от отговорилите в свободната част на разсъжденията във въпросника са го отбелязали по подходящ начин – сега е голям пропуск на процедурата, че работници с продължителен трудов стаж в добро здраве, с изключителен опит и сериозни връзки в своята сфера в най-необходимия за българската икономика период… лошото е, че ги изваждаме на една ниска пенсия с таван, което също не е справедливо, защото една немалка част от хората плащат големи осигурителни вноски, а получават далече от внесената сума през годините, като нашите експерти са направили изчисления, които показват какви сериозни разминавания се получават. Особено остро стои този въпрос при едни и същи - като завършили едно и също образование и квалификация. Едните работят в сектори, които са в преференциалните за по-ранно пенсиониране и някъде се получават разлики до три пъти, като се вземе средната възраст, средната продължителност на живот, възрастта за пенсиониране. Тази разлика, тези изкривявания в пенсионната система трябва да се премахнат по някакъв начин. Ще ми се да добавя, че повече от запитаните искат да се увеличи делът на личните сметки на осигуряващия се – говорим за втория стълб, на тези, родени след 1959 г., и третия, съвсем доброволен стълб, в който всеки си внася пари и знае колко са и ако иска да започне свой бизнес, може да ги изтегли, разбира се, като си плати съответните данъци. Вижда се, че системата работи. Сега правителството и управляващите биха могли да разширят – да не се спираме в рамката на 10% възможност, което се признава като разход и се отчислява преди облагане с данък, личните доходи. Би могло и това ще бъде една добра стъпка - да се увеличи този процент. С колко? – Това е въпрос на изчисления. С това доста средства ще се акумулират отново във фондовете, които не използват тези средства, те ги инвестират, а това ще даде допълнителен ресурс на банките, за да могат да раздават кредити, защото вие знаете, при сегашните условия те са твърде предпазливи и консервативни след правилата, които бяха наложени след банковата криза след 1996 г.
- Да, последните интервюта на банкери… те хвърлят топката към правителството, че трябва да се съживи икономиката и оттам да чакаме по-ниски лихви по кредитите. Синдикатите се обявиха за криминализиране на работодатели, които не внасят реални осигуровки. Бизнесът, разбира се, е против. Но да иска обществото високи пенсии и да ги получаваме, трябва да се приключи с тази сива икономика или поне да продължава да се увеличава делът на хората, които се осигуряват на минимална, а пък всъщност получават много повече.
- Вашият въпрос е на няколко аспекта. Дали да се криминализира или не…, при условие че ние вече сме го криминализирали неплащането на данъци, говоря като юрист, а осигурителните вноски биха могли да бъдат приравнени на данък, не виждам никакви опасения от това да се криминализира и не смятам, че има съпротива срещу такава мярка. По-важно е обаче не тежестта на наказанието, а неговата неизбежност и опасността да бъде приложено. Единствено неговата безнаказаност кара престъпниците да извършват престъпленията. В този смисъл явно е, че и другите правила трябва да бъдат направени така, че контролната система да работи перфектно. Добре е и много би се облекчила системата и това го получихме в отговорите, че огромен резерв за държавата се крие именно в сивия и черния сектор, които не са обхванати и не плащат нищо.
- Ако се стигне до криминализиране и се засили контролът и наказанията, какъв пряк ефект ще има, за колко време, според вас? Видяхме какво стана със здравните осигуровки, когато ултимативно се постави въпросът – как започнаха да си плащат хора това, което е пропуснато.
- Трудно е да се направи оценка. Могат само да се правят аналогии с други елементи. Затова ние настояхме… аз ще направя аналогии с други стъпки на правителството, ние предупреждавахме, например, че увеличението на акциза неизбежно ще ограничи платците. Целта винаги се увенчава с успех, когато се намалят данъците. Затова ние бяхме много настойчиви за намаляването на осигурителните вноски, за да може да се разшири базата и много хора да могат да ги плащат.
- Синдикатите обаче са точно на обратната позиция. Те смятат, че да се изчисти този дефицит в НОИ, който расте всяка изминала година, вноските трябва да се увеличат между 6 и 9%.
- Имаше и други предложения. За наша радост те не бяха възприети. Примерно, да се увеличи ДДС. Нашите експерти обаче изчислиха, че едно увеличение с 4% на ДДС ще има нулев ефект. Защото само ако една фирма излезе от пазара, тя ликвидира ефекта от други 5 фирми. Другият резерв, който имаме, е за съкращаване на разходите. Все още публичният сектор изразходва повече средства за първите 4 месеца на 2010 г., отколкото за същия период за 2009 г., което показва, че едно са съкращенията в администрацията, съвсем друго е тяхното приложение.
- Пак като мярка, не смятате ли, че ако се намали ДДС, то би имало по-голям ефект, отколкото да се гледа към неговото увеличаване, което впрочем и опозиция, и кой ли не коментира, че правителството няма избор и рано или не, ще се стигне до тази крачка.
- Първата крачка, която трябва да се направи, е събираемостта на данъците. Знаем на колко места не се издават касови бележки и колко сделки остават извън данъчната система. Не е сигурно обаче, ако се прибегне до лотария, дали ще има резон. Същото смятаме, че ще стане с данък „лукс”.
-Добре, в тристранния съвет имате сериозни разминавания. В същото време някъде четох, че до края на юли социалният министър трябва да предложи вече цялостна визия за тази пенсионна реформа. На какви компромиси е склонен бизнесът, на какви синдикатите, за да се споразумеете. Защото миналата седмица срещата общо взето протече при пълен асинхрон между страните?
- Консенсус няма, това е вярно, между синдикати и работодатели. Като че ли за тях най-лесната и приемливата мярка е увеличаването на пенсионните вноски и към това те теглят развитието на нещата. Но ние сме категорични, че това не е добра мярка, защото ние искаме намаляване на сивия сектор. Недобра мярка също е, например, увеличаване на минималната работна заплата, защото много хора са на такава заплата и те считат, че това ще доведе до по-големи приходи, защото ще се плащат осигуровки. Причината да не вярваме на това, че има минимални осигурителни прагове, които за много професии са по-високи от минималната, т.е. ефектът няма да бъде очакваният от синдикатите.
- В други държави тази мярка е дала голям ефект.
- Пострадавши ще бъдат фирмите, които са в светлия сектор. Пострадали ще бъдат гражданите, които работят. Ние трябва да правим данъците толкова ниски, че избягването им да бъде по-скъпо, отколкото да си платиш 10-те % за корпоративния данък, както е сега, и личните доходи.
- Т.е. баланса къде го виждате? Коя е допирната точка на общите интереси?
- Аз се страхувам, че до края няма да постигнем баланс, нито пък консенсус. Правителството и съответните ресори трябва да вземат своето решение на база на анализа, който имат, на базата на своя опит. Обичам да давам примера с плана „Маршал”, който е имал 20% одобрение от американското население, обаче управляващите в щатите са имали куража да го проведат, затова Западна Европа бързо излезе от следвоенната криза и Западна Европа победи в икономическото съревнование.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

ПредишнаСледваща

Назад към Полицията в България

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 18 госта