§ 37. В чл. 356 се създават нови алинеи 5 и 6 със следното
съдържание:
(5) Заедно с привличането на лицето като обвиняем по реда на ал. 4, разследващия орган решава и въпроса за мярката за неотклонение и защитата на обвиняемия.
(6) Когато са налице условията за вземане мярка за неотклонение задържане под стража, разследващият орган уведомява незабавно наблюдаващия прокурор, който упражнява правомощията си по чл. 64, ал. 2 и прави искане до съответния първоинстанционен съд за вземане на същата мярка.
(7) Когато е направено искане от прокурора по ал. 6 разследващият орган назначава служебен защитник на обвиняемия, ако не е пожелал или не е в състояние да си ангажира защитник по упълномощаване.
(8) Разследващият орган съобщава служебно на защитника срещу подпис датата на съдебното заседание по вземане мярката за неотклонение, както и датата за предявяване на разследването, която е в срок до седем дни от образуване на производството.
(9) Ако упълномощения защитник не се яви на предявяването на разследването, разследващият орган назначава служебен защитник и насрочва предявяването в срок до 24 часа. По отношение на неявилия се защитник разследващият орган налага глоба и съобщава за поведението му на съответната адвокатска колегия.
Сегашната ал. 5 става нова ал. 10.
§ 38. В чл. 357, ал. 1, т. 4 се отменя израза:
„С постановление за освобождаване от наказателна отговорност с налагане на административно наказание или".
§ 39. В чл. 362 се създава алинея 2 със следното съдържание:
(2) В случаите на незабавно производство се прилагат разпоредбите
на чл. 356-361, като съответните срокове за незабавното производство са:
1. по чл. 356, ал. 8 и 10-три дни;
2. по чл. 357, ал. 1 - незабавно;
3. по чл. 357, ал. 3 - не по-късно от пет дни;
4. по чл. 359, ал. 1 и чл. 360 - същите като при бързото
производство.
(3) Доколкото за незабавното производство няма особени правила, прилагат се общите правила.
(4) Когато не са спазени предвидените срокове или други изисквания на закона, прокурорът или съдът могат да преобразуват незабавното производство в бързо, а последното - в производство по общия ред, като събраните доказателства и извършените действия запазват процесуалното си значение.
§ 40. Отменят се: чл. 362, ал. 2-5, чл. 363, 364, 365, 366 и чл. 367.
§ 41. В чл. 369 се правят следните изменения:
В ал. 2 отпада изразът „или съдът не одобри споразумението за решаване на делото"
§ 42. В чл. 369а се добавя изречение второ със следния текст:
„Съкратено съдебно следствие не се допуска и за извършено престъпление по чл. 142б от Наказателния кодекс.”
§ 43. В чл. 370 се правят следните изменения:
(1) Решението за предварително изслушване на страните може да се
вземе от съда по предложение на прокурора или по искане на подсъдимия.
Създават се нови алинея 2 и 3 със следното съдържание:
(2) Решението за предварително изслушване по чл. 371, т. 1 се взема,
ако това е в интерес на правосъдието.
(3) Решението за предварително изслушване по чл. 371, т. 2 се взема, когато подсъдимият има принос за изясняване на обстоятелствата по делото на досъдебното производство и за възстановяване или обезпечаване на причинените от престъплението имуществени вреди.
Сегашната алинея 2 става нова алинея 4.
§ 44. Първото подзаглавие в глава 28 се изменя по следния начин:
Образуване на административно наказателно производство
§ 45. Чл. 375 се изменя по следния начин:
(1) След влизане в сила актовете по чл. 243, ал. 5 и ал. 10, с които наказателното производство е прекратено на основание чл. 78а НК, делото се изпраща на съответния районен съд за образуване на административно наказателно производство.
(2) Доколкото няма особени правила, прилагат се общите правила на административно-наказателното производство.
§ 46. Второто подзаглавие в глава 28 се изменя по следния начин:
Насрочване и разглеждане на делото.
§ 47. Чл. 376 се изменя и допълва по следния начин:
(1) Административно наказателното дело се насрочва и разглежда еднолично от съдия в районния съд.
(2) За съдебното заседание се призовават лицето спрямо което е прекратено наказателното производство и пострадалия.
(3) Неявяването на редовно призовани страни не е пречка за разглеждане на делото. Участието на прокурора не е задължително.
(4) Съдът разглежда делото в рамките на фактическите положения, посочени в прокурорския акт.
(5) Съдът преценява доказателствата, събрани в прекратеното
наказателно производство и може да събира нови доказателства само
относно основанията, вида и размера на административното наказание.
(6) С решението си съдът може:
1. да наложи административно наказание на виновното лице;
2. да оправдае лицето, привлечено към административна
отговорност;
3. да прекрати производството в предвидените от закона случаи.
(7) Решението на съда не подлежи на обжалване.
§ 48. Третото подзаглавие в глава 28 се изменя по следния начин:
Прилагане разпоредбите на закона за административни нарушения и наказания.
§ 49.Чл. 377 се изменя по следния начин:
При решаване на делото се прилагат разпоредбите на чл. 17-21 от Закона за административни нарушения и наказания.
§ 50. Четвъртото подзаглавие в глава 28 се изменя по следния начин:
Освобождаване от наказателна отговорност с решение на съда.
§ 51.Чл. 378 се изменя и допълва по следния начин:
(1) Когато основанията за прилагането на чл. 78а НК се установят в съдебно заседание при разглеждане на наказателно дело от общ характер, първоинстанционният съд постановява решение, с което прекратява наказателното производство, освобождава дееца от наказателна отговорност, налага административно наказание и присъжда съответното обезщетение, ако е предявен граждански иск.
(2) Решението по ал. 1 подлежи на обжалване само в частта относно прекратяване на наказателното производство и освобождаване на подсъдимия от наказателна отговорност.
(3) Когато въззивният съд установи, че подсъдимият неоснователно е бил освободен от наказателна отговорност, постановява решение с което отменява изцяло решението по ал. 1 на първоинстанционния съд и връща делото за ново разглеждане.
(4) Разпоредбите по чл. 375-378 се прилагат съответно и от
компетентната военноокръжна прокуратура и компетентния военен съд.
§ 52.Чл. 380 се изменя по следния начин:
(1) Предложението за възобновяване на делото в частта по налагане на административно-наказателната отговорност по чл. 376, ал. 6 и чл. 378, ал. 1, пр. 3 се прави от апелативния, съответно от военно-апелативния съд и се разглежда от апелативния, съответно от военно-апелативния съд и сроковете определени в Закона за административните нарушения и наказания.
Създава се нова алинея трета със следното съдържание:
(3) Възобновяване на делото в частта относно прекратяване на наказателното производство и освобождаване от наказателна отговорност по чл. 378, ал. 1, пр. 3 и ал. 2 се прави по реда и условията предвидени в глава тридесет и трета.
§ 53. В чл. 419, ал. 1 се прави следното изменение:
Чл. 419 (1) На проверка по реда на тази глава подлежат влезлите в сила присъди и решения, включително и решенията на първоинстанционния и въззивния съд по чл. 387, ал. 1, предл. 3 и ал. 2. На проверка по реда на тази глава подлежат и определенията по чл. 243, ал. 5, т. 1 и 2, чл. 382, ал. 7, както и определенията и разпорежданията по чл. 341, ал. 1.
§ 54. Създава се нов чл. 476а, предхождан от подзаглавие със следното съдържание:
Съвместен екип за разследване. Състав и компетентност на неговите членове.
Чл. 476а (1) Съвместният екип за разследване по чл. 476, ал. 3 се състои от:
1. ръководител, който е прокурор във Върховната касационна прокуратура;
2.наблюдаващ прокурор със съответната материална компетентност;
3.разследващи прокурори от компетентната прокуратура или от съответстващата й по степен прокуратура;
4.следовател или разследващ полицай в съответствие с изискуемата разследваща компетентност;
5.командировани членове на екипа по предложение на молещата държава.
(2) Когато разследващ орган, съгласно закона, е прокурор във
Върховната касационна прокуратура, ръководител на съвместния екип за
разследване е прокурор, завеждащ отдел в същата прокуратура.
(3) Ръководителят на съвместния екип за разследване:
1. осъществява общо ръководство на екипа и на извършваното от него разследване;
2. има компетентността по чл. 46, ал. 3 по отношение на наблюдаващия прокурор;
3. възлага определени действия по разследването и други процесуални действия на наблюдаващия прокурор, разследващия прокурор, на следовател или разследващ полицай, в рамките на тяхната компетентност;
4. възлага действия по разследването на командированите членове на екипа или разрешава извършването на проучвателна, информационна или друга допълнителна дейност, улесняваща разследването;
5. разрешава участие в работата на екипа на представители на
Европол, OLAF и други организации след съгласуване със заместник на
главния прокурор;
6. осигурява спазването на Закона за класифицираната информация при разследването и предаването на събраните доказателствени материали.
(4) Наблюдаващият прокурор, включен в състава на съвместния екип за разследване, има компетентността на наблюдаващ прокурор по Наказателно-процесуалния кодекс на Република България.
(5) Действията по разследването или други процесуални действия, които не съответстват на закона, се отменят от наблюдаващия прокурор, а когато той бездейства или решението му е неправилно, въпросът се решава окончателно от ръководителя на съвместния екип за разследване.
(6) Командированите членове на съвместния екип за разследване:
1. имат право да присъстват при извършване на действия по разследването;
2. извършват определени действия по разследването и друга допълнителна дейност, улесняваща разследването при условията на чл. 476а, ал. 3, т. 4;
§ 55. Създава се нова глава тридесет и седма със заглавие:
Разглеждане на наказателни дела от частен характер