Пенсиониране на служители в МВР

Модератори: ribaflic, Lord, Raptor, osata

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот Polix » 18 Юли 2010, 09:12

Покупката на година стаж за пенсия струва 806 лв. през 2010 г.
С намерението да се повиши изискуемият осигурителен стаж за пенсиониране с три години от 1 юли догодина все по-актуален става въпросът за закупуване на стажа
За да си купиш една година осигурителен стаж през 2010 г., трябва да дадеш 806,4 лева. Това показват цитирани от БТА данни от Националния осигурителен институт (НОИ).
През 2009 г. 1410 висшисти са си купили стаж за времето на следването им при план за годината 1250 души, показват данните от отчета института.
За първите четири месеца на 2010 година закупилите стаж за следването си са били 139 души. През цялата 2008 година 822 висшисти са закупили стаж, сочат данните. От НОИ информират, че през 2008 година са купени средно 29,60 месеца осигурителен стаж, а през 2009 г. - над 34 месеца.
Приходите на НОИ от вноски за откупуване на обучението през 2009 г. са били 1,893 млн. лв., през 2008 г. - 1,013 млн. лв., а за първите четири месеца на тази година - 279 736 лева, каза Антоанета Ганчева, главен актюер на НОИ.
Приходите от вноски на хората, на които не им достигат до пет години осигурителен стаж, са 5,156 млн. лв. през 2009 година при 4,068 млн. лв. през 2008 година, посочи тя. За първите четири месеца на 2010 година приходите са 2,046 млн. лв.
С намерението да се повиши изискуемият осигурителен стаж за пенсиониране с три години от 1 юли догодина все по-актуален става въпросът за закупуване на стажа. От тази дата се очаква мъжете да се пенсионират при 40 години осигурителен стаж, а жените - при 37 години при запазване на необходимата възраст за пенсиониране - 63 години за мъжете и 60 години за жените.
Предвидена е възможност за пенсиониране при навършена възраст, но недостигащ стаж, но с 2,4% по-малко пари за всяка година недостигащ стаж.
Според специалистите две са възможностите в Кодекса за социалното осигуряване за купуване на осигурителен стаж - за завършили висше и полувисше образование и за хора без такова образование, но навършили общата възраст за пенсиониране. И в двата случая времето, за което са внесени осигурителни вноски, се зачита за осигурителен стаж от общата трета категория и може да се ползва само при пенсиониране.
Възможността за закупуване на стаж според сегашното законодателство важи до 31 декември 2015 г. С предстоящата реформа тези условия обаче могат да бъдат променени.През 2010 година сумата на осигурителните вноски за месец „закупен“ осигурителен стаж е 67,20 лева. Толкова е осигурителната вноска за фонд „Пенсии“ и е в размер от 16 на сто от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се (420 лева).
Още по темата
Средната възраст за пенсиониране в ЕС може да достигне 70 години през 2060
Закупеният стаж не променя индивидуалния коефициент във формулата за изчисляване на пенсията и оттам не влияе на размера на пенсията.
Висшистите и полувисшистите могат да „откупят“ цялото или част от времето, през което са се обучавали. Те нямат право да плащат разсрочено стажа чрез удръжки от пенсията, а внасят парите наведнъж или на няколко пъти по банков път. За осигурителен стаж се зачита времето за обучение по учебен план за съответната специалност. Ако по време на обучението хората са работили и са били осигурявани, то те нямат право да закупят стаж за следването си.
Завършилите в чужбина също могат да закупят осигурителен стаж за времето на следването си, ако не са работили през този период. Те също подават заявление в териториалните поделения на НОИ.
За тези, които не са висшисти, навършили са общата възраст за пенсиониране, но не им достигат до 5 години осигурителен стаж за придобиване право на пенсия, е дадена възможност да внесат за своя сметка осигурителни вноски. От това право не могат да се възползват тези, които искат да се пенсионират на по-ниска от общата възраст - като работилите при неблагоприятни условия на труд.
Често именно хора, работещи при първа и втора категория труд искат да купят стаж, за да се пенсионират по-рано, но такава възможност законодателството не дава, казват от НОИ. Няма обаче законова пречка, ако са завършили висше или полувисше образование, да внесат осигурителни вноски за желания от тях период.
Желанието да се закупи недостигащ стаж се вписва в заявление за пенсиониране. НОИ пресмята колко са недостигащите години работа. Сумата, която трябва да се плати за тях, може да бъде внесена по банков път или да се правят ежемесечни удръжки от отпуснатата пенсия.
Когато осигурителните вноски са внесени по банков път, осигурителният стаж се установява с удостоверение по образец, утвърден от управителя на НОИ. При недостигащ осигурителен стаж до 3 години, периодите за разсрочено плащане могат да се определят до 5 години, а ако недостигащият осигурителен стаж е от 3 до 5 години - периодите за разсрочено плащане могат да се определят до 8 години, уточняват експертите.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот Polix » 18 Юли 2010, 09:22

Чакайте нова вълна пенсионери до месеци
С Димитър Манолов, вицепрезидент на КТ “Подкрепа”, разговаря Лиляна Филипова
- Г-н Манолов, вече са ясни промените в пенсионната система. Как ще ги коментирате?
- За съжаление пак виждаме някакво еклектично творение. Реформа, с която държим осигуровките на минимум, освобождаваме пари за бизнеса, а в същото време караме хората да работят по-дълго, е категорично неприемлива. Разбира се, предлагат се и много полезни неща, които отдавна трябваше да станат, за да се въведе ред.
- Нали вдигането на стажа с 3 г. се смята за по-мек и гъвкав вариант от повишаването на възрастта?
- И той е абсурден. Ако не се вдигнат осигуровките, ще минат няколко години и пак ще започнат да обясняват как трябва да се повиши още я стажът, я възрастта. Не може осигуровките да се свалят, системата да се обезкървява и да се твърди, че единственото спасение е хората да работят по-дълго и да мрат по работните си места.
Обещават, че след кризата вероятно ще се мисли за плавно повишение на осигуровките, но в закона нищо не е записано. Дават ми някакви програми, в които на едната страница пише едно, на другата - обратното. Като се прави пенсионна реформа, тя трябва да бъде моделирана и в приходната, и в разходната част. Вместо това се говори за лихвена ваканция за невнесените осигуровки. Ами как да има пари и системата да не грохва, когато брутално се поощрява неплащането за пенсии?!
- С колко да се вдигнат осигуровките и откога?

- Имаше някакви разчети, че за да се възстанови балансът на НОИ, е нужно 6-9% увеличение. Но за да се изчисли прецизно, трябва да се види колко души точно ще внасят тези пари и колко ще теглят. Това, което се прави в момента, ще напълни системата още тази година с нови пенсионери. Това е повече от сигурно. Не е нужно да си голям умник, за да се сетиш, че когато вдигат стажа с 3 г., всеки, който е около границата, ще тръгне да се пенсионира.
- Но цяла Европа вдига пенсионната възраст заради застаряването.
- Така е, но повечето страни разтеглиха това във времето. В Германия 3-годишното повишение на пенсионната възраст ще стане до 2024 г., за да може натоварването върху сегашното поколение да бъде смекчено. А у нас казват: "От утре." Ами още от утре ще се надигне нова вълна пенсионери тогава.
- Доволен ли сте, че старата ви идея за затвор за работодатели, дължащи осигуровки, най-после влиза в Наказателния кодекс?
- Това много ме притеснява, защото може да стане поредният политически трик. Преди 5-6 г. се въведе такава мярка, но някакъв съд я отмени. Ако сега първо дадем лихвена ваканция, а после съдът отмени затвора, някой пак доволно ще потрива ръце и ще си пие уискито. Известно ни е, че богатите и тези, които не искат да плащат, имат много силно лоби и като нищо утре ще се окаже пак, че няма такъв закон. Затова нека първо законът да влезе в сила, пък после да говорим за ваканции.
- Не сте ли съгласен, че е по-добре да се съберат 300 млн. лв. от дължимите осигуровки и неправомерно взети пенсии и обезщетения и да се опростят 100-те млн. лихви?
- Не съм оптимист, че това ще стане. Само знам, че когато НОИ събираше осигуровките, длъжниците бяха сведени до минимум. Към тях имаше специфичен подход. А сега в НАП нямат външен поглед към нещата.
- Как гледате на идеята шефът вече да не може да освобождава подчинените си, когато навършат години за пенсия?
- Одобрявам я. Досега, когато човек стигнеше до пенсия, той трябваше да напусне работа, за да получи пари от НОИ. И после работодателят пак трябваше да го назначава, ако му е полезен. Сега тази бюрократична процедура се премахва.
Няма опасност някой да работи колкото си иска, още повече за сметка на някой по-млад, защото работодателят има достатъчно законови основания да го уволни.
- Споделяте ли възмущението от предложението самоосигуряващите се да получават майчински и болнични върху минималния доход и чак след подаване на данъчната декларация да им се доплаща?
- Това определено е неприятно както с оглед на обезщетенията, така и при плащането на осигуровките, където редът е същият. Едно плащане накуп в средата на годината винаги натоварва и се възприема болезнено. Хората предпочитат каквото имат да го дават, да го дават на части, разтеглено във времето. Очевидно хипотезата е била, че те така и така нищо не внасят. Но тези, които не внасят, няма да го правят и занапред. Това няма да повиши приходите.
- Трябва ли майките, които неправомерно са взели обезщетение, докато детето им е било на ясли, да върнат парите?
- Проблемът има различни аспекти. В някои случаи става въпрос за недобросъвестно отношение, в други - за незнание, а в трети - за материална принуда. Някои влизат в хипотезата, че добросъвестно получени суми не се връщат. НОИ контрира с факта, че майките подписват неверни декларации, но пък точно той очевидно не е проследил какво става след това. Вярно е, че държавата е чувствителна, защото се възроди ужасният феномен отпреди години да се върти бизнес с майчинството. Пак се появиха фирми за майки, което е деморализиращо и редът трябва да се спазва. В случая решението трябва да се измисли внимателно.
- Как ще коментирате орязването на опцията за покупка на стаж от 5 на 2 г.?
- Хич не ми харесва. Това противоречи на идеята човек да бъде оставен по-дълго на осигурителния пазар. Когато си купиш стаж, това ти дава някакви осигурителни права. Ако тази възможност се ограничи, това неизбежно те бута към по-високата възраст за пенсиониране. Уж се твърди, че не е тази целта на занятието, но всъщност е точно тази. Няма какво да се заблуждаваме.
- Как си обяснявате факта, че няма поправки, които да преместват тежестта към втората пенсия въпреки заявката, че на нея ще се разчита, за да растат парите за старост?
- За първи път втора пенсия ще бъде платена на 1 януари 2020 г. и в момента купонът е "Отлагай и живей!". Драмата ще започне след 10 г., когато се разбере, че всъщност задължителното допълнително осигуряване е един хубав бизнес за шепа хора, а пари за пенсии няма. Както сега се оказа, че няма пари за професионални пенсии и тихомълком въпросът се върна към НОИ.

Само че те засягат много малко хора, докато втората пенсия е масова. Скоро видях портфейла на един универсален фонд - 70% от инвестициите бяха в банкови депозити, 20-30 - в колективни схеми, от които печелят само акционерите, съвсем малко в ДКЦ и останалото в имоти - техните собствени офиси и т.н. Фондовете играят за себе си и се възползват от уникалната възможност за лесен и успешен бизнес.
В кризата, когато всеки мисли откъде да изкара 2 лв., на тях всеки месец им се снасят паричките, които задължително се събират от хората. Ако тези пари се управлявахаот НОИ, управлението им щеше да бъде от много по-малко хора и парите за пенсиите щяха да са сигурни. 2020 г. ще има вой до небесата, но виновните тогава няма да бъдат на една ръка разстояние, за да го отнесат.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот Lord » 12 Авг 2010, 13:58

Предстоящите промени в Закона за МВР бяха акцент на срещата на ръководството на министерството с представители на синдикалните организации

Няма да се ограничават отвоювани социални придобивки. Те ще бъдат запазени в основните параметри – изплащане на обезщетения при пенсиониране /20 заплати/ и съответния брой заплати при прекратяване на трудово правоотношение; клас прослужено време; размер на отпуските



Предстоящите промени в Закона за МВР бяха акцент в разпоредената от министър Цветан Цветанов среща на ръководството на МВР с членове на ръководните органи на четирите синдикални организации в системата на министерството. В нея участваха заместник министрите Веселин Вучков и Павлин Димитров и представителите на Националния полицейски синдикат, Националния синдикат на пожарникарите „Огнеборец”, Синдикалната федерация на служителите в МВР и синдикалната структура на гражданската администрация.
За пореден път представителите на ръководството категорично заявиха, че не предстои по никакъв начин ограничаване на вече отвоювани социални придобивки за служителите на МВР в основните параметри – изплащане на обезщетения при пенсиониране /20 заплати/ и съответния брой заплати при прекратяване на трудово правоотношение; клас прослужено време; размер на отпуските.
Заместник министър Вучков запозна лидерите на синдикалните сдружения Емил Рашев, Любомир Еленков, Валентин Попов и Христо Христов с предстоящите промени в Закона за МВР, свързани с основния приоритет за 2011 година - присъединяването на страната към Шенгенското пространство и свързаното с това нарастване на информационния обмен, на ангажиментите на ДМОПС, боравенето с Шенгенската информационна система; засилването на ролята на разследващия профил на основните структури в МВР. Предстои текстовете на измененията и допълненията да бъдат съгласувани и координирани със синдикалните организации преди внасянето им в МС.
На срещата бяха дискутирани и текущи въпроси и проблеми.



http://press.mvr.bg/News/news100810_06.htm



Още по същата тема: viewtopic.php?f=21&t=120&p=27384#p27384
________________________________________________________________
Нищо не е добро или зло. Мисълта го прави такова.” - Хамлет , по точно Шекспир;-)
Аватар
Lord
КОМИСАР
 
Мнения: 5861
Регистриран на: 19 Авг 2009, 01:21

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот Polix » 20 Авг 2010, 20:17

Правителството одобри поетапното увеличение на необходимия осигурителен стаж за пенсиониране
04 Август 2010

Министерският съвет прие законопроект за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване. Целта на промените е да се създаде правна рамка на новия усъвършенстван пенсионен модел, да се въведат краткосрочни и дългосрочни мерки за финансова стабилност на пенсионната система и да се подобри адекватността на пенсиите.

В законопроекта са включени предложения за промени в условията за придобиване право на пенсия. Предвижда се да се запази изискуемата към настоящия момент възраст за придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст (60 г. за жените и 63 г. за мъжете), но плавно да се увеличи необходимият осигурителен стаж до достигане на 37 г. за жените и 40 г. за мъжете през 2013 г. Запазва се възможността за лицата, навършили 65-годишна възраст, които имат не по-малко от 15 години осигурителен стаж, да могат да се пенсионират.

Също с три години се увеличава осигурителният стаж, който е необходим за придобиване право на пенсия по чл. 69 от КСО от военнослужещите, държавните служители по Закона за МВР и от ДАНС, както и за придобиване право на пенсия по §5 от Преходните и заключителни разпоредби на Кодекса за социално осигуряване от учителите.
Срокът на действие на разпоредбите, които уреждат правото на пенсия за лицата, работещи при условията на първа или втора категория труд, се удължава до 31 декември 2012 г. включително.

Предвид завишаване изискванията за необходимия осигурителен стаж за придобиване право на пенсия, се запазват и възможностите за т. нар. „закупуване на осигурителен стаж”. Разпоредбата, на основание на която може да се зачита за осигурителен стаж времето на обучение на лицата, завършили висше или полувисше образование, не се променя. Предвидената възможност за заплащане на осигурителни вноски от лицата, които са навършили възрастта, необходима за придобиване право на пенсия за осигурителен стаж и възраст, но на които не им достига осигурителен стаж, също се запазва, но периодът, който може да бъде закупен се намалява от 5 на 2 години.
Проектът предвижда промени в начините на изчисляване размерите на пенсиите и превръщането на осигурителен стаж от различни категории. Занапред, при определяне правото на пенсия, осигурителният стаж от различни категории ще се превръща по досегашния ред. При изчисляване размерите на пенсиите при осигурителен стаж от различни категории обаче, този стаж ще се превръща само като три години осигурителен стаж от първа категория или четири години от втора категория се зачитат за пет години стаж от трета категория.Със законопроекта се разширява кръгът на осигурените лица, като се дава възможност и на докторантите да се осигуряват за пенсия по свое желание и за своя сметка.
Премахва се максималният размер на обезщетенията за безработица.
Уеднаквяват се условията за придобиване право на парични обезщетения, които се изплащат от фондовете на държавното обществено осигуряване (за трудоустрояване, за временна неработоспособност, за бременност и раждане, за безработица), като всички обезщетения се изчисляват от 12-месечен период, предхождащ възникването на правото.
Със законопроекта се предлагат промени в разпоредбите и на други закони. Предлага се промяна в разпоредбата на чл. 328, ал. 1, т. 10а от Кодекса на труда, с която се създава възможност за прекратяване на трудовото правоотношение, възникнало след като работникът или служителят е придобил и упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот Polix » 30 Сеп 2010, 22:24

Пенсионната реформа - крачка назад

Осигурителната реформа отново пое в неизвестна посока, след като управителят на Националния осигурителен институт (НОИ) Христина Митрева предложи да се промени точковата система, по която сега се изчислява кога човек може да се пенсионира. Идеята й е противоположна на обсъждания досега модел и драстично олекотява ефекта от промените.

Това стана цяла година след началото на дебатите и седмица след като социалната комисия в парламента прие на първо четене необходимите законодателни поправки. Освен това ГЕРБ ще удължи максимално срока между първо и второ четене на законопроекта, а междувременно беше създадена и поредната работна група, която да бистри текстовете.

Смяната на курса стана на среща между Митрева, министъра на труда Тотю Младенов, ръководството на синдиката "Подкрепа" и депутати от ГЕРБ. След разговора Митрева отказа всякакви коментари. Младенов също не даде яснота по въпроса. Това наложи новата идея да бъде съобщена и разтълкувана от синдикатите.

Според експерта от "Подкрепа" Мика Зайкова предложението е досега обсъжданият план за плавно увеличаване на осигурителния стаж с по една година до 2013 г. да бъде заменен с увеличаване на изискването за точки. В момента мъжете се пенсионират при 100 точки - 63 навършени години плюс 37 години стаж. За жените изискването е 94 точки - 60 години възраст и 34 години стаж.

"Идеята е през 2011 г. необходимите точки да се увеличат с една. Това означава, че човек дори да е безработен, само с навършването на още една година може да си набере необходимата му точка. Това е много по-безболезнено, отколкото да гони една година повече стаж", обясни Зайкова. Тя добави, че предложението е за всички категории работници.

Според зам.-председателя на "Подкрепа" Димитър Манолов обаче идеята на Митрева е засягала само работещите първа и втора категория, където съпротивата срещу увеличаването на пенсионната възраст с 3 години беше най-силна. "Една година работа ще носи две точки, а една година живот - една, т.е. дори да е безработен, човек ще продължи да трупа права само от нарастването на възрастта", е разбрал Манолов.

"НОИ предлага промяна в точковата система, защото това е среден вариант между увеличаването на пенсионната възраст и осигурителния стаж. Това беше сурово подхвърлена идея, за да може да се правят задълбочени коментари", добави той. Дали "Подкрепа" ще подкрепи предложението зависело от оценката на работещите тежки професии.

Според Мика Зайкова поредната промяна ще направи реформата по-безболезнена: "Управляващите започнаха да разбират, че предложенията им са доста непопулярни и хората няма да ги приемат."
Икономистът от "Индъстри уоч" Лъчезар Богданов възрази срещу идеята на Митрева. "Това е поредният опит на ГЕРБ и вълкът да е сит, и агнето цяло.

Предложението е омекотяване на досега предлаганите промени и ще реши проблемите само на хората в предпенсионна възраст. Няма как да искаш да правиш радикална промяна с положителен фискален ефект и да няма недоволни.

Грешката на управляващите е, че се съсредоточават върху недоволството на няколко десетки хиляди хора на 62 години, които заплашват с протести, а не върху тези между 20 и 40 години. Според мен промените трябваше да започнат от ограничаването на възможността за ранно пенсиониране на военни, полицаи и миньори", коментира Богданов пред "Дневник".

Бившият министър на труда и участник в съвета за пенсионната реформа Иван Нейков каза, че предложението трябва да се подкрепи само ако доведе до финансово стабилизиране на системата. Депутатът от ГЕРБ Светлана Ангелова, която участва във вчерашните разговори със синдикатите, обясни, че колегите й искат да видят разчети за ефекта от промяната и тогава ще решат дали да подкрепят предложението на Митрева.

Другият синдикат - КНСБ, се разграничава от "Подкрепа" и продължава с протестите срещу варианта за промени на правителството.

Предлагат пробно точка повече за пенсиониране
Теодора Симова

Запазване на точковата система за пенсиониране и увеличаване с една точка на необходимия максимален брой за пенсия, това е предложила за обсъждане управителят на НОИ Христина Митрева като вариант на пенсионна реформа, който да бъде изпробван през следващата година. Това стана ясно след среща при председателя на парламента по искане на президента на КТ „Подкрепа" Константин Тренчев между представители на синдиката, депутати от ГЕРБ от социалната комисия, министърът на труда и социалната политика Тотю Младенов и управителят на осигурителния институт Христина Митрева. Така, ако идеята бъде възприета, за мъжете необходимият брой точки за пенсиониране ще стане 101, а за жените 95. Самата Митрева не пожела да разговаря с журналисти след срещата, за да разясни идеята си. Ето какво разказа за нея пред Дарик финансовият експерт в КТ „Подкрепа" Мика Зайкова:

По отношение на трета категория вместо да се увеличава осигурителният стаж година за година с една година, тя предложи за следващата година да видим как ще се развият нещата, вместо това да си остане точковата система, но да се увеличи изискването за точки с една точка. Това на практика означава, че човек дори да е безработен, той седейки вкъщи, само с годината възраст може да си набере тази точка, което е много по-безболезнено, отколкото да гони една година повече стаж за всяка година. Освен това се надяваме между първо и второ четене (на промените в Кодекса за социално осигуряване) да не се увеличи възрастта, а само осигурителният стаж или точките. Ако успеем да направим това, ще бъде добре.

Но това за точката е само за трета категория?

Не, аз давам като пример трета категория. Може като направим разчетите, да се окаже, че е за всички.

За работниците от първа и втора категория труд също да има плавно увеличение на осигурителния стаж, а не да се вдига възрастта за пенсиониране, тази идея ще обсъжда експертна работна група в парламента в следващия месец и половина между двете четения на промените в Кодекса за социално осигуряване, съобщи след срещата социалният министър Тотю Младенов.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот Polix » 06 Окт 2010, 22:02

Правителството се отказва да вдига осигурителния стаж за пенсия с 3 г. Вместо това ще бъде вдигната осигурителната вноска с 3%.
Това e предложил премиерът Бойко Борисов на среща със синдикатите, съобщи БНР.

По-рано той се срещна и с ръководството на Българския лекарски съюз, където заяви "щом искате парите за здраве да отиват за здраве, вдигаме пенсионната вноска с 3% и изчистваме системата". Здравната остава 8%, заяви още той.
Така Борисов отстъпи пред исканията и на профсъюзите, и на лекарите.

Правителството ще оттегли внесените в парламента промени в Кодекса за социалното осигуряване, с които трябваше да се вдигне с три години стажът за пенсия. Преговорите между кабинета и профсъюзите продължават, споразумението се очаква да бъде подписано в късния следобед.
Работодателските организации реагираха остро на намеренията на правителството да увеличи вноската за пенсия от следващата година.
Защо вместо да правят глупости не освободят пазара.Дайте възможност на хората сами да решават къде да спестяват пари за пенсия и къде да се осигуряват за здраве.
Националният съвет за тристранно сътрудничество обсъжда с 3% да се вдигне осигурителната вноска от догодина, каза по-рано председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев, който участва в заседанието на съвета, на което бяха обсъдени проектобюджетите на ДОО и НЗОК, пише БТА.

Предлага се всички средства, получени от здравната осигуровка, да бъдат налети в нереформираната здравна система, допълни той. По думите му тези "луди идеи" ще доведат до вторична рецесия в икономиката.
Данев уточни, че предложенията са от синдикати и представители на финансовото министерство.

Председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев каза, че има предложение за увеличаване на пенсионната вноска с 3%. То се правело, за да се компенсира увеличаването на дефицита в консолидирания бюджет заради предложението на Българския лекарски съюз разходната част на бюджета на НЗОК да се увеличи с 544 млн. лв.
Да се даде половин милиард лева за сметка на бизнеса, който тепърва излиза от кризата, е необмислено решение, смята Велев.

Ние искаме парите, събрани за здраве от вноски, да отиват само за здраве, заяви след съвета д-р Евгени Душков, конфедерален секретар на КТ "Подкрепа". По думите му парите от вноските са отивали към други системи - например за запълване на дупките в бюджета за пенсии на НОИ.

Днес финансовият министър Симеон Дянков нарече "разумна" идеята част от резерва на здравната каса да бъде пренасочен към НОИ. На предишно заседание на тристранния съвет КНСБ предложи 2% от здравноосигурителната вноска да преминат към фонд "Пенсии". Идеята бе подкрепена от управителя на НОИ Христина Митрева.

На тристранния съвет се обсъжда вариант от догодина да бъде диференциран
минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се, каза още Васил Велев.
Работодателите предлагат два варианта - да се диференцира минималният осигурителен доход по професии или по годишни доходи. Според предложението за диференциация по годишни доходи, което Велев определи като по-приемливо, се предвижда да има четири скали.

До 5400 лв. минималният осигурителен доход да е 400 лв., от 5400 лв. до 6500 лв. минималният осигурителен доход да е 450 лв., от 6500 до 7500 лв. - да е 500 лв. и над 7500 лв. - 550 лв. От началото на тази година минималният осигурителен доход за всички самоосигуряващи бе повишен от 260 лева на 420 лева.



Вдигат вноската за пенсия с 3% от догодина
От 1 януари 2011 г. осигурителната вноска ще се повиши с 3%, съобщи социалният министър Тотю Младенов, след като бе подписано споразумение между кабинета и синдикатите.
По-рано днес премиерът Бойко Борисов заяви на среща с представители на Лекарския съюз, че щом искат парите за здраве да отиват да здраве, пенсионната вноска ще бъде вдигната с 3% и така системата ще бъде прочистена.

"Ежегодно ще се повишават минималните осигурителни доходи. За 2011 година - с 5.6 процентни пункта, което ще донесе повече приходи в бюджета с около 110 млн. лева", каза още Младенов, цитиран от "Фокус".
Той уточни, че 2% от трите повишение в осигурителната вноска ще отидат за фонд „Пенсии”, а 1 % - за фонд „Безработица”.
В момента за пенсията ни отиват 16 на сто от доходите ни, от догодина те ще станат 19%.

"Ще се подобрява събираемостта на осигурителните приходи, в това число чрез криминализиране укриването на осигурителни вноски. Очаква се тези мерки да донесат допълнителни приходи в системата от порядъка на 700 млн. лева в ДОО за 2011 година", каза още социалният министър.

Продължават дискусиите по отношение на условията за пенсиониране. Кодексът за социално осигуряване ще бъде върнат в Националния съвет за тристранно сътрудничество. След две седмици той ще бъде внесен в Министерски съвет и оттам в парламента, за да може да бъде приет до края на годината, уточни Тотю Младенов.
„Можехме да си спестим доста нерви и усилия по от рано. Да се надяваме, че в крайна сметка ще се вземат най-оптималните решения в тази държава”, коментира председателят на КТ „Подкрепа” Константин Тренчев, цитиран от КРОСС.

„Успяхме да убедим премиера, че не трябва да слуша само финансовия си министър”, заяви пък вицепрезидентът на КНСБ Пламен Димитров.
Той обаче допълни, че по две точки не е постигнато съгласие.
Няма разписано споразумение, че правителството ще отмени намерението си да вдигне осигурителния стаж с 3 години, както и увеличението на възрастта за категорийните работници, трудещи се при тежки условия.
Димитров заяви, че ако до протестите, планирани от КНСБ за 7 октомври, се вземе решение по тези две точки, те може да бъдат отменени. „
Протестът на 7-ми може да завърши с овации”, допълни той.

Междувременно работодателските организации реагираха остро на намеренията на правителството да увеличи вноската за пенсия.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот SYNOPTIK » 21 Ное 2010, 00:44

Пенсионната реформа намалява пенсиите

Формулата за изчисляване на новоотпуснатите пенсии на военните пилоти от реактивната авиация, на подводничарите, водолазите и на участващите в мисии зад граница няма да се пипа, но за сметка на това за труда, положен под земята, миньорите в бъдеще ще получават по-малко пари за старост, научи "Сега".
Между първо и второ четене на Кодекса за социално осигуряване в парламента се планира да се върне старият регламент, според който 1 година специализиран стаж на най-рисковите и натоварващи професии по специалните закони ще се брои за 3 години обикновен стаж и при определяне правото на пенсия, и при изчисляване на размера й. На първо четене в парламента мина вариантът, при който по-благоприятната формула щеше да се използва само за придобиване правото на пенсия. Докато при изчисляване на общия стаж за размера й 3 години щяха да се броят за 5.
Военният министър Аню Ангелов възропта срещу това и изчисли, че новите пенсии на военнослужещите в най-тежките професии ще бъдат с над 45% по-малки. А социалният министър Тотю Младенов на заседание на Министерския съвет му обеща да се откаже от промяната. Според източници на "Сега" обаче поправката ще отпадне само за работещите на тежки позиции по специални закони, основно на отбраната, но ще помогне и на водолазите на Гражданска защита. В същото време за миньорите, за чийто труд също е регламентирано, че 1 година под земята се брои за 3 години стаж, социалното министерство няма да променя предложения вариант. Експерти твърдят, че при миньорите намалението няма да е толкова драстично, защото по принцип те не могат да се пенсионират преди 52 г., освен това изискванията им за стаж са доста високи. В същото време новата формула щяла да спре порочната практика, когато работят прекалено дълго под земята, пенсията да им се изчислява върху 100, че и повече години общ трудов стаж. ИЗКЛЮЧЕНИЕ Реактивните пилоти, подводничарите и водолазите могат да се пенсионират по всяко време само с 15 години специализиран стаж, което ще рече, че пенсията им ще се изчислява при едва 25 години общ осигурителен стаж, а не както е сега - върху 45 г. Техните по-благоприятни условия за пенсиониране са регламентирани заради серия медицински изследвания, които доказват, че натоварването на мозъка и тялото при тях е огромно и пораженията върху него - големи.
вестник"СЕГА" във Фейсбук
Ако изобщо не се движиш, оковите почти не се усещат.
Щастието е единственото нещо, което при делене се умножава.
Аватар
SYNOPTIK
PoliceBG
 
Мнения: 1263
Регистриран на: 18 Авг 2009, 14:41
Местоположение: София Завинаги един от ВАС

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот SYNOPTIK » 21 Дек 2010, 10:46

От днес се изплащат обезщетенията на служители,пенсионирали се до месец септември 2010 година !
Ако изобщо не се движиш, оковите почти не се усещат.
Щастието е единственото нещо, което при делене се умножава.
Аватар
SYNOPTIK
PoliceBG
 
Мнения: 1263
Регистриран на: 18 Авг 2009, 14:41
Местоположение: София Завинаги един от ВАС

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот gorovv » 26 Дек 2010, 12:53

От всичко прочетено до тук и от 24 годишен опит в системата се затвърждава убеждението ми, че системата /държавата/ те ползува докато и вършиш работа или и трябваш, след което те изхвърля и забравя за това, че изобщо те има, няма значение какво си направил или не си направим докато си бил на служба. Но най-лошото е, че всичко се прави по политическа целесъобразност. Нов министър, нова концепция, нови началници /естественно наши/ а най- жалкото е, че от доста време моженето и знаенето са най-големия грях, който се преследва до последно. Желая на всички действащи служители здраве а на семействата им сила и търпение.
gorovv
Нов
Нов
 
Мнения: 5
Регистриран на: 23 Дек 2010, 23:07
Местоположение: София

Re: Пенсиониране на служители в МВР

Мнениеот Polix » 26 Дек 2010, 23:09

брой: 100, от дата 21.12.2010 г. Официален раздел / НАРОДНО СЪБРАНИЕ стр. 26

Закон за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване
УКАЗ № 342
На основание чл. 98, т. 4 от Конституцията на Република България
ПОСТАНОВЯВАМ:
Да се обнародва в „Държавен вестник“ Законът за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване, приет от ХLI Народно събрание на 11 декември 2010 г.
Издаден в София на 20 декември 2010 г.
Президент на републиката: Георги Първанов
Подпечатан с държавния печат.
Министър на правосъдието:Маргарита Попова
ЗАКОН
за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (обн., ДВ, бр. 110 от 1999 г.; Решение № 5 на Конституционния съд от 2000 г. – бр. 55 от 2000 г.; изм., бр. 64 от 2000 г.; бр. 1, 35 и 41 от 2001 г., бр. 1, 10, 45, 74, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 42, 67, 95, 112 и 114 от 2003 г., бр. 12, 21, 38, 52, 53, 69, 70, 112 и 115 от 2004 г., бр. 38, 39, 76, 102, 103, 104 и 105 от 2005 г., бр. 17, 30, 34, 56, 57, 59 и 68 от 2006 г.; попр., 76 от 2006 г.; изм., бр. 80, 82, 95, 102 и 105 от 2006 г., бр. 41, 52, 53, 64, 77, 97, 100, 109 и 113 от 2007 г., бр. 33, 43, 67, 69, 89, 102 и 109 от 2008 г., бр. 23, 25, 35, 41, 42, 93, 95, 99 и 103 от 2009 г. и бр. 16, 19, 43, 49, 58, 59, 88 и 97 от 2010 г.)
§ 1. В чл. 4 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в т. 1 след думата „безработица“ се поставя запетая и се добавя „ако това е предвидено в съответната програма“;
б) в т. 8 думите „по т. 1 и 7“ се заменят с „по т. 1, 5 и 7“.
2. Алинея 2 се изменя така:
„(2) Работниците и служителите, наети на работа при един работодател за не повече от 5 работни дни (40 часа) през календарния месец или наети на работа при повече работодатели – при всеки от тях за не повече от 5 работни дни (40 часа) през календарния месец, се осигуряват задължително за инвалидност, старост и смърт и за трудова злополука и професионална болест.“
3. Алинея 7 се изменя така:
„(7) Съпругът/съпругата на дългосрочно командирован служител в дипломатическа служба за времето, през което е пребивавал в чужбина по време на задграничния му мандат, може да се осигурява по свое желание и за своя сметка за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, ако не е осигурен/осигурена на друго основание или по законодателството на приемащата държава съгласно действащ международен договор, по който Република България е страна.“
4. Създава се нова ал. 8:
„(8) Докторантите могат да се осигуряват по свое желание и за своя сметка за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване, ако не са осигурени на друго основание.“
5. Досегашната ал. 8 става ал. 9 и в нея думите „ал. 7“ се заменят с „ал. 7 и 8“.
§ 2. В чл. 4а, ал. 5 думите „чл. 4, ал. 8“ се заменят с „чл. 4, ал. 9“.
§ 3. В чл. 5, ал. 6, изречение първо след думите „министъра на финансите“ се добавя „съгласувано с управителя на Националния осигурителен институт“.
§ 4. В чл. 9, ал. 1, т. 2 навсякъде думите „чл. 4, ал. 1, т. 5“ се заменят с „чл. 4, ал. 1, т. 5 и 9“.
§ 5. Създава се чл. 9а:
„Зачитане на осигурителен стаж със заплащане на осигурителни вноски от лицата
Чл. 9а. (1) За осигурителен стаж при пенсиониране се зачита времето на обучение на лицата, завършили висше или полувисше образование, ако внесат за своя сметка осигурителни вноски, изчислени върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към датата на внасянето на вноските. Осигурителният стаж се зачита за времето, за което са внесени вноските, но за не повече от срока на обучение, предвиден по учебния план за завършената специалност.
(2) За осигурителен стаж при пенсиониране се зачита и времето, за което лицата са навършили възрастта по чл. 68, ал. 1, но на които не им достигат до 5 години осигурителен стаж за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал. 1 и 2, и са внесени осигурителни вноски, изчислени върху минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица, определен със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване към датата на внасянето на вноските.
(3) Внасянето на осигурителните вноски по ал. 1 и 2 се извършва по банков път.
(4) За придобит осигурителен стаж по реда на ал. 2 правото на пенсия възниква от датата на внасянето на осигурителните вноски.
(5) Когато са внесени осигурителни вноски по ал. 1 за периоди на обучение, по-малки от 5 години, лицето има право да внесе осигурителни вноски по ал. 2 за разликата до 5 години.
(6) Осигурителните вноски по ал. 1 и 2 са изцяло за сметка на лицата и са в размера, определен за фонд „Пенсии“ за лицата, родени преди 1 януари 1960 г., към датата на внасяне на вноските.“
§ 6. В чл. 10 се правят следните изменения и допълнения:
1. Заглавието се изменя така:
„Възникване, времетраене, прекратяване и прекъсване на осигуряването“.
2. Досегашният текст става ал. 1.
3. Създава се ал. 2:
„(2) Осигуряването се прекъсва през периодите, които не се зачитат за осигурителен стаж, независимо че дейността по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 не е прекратена.“
§ 7. В чл. 32 в заглавието думите „Министерството на труда и социалната политика“ се заменят с „министъра на труда и социалната политика“, а в текста думите „Министерството на труда и социалната политика“ се заменят с „Министърът на труда и социалната политика“.
§ 8. В чл. 33, ал. 2 се създава изречение трето: „Ръководителите на териториалните поделения се назначават с конкурс за срок 6 години.“
§ 9. В чл. 40 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, изречение първо думата „трудово“ се заличава.
2. В ал. 3, изречение второ след думите „обезщетенията и помощите“ се добавя „или друго длъжностно лице, определено от ръководителя на териториалното поделение на Националния осигурителен институт“.
3. Създава се нова ал. 4:
„(4) Длъжностните лица по ал. 3 издават разпореждане за спиране изплащането на обезщетенията за временна неработоспособност, трудова злополука и професионална болест, трудоустрояване, бременност и раждане и отглеждане на дете, когато са обжалвани актовете на медицинската експертиза или когато са представени доказателства, които могат да доведат до издаване на разпореждане за отказ или прекратяване изплащането на обезщетението.“
4. Досегашните ал. 4 и 5 стават съответно ал. 5 и 6.
§ 10. В чл. 41, ал. 1, изречение първо думите „съответния риск за периода от шест календарни месеца“ се заменят с „общо заболяване и майчинство за периода от 12 календарни месеца“.
§ 11. В чл. 42 се правят следните изменения:
1. В ал. 2, изречение първо думите „2 месеца“ се заменят с „30 календарни дни“, а думите „75 календарни дни“ се заменят с „30 календарни дни“.
2. В ал. 3, изречение първо думите „75 календарни дни“ се заменят с „30 календарни дни“.
§ 12. В чл. 47, ал. 2 се правят следните изменения:
1. В изречение първо думите „6-те календарни месеца“ се заменят с „12-те календарни месеца“.
2. В изречение второ думите „6 месеца“ се заменят с „12 месеца“.
§ 13. В чл. 48, ал. 2 се правят следните изменения:
1. В изречение първо думите „6-те календарни месеца“ се заменят с „12-те календарни месеца“.
2. В изречение второ думите „6 месеца“ се заменят с „12 месеца“.
§ 14. В чл. 53, ал. 4 думите „детско заведение“ се заменят с „детски заведения, включително и детски ясли“.
§ 15. В чл. 54а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 т. 2 се изменя така:
„2. нямат отпусната пенсия за осигурителен стаж и възраст или пенсия за ранно пенсиониране;“.
2. Алинея 4 се изменя така:
„(4) Паричното обезщетение за безработица се изплаща от датата на последното прекратяване на осигуряването, ако:
1. заявлението по ал. 3 е подадено в тримесечен срок от тази дата;
2. лицето се е регистрирало като безработно в Агенцията по заетостта в срок 7 работни дни от тази дата.“
3. Създават се нова ал. 5 и ал. 6:
„(5) Ако заявлението по ал. 3 е подадено по неуважителни причини след изтичането на срока по ал. 4, т. 1, паричното обезщетение се изплаща от датата на заявлението за определения по чл. 54в или чл. 54б, ал. 3 или ал. 4 период, намален със закъснението.
(6) Ако заявлението по ал. 3 е подадено в срока по ал. 4, т. 1, а регистрацията на лицето като безработно в Агенцията по заетостта е направена след изтичане на срока по ал. 4, т. 2, паричното обезщетение се изплаща от датата на регистрацията за определения по чл. 54в или чл. 54б, ал. 3 или ал. 4 период, намален със закъснението.“
4. Досегашната ал. 5 става ал. 7.
§ 16. В чл. 54б се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 думите „и по-голямо от максималния“ се заличават.
2. В ал. 2 думите „и максималният дневен размер на обезщетението за безработица се определят“ се заменят с „дневен размер на обезщетението за безработица се определя“.
3. В ал. 3 след думите „Закона за съдебната власт“ се добавя „или по други закони“.
4. В ал. 6 думите „по чл. 54в, ал. 1“ се заличават.
§ 17. В чл. 54в ал. 3 се отменя.
§ 18. В чл. 54г се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинеи 1 и 2 се изменят така:
„(1) Изплащането на паричното обезщетение за безработица се спира за периода, през който лицето получава обезщетение за временна неработоспособност или обезщетение за оставане без работа на основание чл. 222, ал. 1 от Кодекса на труда, чл. 106, ал. 2 и чл. 107, ал. 3 от Закона за държавния служител и чл. 58, ал. 3 от Закона за висшето образование.
(2) Безработният е длъжен да декларира пред съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт настъпването и отпадането на обстоятелствата по ал. 1 в срок до 7 работни дни.“
2. В ал. 3 след думата „оставащия“ се добавя „към датата на спиране“.
3. Създава се ал. 4:
„(4) Длъжностните лица по чл. 54ж, ал. 1 спират с разпореждане изплащането на обезщетенията за безработица, когато са представени доказателства, които могат да доведат до издаване на разпореждане за отказ или прекратяване изплащането на обезщетението.“
§ 19. В чл. 54д, ал. 5 след думата „период“ се поставя запетая и се добавя „ако регистрацията на лицето в Агенцията по заетостта е направена в срок 7 работни дни от прекратяване на трудовата дейност“ и се създава изречение второ: „Ако регистрацията е направена след този срок, изплащането на паричното обезщетение се възстановява от датата на новата регистрация за оставащия към датата на прекратяването период, намален със закъснението.“
§ 20. В чл. 54е, ал. 5 накрая се добавя „с изключение на случаите, в които тези суми могат да бъдат прихванати от отпуснатото парично обезщетение за безработица“.
§ 21. В чл. 54ж се правят следните изменения:
1. В ал. 1 думите „за безработица в“ се заменят със „за безработица или друго длъжностно лице, определено от ръководителя на“.
2. В ал. 2, изречение второ думите „чл. 114, ал. 1“ се заменят с „чл. 114, ал. 4“.
§ 22. Член 54и се отменя.
§ 23. Член 68 се изменя така:
„Придобиване право на пенсия
Чл. 68. (1) Право на пенсия за осигурителен стаж и възраст се придобива при навършване на 60-годишна възраст от жените и 63-годишна възраст от мъжете и осигурителен стаж 34 години за жените и 37 години за мъжете. От 31 декември 2020 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с 6 месеца за жените и мъжете до достигане на 63-годишна възраст за жените и 65-годишна възраст за мъжете.
(2) От 31 декември 2011 г. осигурителният стаж по ал. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с 4 месеца за жените и мъжете до достигане на 37 години за жените и 40 години за мъжете.
(3) В случай че лицата нямат право на пенсия по ал. 1 и 2, до 31 декември 2020 г. те придобиват право на пенсия при навършване на 65-годишна възраст за жените и за мъжете и не по-малко от 15 години действителен осигурителен стаж. От 31 декември 2020 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с 6 месеца до достигане на 67 години.“
§ 24. В чл. 69 се правят следните изменения и допълнения:
1. Алинеи 1, 2 и 3 се изменят така:
„(1) Военнослужещите придобиват право на пенсия при освобождаване от служба независимо от възрастта им и при осигурителен стаж, както следва:
1. до 31 декември 2011 г. – 25 години общ осигурителен стаж, от които две трети действително изслужени като военнослужещи по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България;
2. от 31 декември 2011 г. – общият осигурителен стаж по т. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с 4 месеца до достигане на 28 години, от които две трети действително изслужени като военнослужещи по Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
(2) Държавните служители по Закона за Министерството на вътрешните работи и по Закона за изпълнение на наказанията и задържането под стража, държавните служители по чл. 11 от Закона за пощенските услуги, държавните служители, осъществяващи дейността по охрана на съдебната власт по чл. 391 от Закона за съдебната власт, следователите и младши следователите при освобождаване от служба придобиват право на пенсия независимо от възрастта им и при осигурителен стаж, както следва:1. до 31 декември 2011 г. – 25 години общ осигурителен стаж, от които две трети действително изслужени като държавни служители по посочените закони или като следователи и младши следователи;
2. от 31 декември 2011 г. – общият осигурителен стаж по т. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с 4 месеца до достигане на 28 години, от които две трети действително изслужени като държавни служители по посочените закони или като следователи и младши следователи.
(3) Държавните служители от Държавна агенция „Национална сигурност“ придобиват право на пенсия при освобождаване от служба независимо от възрастта им и при осигурителен стаж, както следва:
1. до 31 декември 2011 г. – 25 години общ осигурителен стаж, от които две трети действително изслужени по Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“, на военна служба или по законите по ал. 2;
2. от 31 декември 2011 г. – общият осигурителен стаж по т. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с 4 месеца до достигане на 28 години, от които две трети действително изслужени по Закона за Държавна агенция „Национална сигурност“, на военна служба или по законите по ал. 2.“
2. Алинея 5 се изменя така:
„(5) Служителите в Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ на Министерството на вътрешните работи, изпълняващи някои от дейностите по чл. 52г, ал. 2, т. 8 и 9 от Закона за Министерството на вътрешните работи, при прекратяване на правоотношението придобиват право на пенсия независимо от възрастта при осигурителен стаж, както следва:1. до 31 декември 2011 г. – 25 години общ осигурителен стаж, от които две трети действително изслужени в системата на гражданска защита;
2. от 31 декември 2011 г. – общият осигурителен стаж по т. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с 4 месеца до достигане на 28 години, от които две трети действително изслужени в системата на гражданска защита.“
3. Създава се ал. 6:
„(6) Служителите на длъжност „водолаз“ в Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ на Министерството на вътрешните работи, ако са прослужили на тази длъжност 15 години, придобиват право на пенсия при прекратяване на правоотношението, независимо от възрастта.“
§ 25. Създава се чл. 69а:
„Придобиване право на пенсия от балерини, балетисти и танцьори с осигурителен стаж в културни организации
Чл. 69а. Балерини, балетисти и танцьори придобиват право на пенсия при прекратяване на трудовото правоотношение, независимо от възрастта им, при 25 години осигурителен стаж на длъжност балерина, балетист или танцьор в културни организации.“
§ 26. В чл. 70 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в изречение първо след думите „1,1 на сто“ се поставя запетая и се добавя „а от 1 януари 2017 г. – 1,2 на сто“;
б) в изречение второ думите „37 години за мъжете и 34 години за жените“ се заменят с „повече от изискуемия за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал. 1 и 2 за съответната календарна година“, а думите „чл. 68, ал. 1 – 3“ се заменят с „чл. 68, ал. 1“;
в) в изречение трето думите „чл. 68, ал. 1 – 3“ се заменят с „чл. 68, ал. 1“.
2. В ал. 7 думите „чл. 68, ал. 1 – 3“ се заменят с „чл. 68, ал. 1“.
3. В ал. 8 думите „чл. 68, ал. 4“ се заменят с „чл. 68, ал. 3“.
§ 27. В чл. 70а се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2:
а) точка 4 се изменя така:
„4. на обучение на лицата, завършили висше или полувисше образование или на недостигащи периоди за придобиване право на пенсия по чл. 68, ал. 1 и 2, за които лицата са внесли осигурителни вноски изцяло за своя сметка;“
б) създават се т. 8 и 9:
„8. на неплатен отпуск, който се зачита за осигурителен стаж, или на законна стачка;
9. през което лицата са се осигурявали на основание чл. 4, ал. 5, 7 и 8.“
2. В ал. 3 т. 3 се отменя.
§ 28. В чл. 71 думите „Осигурените лица“ се заменят с „Лицата“.
§ 29. В чл. 75, ал. 2, изречение първо след думите „разликата между възрастта му“ се поставя запетая и се добавя „но не по-рано от навършване на 16 години“.
§ 30. В чл. 77 думите „инвалидизирането, а за слепите и инвалидите по рождение или с придобита инвалидност до постъпването им на работа – до датата на заявлението по чл. 94“ се заменят с „пенсионирането“.
§ 31. Член 84а се отменя.
§ 32. Член 89 се отменя.
§ 33. Член 90 се отменя.
§ 34. В чл. 98, ал. 1, т. 2 накрая се поставя запетая и се добавя „или други длъжностни лица, определени от управителя на Националния осигурителен институт“.
§ 35. В чл. 99 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1:
а) в текста преди т. 1 думите „Разпореждането по чл. 98“ се заменят с „Влязлото в сила разпореждане по чл. 98“;
б) в т. 1 думата „трудов“ се заменя с „осигурителен“.
2. Създава се ал. 3:
„(3) В случай че в срока за обжалване на разпореждането са представени нови доказателства за осигурителен стаж, осигурителен доход, гражданско състояние и други, разпореждането се отменя или изменя от датата на отпускането, промяната или отказа за отпускане на пенсията.“
§ 36. В чл. 101 се правят следните изменения:
1. В ал. 1, т. 4 думите „социална пенсия за старост“ и запетаята след тях се заличават.
2. В ал. 3 изречение второ се заличава.
§ 37. В чл. 102 се създава ал. 5:
„(5) При преизчисляване на пенсията осигурителният стаж, положен след 31 декември 2010 г., не се превръща по реда на чл. 104.“
§ 38. В чл. 110 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 3:
а) създава се ново изречение второ: „Разпорежданията се издават в 14-дневен срок след изтичането на срока по ал. 2.“;
б) досегашното изречение второ става изречение трето.
2. В ал. 4, изречения първо и трето след думите „актовете за начет“ се поставя запетая, а думите „и задължителните предписания“ се заменят със „задължителните предписания и поканите за доброволно изпълнение“.
§ 39. В чл. 114 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 4, изречение първо думите „влезлите в сила“ се заличават.
2. Създава се ал. 6:
„(6) Споровете за добросъвестност се решават по реда на глава осма с решение на ръководителя на териториалното поделение на НОИ.“
§ 40. Създава се чл. 114а:
„Удръжки от паричните обезщетения, помощите и пенсиите
Чл. 114а. (1) Върху паричните обезщетения и помощите, изплащани по този кодекс, не могат да се налагат запори по реда на Гражданския процесуален кодекс и Данъчно-осигурителния процесуален кодекс или да се извършват други удръжки освен за задължения към държавното обществено осигуряване и за задължения за издръжка.
(2) При определяне на дохода от пенсии, върху които се налагат запори по реда на Гражданския процесуален кодекс и Данъчно-осигурителния процесуален кодекс или се извършват удръжки за вземания на държавното обществено осигуряване, се включват и добавките към нея с изключение на добавката за чужда помощ.“
§ 41. В чл. 117, ал. 1, т. 2, буква „ж“ думите „по чл. 114, ал. 1“ се заменят с „по чл. 40, ал. 4, чл. 54г, ал. 4 и чл. 114, ал. 3 и 4“.
§ 42. В чл. 117а, ал. 1 и 2 думите „чл. 117, ал. 1, т. 2“ се заменят с „чл. 114 и чл. 117, ал. 1, т. 2“.
§ 43. В чл. 118 се правят следните изменения и допълнения:
1. Заглавието се изменя така: „Обжалване на решението“.
2. Създава се нова ал. 2:
„(2) Решението на управителя на Националния осигурителен институт по чл. 117, ал. 4 може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред Административния съд – град София. Жалбата се подава чрез управителя на Националния осигурителен институт, който в 7-дневен срок е длъжен да я изпрати заедно с преписката в съда.“
3. Досегашната ал. 2 става ал. 3.
§ 44. В чл. 123ж, ал. 2 думите „социално осигуряване“ се заменят със „социална сигурност“.
§ 45. В чл. 142, ал. 1, т. 1 думите „за работещите при условията на първа и втора категория труд, съобразно категорията труд“ се заменят с „при условията на чл. 168“.
§ 46. В чл. 157 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1, т. 1 се създава буква „г“:
„г) от 2017 г. – 7 на сто.“
2. В ал. 3:
а) в т. 1 след думите „2,2 на сто“ се поставя запетая и се добавя „а от 1 януари 2017 г. – 2,8 на сто“;
б) в т. 2 след думите „2,8 на сто“ се поставя запетая и се добавя „а от 1 януари 2017 г. – 4,2 на сто“.
3. В ал. 6 думите „и § 9, ал. 2 и 3“ се заличават.
§ 47. Член 168 се изменя така:
„Право на професионална пенсия
Чл. 168. (1) От 1 януари 2015 г. осигурените лица в професионален пенсионен фонд придобиват право на пенсия за ранно пенсиониране при:
1. не по-малко от 10 години осигурителен стаж при условията на първа категория труд и възраст 12 години и 6 месеца за жените и 10 години и 6 месеца за мъжете по-ниска от възрастта по чл. 68, ал. 1;
2. не по-малко от 15 години осигурителен стаж при условията на втора категория труд и възраст 7 години и 6 месеца за жените и 5 години и 6 месеца за мъжете по-ниска от възрастта по чл. 68, ал. 1.
(2) От 31 декември 2015 г. възрастта по ал. 1, т. 1 и 2 се намалява с по 6 месеца от първо число на всяка следваща календарна година до достигане на 8 години по-ниска възраст за жените и мъжете, работили при условията на първа категория труд, от възрастта по чл. 68, ал. 1, и 3 години по-ниска възраст за жените и мъжете, работили при условията на втора категория труд, от възрастта по чл. 68, ал. 1.
(3) Наличието на изискуемия осигурителен стаж се доказва с удостоверение от Националния осигурителен институт.“
§ 48. В преходните и заключителните разпоредби се правят следните изменения и допълнения:
1. В § 4:
а) алинея 1 се изменя така:
„(1) До 31 декември 2014 г. включително лицата, които са работили 10 години при условията на първа категория труд и 15 години при условията на втора категория труд, могат да се пенсионират, ако са навършили 47 години за жените и 52 години за мъжете при първа категория труд и 52 години за жените и 57 години за мъжете при втора категория труд и ако имат сбор от осигурителен стаж и възраст 94 за жените и 100 за мъжете.“;
б) в ал. 2 думите „До 31 декември 2010 г.“ се заменят с „До 31 декември 2014 г.“;
в) в ал. 3 думите „ако отговарят на условията по ал. 2“ се заменят с „ако имат сбор от осигурителен стаж и възраст 90 и 10 години осигурителен стаж, положен при условията на чл. 104, ал. 3“;
г) алинея 4 се отменя.
2. Създава се § 4а:
„§ 4а. (1) Средствата по индивидуалните партиди, налични към 1 януари 2011 г., на жените, родени от 1 януари 1955 г. до 31 декември 1959 г. включително, и мъжете, родени от 1 януари 1952 г. до 31 декември 1959 г. включително, които до 31 декември 2010 г. са осигурени в професионален пенсионен фонд, се прехвърлят във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване.
(2) До 31 януари 2011 г. Комисията за финансов надзор представя на министъра на финансите, на управителя на Националния осигурителен институт и на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите информация за наличните средства по индивидуалните партиди на лицата по ал. 1 към 31 декември 2010 г.
(3) Преди изготвянето на информацията по ал. 2 управителят на Националния осигурителен институт предоставя на Комисията за финансов надзор и на пенсионноосигурителните дружества данни за лицата по ал. 1:
1. работещи при условията на първа или втора категория труд към 31 декември 2010 г.;
2. починали до 31 декември 2010 г.
(4) Средствата по индивидуалните партиди на лицата по ал. 1, с изключение на починалите, се прехвърлят във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване до 31 март 2011 г.
(5) Внесените осигурителни вноски за допълнително задължително пенсионно осигуряване в професионален пенсионен фонд за лицата по ал. 1 се превеждат от Националната агенция за приходите във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване.
(6) В случай че лицата по ал. 1 се пенсионират при условията на чл. 68, имат право да получат еднократно от Националния осигурителен институт прехвърлените средства от професионалния пенсионен фонд, в който са били осигурени към 31 декември 2010 г., и постъпилите след тази дата осигурителни вноски за тях във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване в размерите по чл. 157, ал. 1, т. 2 в 6-месечен срок след подаване на заявлението.
(7) При смърт на лица по ал. 1, които не са упражнили правото си на пенсия по § 4, техните наследници – преживял съпруг, низходящи или възходящи, имат право да получат еднократно от Националния осигурителен институт прехвърлените средства от професионалния пенсионен фонд, в който е бил осигурен техният наследодател към 31 декември 2010 г., и постъпилите след тази дата осигурителни вноски за него във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване в размерите по чл. 157, ал. 1, т. 2 в 6-месечен срок след подаване на заявлението.
(8) Към 31 март 2011 г. и към началото на всяка следваща календарна година Националният осигурителен институт заделя прогнозния размер на необходимите средства за изплащане на сумите по ал. 6 и 7.
(9) От датата на прехвърлянето на средствата на лицата по ал. 1 във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване по силата на закона се прекратяват правоотношенията им с пенсионноосигурителното дружество, управляващо професионалния пенсионен фонд, в който са били осигурени, и от същата дата се закриват техните индивидуални партиди.
(10) Към 31 декември 2010 г. се прекратяват започналите процедури по избор или промяна на участието и прехвърлянето на средства от един в друг професионален пенсионен фонд на лицата по ал. 1.
(11) Жените, родени преди 1 януари 1955 г., и мъжете, родени преди 1 януари 1952 г., и лицата, родени след 31 декември 1959 г., осигурени в професионални пенсионни фондове, могат да се пенсионират при условията на § 4 до 31 декември 2014 г. включително, като средствата по техните индивидуални партиди се прехвърлят във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване.“
3. В § 5:
а) алинея 1 се изменя така:
„(1) До 31 декември 2020 г. включително учителите придобиват право на пенсия за осигурителен стаж и за възраст 3 години по-рано от възрастта по чл. 68, ал. 1 и учителски осигурителен стаж, както следва:
1. до 31 декември 2011 г. – 25 години за жените и 30 години за мъжете;
2. от 31 декември 2011 г. осигурителният стаж по т. 1 се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с 4 месеца до достигане на 28 години за жените и 33 години за мъжете.“;
б) в ал. 4, изречение първо думите „учителски осигурителен стаж 30 години за мъжете и 25 години за жените“ се заменят с „изискуемия по ал. 1 учителски осигурителен стаж“.
4. В § 6, ал. 1 думите „31 декември 2011 г.“ се заменят с „31 декември 2013 г.“, а думата „предходната“ се заменя със „съответната“.
5. В § 9:
а) алинеи 2, 3, 4 и 5 се отменят;
б) алинея 6 се изменя така:
„(6) При смърт на лицето преди изтичане на срока на плана за разсрочено плащане по отменената ал. 4, т. 2 остатъкът от дължимите вноски не се събира от наследниците му. Ако се отпусне наследствена пенсия, се зачита за осигурителен стаж само времето, за което са внесени осигурителни вноски по плана за разсрочено плащане.“;
в) алинеи 7, 8 и 9 се отменят.
§ 49. В § 17 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Кодекса за социално осигуряване (ДВ, бр. 19 от 2010 г.) думите „социално осигуряване“ се заменят със „социална сигурност“.
§ 50. В останалите текстове на кодекса думите „чл. 68, ал. 1 – 3“ и „чл. 68, ал. 1 и 2“ се заменят с „чл. 68, ал. 1“.
Преходни и заключителни разпоредби
§ 51. В Закона за здравето (обн., ДВ, бр. 70 от 2004 г.; изм., бр. 46, 76, 85, 88, 94 и 103 от 2005 г., бр. 18, 30, 34, 59, 71, 75, 80, 81, 95 и 102 от 2006 г., бр. 31, 41, 46, 53, 59, 82 и 95 от 2007 г., бр. 13, 102 и 110 от 2008 г., бр. 36, 41, 74, 82, 93, 99 и 101 от 2009 г. и бр. 41, 42, 50, 59 и 62 от 2010 г.) в чл. 105 ал. 3 се отменя.
§ 52. В Кодекса на труда (обн., ДВ, бр. 26 и 27 от 1986 г.; изм., бр. 6 от 1988 г., бр. 21, 30 и 94 от 1990 г., бр. 27, 32 и 104 от 1991 г., бр. 23, 26, 88 и 100 от 1992 г.; Решение № 12 на Конституционния съд от 1995 г. – бр. 69 от 1995 г.; изм., бр. 87 от 1995 г., бр. 2, 12 и 28 от 1996 г., бр. 124 от 1997 г., бр. 22 от 1998 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 1998 г. – бр. 52 от 1998 г.; изм., бр. 56, 83, 108 и 133 от 1998 г., бр. 51, 67 и 110 от 1999 г., бр. 25 от 2001 г., бр. 1, 105 и 120 от 2002 г., бр. 18, 86 и 95 от 2003 г., бр. 52 от 2004 г., бр. 19, 27, 46, 76, 83 и 105 от 2005 г., бр. 24, 30, 48, 57, 68, 75, 102 и 105 от 2006 г., бр. 40, 46, 59, 64 и 104 от 2007 г., бр. 43, 94, 108 и 109 от 2008 г., бр. 35, 41 и 103 от 2009 г., бр. 15, 46, 58 и 77 от 2010 г.; бр. 91 от 2010 г. – Решение № 12 на Конституционния съд от 2010 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 62:
а) създава се нова ал. 4:
„(4) След срока по ал. 3 уведомление за сключен трудов договор се изпраща само след влязло в сила задължително предписание от контролните органи на инспекцията по труда.“;
б) досегашните ал. 4, 5 и 6 стават съответно ал. 5, 6 и 7.
2. В чл. 328, ал. 1 т. 10а се изменя така:
„10а. когато трудовото правоотношение е възникнало, след като работникът или служителят е придобил и упражнил правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст;“.
§ 53. В Закона за дипломатическата служба (обн., ДВ, бр. 78 от 2007 г.; изм., бр. 42 от 2009 г. и бр. 97 от 2010 г.) чл. 78 се отменя.
§ 54. В Закона за данъците върху доходите на физическите лица (обн., ДВ, бр. 95 от 2006 г.; изм., бр. 52, 64 и 113 от 2007 г., бр. 28, 43 и 106 от 2008 г., бр. 25, 32, 35, 41, 82, 95 и 99 от 2009 г., бр. 16, 49 и 94 от 2010 г.) в чл. 24, ал. 2, т.14 думите „чл. 40, ал. 4“ се заменят с „чл. 40, ал. 5“.
§ 55. В Закона за здравното осигуряване (обн., ДВ, бр. 70 от 1998 г.; изм., бр. 93 и 153 от 1998 г., бр. 62, 65, 67, 69, 110 и 113 от 1999 г., бр. 1, 31 и 64 от 2000 г., бр. 41 от 2001 г., бр. 1, 54, 74, 107, 112, 119 и 120 от 2002 г., бр. 8, 50, 107 и 114 от 2003 г., бр. 28, 38, 49, 70, 85 и 111 от 2004 г., бр. 39, 45, 76, 99, 102, 103 и 105 от 2005 г., бр. 17, 18, 30, 33, 34, 59, 80, 95 и 105 от 2006 г., бр. 11 от 2007 г.; Решение № 3 на Конституционния съд от 2007 г. – бр. 26 от 2007 г.; изм., бр. 31, 46, 53, 59, 97, 100 и 113 от 2007 г., бр. 37, 71 и 110 от 2008 г., бр. 35, 41, 42, 93 и 101 от 2009 г. и бр. 19, 26, 43, 49, 58, 59, 62, 96 и 97 от 2010 г.) в чл. 40, ал. 1, т. 5 думите „чл. 40, ал. 4 от Кодекса за социално осигуряване“ се заменят с „чл. 40, ал. 5 от Кодекса за социално осигуряване“.
§ 56. В Закона за насърчаване на заетостта (обн., ДВ, бр. 112 от 2001 г.; изм., бр. 54 и 120 от 2002 г., бр. 26, 86 и 114 от 2003 г., бр. 52 и 81 от 2004 г., бр. 27 и 38 от 2005 г., бр. 18, 30, 33 и 48 от 2006 г., бр. 46 от 2007 г., бр. 26, 89 и 109 от 2008 г., бр. 10, 32, 41 и 74 от 2009 г. и бр. 49, 59 и 85 от 2010 г.) се правят следните изменения:
1. В чл. 30а, ал. 1, т. 6 думите „по чл. 40, ал. 4“ се заменят с „по чл. 40, ал. 5“.
2. В § 1 от допълнителната разпоредба:
а) в т. 18 думите „възрастта по чл. 68, ал. 1 – 3“ се заменят с „възрастта по чл. 68, ал. 1“;
б) в т. 31 думите „чл. 68, ал. 1 – 3“ се заменят с „чл. 68, ал. 1“.
§ 57. В Закона за лечебните заведения (обн., ДВ, бр. 62 от 1999 г.; изм., бр. 88 и 113 от 1999 г.; попр., бр. 114 от 1999 г.; изм., бр. 36, 65 и 108 от 2000 г.; Решение № 11 на Конституционния съд от 2001 г. – бр. 51 от 2001 г.; изм., бр. 28 и 62 от 2002 г., бр. 83, 102 и 114 от 2003 г., бр. 70 от 2004 г., бр. 46, 76, 85, 88 и 105 от 2005 г., бр. 30, 34, 59 и 105 от 2006 г., бр. 31 и 59 от 2007 г., бр. 110 от 2008 г. и бр. 36, 41, 99 и 101 от 2009 г., бр. 38 и 59 от 2010 г.) в § 77 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Закона за лечебните заведения (ДВ, бр. 59 от 2010 г.) се правят следните изменения и допълнения:
1. В т. 1 думите „и 66 (относно чл. 98, ал. 5 и 6)“ се заличават.
2. Създава се т. 3:
„3. параграф 66 (относно чл. 98, ал. 5 и 6), който влиза в сила от 1 януари 2012 г.“.
§ 58. Стажът, положен при условията на чл. 70, ал. 1, изречения второ и трето до 31 декември 2010 г., се взема предвид при определяне размера на пенсията и след тази дата.
§ 59. (1) Заварените към влизането в сила на този закон трудови правоотношения за неопределено време с ръководителите на териториалните поделения на Националния осигурителен институт, възникнали до 31 декември 2009 г., се запазват до провеждане на конкурс за съответната длъжност.
(2) Конкурсите по ал. 1 се обявяват до два месеца от влизането в сила на този закон.
§ 60. Паричните обезщетения за временна неработоспособност, бременност и раждане, безработица и при трудоустрояване, отпуснати с начална дата до 31 декември 2010 г., продължават да се изплащат в определения им досегашен размер до изтичането на срока им.
§ 61. Паричните обезщетения, отпуснати с начална дата до 31 декември 2010 г. по отменения чл. 54и, продължават да се изплащат до изтичането на срока им.
§ 62. (1) Осигурителният стаж на правоимащите лица по чл. 104, ал. 7 и 8 се определя въз основа на издадени по реда на Наредбата за определяне на критериите за степента на риска при участие в операции и мисии извън територията на страната (ДВ, бр. 80 от 2010 г.) по § 45, ал. 1 от преходните и заключителните разпоредби на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България удостоверения за осигурителен стаж, включително за участие в мисии и операции извън територията на страната, осъществени или започнали до 12 май 2009 г.
(2) Отпуснатите пенсии за осигурителен стаж и възраст на лицата по чл. 69, които са участвали в операции и мисии извън територията на страната, се преизчисляват от 12 май 2009 г., ако в срок една година от влизането в сила на този закон подадат заявление и удостоверение за осигурителен стаж в съответното териториално поделение на Националния осигурителен институт.
§ 63. От 1 януари 2012 г. средствата по отменения чл. 89 се изплащат по реда, определен със Закона за социално подпомагане, а по отменените чл. 90 и чл. 101, ал. 3, изречение второ – по ред, определен със Закона за интеграция на хората с увреждания.
§ 64. Пенсиите за трудова дейност, отпуснати с начална дата до 31 декември 2016 г., се преизчисляват от 1 януари 2017 г. по реда на този кодекс с процент 1,2 на сто за всяка година осигурителен стаж, без да се променя доходът, от който е изчислена пенсията.
§ 65. Законът влиза в сила от 1 януари 2011 г. с изключение на § 32, 33, 36 и 51, които влизат в сила от 1 януари 2012 г.
Законът е приет от 41-ото Народно събрание на 11 декември 2010 г. и е подпечатан с официалния печат на Народното събрание.
Изборът е един и нека той винаги да е правилният
Polix
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 311
Регистриран на: 24 Авг 2009, 23:01

Предишна

Назад към Полицията в България

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 17 госта