Нов ЗМВР

Модератори: ribaflic, Lord, Raptor, osata

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот ТРЕЗОР » 01 Май 2014, 10:13

Здравейте .Искам да Ви задам един въпрос.След приемането на новия ЗМВР и увеличението на 70 часа платен извънреден труд - остават ли в сила 12те дни , които сега се даваха , като компенсация над 50те часа положен извънреден труд без заплащане.Благодаря предварително и весели празници...
ТРЕЗОР
младши Полицай
младши Полицай
 
Мнения: 71
Регистриран на: 21 Ное 2010, 22:41

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот Lord » 01 Май 2014, 11:18

Ако няма промени - да остават дните, но не и за работещите на смени.
________________________________________________________________
Нищо не е добро или зло. Мисълта го прави такова.” - Хамлет , по точно Шекспир;-)
Аватар
Lord
КОМИСАР
 
Мнения: 5861
Регистриран на: 19 Авг 2009, 01:21

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот KOBBRA » 07 Май 2014, 21:49

Вътрешни конкурси за израстване вече няма да има разбрах? Демек мога да се местя където поискам вече, че нещо не виждам преспектива в дирекцията ми...
Аватар
KOBBRA
младши Полицай
младши Полицай
 
Мнения: 70
Регистриран на: 17 Яну 2011, 16:17

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот osata » 07 Май 2014, 23:20

KOBBRA написа:Вътрешни конкурси за израстване вече няма да има разбрах? Демек мога да се местя където поискам вече, че нещо не виждам преспектива в дирекцията ми...


Аз бих казал могат да те местят, ама могат и да не те местят ;)
http://www.vbox7.com/play:cef4ad9e
В памет на загиналите служители от МВР
Аватар
osata
КОМИСАР
 
Мнения: 4596
Регистриран на: 25 Авг 2009, 18:52

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот dakota_ » 08 Май 2014, 08:23

osata написа:
KOBBRA написа:Вътрешни конкурси за израстване вече няма да има разбрах? Демек мога да се местя където поискам вече, че нещо не виждам преспектива в дирекцията ми...


Аз бих казал могат да те местят, ама могат и да не те местят ;)


Сега с новото изменение на ЗМВР поне няма да се занимаваме с "глупости" и избрания човек да го караме да минава на конкурс,че да израстне в категория ;)
dakota_
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 1718
Регистриран на: 11 Окт 2009, 21:29

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот KOBBRA » 08 Май 2014, 10:25

Това исках да чуя благодаря за отговорите колеги. :)
Аватар
KOBBRA
младши Полицай
младши Полицай
 
Мнения: 70
Регистриран на: 17 Яну 2011, 16:17

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот dakota_ » 10 Май 2014, 18:35

KOBBRA написа:Това исках да чуя благодаря за отговорите колеги. :)


Едва ли това,което си искал да чуеш ти върши някаква работа ;) Положението преди приемането на новия ЗМВР беше,ако имаш вуйчо Владика,поп ще станеш...Сега с новия ЗМВР /частта,която те интересува/ положението се очертава да бъде,ако нямаш вуйчо Владика,поп няма да станеш :D
dakota_
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 1718
Регистриран на: 11 Окт 2009, 21:29

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот Lord » 10 Май 2014, 20:46

:lol: Почти е така, но преди ставаше без помощ от Ва Зелин, а след влизане в сила ще е с помощта на Ва Зелин. ;)
________________________________________________________________
Нищо не е добро или зло. Мисълта го прави такова.” - Хамлет , по точно Шекспир;-)
Аватар
Lord
КОМИСАР
 
Мнения: 5861
Регистриран на: 19 Авг 2009, 01:21

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот dakota_ » 11 Май 2014, 10:20

Lord написа::lol: Почти е така, но преди ставаше без помощ от Ва Зелин, а след влизане в сила ще е с помощта на Ва Зелин. ;)


Явно и ти си от старата школа :D По тоя повод една истинска случка /няма да посочвам Дирекцията,че форума е публичен. Н-к на група /стара кримка/ хваща двама новобранци в голяма издънка и ги пита - С Ва Зелин или без Ва Зелин ;) и понеже са новбранци и гледат да минават леко,казват - С Вазелин.... Н-ка на групата вдига телефона и се обажда на Н-ка на РУП /Ва Зелин/двамата да вземат отношение по издънката :lol: :mrgreen:
dakota_
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 1718
Регистриран на: 11 Окт 2009, 21:29

Re: Нов ЗМВР

Мнениеот Lord » 02 Юни 2014, 17:13

Социалната полиция


Основен аргумент за скоростното приемане на новия Закон за МВР се оказаха не реформите в системата, а декларираното от управляващите желание най-после българските полицаи да бъдат удовлетворени в социален план. Бързане, определяно от някои като предизборно и гарантиращо подкрепата и отдадеността на ресурса на министерството към парламентарното мнозинство, а според други – лицемерно подхвърляне на трохи, които не пречеше да са факт още при предходната тройна коалиция.

Социалните придобивки, които новият ЗМВР въвежда за първи път, са поредно проявление на лъжереформата в системата. За сметка на малкото си отива голямото. За сметка на минимални приходи за редовия полицай се достига до огромен бюджетен преразход в МВР. Дефицит и липси, за които ще плаща цялата държава. И полицаите включително. А някои отново са по-равни от другите.

Друго увеличение няма

Отдавна обявеното увеличение на възнагражденията на служителите в МВР с 10% важи за всички в системата и е със задна дата (от 1 януари 2014 г.). Противно на изявленията на политически лидери и апологети на новия закон друго увеличение в резултат на приемането на новия ЗМВР няма да има.

Заплатите в МВР се определят при съобразяване с установената в Закона за държавния бюджет за 2014 г. базова сума от 376 лв. Базата се умножава по коефициенти, залегнали в ЗМВР. Съгласно досега действащия закон коефициентът за служители с висше образование е 2.1, при което най-ниската заплата за такъв служител не може да бъде по-малка от 789,60 лв.

Възнагражденията по категории и длъжности същевременно са определени в ПМС № 86 от 03.05.2010 г., последно изменено на 07.03.2014 г. с цел да отрази увеличението от 10%. Към момента най-ниската заплата за категория "Г" е 453 лв. за длъжност и 416 лв. за категория или общо 869 лв.
Коефициентът по новия ЗМВР е увеличен от 2.1 на 2.3, при което, умножен по базат,а същият дава размер на минималното възнаграждение на висшистите в системата от 864,80 лв.

Очевидно е, че и към момента заплатите са по-високи, т.е. повишаване на възнагражденията конкретно на основание на коефициентите по новия ЗМВР за държавните служители с висше образование няма да има.

За служителите със средно образование базата по закона за бюджета е също 376 лв., но коефициентът, по който тя се умножаваше по действащия досега ЗМВР, е 1.4. По новия закон този коефициент ще е 1.6. ПМС № 86 определя за служители със средно образование най-ниска заплата за длъжност и за категория в размер на общо 596 лв. Новият коефициент определя минимална заплата за изпълнителските длъжности в системата от 601,60 лв., т.е. за най-ниските нива в системата увеличение ще има с цели 5,60 лв.

Това обаче са единици – най-младшите полицаи и пожарникари. За всички останали редови служители увеличение няма да има. Техните заплати вече са по-високи, отколкото биха били по коефициента от новия закон.

Някои са по-равни

Интересно е какво е увеличението на заплатите на ангажираните в политическия кабинет на министъра. Истината е, че след последните изменения в ПМС № 86 настоящите възнаграждения на членовете на политическия кабинет на министър Йовчев надхвърлят с около 50% предишните нива на тяхното заплащане. Под предлог за изравняване на заплатите им с тези за подобни длъжности в други министерства служителите от политическия кабинет на министъра вече получават суми от порядъка на 2600 и 2700 лв. месечно при досегашни около 1600 до 1900 лв. на месец. Без да чакат новия закон.

Печелиш или губиш

Сред благините в новия ЗМВР има и откровени заблуди. Такъв е случаят с промените при компенсирането на извънредния труд. Работещите на 8-, 12- и 24-часови смени служители калкулират този труд на тримесечни периоди. По досега действащия ЗМВР работата извън редовното работно време се компенсираше с възнаграждение за до 50 часа извънреден труд на тримесечие, както и с допълнителен платен отпуск за отработеното време над тези 50 часа (до 12 работни дни отпуск за една година).

Новият ЗМВР предвижда заплащане за извънреден труд до 70 часа на тримесечие. За допълнителен платен отпуск обаче законът мълчи. Такъв няма да има. Оказва се, че по стария закон служителите се компенсираха за извънреден труд до 200 часа годишно и с 12 дни допълнителен платен отпуск, т.е. за още 96 часа. Или общо компенсирани бяха 296 часа, по единия или по другия начин.

По новия закон общият брой часове извънреден труд, подлежащи на компенсиране, е 280 часа годишно. И никакъв допълнителен отпуск. С приетия ЗМВР служителите всъщност са орязани с 16 часа на година. Тяхното положение не се подобрява. Напротив.

Почивките и порционните пари

Според стария ЗМВР на служителите се осигурява храна или левовата й равностойност. Именно затова има ведомствени столове и бюфети в МВР. Закриването им обаче е благословено от новия ЗМВР, в който е записано, че на служителите в МВР се предоставят порционни пари.

Ударният отряд от приближени на министър Йовчев директори (старши комисар Енчо Мирчев – "Човешки ресурси" в МВР, комисар Маринела Белева – планиране и управление на бюджета (ПУБ) и комисар Сергей Хубанов – управление на собствеността и социални дейности (УССД), последните двама добре познати "комисари за един ден" ) са радетели на идеята за закриване на ведомствените столове и бюфети (лавки). Такива ще има само в учебните и болничните заведения под шапката на министерството. Остава да действа и бюфетът, обслужващ директно министъра, т.нар. бюфет №1 на МВР. Декларираната причина за всичко това: осъществявани били несвойствени за МВР дейности. Така шумно даденото увеличение от цели 10% върху заплатите на служителите ще бъде стопено. Няма да го компенсират и останалите гръмко обявени социални придобивки.

Още по-интересно е обаче, че структурите за ведомствено изхранване се закриват и служителите в тях се съкращават, но самите дейности ще се дадат за осъществяване от външни фирми. Кои ли ще са тези изпълнители?! Печално известната схема е отдавна налице и в ДАНС, където ведомствен стол няма именно от времето на министър Йовчев като председател на агенцията.

И още: времето за почивка на служителите в почивните бази на МВР, някои от които са изключително добри и привлекателни, е намалено от 10 на 7 дни. Най-вероятно предстои ръководството на ведомството да намери начини и схеми, чрез които да се разпореди и с тези дейности. И синдикатите отново ще закъснеят да защитят интересите на служителите.

Синдикатите в МВР се съгласяват с ограбването

Синдикалните организации в МВР би следвало да защитават правата на членовете си, включително по въпросите на жизненото равнище, трудовите и социално-икономическите им права и интереси. Проектът на новия ЗМВР според политическите радетели за неговото приемане е бил одобрен от синдикатите. Ако това е така, очевидно синдикалните лидери са се съгласили и с отпадането на редица социални придобивки, включително с лишаването от отпуск за положен извънреден труд. Отпуск, който е необходим на служителите, за да възстановят здравето и възможностите си за работа.

Синдикатите в МВР се нароиха до шест по времето на министър Миков. И към момента обаче в тях членуват не повече от 13 000 служители. Очевидно е, че евентуалното одобрение идва от организации, представляващи не повече от 1/4 от ангажираните в системата на МВР.

Същевременно поради предвиденото в новия ЗМВР изискване за синдикална представителност от 5% от всички служители и представителство на синдиката в поне 1/3 от териториалните структури, твърде вероятно е в МВР да остане само една синдикална организация – т.нар. СФСМВР. Казионният синдикат, удобен на всички власти. Най-вероятно няма да бъдат синдикално представени и служителите в МВР по браншове (цивилните служители, пожарникарите и други), тъй като не биха могли да покрият законовите изисквания. Вероятно така ръководството на МВР благодари на най-кооперативния синдикат. И си спестява доста неудобства.

И още една "благодарност": в новия ЗМВР тихомълком се е промъкнала една дума. По досега действащия закон служителите в МВР имаха право на ваучери за храна. След влизане в сила на ЗМВР на министър Йовчев такова право ще продължат да имат само държавните служители в МВР, т.е. ЛРТП ( лица работещи по трудово правоотношение) няма да получават ваучери за храна. Малка, но сякаш съществена подробност.

И докато служителите, полагащи извънреден труд, ще бъдат директно ощетени със съгласието на СФСМВР също както и ЛРТП, то нововъведенията в социалната политика на министерството изобщо не са в състояние да компенсират каквото и да е от изгубеното. Дори напротив: докато на ниво отделен служител добавките ще се окажат смешно малки, на ниво ведомство същите ще доведат до непредвиден преразход в значителен размер.

Труд от първа категория

Трудът на служителите в МВР се признава за такъв от първа категория. Именно затова работещите в МВР изпълняват задълженията си в дъжд и слънце, в жега и студ, по всяко време на денонощието, без да има значение дали става въпрос за почивни дни или за официални празници.

Дали не е твърде близо моментът, в който законодателят ще реши да промени статута на служителите и да го приравни към масовата трета категория труд, съобразявайки се оттам-насетне само с изискванията на Кодекса на труда? Говорим за много по-малки обезщетения, дължими освен това само при пенсиониране, но не и при другите хипотези на прекратяване на правоотношенията. Намаляване на категорията труд в МВР се е случвало и преди – още през 60-те години на XX век.

Вместо да обърнат внимание на тази тенденция, синдикалните лидери в МВР обясняват в изявленията си, че в много европейски страни на полицейските служители се полагали социални придобивки от вида на предвидените за пръв път в новия ЗМВР. Но не казват кои са страните и при условията на коя категория труд се признава стажът на служителите там.

Търсят се пари

Според изказване на ексминистъра Цветанов (от края на 2012 г.) за извънреден труд на служителите се разходват около 19 млн. лв. годишно. Ако до момента се изплащаха по 50 часа на тримесечие, а по новия закон часовете ще са 70, увеличението е с 20 часа на отчетен период, или с цели 40%. Очевидно е, че за 2014 г. ще са необходими общо не по-малко от 26,5 млн. лв. Или увеличението на годишна база е около 7,5 млн. лв., от които до края на тази година ще трябват още 5 млн. лв. Тази сума не е предвидена в бюджета на МВР.

Новият закон предвижда плащания за нощен труд. В Кодекса на труда цената на нощния труд е определена на 0,50 лв. на час. Става въпрос за около 15 000 служители, които полагат нощен труд в териториалните служби на МВР, жандармерията, Граничната полиция, отделни звена в дирекция Миграция, пожарникарите и спасителите, служителите от дежурните части и други. Всеки от тези служители има по една работна нощ на всеки четири денонощия. Месечно става въпрос за до 8 нощни смени. Общият брой нощни дежурства месечно за състава на МВР съответно е 120 000, като всяка е с продължителност от 8 часа. Говорим за 960 000 часа нощен труд, които струват 480 000 месечно. Годишно става въпрос за не по-малко от 5,5 млн. лв., а до края на 2014 г. – за около 3 млн. лв. Непредвидени в бюджета на МВР.

Трудът на официални празници ще подлежи също на заплащане – с увеличение от 100%. Ако приемем, че около 30% от състава на МВР ще работят на 13-те празнични дни, става въпрос за не по-малко от 16 000 души и за дневно възнаграждение от не по-малко от 70 лв. на ден. Половината от това възнаграждение се дава именно заради полагането на труд на официален празник, при което говорим за почти 7,5 млн. лв. на годишна база. До края на 2014 г. се търсят поне 3 млн. лв., също непредвидени в бюджета на министерството.

Ще се плаща и за времето на разположение. Приемаме, че ставката е наполовина на нощния труд, т.е. 0,25 лв. на час, а времето, в течение на което служителят може да бъде държан на разположение, е не повече от 100 часа на служител месечно. Ако около 15% от служителите в МВР са на разположение по 100 часа всеки месец, това означава, че на около 9 000 души ще се дължат по 0,25 лв. за 100 часа месечно разположение, т.е. сумата е 225 000 лв. на месец или не по-малко от 2,5 млн. лв. на година. До края на 2014 г. са необходими поне 1,5 млн. лв., непредвидени в бюджета на МВР.

Цивилните лица в МВР, работещи по Кодекса на труда, получават добавка за работа в МВР от 27% върху заплатата за длъжност. Новият закон предвижда да получат и карти за пътуване в градския транспорт. За тази цел ще са необходими по около 50 лв. месечно за не по-малко от 6 500 души или около 4 млн. лв. годишно. До края на 2014 г. ще са нужни поне 2 млн. лв. Да, те също не са предвидени в бюджета на ведомството.

И докато горните суми са нищо за отделния служител, който би могъл да получи допълнително не повече от стотина лева месечно, ако е на пълно разположение и ако е ангажиран максимално с извънреден труд, нощен труд и труд на официални празници, то за ведомството сумите са внушителни, непредвидени и липсващи.

За новите социални плащания по току-що приетия ЗМВР ще са необходими не по-малко от 27 млн. лв. годишно, а до края на настоящата 2014 г. говорим за около 15 млн. лв., непредвидени в бюджета на МВР за 2014 г. И това не е всичко: върху всички тези суми трябва да се предвидят над 50% за осигуровки, също платими от бюджета. От всички граждани, включително от полицаите и техните семейства.

До днес на МВР извънредно са дадени свръхбюджета на ведомството поне 38 млн. лв. за справяне с бежанската криза (справяне, което отсъства) и около 28 млн. лв. за изплащане на обезщетенията на освободените служители. Оказва се, че за 2014 г. МВР се нуждае от извънредни над 80 млн. лв. За отбелязване е изказването на министър Йовчев при приемането на бюджет 2014 на МВР. Според министъра това е най-добрият и най-балансираният бюджет на МВР, който няма да се нуждае от актуализиране чрез допълнителни средства от държавния бюджет, каквато била редовната практика на предишните министри. Уви, фактите го опровергават още преди средата на годината.

Оценките като начин на (зло)употреба

Новият ЗМВР предвижда оценяване на професионалната дейност на служителите. Законът казва, че ако служител получи при оценяването най-ниската обща оценка за професионалната си дейност, задължително се освобождава. Законът твърде нагло нарича тази хипотеза "обективна невъзможност за изпълнение на задълженията". А всъщност това е изцяло субективно, безпринципно и безогледно. Условията на оценяването – такива, каквито са необходими и удобни, ще се определят с наредба на министъра.

И още една също толкова "обективна" хипотеза: когато получената оценка не е основание за прекратяване на служебното правоотношение, т.е. не е "слаб 2", но е удобно ниска, държавният служител може да бъде преназначен на друга длъжност по предложение на съответния ръководител. Да бъде понижен, има се предвид. А ако откаже да заеме новата длъжност, бива задължително освободен.

Подобна система за оценяване действа от години в ДАНС. Най-много точки се дават за донос срещу колега.

Мерките на парче

Мерките на парче не са концепция. Те още повече задълбочават кризата в сектора. За излизането от нея ще са необходими години, както и нов, наистина концептуален закон. А и изграждане на професионалисти от нулата. Ако е останал кой да ги научи.



*Авторът Милен Шопов е адвокат в София.



http://www.dnevnik.bg/analizi/2014/06/0 ... a/?ref=rss
________________________________________________________________
Нищо не е добро или зло. Мисълта го прави такова.” - Хамлет , по точно Шекспир;-)
Аватар
Lord
КОМИСАР
 
Мнения: 5861
Регистриран на: 19 Авг 2009, 01:21

ПредишнаСледваща

Назад към Ръководство на МВР

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта

cron