от ribaflic » 31 Окт 2009, 08:58
Новият структурно-функционален модел дава възможност да се изпълняват задълженията на полицейските органи в двете съществено важни сфери на вътрешната сигурност: от една страна, МВР трябва да реагира на ежедневните проблеми, които засягат отделните граждани, а от друга страна - на сериозните проблеми, които засягат основите на сигурността и обществения ред: организирана престъпност, трафик на наркотици, тероризъм, различните видове трансгранична престъпност, компютърната престъпност, трафика на хора и сексуалната експлоатация, както и всеки друг вид криминална дейност, изискваща противодействие с високоспециализирани полицейски мерки.
Законопроектът също така е насочен към оптимизиране управлението на човешките ресурси в МВР и цели да създаде ясна и стабилна нормативна основа, която да гарантира провеждането на реформата на професионалната кариера в МВР.
Предварителното проучване, осъществено в рамките на проект по Програмата ФАР на ЕС, показа, че действащата нормативна уредба за подбор и преминаване на държавната служба в МВР не отговаря в достатъчна степен на изменилите се обществени отношения и на утвърдените в страните - членки на ЕС, стандарти и практики в областта на управлението на човешките ресурси.
Новите реалности, произтичащи от изискването за пълно и еднообразно прилагане на правото на ЕС, налагат промяна на нормативната регламентация на статута на държавните служители в МВР, като се запазят българската традиция и положителните елементи от досегашната правна уредба.
Премахването на званията на служителите в дирекциите от общата и специализираната администрация на МВР през 2000 г. доведе до различен статут на държавните служители - офицери, сержанти и граждански лица. Субсидиарното прилагане на Закона за държавния служител (ЗДСл) по отношение на категорията граждански лица в МВР създава известни затруднения предвид различните критерии и институти за преминаване на държавната служба в МВР.
Законопроектът предвижда отпадане на възможността за прилагане на ЗДСл спрямо държавните служители в МВР и създаване на единна и цялостна уредба на професионалната им кариера, съобразена със спецификата на основните дейности на министерството.
Основен недостатък на действащата уредба е липсата на ясни и прозрачни процедури, които да гарантират равни възможности и конкурентоспособна среда за първоначално назначаване в МВР и по-нататъшно развитие на професионалната кариера.
Прилагането на модела на развитие на професионалната кариера и въвеждането на съвременни концепции и практики за управление на човешките ресурси ще доведат до подобряване на условията на държавната служба в МВР, до отваряне на системата към гражданското общество и до създаване на организационна среда за подбор на най-добрите кадри с висока професионална подготовка и мотивация.
Предложеното нормативно закрепване на основните принципи на управление на държавната служба в МВР цели да даде гласност на новата философия за равен достъп до държавна служба и обективен подбор в МВР.
Прогласяването на тези принципи ще повиши доверието на обществото към МВР като цивилна институция с йерархичен характер и централизъм в управлението, призвана да защитава правата и свободите на гражданите, националната сигурност и обществения ред.
Със законопроекта се въвежда нов модел за назначаване в МВР - задължителен конкурс при назначаване на държавна служба, който ще се управлява на централно ниво. Спечелилите конкурса кандидати ще имат статут на стажанти, съобразен с целите на обучението.
Едновременно с това ще продължи да съществува регламентираният прием на кандидати за придобиване на образователно-квалификационна степен “бакалавър” в акредитираните за Академията на МВР специалности в рамките на утвърдения от Министерския съвет брой студенти за държавен прием.
След успешно приключване на професионалната подготовка на стажантите се присъжда категория. Те се назначават на конкретна длъжност, като се задължават да работят не по-малко от 5 години в МВР. От датата на заемане на длъжността за първоначално назначените държавни служители започва да тече едногодишен изпитателен срок.
На държавните служители не се присвояват звания и не се присъждат рангове. Те се разпределят в 6 категории, които отразяват професионалните знания и умения на служителите на МВР.
На практика в момента званието и рангът се свързват с прослуженото време, без да се отчита реалното изпълнение на служебните задължения и професионалните знания и умения. Предвижда се нова професионална кариера, при която както постъпването, така и израстването в следваща по-висока [/b[b]]категория да се извършва въз основа на конкурс по обективно измерими критерии.
Заемането на работни места в рамките на притежаваната категория е предвидено да се извършва чрез конкурси за длъжности. Присъждането на всички категории ще бъде изключителна компетентност на министъра на вътрешните работи. Назначаването и управлението на конкретните работни места ще се осъществява от ръководителите на основните структурни звена в рамките на законовата им компетентност.
Нов момент в законопроекта е задължаването на администрацията да осигури професионално обучение за израстващите в категория служители. Това кореспондира със задължението за служителите след успешно приключване на обучението да приемат изпълнението на новата длъжност.
Предлага се нова система за формиране на възнаграждението, чиято структура включва заплата за категория и заплата за длъжност, като се премахва възнаграждението за звание и ранг като абсолютни суми. Въвежда се ново допълнително възнаграждение за постигнати резултати в служебната дейност, което ще отразява изпълнението на предварително поставени цели.
Предвидено е усъвършенстване на дисциплинарния режим в МВР, като се дефинират нови състави на нарушения, нови наказания, удължават се сроковете за реализиране на дисциплинарната отговорност, въвеждат се нови фигури - на служител, провеждащ дисциплинарното разследване, и на защитник в процеса.
Със законопроекта се утвърждава принципът за стабилитет на служебното правоотношение и изчерпателно се изброяват правните основания, при които служителят може да бъде освободен от служба. Изравнява се пределната възраст за държавна служба в МВР на жените и мъжете на 60 години.
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(Сергей Станишев)
След тези изчерпателни теоретични обяснения, към днешна дата в управлението на човешките ресурси не е постигнато нищо по-различно от това конкурсите да се обявават с такива критерии, които могат да се удовлетворят само от един човек, а ЗМВР, от който се чакаше да реши голяма част от функционалните, структурните и организационните проблеми в МВР е изменян над 15 пъти.Приложението на практика доведе и до три събирания на служителите от министерството...