Чета оскъдните обявени конкурси за постъпване в МВР на изпълнителски длъжности, за които се изисква първоначално професионално обучение. Какво е характерното? Едно ограничение за желаещите да участват, ефирно обосновано с нормата на член 5, алинея 5 от Наредба № 8121з-344/25.07.2014 г. за назначаване на държавна служба в Министерството на вътрешните работи.
Тази възможност се е превърнала почти в правило, като достъп до конкурсите имат само ЛРТП, отговарящи на останалите условия.
Ситуацията изглежда доста дискриминационна по признак обществено положение. Стотици държавни служители, заемащи длъжности, изискващи средно образование, са буквално изолирани от конкурсите, въпреки прокламираните принципи в ЗМВР "Чл. 141. Постъпването на държавна служба в МВР и професионалното развитие на служителите се основават на следните принципи:
1. прозрачност - прилагане на ясни и точни критерии за оценка и процедурни правила за назначаване, професионално развитие и прекратяване на служебните правоотношения;
2. публичност - обявяване на процедурите и механизмите за подбор и развитие в кариерата;
3. обективност - чрез отчитане на личните качества, компетентността (квалификацията и опита) и резултатите от служебната дейност;
4. равни възможности на всеки служител за развитие в кариерата;
5. прилагане на мотивационни механизми за професионално развитие;
6. забрана за дискриминация."
Лошите резултати от тези практики са налице - в два от последните конкурси има само по един участващ кандидат, а в трети - след проверката на физическата годност остава един кандидат /много важно условие за предложената длъжност "анализатор"/.
Съвсем друго е при конкурс, където липсва член 5, алинея 5. Така за инспектор ДПС в Пещера има 16 допуснати кандидати.
Почвам да мисля, че постъпването на държавна служба в МВР вече често се регулира по удобен и противозаконен начин. Което регулиране министърът лесно може да преустанови.