Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Модератори: ribaflic, Lord, Raptor, osata

Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот avitohol » 16 Авг 2012, 16:53

Стр. 57 - „Манго и рибарят", „Спечелил Манго пари, купил си нов кожух и тръгнал към дома, да се похвали на циганката... ... - Защо ти е кожух? - рекъл рибарят. - Зиме ще го носиш, а лете ще го захвърлиш, молците да го ядат. Я по-добре да се разменим: дай на мене кожуха, пък ти вземи мрежата. Денем риба ще ловиш и ще ядете и ти , и циганчетата, и циганката, а нощем колиба ще си направиш от мрежата. Я виж колко е голяма!"
Коментар на КЗД- Текстът индиректно насочва учениците към убеждението, че ромите са винаги гладни и без покрив, и че новата дреха не им е присъща и е ненужна. Използването на собственото име Манго, което в създадените стереотипи е нарицателно за циганин, думите „...и циганчетата, и циганката...", вместо например „жена ти, децата ти" още повече подсилва убеждението, че това се отнася не за конкретния герой, а въобще за ромите.
Стр. 57 - „... да гледа турчин, че бесней над бащино ми огнище... Бунтовникът не може да се примири с това, че турците „беснеят над бащино му огнище".
Коментар на КЗД: Приведеният текст би могъл да бъде спестен и заменен с друг, доколкото в случая не се изучава Ботев, а се посочва пример за правилно и неправилно цитиране.

Стр. 73, 74 - Иван Вазов " Една българка", "Едното заптие, стар и дебел турчин, плесна с бича си и ги изпсува. -Назад, свини гяурски! Бягайте!....Хай, влазяй, магарице!..."
Коментар на комисията: Турчинът е стар и дебел. Българките са наречени свини гяурски, хънзъри, кучки, а баба Илийца - магарица... Тази наситеност на текста с епитети обогатява художествения текст, но в същото време обърква учениците по отношение на собствената и чуждата идентичност. Автентичният текст не е съпроводен с подходящ коментар от страна на авторите на учебника.

Стр. 82 - Иван Вазов " Една българка", "...Турци трябва да са... Тая нощ ще ни изколят..."
Коментар на комисията: Турците са представени като убийци. Цитатът, оставен без необходимия коментар, води пряко към създаване на крайни стереотипи. Нещо повече, анализът на авторите ненужно и небезпристрастно акцентира върху цитати, които, извадени от контекста на разказа, изместват вниманието от високата морално-естетическа стойност на разказа към фона от исторически събития.

news.bg


Хората, написали анализите за Ботев и Левски, трябва незабавно да бъдат уволнени или да бъдат подканени да подадат оставките си.

Това каза пред „Фокус" историкът проф. Божидар Димитров във връзка с анализ на Комисията за защита от дискриминация на текстове от българската литература и дискутираната тема за оставането на текстовете на поета-революционер Христо Ботев в българските учебници. „Тези хора, които са написали, че Левски е смутител на обществения ред, а Ботев такъв и онакъв - просто ми е чудно как в държавния апарат на България, защото Комисията за защита от дискриминация е част от държавния апарат, може да попаднат такива хора - глупави, невежи. Тези хора някога се наричаха вредители, но в ботаниката, а не в живота", каза проф. Димитров.

Тук съм напълно съгласен с Б. Димитров
avitohol
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 409
Регистриран на: 25 Дек 2009, 00:25

Re: Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот Lord » 16 Авг 2012, 19:14

Кой или кои пишат подобни рецензии и как изобщо през болният му/им ум минава мисълта, че могат да цензурират Вазов и Ботев?!
Епитетите били много..., стереотипи се насаждали..., мъка, мъка...

Абсолютно е прав професор Димитров, даже е доста мек в забележките си.
________________________________________________________________
Нищо не е добро или зло. Мисълта го прави такова.” - Хамлет , по точно Шекспир;-)
Аватар
Lord
КОМИСАР
 
Мнения: 5861
Регистриран на: 19 Авг 2009, 01:21

Re: Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот Strange » 16 Авг 2012, 19:56

Прочетох горните изцепки преди няколко дни и също като вас се възмутих. Сега пиша не за да повтарям същото, а защото днес имах повод да погледна по-различно на станалото. В един друг форум колежки с патос упрекваха съвременното общество за липсата на ценности, за голотията и пошлостта навсякъде, за това, че децата ни нямало да бъдат научени на морал, нямало да бъдат опазени от низкото и как трябвало да се погрижим това да се промени. Май не мога да повторя точните думи – това е моето възприятие.
Сега помислете – онова, което ви преразказах, не прилича ли на мотивите на горната комисия?
Децата се научават да мислят и изграждат правилна ценностна система когато се говори с тях, когато им се казва истината и им се обяснява на достъпен език, така че да я разберат и претълкуват. И историята, и светът, в който живеем сега, с всичките си плюсове и минуси, са реалност. Дали ако се стремим да създадем стерилна среда, ще опазим малките от болести? Имунологията отдавна го е опровергала.
Понякога всичко, от което човек се нуждае, е нова гледна точка.
Strange
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 557
Регистриран на: 02 Авг 2011, 17:41
Местоположение: Варна

Re: Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот avitohol » 17 Авг 2012, 17:08

Мила ми СТрейндж уомън....
Ако се ръководим от имунологията именно, такива като лицата от въпросната комисия требе да им лепнем етикети " внимание, остър заразен бацил, да се изолира незабавно".
Кой каквото иска от ЕВропа, да си маха в собстванната си литература. Ние обаче определението на Ботева за "..турчин как бесней над бащино ми огнище" не даваме на чужда вяра и толкоз.....
Историята е такава, каквато е. Тя няма нужда от грим и дезодорант, за да се хареса на забравилия жертвите на геноцида Запад. Защото понякога , Пази Боже, историята се повтаря....
avitohol
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 409
Регистриран на: 25 Дек 2009, 00:25

Re: Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот slaron » 17 Авг 2012, 17:14

avitohol написа:Мила ми СТрейндж уомън....
Ако се ръководим от имунологията именно, такива като лицата от въпросната комисия требе да им лепнем етикети " внимание, остър заразен бацил, да се изолира незабавно". Кой каквото иска от ЕВропа, да си маха в собстванната си литература. Ние обаче определението на Ботева за "..турчин как бесней над бащино ми огнище" не даваме на чужда вяра и толкоз.....
Историята е такава, каквато е. Тя няма нужда от грим и дезодорант, за да се хареса на забравилия жертвите на геноцида Запад. Защото понякога , Пази Боже, историята се повтаря....


Аз бих ги подложила на "лечебна евтаназия", тутакси, на момента... до стената! И в "десетката"... с "Калашников"!
Казах!
Няма бивши ченгета...
http://vbox7.com/play:2f27141b
Аватар
slaron
MASTER
 
Мнения: 2655
Регистриран на: 21 Авг 2009, 15:41
Местоположение: София

Re: Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот Strange » 17 Авг 2012, 17:34

Сине на сърната,
Съгласна съм с теб. Само дето тук ми мирише не на натягане на Запада, а на чиновничета, които веднъж годишно се напъват да снесат яйце, че да си оправдаят заплатките. Не, че е прецедент – събратята им глобално затопляне измислиха, за да има какво да борят, та една История ли ще ги спре...
Понякога всичко, от което човек се нуждае, е нова гледна точка.
Strange
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 557
Регистриран на: 02 Авг 2011, 17:41
Местоположение: Варна

Re: Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот avitohol » 17 Авг 2012, 20:03

Тези чиновничета, Strange тези Калинки-малинки в най новата ни история с купени дипломи - със тях лесно ще се оправим....Как да се оправим обаче със "Отворените общества", които здраво ни работят вече 20 г. и очевидно видяха в родната администрация благоприятна почва за интелектуално- метафизичните си експерименти от сорта " Давид срещу Голи-ят "?
Е, това че ние в случая сме ГОЛИЯ не ме плаши....Въпроса е че Давидовците станаха твърде нагли. Радостното е, че тези които трябва този път реагираха незабавно , твърдо и категорично. Браво за което, адмирации за Игнатов, един достоен министър!
Защото , както казват руснаците:
"Голый на выдумки хитра" :lol: : или, казано по нашему- Сиромах човек- жив дявол....
avitohol
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 409
Регистриран на: 25 Дек 2009, 00:25

Re: Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот slaron » 18 Авг 2012, 12:32

Разговор с Левски

Доживях да чуя, байо, че си страшен терорист.
Кой кога те в ръст измери, та в душата ти да бърка?
Късат българската памет, идиоти, лист по лист.
Българче ли се нарича - дай му дрога да пошмърка.

Сложили до тебе Ботев, с пламъчното му перо.
Словото му да изтрият, че е писал с кръв и вяра.
Туй владичество османско, гаче е било добро -
полумесец да си вържем, покрай кръста и олтара.

Вазов никак се не ядва. Епопея не върви...
Всичко нека да забрави българското робско племе.
Да изскубе род и корен, от предател да кърви,
и да сее връз душите общоевропейско семе.

Що ти бе бесило, байо? Да увиснеш страховит -
за родина нито чиста, нито от копнежи свята.
На история съдбовна някой драска й кибрит
и прибира с мръсни пръсти тлъстичката си заплата.

Днес за "Левски" като чуят - първо мислят за "Герен".
Дума стане ли за "Ботев" - намирисва на мачлета.
И не си ли веч, Василе, твърде много уморен
да наричаш "свята" тази, дето трижди е проклета.

Доживях да чуя, байо, че сме вече вилает.
Турското върви в ефира - от чаршия на чаршия.
Девет годин ти скита се с оня, спорния поет,
но и днес душите наши тънат в робската килия...

Ясен Ведрин
/из нет-а/
Няма бивши ченгета...
http://vbox7.com/play:2f27141b
Аватар
slaron
MASTER
 
Мнения: 2655
Регистриран на: 21 Авг 2009, 15:41
Местоположение: София

Re: Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот avitohol » 21 Авг 2012, 08:47

;)
Последна промяна avitohol на 21 Авг 2012, 08:49, променена общо 1 път
avitohol
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 409
Регистриран на: 25 Дек 2009, 00:25

Re: Да изхвърлим Ботев от учебните програми?

Мнениеот avitohol » 21 Авг 2012, 08:48

Приказка за лошия змей

Обработена съгласно препоръките на Комисията за защита от дискриминация и други подобни на нея. В скоби са забележките на комисарите


...Живял някога един лош змей (защо непременно "лош"? Всички змейове ли са лоши? Обида към рептилиите), който веднъж решил да спре водата на близкото село (недопустимо - очевиден призив да се спре водата на някои етнически малцинства под предлог, че не я плащали). После той обявил, че за да пусне водата отново, иска всеки месец да му водят най-красивата девойка в селото (дискриминация по пол - защо само девойка? Жените само за храна на змейовете ли стават?)

Горките хора нямало какво да направят и се съгласили (неприемливо - пропагандира се приемане на насилието. Защо не са се обърнали към Съда по правата на човека например?). Всеки месец те изпращали най-красивата девойка и змеят временно пускал водата. Но един ден красивите девойки в селото свършили (аха - значи нас, по-грозните, и змейовете не искат да ни ядат?). Съответно змеят спрял окончателно водата и всички почнали да пият само вино и ракия (пропаганда на вредни навици. Да бяхте написали и че са пушили?).

Хората се събрали и почнали да се съветват какво да направят. Тогава напред излязъл един млад момък и предложил да отиде и да убие змея (двойна дискриминация - по възраст и пол. Защо непременно млад, а не в разцвета на силите си? А хората пред пенсия не искат ли да убиват змейове? Дискриминация и по пол - защо да е мъж? Жените не могат ли също да утрепят някого? Ние например можем, макар и виртуално).

Младежът препасал меча си и се изкачил в планината при змея. Последният бил триглав и силно разярен - липсвали му девойките (не е необходимо змейовете непременно да бъдат представяни като изроди. Това може да накара децата да намразят съвременните крокодили, гущери и други полезни животни. Освен това не е посочено какво точно е правел змеят с девойките. За да се избегнат всякакви спекулации на сексуална основа, да се укаже, че просто ги е изяждал - а най-добре да се измисли нещо по-весело).

Юнакът извадил меча и отсякъл една змейска глава, но на нейното място веднага пораснали нови три (защо толкова насилие? Не е ли можел да поговори с чудовището, да му обясни, че хората наистина се нуждаят от вода, да седнат да хапнат заедно - не девойка, естествено - и да се разберат? И в това село нямало ли е медиатори например?)

Змеят се ядосал и от устата му изскочил пламък, който обгорил земята около момъка (недопустимо - нали са били в гората? Това е почти призив за пожар. Горите трябва да се пазят).

И тогава момъкът...

Понеже сме европейци или поне искаме всички да ни признаят за такива, всички препоръки бяха отчетени. Получи се следното:

...Живял някога един симпатичен змей, който веднъж решил да си направи майтап и да спре водата на близкото село. После заявил, че за да я пусне отново, иска да му водят някаква девойка или по-женствен момък (никакви снимки предварително!). Когато го попитали за какво му са, той се пошегувал, че ще ги яде.

Хората разбирали от майтап и почнали да пращат младежта, на която змеят организирал дискотека под небето. Но един ден забравил да пусне водата отново.

Селяните се събрали и отначало мислели да се оплачат в Страсбург, но после една жена на предпенсионна възраст предложила да отиде да реши проблема. Понеже я знаели като голяма клюкарка, всички с радост се съгласили с ясното съзнание, че който и да убие другия - жената змея или обратното - все ще са на печалба.

Жената препасала меча и отишла в планината. Змеят тъкмо се правел на диджей, а младите танцували. Когато видял юнакинята, той внимателно взел меча й и галантно й поднесъл ток от ЧЕЗ за електронната цигара. Трогната, тя му разказала какво се говори в селото за него - че го наричат ВиК - и като чул това, змеят изведнъж пребледнял, хванал се за сърцето и...

- Да ви... и приказката - въздъхна малкият Иванчо и се пресегна за дистанционното.

Угаси телевизора и заспа - и за пръв път сънува, че когато пораства, става хулиган. Е, или може би - член на комисия.

Все някога детството свършва.

вестник "Сега"
avitohol
ИНСПЕКТОР
ИНСПЕКТОР
 
Мнения: 409
Регистриран на: 25 Дек 2009, 00:25

Следваща

Назад към Извън темите

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 38 госта